אליהו, עבודת הבעל והבצורת
פרק יז, א
בכמה מילים
מהלך זה יתמקד בדמותו של אליהו. בפתיחה למהלך נדון בשאלה מהו תפקידו של נביא. האם נביא נבחר בידי אלוהים או מגיב באופן עצמאי לאירועים המטרידים אותו או גם וגם. לב המהלך יעסוק בבחירתו של אליהו לגזור בצורת על ממלכת ישראל בתגובה לעבודת הבעל. נסיים בדיון על בחירתו של אליהו להתערב ועל בחירתו של אלוהים לשתף עמו פעולה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נבקש מהתלמידים לכתוב על הדרך שבה אדם נהיה מנהיג ולשתף את הכיתה:
- חשבו על חברת הילדים ונסו לתאר כיצד ילד מסוים "נבחר" או "ממנה" את עצמו למנהיג של קבוצה.
- מה תפקידם של שאר הילדים בקבלה או באי קבלה של מנהיגותו?
אפשרות שנייה:
נבקש מהתלמידים לשתף את הכיתה במקרים שבהם הם ראו עוול או דבר מה לא כשורה והם הסבו את תשומת ליבם של המבוגרים לכך. נבחן תגובות שונות שהם קיבלו (משיתוף פעולה ותודה ועד בקשה לא להתערב).
- מה דעתכם על התגובות שקיבלתם?
הזמנה לקריאה
נקרא יחד את פרק יז פסוק א ונתוודע לאליהו, זו דמות חדשה על בימת התנ"ך, איננו יודעים עליה דבר עדיין והדבר הראשון שמסופר עליה מסופר בפרק שלנו.
נחלק את התלמידים לחמש קבוצות. כל קבוצה תקבל מראה מקום למקור המתאר נביא הניצב בפעם הראשונה מול העם. נבקש מהקבוצות לענות על השאלות:
- איזה נביא מוזכר במקור?
- מצאו בפסוקים הוכחות לכך שהנביא נשלח בשליחות אלוהים.
- בהשוואה לנאמר במקור שקיבלתם נסו להבין מה קורה במקרה של אליהו? האם הוא האל שלח אותו באופן ישיר? האם חוסר אזכור השליחה של האל אומר שהוא ניבא על דעת עצמו?
המקורות לקבוצות:
- שמות פרק ד פסוק ל
- שמואל א פרק ג פסוקים י-יב
- שמואל א פרק יג פסוקים יג-יד
- שמואל ב פרק יב פסוק א
- מלכים א פרק יא פסוק לא.
נקרא שוב את פסוק א ונסב את תשומת לב התלמידים שאליהו מצהיר כי הבצורת תפסיק "לְפִי דְבָרִי". נחזור ונשאל:
- האם אלוהים שלח את אליהו?
- על סמך מה הוא מתערב בצורה כזאת?
בחלקו השני של השיעור נעסוק בשאלה למה דווקא בצורת.
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). בדף העבודה ננסה להבין מדוע אליהו בוחר דווקא בעונש הבצורת על חטאי עבודה זרה. לשם כך נפגוש את האזהרה המופיעה בספר דברים על עבודה זרה ונתוודע לאל בעל ולייחוס שלו כאל האחראי לחקלאות ולגשם.
מבט לחיים
נדון עם התלמידים על קנאותו של אליהו.
- על סמך הדעה שאליהו בחר בעצמו לגזור את הבצורת, ולא בשליחות האל, האם קנאותו של אליהו חיובית בעיניכם?
- האם הייתם מתערבים במצב כפי שהתערב אליהו?
- האם לדעתכם ראוי להתערב כך?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על אליהו, על הטלת הבצורת כעונש על עבודת הבעל ועל שיתוף הפעולה של אלוהים אתו.
מיומנויות: השוואה לסיפורים על נביאים אחרים, לימוד על מיתוס הבעל, לימוד פרשנים.
מתודות: דיון בכיתה, דף עבודה, קריאת מאמרים.
לפי דברי
להרחבה אפשר ללמוד שני פירושים המנסים להתמודד עם אמירתו של אליהו (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור), לענות על שאלות ההבנה בדף העבודה ובעקבות הפרשנויות נפנה לכתיבה יוצרת.
נבקש מהתלמידים לכתוב שני יומנים אישיים של אליהו רגע לפני או רגע אחרי הנעשה בפסוק א. יומן ראשון ייכתב בהנחה שאליהו מכפיף את עצמו למצוות האל כפי שמפרש הרד"ק. יומן שני ייכתב בהנחה שאליהו הוא דמות קנאית שאינה שואלת את ה', כפי שמפרש האברבנאל. נקרא בכיתה כמה יומנים לדוגמה כדי להמחיש את ההבדלים בין הפירושים ובין דרכי ההתבוננות השונות באליהו.
ראינו כי יש דעות לכאן ולכאן בנוגע לשאלה אם אליהו פעל על דעת עצמו או בשליחות אלוהית.
אם נניח כי עשה זאת על דעת עצמו, מדוע אלוהים משתף פעולה עם דבריו של אליהו?
נשאל את התלמידים לדעתם.
לאחר מכן נקרא את ניתוחו של גבי ברזילי את מעשי אליהו במאמרו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונדון עם התלמידים:
- האם אתם מסכימים עם ניתוח זה?