אשת לוט
פסוקים כד-כט
הזמנה ללימוד
לפני השיעור נבקש מארבעה תלמידים להציג את המדרש (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
מבט ראשון
נבקש מאחד התלמידים לקרוא בקול את פסוקים טו-טז שלמדנו בשיעור הקודם:
טו וּכְמוֹ הַשַּׁחַר עָלָה, וַיָּאִיצוּ הַמַּלְאָכִים בְּלוֹט לֵאמֹר: 'קוּם קַח אֶת אִשְׁתְּךָ וְאֶת שְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ הַנִּמְצָאֹת, פֶּן תִּסָּפֶה בַּעֲוֺן הָעִיר. טז וַיִּתְמַהְמָהּ, וַיַּחֲזִיקוּ הָאֲנָשִׁים בְּיָדוֹ וּבְיַד אִשְׁתּוֹ וּבְיַד שְׁתֵּי בְנֹתָיו, בְּחֶמְלַת ה' עָלָיו, וַיֹּצִאֻהוּ וַיַּנִּחֻהוּ מִחוּץ לָעִיר.
לחלופין אפשר להזכיר לתלמידים שלוט בורח מסדום עם אשתו ושתי בנותיו. נקרא כעת מה התרחש בסדום לאחר שלוט ומשפחתו נמלטו ממנה – נקרא את פסוקים כד-כט.
מבט שני
נשאל את התלמידים:
- מה המטיר אלוהים על סדום? (אש וגופרית)
- מדוע אלוהים משמיד את סדום? (כי האנשים שם בחרו ברע, ולא רק שאינם עושים טוב בעצמם, הם אפילו כועסים על מי שעושה טוב. אלוהים אינו מוכן שחברה שלמה שמבוססת על רוע תמשיך להתקיים בעולם)
- מה עשתה אשתו של לוט? (הסתכלה אחורה)
- למה לדעתכם היא עשתה את זה? (הייתה סקרנית לראות מה קורה לעיר שלה)
- מה קרה לה? (נהפכה לנציב מלח)
- מדוע היא נהפכה לנציב מלח? (המלאכים אמרו ללוט ולבני משפחתו לא להביט אחורה לסדום, והיא עברה על הוראתם)
- מה אברהם רואה כאשר הוא קם בבוקר? (שעולה קיטור מן הארץ)
מבט שלישי
- מה נורא כל כך בהסתכלותה של אשת לוט אחורה? (לפי מה שכתוב בפסוקים היא לא הקשיבה למלאכים ששלח אלוהים)
ניזכר במדרש שהצגנו בתחילת השיעור:
- מדוע לדעתכם אשתו של לוט אינה מוכנה לכבד את האורחים אפילו במלח שהוא דבר זול שלא מצריך הכנה או טרחה? (מתוך הזדהות עם התרבות המקומית שלא מעודדת עשיית טוב, ולכן היא אינה מעוניינת לתת לאורחים אפילו קמצוץ מלח)
אמרנו קודם שאשת לוט הסתכלה אחורה כי הייתה סקרנית.
- האם תוכלו לחשוב על סיבה נוספת? (היא הייתה קשורה לסדום, התחברה לאנשים שם ולכן, שלא כלוט, לא הצליחה להתנתק מהעיר)
- אברהם קיווה שיש עשרה צדיקים בסדום, מה אתם חושבים שאברהם הרגיש כאשר הוא קם בבוקר וראה שסדום נשרפה כליל? (הוא ודאי הצטער שלא נמצאו אפילו עשרה צדיקים בסדום)
מבט לחיים
נקרין סרטון העוסק בלחץ חברתי ונתמקד בדמותה של הילדה המחליטה לשבור את החרם.
אלוהים גורם ללוט לעזוב את העיר סדום כי החברה שם לא מתאימה לו. הם אנשים שבחרו לעשות רע והוא רוצה לעשות טוב.
- מי מהדמויות בסרטון מחליטה לצאת נגד החברים שלה ולא להמשיך להיות אתם? (הילדה שלוקחת ראשונה את תיק העזרה הראשונה)
- מדוע היא עושה זאת? (כי החברים מתנהגים בצורה שפוגעת באחר, והיא לא מעוניינת לפגוע)
- האם יש עוד מצבים שבהם כדאי לנו להתרחק מהחברים? (אם הם עושים משהו שפוגע או מסוכן או לא חוקי כדאי לנו להתרחק)
נציע לתלמידים שמעוניינים לשתף במקרה שבו בחרו שלא להיות חלק מהקבוצה כדי לשמור על עצמם או על הערכים החשובים להם.
פסוקים ל-לח – לוט ובנותיו:
נקרא את הפסוקים ולאחר הקריאה נספר לתלמידים בקצרה את אשר קרה ללוט לאחר הפיכת סדום. אפשר להסביר שבנותיו של לוט חשבו שהעולם כולו נחרב וכי רק הן נותרו כדי ללדת דור חדש, המעשה של בנות לוט הביא להתפתחות העולם וליצירת עמים חדשים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על יציאתו החפוזה של לוט מהעיר סדום, על אשתו הסקרנית שלא הצליחה להתנתק מסדום והסתכלה אחורה ולכן הפכה לנציב מלח ושוחחנו על מצבים שבהם גם אנחנו נדרשים לקום ולעזוב את החברים שלנו או להתרחק מהם.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, הפקת לקחים מהסיפור המקראי.
מתודות: הבנת הרעיונות בפסוקים בעזרת מדרש, צפייה בסרטון.