בדרך לים סוף
בכמה מילים
נדון בנתיב שנבחר לבני ישראל בדרך מארץ מצרים לארץ כנען ואת הסיבות לבחירה בנתיב זה. נראה את צורת ההליכה במדבר, וכיצד הגיב פרעה לנתיב הלא צפוי שנבחר. לאחר מכן נעמיק בשאלה הגיאוגרפית: היכן חצו ישראל את הים? ובשאלה המהותית: מדוע היה צורך בקריעת ים סוף?
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: מפה
נציג בכיתה את מפת חצי האי סיני שבעזר ההוראה: מפת חצי האי סיני ונשאל את התלמידים:
- היכן התרחשה קריעת ים סוף?
- הסתכלו במפה ושערו: מהי הדרך הסבירה ביותר לעם ישראל להגיע ממצרים לכנען? התחשבו בכמות האנשים ובהרכב העם (נשים, ילדים, זקנים) הבורח ממצרים.
נשמע כמה תשובות ונסביר כי בכך נעסוק בין היתר בהמשך שיעור.
אפשרות שנייה: הדרך הביתה
נבקש מהתלמידים לשרטט את הדרך מהבית שלהם לבית הספר. נבקש מכל זוג לשתף זה את זה:
- כמה דרכים אפשריות יש מהבית שלי לבית הספר?
- מהם החסרונות והיתרונות של כל דרך?
- מהם הפרמטרים החשובים ביותר לי בבחירת הדרך שלי?
- האם אורך הדרך ומשך זמן ההליכה הם הפרמטרים החשובים ביותר?
בשיעור נלמד על הדרך שבני ישראל עוברים ממצרים לארץ ישראל. נראה שזו אינה הדרך הקצרה ביותר ונבחן מדוע.
הזמנה לקריאה
הדרך שנבחרה לבני ישראל
נקרא את פרק יג פסוק יז-פרק יד פסוק ד ונסביר את רצף האירועים.
לאחר מכן נקרין על הלוח את פסוק יז בפרק יג (ראו דף עבודה: פרק יג פסוק יז) ונדון בו בעזרת שאלות מנחות:
- מהי הדרך הקצרה ממצרים לכנען לפי הפסוק? (דרך ארץ פלשתים)
- מדוע לא הוביל אלוהים את ישראל בדרך זו? (כי בדרך זו הם עלולים להיקלע למלחמה ולברוח חזרה למצרים)
- חשבו: ממה נובע החשש שעם ישראל ייקלע למלחמה? (מדובר בעם עבדים שאינו מנוסה בקרבות ובהגנה על עצמו)
נעבור לקרוא את פירוש רש"י על פסוק זה (ראו דף עבודה: רש"י לפסוק יז).
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעת רש"י לא הלכו בני ישראל בדרך הקצרה? (רש"י מסביר שהדרך הארוכה תמנע מהם לשוב למצרים)
נקרא בקול את פסוק יח: "וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף וַחֲמֻשִׁים עָלו ּבְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" ונבקש מהתלמידים לחשוב:
- מדוע לדעתכם אלוהים מנחה את משה להוביל את בני ישראל לים סוף,למבוי סתום, הרי יש מרחב יבשתי גדול בין מצרים לכנען?
נקרא את פסוקים כא-כב ונשאל:
- מהם תפקידיהם של עמוד האש ועמוד הענן? (עמוד הענן הולך לפניהם ומדריך אותם ביום, ובלילה כשמחשיך הולך לפניהם עמוד של אש. אלו נועדו להראות את הדרך ולהאיר, וכן ללוות את עם ישראל ולתת להם ביטחון והגנה מאת אלוהים)
נדון בכיתה:
- בהנחה שקיים מסלול קצר ופשוט לכנען, מה עשויה להיות מטרת הנדודים במדבר? ממה עשוי לנבוע הצורך במסע ארוך?
נסביר כי נראה שיש במסע הארוך הזה מטרה חינוכית- ללמד את עם ישראל להתקיים באופן עצמאי ולדעת להגן על עצמם. מדובר בשינוי גדול מעם עבדים לעם שיושב בארצו ומנהל את חייו באופן עצמאי. מעבר פתאומי יכול היה להוביל לכישלון.
נעבור לעבודה בזוגות הבוחנת את השאלה: היכן התרחשה קריאת ים סוף. בעבודה יקראו התלמידים מאמר קצר של שוקי רייס ובו הוא פורס שלוש השערות בנוגע למקומה של קריעת ים סוף (ראו דף עבודה: היכן התרחשה קריעת ים סוף?).
נחזור למליאה, נסכם בקצרה את האפשרויות שעלו מדף העבודה ואת האפשרות שנראית המתאימה ביותר לדעת התלמידים ולאחר מכן נדון בשאלה:
- מדוע היה צורך לקרוע את ים סוף?
נקרא את פרק יד פסוקים א-ד ונשאל:
- כיצד עתיד פרעה להבין (לדברי ה') את הנתיב המוזר שבו הולכים בני ישראל? ("נְבֻכִים הֵם בָּאָרֶץ" – פרעה חושב שהם הלכו לאיבוד)
- כיצד יפעל בעקבות כך? (יאמר שהם אבודים כי המדבר סוגר עליהם, והדבר ידרבן אותו לרדוף אחרי בני ישראל)
נקרא את דברי הפרשנים ר' אברהם אבן עזרא וחזקוני על קריעת ים סוף (ראו דף עבודה: פרשנים על קריעת ים סוף) ונבקש מהתלמידים לענות על השאלות שבדף העבודה.
מבט לחיים
בשיעור למדנו כי בני ישראל עברו בדרך ארוכה יותר כדי שלא תתרגש עליהם מלחמה והם ירצו לשוב למצרים. נציג לתלמידים מצבים מן החיים שבהם יש התלבטות בין הליכה בדרך הבטוחה והארוכה ובין הליכה במסלול מהיר יותר:
- ילדה מחוננת בת 12 מתלבטת אם לקפוץ כיתה ולהצטרף לתלמידי ח או להמשיך עם חבריה בכיתה ז.
- צעיר לפני גיוס מתלבט אם להעביר שנה במכינה קדם צבאית.
- נהג נתקל בפקק בדרך הקבועה שלו מהעבודה הביתה ותוכנת הניווט שלו מציעה לו קיצור דרך שאיננו מכיר.
נשאל את התלמידים:
- מה תייעצו למתלבטים בכל מצב? מדוע?
- מהם השיקולים לכאן ולכאן בכל התלבטות?
- האם זכור לכם מצב בחייכם שבו העדפתם דרך ארוכה ובטוחה על פני דרך קצרה ומהירה שכרוכה בסיכון?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בסיבות לנתיב שהלכו בו בני ישראל, ודנו בשאלה מדוע הגיעו בני ישראל אל הים. ראינו שתי גישות: גאוגרפית ודתית.
מיומנויות: איתור וארגון מידע, קריאת מפה. פרשנות ימי הביניים.
מתודות: דף עבודה, קריאת מאמר, קריאתמפה.
מאמרים
- מאמרו של שוקי רייס, "טיול עם התנ"ך – בעקבות קריעת ים סוף" שעליו מבוססת הסקירה הגאוגרפית, מתוך אתר תנ"ך הרצוג בקישור זה.
- מאמרו של יוסף אגור, "ולא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים", מתוך אתר בר אילן בקישור זה.
מפות
מפות נוספות לעיון והשוואה, מאתר הספרייה הלאומית: אמסטרדם, 1712, וגם גרמניה, 1585.
ערך בוויקיפדיה
סקירה מקיפה ומסודרת של ההיבטים הארכיאולוגיים וההיסטוריים של יציאת מצרים בקישור זה.