ביצוע
פסוקים ו-י
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – כינויים:
נבקש מהתלמידים לכתוב רשימה של כינויי חיבה שהם מכירים ונבקש מהם למיין למי הם יקראו באיזה כינוי ומתי.
לאחר שנבדוק נבקש מהם לסמן כינויים שהם חושבים שמתאימים להם ולחשוב אם יש עוד אנשים שהם מכירים שכינויים אלו מתאימים להם.
אפשרות שנייה – לכל איש יש שם:
נקרא את מילות השיר של זלדה 'לכל איש יש שם', אפשר גם להאזין לו ונשאל את התלמידים:
- מה נותן לאדם את השמות שלו?
- ממה השמות שלנו נוצרים? ממה הם מושפעים?
- מה השמות שלכם בעולם?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים ו-יא ונשווה בין הוראותיה של נעמי ובין ביצועה של רות.
נעמי נתנה הוראות מדויקות לרות מה עליה לעשות. נקרא שוב את פסוק ג ונבקש מהתלמידים לכתוב את סדר הפעולות שנעמי מצווה על רות לעשות. ("וְרָחַצְתְּ וָסַכְתְּ…" ורק אחר כך: "וְיָרַדְתְּ הַגֹּרֶן")
כעת נעיין בביצוע של רות – נקרא יחד את פסוק ו.
- מה סדר הפעולות שם? (קודם ירידה ואחר כך כל השאר)
- מדוע לדעתכם משנה רות מסדר הדברים שציוותה עליה נעמי? נכתוב סיבות אפשריות על הלוח.
נקרא את מאמרו הקצר של יכין אפשטיין (ראו קישור למאמר גם בממערך השיעור) ונבקש מהתלמידים לכתוב:
- מדוע על פי מאמר זה שינתה רות מהוראותיה של נעמי ומה הדבר מעיד על רות? (היא עשתה זאת כדי שלא יבחינו בה ובמעשיה לפני שתגיע לגורן, הדבר מעיד על חוכמתה)
נקרא בקול רם את פסוקים ז-ט ונראה כיצד רות דורשת מפורשות מבעז לגאול אותה. גם כאן יש פער בין מה שציוותה נעמי למה שעשתה רות. נסב את תשומת לב התלמידים לכך שבעוד נעמי מדריכה את רות לבוא לבעז לשמוע את דבריו, רות באה לבעז, ובמקום לחכות שבעז יגיד את דברו, היא עצמה מבקשת ממנו שיפרוש עליה כנפיו.
נשאל את התלמידים:
- אילו הייתם בעז, כיצד הייתם מגיבים למצב ולבקשה כזאת?
לאחר ההשערה נבקש מהתלמידים לקרוא את תגובת בעז ולכתוב אותה במילים שלהם. (הוא מברך אותה על שלא הלכה עם בחורים צעירים אחרים, אלא חיכתה לגואל, לייבום, מרגיע אותה וקורא לה אשת חיל)
ננתח יחד את תגובתו של בעז:
נכתוב על הלוח את תגובתו הראשונית של בעז: "וַיֶּחֱרַד" ונשאל:
- ממה בעז נבהל כל כך?
נבקש מהתלמידים להציע אפשרויות לתשובה ונסכם את התשובות האפשריות:
- בעז נבהל מההתגנבות והופתע למצוא אישה למרגלותיו, או שחשש שמישהו זר חדר לגורן.
- בעז נחרד כי הוא יודע מה רות מצפה ממנו והוא נבוך מהמצב.
- בעז נבהל כי חשש ששמו הטוב יוכתם אם יגלו שאישה הגיעה אליו לגורן ובילתה אתו את הלילה.
נחלק לתלמידים דף עבודה על הכינויים שבעז מכנה את רות כשמגלה אותה לעבודה עצמאית, לאחר העבודה נבדוק את התשובות יחד (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – דיון:
רות התנהלה בעזות ואולי אפילו בחוצפה כדי להשיג דבר רב ערך בעיניה – לבנות את ביתה.
- כמה נכון 'להשתגע' כדי להשיג דברים שחשובים לנו בחיים?
- מה לדעתכם גבולות התעוזה (אם יש כאלה)?
- האם שווה להעז בכל מחיר?
- נסו להיזכר במקרה שבו התמודדתם עם שאלת תעוזה מול המחיר שלה, אילו תחושות ומחשבות היו בהתלבטות זו?
אפשרות שנייה – יצירה:
כתבו שיר או ציירו ציור שרות או בעז היו מעניקים זה לזה. לחלופין כתבו שיר או ציירו ציור המתאר את הזוגיות של רות ובעז.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בפער בין השליחות של נעמי לביצוע של רות את השליחות. התמקדנו בשיחה בין רות ובעז.
מיומנויות: לימוד פרשנים, זיהוי פערים בטקסט.
מתודות: כתיבת שיר או ציור, עיון בשיר.
על המזמור 'אֵשֶׁת חַיִל':
נעמיק במזמור 'אֵשֶׁת חַיִל' בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
להעמקה אפשר לקרוא את שיעורה 'אשת חיל' של ד"ר יעל ציגלר מתוך אתר התנ"ך של מכללת הרצוג, מומלץ במיוחד לקרוא את שני ראשי הפרקים הראשונים.
מה קרה בגורן?
מאמר של ד"ר יעל ציגלר על האיפוק יוצא הדופן של בעז מתוך האתר של ישיבת הר עציון.