ברית חדשה
פסוקים ל-לט
בכמה מילים
שיעור זה יעסוק בחידוש הברית, או בברית מחודשת שתיכרת בין אלוהים לעמו. נלמד על אופייה המיוחד של ברית זו ובמה היא שונה מהברית הקודמת: במעין חילופי לוחות – התורה תיכתב לא על לוחות הברית אלא על לוחות הלב. כך ירצה העם לקיימה מתוך ידיעה פנימית, ועל כן יעשה רק טוב. ברית זו תוביל לנצחיות אהבת אלוהים לעמו חוקי הטבע, וכך ירושלים הנבנית מחדש לא תיהרס עוד לעולם.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שיר:
נקרא עם התלמידים את שירה של המשוררת זלדה 'לא ארחף בחלל' ונשאל:
- מה הקשר בין הפחד להיות משולחת רסן ובין הפס הדקיק המפריד בין טוב לרע? (אובדן גבולות, אובדן מוסר)
- בשיר זלדה כותבת: "אין לי קיום בלי הברקים והקולות ששמעתי בסיני". אנחנו יודעים שזלדה לא הייתה בסיני, מה המשאלה המובעת בשיר? (להרגיש את הברית עם אלוהים בתוכה ממש כאילו היא הייתה שם)
נבקש מהתלמידים לחשוב על הפס הדקיק שבלם שמפריד בין טוב לרע. זלדה כותבת על ידיעה פנימית, מתוך הלב, מה מוסרי ומה לא. נקדיש רגע לחשוב ולכתוב, כל אחד במחברתו, "תורה" כלשהי שכתובה לו על הלב – חוק מוסרי שלעולם לא יעבור אותו כי יש לו תחושה פנימית ברורה לגביו. אם ירצו התלמידים, ישתפו.
נספר שהיום נעסוק באלוהים המבקש לכרות ברית חדשה עם עמו ישראל שבה התורה תהיה כתובה על לבבות האנשים, והם ירגישו את חשיבות שמירת הברית על גופם ונשמתם.
אפשרות שנייה – כתבה:
נערוך דיון על חידוש הברית בעקבות צפייה בכתבה מצולמת בכתבה מצולמת על זוג קשישים שמחדש את נדרי הנישואין שלהם, מתוך ערוץ 20 (ראו קישור לכתבה גם בממערך השיעור). אפשר לצפות עד 1:51. הריאיון שובה לב ומעלה חיוך.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם יש זוגות שבוחרים לחדש את נדריהם זה כלפי זה לאחר הרבה מאוד שנים יחד?
- מה הטקס הזה מאפשר להם?
הבחירה מחדש וההתחייבות זה לזה היא הכרעה פנימית לא להמשיך רק מתוך התמדה עיוורת – מכוח האינרציה. נספר שגם היום נלמד על ברית מתחדשת שתיכרת בעתיד בין אלוהים לישראל.
אפשרות שלישית – ימים באים:
נכתוב על הלוח את הביטוי החוזר בפסוקים שלנו: "הִנֵּה יָמִים בָּאִים". נשאל את התלמידים:
- איזה ימים יבואו לדעתכם?
- מה יאפיין אותם?
פסוק זה שמופיע בנבואת הנחמה שלפנינו ובנבואות נוספות הפך להיות דרך לבטא משאלה לימים טובים יותר, ימי גאולה ושמחה, ואומנים רבים משתמשים בו בשיריהם.
לדוגמה נוכל לשמוע את שירו של ישי ריבו 'ימים באים' שמדבר בין השאר על הקולות שראינו בברית בהר סיני (למורה: כדאי לשים לב שהשיר נשען על תוכנה של הנבואה בעמוס ח', אך הוא מובא כאן כבסיס לעיסוק בביטוי "הנה ימים באים" שמשותף לעמוס ח' ולפרקנו).
הפזמון "הנה ימים באים, נאום ה'" מבטא את המשאלה לעתיד טוב יותר.
שיר נוסף המשתמש בביטוי 'הנה ימים באים' הוא השיר 'הנשרים' שכתב יורם טהרלב, הלחין יורם חיימוב ושר חיים משה.
הפזמון "והימים ההם הם כה קרובים / וכבר עולה האור בין העבים / הנה ימים באים כמו בשירים / וכבר רואים אותם הנשרים" מבטא את הציפיה לימים מוארים וטובים יותר.
הזמנה לקריאה
טרם הלימוד נקדים ונציג לתלמידים את מבנה השיעור: לפנינו שתי יחידות עצמאיות בנבואת הנחמה שיש ביניהן קשר מבחינת המבנה והניסוח. בשיעור זה נלמד את שתיהן וננסה לחשוב על הקשר ביניהן.
נקרין על הלוח חלוקה פנימית של יחידות הנבואה:
- פסוקים ל-לו: הברית החדשה ותוצאותיה,
- פסוקים לז-לט: בנייתה המחודשת של ירושלים.
נקרא עם התלמידים את הפסוקים ונבקש מהם למצואאת המשותף בפתיחת הנבואה, עוד בטרם הבנת התוכן:
– שתי הנבואות פותחות במילים "הִנֵּה יָמִים בָּאִים" (פסוקים ל ולז)
נשאל, מדוע הנביא משתמש בפתיחה "הנה ימים באים נאום ה'"?
נציין שלמעשה גם הנבואה הקודמת שלמדנו, בפסוקים כו-כט על נטיעתם המחודשת של ישראל בארצם שייכת למבנה זה מבחינת הפתיחה.
כעת נעמיק בשני חלקי הנבואה ובקשר ביניהם.
ל-לג – חידוש הברית
נקרא את פסוקים ל-לג ונסביר אותם בקצרה. נשאל את התלמידים:
- אלוהים מתכנן לכרות עם העם ברית חדשה – אם כן, מהי הברית הישנה שכרתו בעבר?
- מתי היא נכרתה והיכן?
נזכיר שברית הר-סיני חודשה גם בימי יאשיהו.
נחלק לתלמידים את דף העבודה על פסוקים אלה לעבודה בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשוב למליאה ונבדוק את התשובות. נתמקד בכך שלאחר הברית החדשה לא יהיה צורך במתווכים שיסבירו לעם את תורת ה' כיוון שהיא תהיה כתובה על ליבו של כל אחד, וכל אחד ידע מבפנים את התורה.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם אלוהים רוצה שהברית החדשה תהיה אישית וכתובה על ליבו של כל אדם?
- כיצד הצורה החדשה הזאת תשפיע על העם?
דבר שאי אפשר לשנותו:
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוק לד ולדלות מתוכו את חוקי הטבע הנזכרים בו:
- השמש זורחת ביום;
- הירח והכוכבים מאירים בלילה;
- גלי הים הומים (סוערים) ונרגעים.
נשאל:
- מה מאפיין את חוקי הטבע? (הם נצחיים)
כעת נקרא את פסוקים לה-לו, נבאר מילים קשות ונשאל:
- האם אתם יכולים לנסח במילים שלכם מה הקשר בין חוקי הטבע ובין אהבת אלוהים לישראל? (אלוהים יעזוב את עם ישראל רק אם חוקי הטבע יפסיקו לעבוד, כלומר, אלוהים לעולם לא יעזוב את עם ישראל, כל עוד העולם קיים)
נכתוב על הלוח את שני ניסוחי התנאי..
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם ירמיהו משתמש בחוקי הטבע לבטא את מחויבותו העמוקה של אלוהים לישראל? (חוקי הטבע אינם משתנים, הם מעל השפעתו של האדם, ולכן הם דימוי מתאים לתאר ברית שאינה משתנה ושומרת על יציבותה)
- מהו ההבדל העקרוני בין התנאי הראשון לתנאי השני? איזה מהם חזק יותר לדעתכם? (התנאי הראשון אינו תלוי בגורם אנושי; התנאי השני תלוי בגורם אנושי. אילו יכלו בני האדם למדוד את היקום, אפשר היה לחשוב על מאיסת עם ישראל)
"וְלֹא יֵהָרֵס עוֹד לְעוֹלָם":
בפסוקים אלו מופיע בפעם האחרונה בנבואה הביטוי: "הִנֵּה יָמִים בָּאִים". הפסוקים מתארים עיר, אך שמה אינו כתוב בהם. נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים, למצוא באיזו עיר מדובר ולהביא הוכחה לדבריהם (העיר ירושלים. הוכחות: "וְנִבְנְתָה הָעִיר לַה'", "קֹדֶשׁ לַה'" -עירו של אלוהים היא ירושלים. נקודות ציון גיאוגרפיות שהמזוהה בהן הוא נחל קדרון)
נשאל את התלמידים:
- מה מתואר בפסוקים אלה? (שרטוט של העיר הנבנית מחדש)
- מדוע לדעתכם אלוהים מקפיד לציין מקומות מסוימים בעיר כגון "פִּנַּת שַׁעַר הַסּוּסִים"?
כמו במוטיב הכתב על הלוחות שפגשנו בפרק, גם כאן ירמיהו יוצר מעין מפה כתובה. קל יותר לדמיין חזון כאשר מקבלים שרטוט מדויק שלו, מלדמיין באופן תאורטי (למשל, שרטוט אדריכלי לקראת בניית בית).
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לכתוב בזוגות נבואת נחמה משלהם לחברה הישראלית. את הנבואה עליהם לפתוח במילים "הִנֵּה יָמִים בָּאִים" ובה הם יתארו שינויים לטובה שיפתרו את הבעיות שמהן אנו סובלים כעת. בנבואת הנחמה שלהם הם יכולים גם להוסיף משאלות משלהם לגבי מה שהם היו מאחלים לעם ישראל בארצו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הברית החדשה העתידית בין אלוהים לעם ישראל על כל מרכיביה.
מיומנות: למדנו פרשנות מסורתית.
מתודות: האזנו לשיר וכתבנו כתיבה יוצרת.
הנוצרים והברית החדשה:
הברית החדשה היא הכינוי המקובל לכתבי הקודש הנוצריים. פרק זה הוא פרק חשוב מאוד בתפיסת העולם הנוצרית הרואה בדברי ירמיהו את זניחת הברית הישנה (כתבי הקודש היהודיים) וכריתת ברית חדשה תחתיה לא עם ישראל, אלא עם ממשיכיהם הנוצרים. להרחבה נוספת אפשר לקרוא במאמר זה מתוך אתר דעת.
על הברית החדשה בתוך הברית הישנה אפשר לשמוע בהרצאתה של ד"ר רבקה ניר, הועלה בערוץ האוניברסיטה הפתוחה ב-14 בנובמבר 2011.
הנה ימים באים:
מאמר על 'הנה ימים באים' מאת דוד סבתו מתוך אתר התנ"ך של הרצוג.