ברכות ודימויים מהטבע
פרק כד, ו-ט
הזמנה ללימוד
נגדיר לתלמידים את המושג דימוי (לחצו על המילה להצגת ההסבר).
נבקש מהתלמידים להציע דימויים מעולם הטבע לתכונות אנושיות, למשל: חרוץ כמו נמלה, חזק כמו אריה וכדומה. נסביר שבפסוקים שנקרא מתוך פרק כד נמצא דימויים המתארים את עם ישראל בדברי בלעם.
מבט ראשון
נזכיר את הריטואל שחוזר על עצמו בפרקים כג-כד – בלעם בא לקלל ויוצא מברך. נזכיר שאלוהים הוא ששם את הברכות השונות לישראל בפיו של בלעם. נספר שבפרק זה יש ברכה יפה במיוחד שהיא מעין שיר הלל לאלוהים. נזכיר שכפי שלמדנו בעבר, למשל בשירת הים, שירים נוטים להיות בשפה גבוהה יותר, כמו שכאשר אנו כותבים ברכת יום הולדת נשתמש במילים יפות לבטא חגיגיות.
נקרין על הלוח את פסוקים ו-ט בחלוקה שירית ונסמן בפסוקים את המילים המסמנות טבע (נהרות ונחלים, ארזים, ארי, לביא, ראם).
מבט שני
נחלק את התלמידים לקבוצות או לזוגות, כל צוות יעמיק בפסוק אחד, ימצא בו את הדימוי ויבחן אילו תכונות של עם ישראל הדימוי מדגיש. נציין בפני התלמידים שבשירה פעמים רבות משתמשים בדימויים מהטבע. אפשר להכין לתלמידים טבלה שיתופית על פי הדוגמה בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
כל תלמיד או כל צוות יבחר דימוי מהפסוקים ויציג את הדימוי מהטבע ואת תכונת עם ישראל, בציור, בקולאז', בתנועה או בדרך יצירתית אחרת.
מבט לחיים
נשב במעגל, כל תלמיד יקבל שם של תלמיד אחר בכיתה ויכתוב לו משפט ברכה ובו דימוי מהטבע, התלמידים ימסרו לחבריהם את הפתקים ויקראו בקול את הברכות שקיבלו. תלמיד שירצה יוכל להוסיף בעל פה דימוי על פי מיטב דמיונו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו דימויים מתוך נאום בלעם המשווים בין תכונות עם ישראל לתכונות של תופעות הטבע.
מיומנות: זיהוי דימוי והתכונה שהוא מדגיש.
מתודות: למידה עצמאית וטבלה שיתופית.