גירוש ישמעאל
פסוקים ט-יג
הזמנה ללימוד
נזמין ארבעה תלמידים להדגים, כל אחד בתורו, סוג אחד של צחוק: צחוק מתוך שמחה, צחוק לועג, צחוק מתוך מבוכה, צחוק מעליב.
נשאל את התלמידים:
- איזה סוג צחוק אתם מזהים?
- האם פעם צחקתם ממבוכה או מבושה? מתי ואיך הרגשתם?
- האם צחקתם פעם מהתרגשות? מתי ואיך הרגשתם?
- האם פעם צחקו עליכם או צחקתם על אחרים? איזה צחוק זה היה?
- איזה צחוק הוא צחוק טוב ואיזה הוא צחוק שלילי?
- איזה סוג צחוק היה בלידת יצחק?
נקרא כעת על צחוק אחר, צחוק שלישי שהיה בשעת המשתה לרגל הולדת יצחק.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ט-יג ונבקש מהתלמידים לזהות מי צחק ואם הצחוק היה חיובי או שלילי.
נאזין לתשובות התלמידים – ישמעאל מצחק.
נסביר שהפרשנים הסבירו את המילה במגוון דרכים: לועג, מעולל תעלולים ועוד. בכל מקרה ברור שזה מעשה שלילי בעיני שרה.
נזכיר לתלמידים מיהו ישמעאל – בן אברהם והגר, שפחת שרה.
מבט שני
- מדוע שרה דורשת מאברהם לגרש את ישמעאל? (כיוון שהיא רואה שישמעאל מצחק והיא חוששת שהוא ישפיע לרעה על יצחק. פירוש אחר: מכיוון שישמעאל היה מלגלג על יצחק וטוען שהוא הבן הבכור של אברהם שלו הובטחו ההבטחות)
- מה חשב אברהם לאחר ששרה דרשה שיגרש את ישמעאל בפסוק יא? (לפי רש"י אברהם כמובן הצטער מאוד לשמוע שכך בנו ישמעאל מתנהג ולכן "וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם". לדעת רד"ק אברהם הצטער על בקשתה של שרה כיוון שישמעאל היה בנו, והוא לא רצה לגרשו)
- בן כמה היה ישמעאל? (ישמעאל נולד כשאברהם היה בן 86, בלידת יצחק אברהם היה בן 100 כך שישמעאל היה בן 14 בשעת לידת יצחק. חלפו עוד שלוש שנים עד שיצחק נגמל, כך שישמעאל בן 17 בערך)
- מה אלוהים אומר לאברהם בפסוק יב? האם תוכלו להסביר מדוע אלוהים מצדד בשרה?
- כיצד אלוהים מכנה את ישמעאל? ("בֶּן הָאָמָה" – פסוק י"ג)
- מה לדעתכם הכינוי הזה מבטא? מה ההבדל בין החזרה הרבה על הכינוי 'בן' לבין הכינוי 'בן האמה'?
מבט שלישי
נחלק לשלושה תלמידים כרטיס ובו פסוק ונבקש מהם לקרוא את הפסוק בקול, כל אחד בתורו. לאחר כל פסוק נשאל את התלמידים: למה הוא צחק? או למה היא צחקה? (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לפי הפשט ברור שישמעאל עשה דבר שקומם מאוד את שרה. לפי הפרשנים, הוא לגלג ולעג ליצחק, התנשא עליו, זלזל בו, התנהג לא טוב.
מבט לחיים
נחלק את הכיתה לקבוצות בנות ארבעה תלמידים.
נקרא לתלמידים שאלה שכתבה ילדה בכיתה ב בבית ספר אחר ונבקש מהם להאזין לשאלה ולהשיב לתלמידה תשובה בכתב בקבוצות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נאזין לתשובות שכל קבוצה כתבה.
- האם התלמידים הציעו להיפרד מגילי?
- מתי נראה לנו שצריך להיפרד מחברים? (כשהם גורמים לנו להתנהג בצורה פוגעת או לעשות דברים מסוכנים ואסורים)
- האם יש עוד דברים שאפשר לעשות מלבד להיפרד? (לנסות לדבר עם החבר שמתנהג לא יפה ולשכנע אותו לשנות את התנהגותו, להתייעץ עם ההורים או עם המורה ועוד)
- האם היו עוד פרדות שלמדנו עליהן בחומש בראשית? (אברהם ולוט נפרדו)
- מדוע שרה חושבת שישמעאל צריך ללכת למקום אחר?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בהצגת צחוק מסוגים שונים, קראנו בכרטיסיות על צחוק בהזדמנויות שונות בחומש בראשית. קראנו את הפסוקים ולמדנו אותם. התחלקנו לקבוצות והשבנו למכתב של תלמידה מכיתה ב' המתמודדת עם השפעה שלילית של חברה. חתמנו את השיעור בכך ששרה ראתה לנכון שיצחק וישמעאל לא יגדלו יחד וכי אלוהים צידד בעמדתה.
מיומנויות: הבנת פסוקים, קריאה של פסוקים שלמדנו בעבר.
מתודות: הצגת צחוק, כתיבת מכתב לילדה בקבוצות.