דבורה, ברק והרגעים שלפני הקרב
פרק ד, א-י
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים את תבנית ספר שופטים ונציג את התמונה והפסוק. נשאל את התלמידים:
- במה מיוחד הסיפור שנקרא? (שופטת אישה)
מבט ראשון
נבקש מאחד התלמידים לקרוא את פסוקים א-י לאט וברור. יש מעט מילים קשות ולכן לאחר ביאורם אפשר להתמקד בהבנה ראשונית של העלילה.
להלן מילים להבהרה:
- וַיִּמְכְּרֵם – מכר אותם לשעבוד, נתן לעם אחר לשלוט בהם;
- בַּחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם – אתר מקראי ליד נחל קישון;
- אֶפֶס – אבל, אך, אולם;
- הֲמוֹנוֹ – המון האנשים שלו.
מבט שני
לאחר קריאה עצמאית של הפסוקים נענה על השאלות האלה:
- מי השופט שמת בתחילת הפרק?
- במה חטא העם?
- מי נבחרה להיות שופטת?
- נגד מי נלחמו ישראל?
- את מי מינתה דבורה להוביל את הקרב?
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- האם אתם שמים לב לדבר שונה בשופטת בפרק הזה?
- האם יש לה תפקיד אחר מתפקידו של אהוד בן-גרא שעליו למדנו בפרק הקודם? (הפעם דבורה היא גם שופטת את העם ולא רק שופטת במובן המנהיגותי, והיא גם נביאה)
- מצאו בפסוקים הוכחה שדבורה יודעת לנבא מה עומד לקרות בעתיד?
נקרא יחד את פסוק ז שבו מתוארת נבואת דבורה ונסביר: דבורה קוראת אליה את ברק בן אבינועם ושולחת אותו להילחם בסיסרא. נקרין על הלוח את פסוק ח:
"וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק: 'אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי, וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי, לֹא אֵלֵךְ'".
נשאל את התלמידים:
- האם הפסוק הזה מזכיר לכם פסוק אחר מהתנ"ך? (הפסוק מזכיר את המילים שאומרת רות לנעמי במגילת רות: "כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ" – זהו אחד הביטויים המייצגים נאמנות גדולה)
- מדוע לדעתכם התנה ברק את הליכתו בהצטרפות דבורה אליו? (אולי הוא רצה לכבד אותה, אולי הוא פחד ללכת בלעדיה וכו')
נתמקד בתשובתה של דבורה לברק בפסוק ט:
"הָלֹךְ אֵלֵךְ עִמָּךְ, אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ, כִּי בְיַד אִשָּׁה יִמְכֹּר ה' אֶת סִיסְרָא".
נבקש מן התלמידים לכתוב את הפסוק הזה בשפתם, ונשמע הצעות בכיתה.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם דבורה מודיעה לברק בשלב כה מוקדם שלא הוא יזכה לתהילה בקרב שהוא יצא אליו, ושאישה היא שתביא למותו של סיסרא לבסוף?
- איך לדעתכם ברק מרגיש בקבלו את הנבואה הזאת?
כתיבה יוצרת:
נערוך בכיתה תרגיל כתיבה יוצרת ובו כל תלמיד יתבקש לכתוב דף מיומנה של דבורה ערב היציאה למלחמה בסיסרא. היומן יצטרך לכלול את חוויות היום – תיאור המפגש עם ברק ותחושותיה. נוכל לשמוע כמה מדפי היומן בכיתה, או לשמור זאת כפעילות אישית.
נסכם את השיעור בקטע מתוך 'חדשות התנ"ך'. כדאי להראות מדקה 7:40 עד 10:02 – היכרות עם דבורה וראשית הקרב.
מבט לחיים
נקרין על הלוח תמונות של חנה סנש ושל צביה לובטקין. נשאל את התלמידים:
- מי יודע מה משותף לשתי הנשים האלה? (שתיהן היו לוחמות)
נספר בקצרה על כל אחת מהנשים ופועלה.
במרכז פרק ד עומדות שתי נשים חזקות, דבורה ויעל בהמשך מנהלות את העניינים ומקבלות החלטות חשובות בתחומים שבעת ההיא על פי רוב היו מנוהלים בידי גברים: הנהגה פוליטית ולחימה. בתקופת התנ"ך, תקופה שבה נשים מוזכרות כמעט תמיד רק בהקשר של נישואין או ילודה, זהו דבר חריג וחשוב שיש לתת עליו את הדעת. נשאל את התלמידים:
- מה אנחנו יכולים ללמוד מהן על האפשרות של נשים להיות מנהיגות בתוך מציאות שבה גברים נותנים את הטון?
נטיל על התלמידים משימה הביתה למצוא סיפור נוסף על אישה פורצת דרך בתחום שנחשב גברי, ולכתוב עליו פסקה קצרה. אפשר לחפש סיפורים היסטוריים, סיפורים בתוך המשפחה, או סיפורים שקורים בעת הזאת מתוך העיתונות והתקשורת.
את הסיפורים נשמע בשבוע הבא.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בראשית סיפור הקרב בין עם ישראל לצבא סיסרא, והתמקדנו בייחודה של דבורה כשופטת שהיא גם נביאה וגם דנה את העם ובדיאלוג המיוחד שלה עם ברק.
מיומנויות: איסוף מידע ואפיון דמות מתוך הטקסט המקראי.
מתודות: חשבנו על נשים פורצות דרך בתחומים גבריים לאורך ההיסטוריה וכיום.