סגור תצוגת כיתה
הפרק

דבורה, ברק והרגעים שלפני הקרב

פרק ד, א-י

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נזכיר לתלמידים את תבנית ספר שופטים ונציג את התמונה והפסוק. נשאל את התלמידים:

  • במה מיוחד הסיפור שנקרא? (שופטת אישה)

מבט ראשון

נבקש מאחד התלמידים לקרוא את פסוקים א-י לאט וברור. יש מעט מילים קשות ולכן לאחר ביאורם אפשר להתמקד בהבנה ראשונית של העלילה.
להלן מילים להבהרה:

  • וַיִּמְכְּרֵם – מכר אותם לשעבוד, נתן לעם אחר לשלוט בהם;
  • בַּחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם – אתר מקראי ליד נחל קישון;
  • אֶפֶס – אבל, אך, אולם;
  • הֲמוֹנוֹ – המון האנשים שלו.

מבט שני

לאחר קריאה עצמאית של הפסוקים נענה על השאלות האלה:

  • מי השופט שמת בתחילת הפרק?
  • במה חטא העם?
  • מי נבחרה להיות שופטת?
  • נגד מי נלחמו ישראל?
  • את מי מינתה דבורה להוביל את הקרב?

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • האם אתם שמים לב לדבר שונה בשופטת בפרק הזה?
  • האם יש לה תפקיד אחר מתפקידו של אהוד בן-גרא שעליו למדנו בפרק הקודם? (הפעם דבורה היא גם שופטת את העם ולא רק שופטת במובן המנהיגותי, והיא גם נביאה)
  • מצאו בפסוקים הוכחה שדבורה יודעת לנבא מה עומד לקרות בעתיד?

נקרא יחד את פסוק ז שבו מתוארת נבואת דבורה ונסביר: דבורה קוראת אליה את ברק בן אבינועם ושולחת אותו להילחם בסיסרא. נקרין על הלוח את פסוק ח:
"וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק: 'אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי, וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי, לֹא אֵלֵךְ'".
נשאל את התלמידים:

  • האם הפסוק הזה מזכיר לכם פסוק אחר מהתנ"ך? (הפסוק מזכיר את המילים שאומרת רות לנעמי במגילת רות: "כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ" – זהו אחד הביטויים המייצגים נאמנות גדולה)
  • מדוע לדעתכם התנה ברק את הליכתו בהצטרפות דבורה אליו? (אולי הוא רצה לכבד אותה, אולי הוא פחד ללכת בלעדיה וכו')

נתמקד בתשובתה של דבורה לברק בפסוק ט:
"הָלֹךְ אֵלֵךְ עִמָּךְ, אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ, כִּי בְיַד אִשָּׁה יִמְכֹּר ה' אֶת סִיסְרָא".
נבקש מן התלמידים לכתוב את הפסוק הזה בשפתם, ונשמע הצעות בכיתה.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם דבורה מודיעה לברק בשלב כה מוקדם שלא הוא יזכה לתהילה בקרב שהוא יצא אליו, ושאישה היא שתביא למותו של סיסרא לבסוף?
  • איך לדעתכם ברק מרגיש בקבלו את הנבואה הזאת?

כתיבה יוצרת:
נערוך בכיתה תרגיל כתיבה יוצרת ובו כל תלמיד יתבקש לכתוב דף מיומנה של דבורה ערב היציאה למלחמה בסיסרא. היומן יצטרך לכלול את חוויות היום – תיאור המפגש עם ברק ותחושותיה. נוכל לשמוע כמה מדפי היומן בכיתה, או לשמור זאת כפעילות אישית.

נסכם את השיעור בקטע מתוך 'חדשות התנ"ך'. כדאי להראות מדקה 7:40 עד 10:02 – היכרות עם דבורה וראשית הקרב.

מבט לחיים

נקרין על הלוח תמונות של חנה סנש ושל צביה לובטקין. נשאל את התלמידים:

  • מי יודע מה משותף לשתי הנשים האלה? (שתיהן היו לוחמות)

נספר בקצרה על כל אחת מהנשים ופועלה.

במרכז פרק ד עומדות שתי נשים חזקות, דבורה ויעל בהמשך מנהלות את העניינים ומקבלות החלטות חשובות בתחומים שבעת ההיא על פי רוב היו מנוהלים בידי גברים: הנהגה פוליטית ולחימה. בתקופת התנ"ך, תקופה שבה נשים מוזכרות כמעט תמיד רק בהקשר של נישואין או ילודה, זהו דבר חריג וחשוב שיש לתת עליו את הדעת. נשאל את התלמידים:

  • מה אנחנו יכולים ללמוד מהן על האפשרות של נשים להיות מנהיגות בתוך מציאות שבה גברים נותנים את הטון?

נטיל על התלמידים משימה הביתה למצוא סיפור נוסף על אישה פורצת דרך בתחום שנחשב גברי, ולכתוב עליו פסקה קצרה. אפשר לחפש סיפורים היסטוריים, סיפורים בתוך המשפחה, או סיפורים שקורים בעת הזאת מתוך העיתונות והתקשורת.
את הסיפורים נשמע בשבוע הבא.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בראשית סיפור הקרב בין עם ישראל לצבא סיסרא, והתמקדנו בייחודה של דבורה כשופטת שהיא גם נביאה וגם דנה את העם ובדיאלוג המיוחד שלה עם ברק.
מיומנויות: איסוף מידע ואפיון דמות מתוך הטקסט המקראי.
מתודות: חשבנו על נשים פורצות דרך בתחומים גבריים לאורך ההיסטוריה וכיום.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דבורה תחת התומר
דבורה תחת התומר, ציורו של ג'יימס טיסו משנת 1900 לערך. James Tissot, via Wikimedia Commons...
דבורה תחת התומר
"וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה, אֵשֶׁת לַפִּידוֹת, הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא. וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר דְּבוֹרָה, בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית אֵל בְּהַר אֶפְרָיִם, וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַמִּשְׁפָּט" (ד, ד-ה)

דבורה תחת התומר, ציורו של ג'יימס טיסו משנת 1900 לערך. James Tissot, via Wikimedia Commons

  • במה שונה הסיפור שנקרא מכל סיפורי השופטים הקודמים?
חדשות התנ"ך
קרדיט: 'חדשות התנ"ך: אהוד ודבורה הנביאה'. ערוץ החינוכית, פורסם ב- 2016.
חדשות התנ"ך

קרדיט: 'חדשות התנ"ך: אהוד ודבורה הנביאה'. ערוץ החינוכית, פורסם ב- 2016.

נשים לוחמות
נשים לוחמות
"כִּי בְיַד אִשָּׁה יִמְכֹּר ה' אֶת סִיסְרָא" (ד, ט)

חנה סנש.

צביה לובטקין.

חנה סנש הייתה לוחמת ומשוררת יהודייה, מצנחני היישוב שהתנדבה לשרת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה נגד גרמניה הנאצית. היא צנחה לשטח הונגריה הכבושה, נתפסה, נחקרה בעינויים והוצאה להורג.

צביה לובטקין הייתה מלוחמות מרד גטו ורשה במלחמת העולם השנייה. במרד גטו ורשה התקוממו היהודים נגד הצבא הגרמני בשטח הגטו. צביה לובטקין הייתה ממקימי קיבוץ לוחמי הגטאות. ונכדתה, רוני צוקרמן, הייתה טייסת הקרב הראשונה בצה"ל.

תבורך מנשים יעל
"תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ…" רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר: תבורך מִנְּשֵׁי דּוֹר...
תבורך מנשים יעל
"תְּבֹרַךְ֙ מִנָּשִׁ֔ים יָעֵ֕ל אֵ֖שֶׁת חֶ֣בֶר הַקֵּינִ֑י, מִנָּשִׁ֥ים בָּאֹ֖הֶל תְּבֹרָֽךְ." (ה, כד)
"תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ…" רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר: תבורך מִנְּשֵׁי דּוֹר הַמִּדְבָּר שֶׁהֵן יוֹשְׁבוֹת בְּאֹהָלִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "אִישׁ לְפֶתַח אָהֳלוֹ" (במדבר יא, י).
וְלָמָּה תְּבֹרָךְ מֵהֶם?
הֵן יָלְדוּ וְקִיְּמוּ אֶת הָעוֹלָם, וּמֶה הָיָה מוֹעִיל לָהֶם שֶׁאִלְמָלֵא הִיא, כְּבָר הָיוּ אֲבוּדִין.
  • על פי המדרש – בהשוואה לאילו נשים מבורכת יעל?
  • מדוע יעל מבורכת יותר מהן?
איך ידעו הכוכבים?
ביום הרביעי, כפי שמתואר בסיפור בריאת העולם, ברא אלוהים את השמש והירח. כפי שכתוב בספר...
איך ידעו הכוכבים?
"מִן שָׁמַיִם נִלְחָמוּ, הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא." (ה, כ)

vlastas/shutterstock.com

ביום הרביעי, כפי שמתואר בסיפור בריאת העולם, ברא אלוהים את השמש והירח. כפי שכתוב בספר בראשית: "יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם", והתנה אלוהים עם השמש שיהיה עומד באמצע השמים בימי יהושע, כפי שכתוב: "וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם" (יהושע י, יג), והתנה אלוהים עם הכוכבים שילחמו בסיסרא, כפי שכתוב: "הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא" (שופטים ה, כ).

על פי אוצר המדרשים (אייזנשטיין), יונה עמוד 221

  • הסבירו מה היא הטענה המרכזית של המדרש.
  • מאילו מקומות שונים בתנ"ך לוקח המדרש ציטוטים כדי להוכיח את הטענה?
  • לפי המדרש – מה תפקידו של אלוהים בניצחון בקרב?
עוּרִי עוּרִי
הקריאה "עורי עורי" מופיעה במקרא לראשונה בשירת דבורה, שם נדמה כי דבורה מדברת אל עצמה...
עוּרִי עוּרִי
"עוּרִי עוּרִי דְּבוֹרָה עוּרִי עוּרִי דַּבְּרִי שִׁיר, קוּם בָּרָק וּשֲׁבֵה שֶׁבְיְךָ בֶּן אֲבִינֹעַם." (ה, יב)

הקריאה "עורי עורי" מופיעה במקרא לראשונה בשירת דבורה, שם נדמה כי דבורה מדברת אל עצמה או מביעה דברים שנאמרו לה. במילים פשוטות: התעוררי! התחילי לפעול!

הקריאה מופיעה במקום נוסף בתנ"ך, בספר ישעיהו נב, א: "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֻזֵּךְ צִיּוֹן לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ יְרוּשָׁלִַם …" הנביא פונה אל העיר ירושלים (ציון) ומבקש ממנה שתחזור להיות חגיגית ומקודשת.
גם בפיוט  לערב שבת "לְכָה דוֹדִי", שחובר במאה ה-16, מופיעה הקריאה "עורי עורי". העיר ירושלים צריכה להתעורר משום שכבוד האל וקדושת השבת עתידים להיכנס אליה: "הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי / כִּי בָא אוֹרֵךְ קוּמִי אוֹרִי / עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי / כְּבוֹד ה' עָלַיִךְ נִגְלָה".

וקפיצה קטנה בזמן – הצירוף "עורי עורי" מופיע גם בשירם של הדג נחש ואברהם טל שנכתב בשנת 2015. השיר קורא לאזרח להתעורר ולהתערב בנעשה סביבו במדינה.

למילות השיר

תן לי מנגינה
מילים: הדג נחש, שאנן סטריט, גיא מר ואברהם טל

הבט מסביב סנן ת'תכתיב
בדיבור החוזר אף אחד לא מקשיב
זה מופע של אימים אין פה כללים
כולם צועקים שוברים את הכלים
הרועה של הצאן לא רואה לא שומע
התליין באוטומט לא מרגיש דבר
הזמזום בכוורת הפך דבש לחומץ
תחזיקו חזק נחיתת אונס
צריך אומץ לשים סוף לעימות
טיפל'ה חינוך לקומץ די לאלימות
העמסתם על גבנו אידיאולוגיה ומיסים
טעמנו כבר שקשוקה אבל איפה הביצים
אשא עיניי ויעלה מהאוב
יעקב תביא את הסולם שנרד מהעץ
כי היונה הפכה לנץ

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

עם סגולה אור לגויים
אין מצב כזה בינתיים
חושך על פני תהום
עורי עורי תתעוררי
יש ניצוץ של אור שקיים בכל אחד
גם בהוא שעיניו רושפות גיצים
כמו לי ולך פשוט שורף לו מבפנים
אלפי שירים כבר נכתבו וכמה עוד ימים יגידו
בקולות רמים ובשופר את החומות הרעידו
לא ידענו אז שבתוכנו יש כזו עוצמה
להתגבר ולהפיל את החומות עם מנגינה
קצת שונה ישר שונא נבין שיש הרבה דומה
גם אם הוא בשפה זרה אנחנו מאותה השכונה
מוסא או משה מה זה משנה
פרו ורבו מלאו ת'ארץ כל בניו של אברהם

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתרחב לתוך כל לב אוהב
ותעלה ניגון בכל החדרים

נישא על כנף המנגינה השמיימה
אל מקום שבו אל מקום שבו
אין לא יום ולא לילה
וכל הכאבים שבו הופכים לחוויות
משם בלי קושי אני משקיף
על כל היופי והג'יף
ומשם אני רואה כמה אין לנו ברירה
ומשם אני שואב כוחות לחיות את הסתירה
ומשם אני קולט בדיוק את גודל השעה
אני חוזר לאדמה חמוש במנגינה

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתרחב לתוך כל לב אוהב
ותעלה ניגון בכל החדרים

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • במקורות השונים ממסורת ישראל, הקריאה "עורי עורי" מכוונת בכל פעם למישהי אחרת.
    האזינו לשירם של אברהם טל והדג נחש. מי צריך להתעורר לפי השיר?
  • מה כוחו של שימוש בביטוי מתוך התנ"ך בשיר ישראלי מודרני?
מים? חלב!
  בפרק ד מתואר רגע ההבסה של סיסרא, שר הצבא הכנעני. כפי שניבאה דבורה הנביאה,...
מים? חלב!
"מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה, בְּסֵפֶל אַדִּירִים הִקְרִיבָה חֶמְאָה." (ה, כה)

גוסטב דורה, יעל וסיסרא, 1866, מתוך ויקישיתוף

ש"י עגנון בהכנות לקבלת פרס נובל בשטוקהולם, מתוך ויקישיתוף

 

בפרק ד מתואר רגע ההבסה של סיסרא, שר הצבא הכנעני. כפי שניבאה דבורה הנביאה, סיסרא לא הובס בידי גבר אלא בידי אישה.

להמשך קריאה

סיסרא רץ משדה הקרב לעבר האוהל של יעל, והיא לא נבהלה ולא ברחה, להפך. היא הזמינה את סיסרא לאוהל שלה, אירחה אותו ברוחב לב, נתנה לו להרגיש נוח וכאשר הוא נרדם, שלפה את יתד האוהל והרגה אותו!
בפרק ה דבורה מהללת בשירתה את מעשיה של יעל.
היום הביטוי "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה" משמש להבעת נדיבוּת. הסופר הישראלי הנודע ש"י עגנון, זוכה פרס נוֹבֶּל לספרות, כתב בסיפורו "בִּדְמִי יָמֶיהָ": "תני לי מעט מים, ואצוק לו טה* לתוך הכוס. ויאמר מים שאל טה נתנה לו."
*טה – תֵּה.

  • סיסרא ביקש מים, ואילו יעל נתנה לו חלב. מדוע לדעתכם נתנה לו יעל חלב במקום מים? האם בשל נדיבותה, או שהייתה לכך סיבה אחרת? הסבירו את תשובתכם.
  • כתבו פִּסקה משלכם ושבצו בה את הביטוי "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה" (או ביטוי באותו המבנה, כפי שעשה ש"י עגנון).
שירת דבורה
לכבוד שנת ה-66 למדינת ישראל, הלחינה המוזיקאית נורית הירש את פסוקי שירת דבורה. הזמרת והשחקנית...
שירת דבורה
"וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר. בִּפְרֹעַ פְּרָעוֹת בְּיִשְׂרָאֵל בְּהִתְנַדֵּב עָם בָּרֲכוּ ה'. שִׁמְעוּ מְלָכִים הַאֲזִינוּ רֹזְנִים, אָנֹכִי לַה' אָנֹכִי אָשִׁירָה אֲזַמֵּר לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל." (ה, א-ג)

לכבוד שנת ה-66 למדינת ישראל, הלחינה המוזיקאית נורית הירש את פסוקי שירת דבורה. הזמרת והשחקנית אסתר רדא ביצעה את קטע השירה יחד עם תזמורת סימפונט רעננה בטקס הדלקת המַשׂוּאות בירושלים. באותה השנה נושא הטקס היה: "זמן נשים – הישגים ואתגרים", ו-14 נשים הדליקו בו משואות.

  • מדוע לדעתכם נבחר דווקא קטע זה לטקס?
  • מה דעתכם על הפרשנות המוזיקלית לפסוקים – אילו רגשות ותחושות מעוררת היצירה המוזיקלית בנוגע לתפקידה של דבורה ולמהלך הקרב?

קרדיט: שירת דבורה – אסתר רדא, נורית הירש ותזמורת סימפונט רעננה/נורית הירש-כלת פרס ישראל, 2014

דבורה באומנות
אדריאן קרוז היא אומנית אפריקאית-אמריקאית בת-זמננו, ילידת שכונת הארלם שברובע מנהטן בניו יורק. קרוז יוצרת...
דבורה באומנות
"וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא." (ד, ד)

Adriene Cruz, Deborah Under The Palm Tree ,1995

אדריאן קרוז היא אומנית אפריקאית-אמריקאית בת-זמננו, ילידת שכונת הארלם שברובע מנהטן בניו יורק. קרוז יוצרת יצירות אומנות מרהיבות מבדים צבועים ומעוטרים בסגנון שִׁבְטִי.

להמשך קריאה

מדברי האומנית על יצירותיה:
האומנות שאני יוצרת מביאה לידי ביטוי באופן חזותי את מה שלא מדברים עליו בקלות, את התשוקה לצבע, את האהבה לסמלים ואת העניין העמוק ברוחניות. המתנות שקיבלתי מאבותיי הקדמוניים, ממלאכים וממדריכים רוחניים… זורמות דרכי בחגיגה של הישרדות. שורשיי העתיקים מאפשרים לי ערוץ של ריפוי וברכה…

  • תארו את דבורה כפי שהיא מוצגת ביצירתה של אדריאן קרוז. שימו לב לתנוחת הגוף, ליציבה, להבעת הפנים, למבט, לפְּרוֹפּוֹרְצְיָה בין אברי הגוף (פרופורציה – היחס בין הגדלים).
    מה אופן הצגתה של דבורה מבקש לספר לנו עליה?
  • כל אומן מביא ליצירתו את עצמו.
    קראו שוב את קטע המידע על האומנית ואת דברי האומנית על יצירתה, הביטו שוב ביצירה והסבירו כיצד האמירה שבכותרת מתאימה ליצירה זו.
נחל קישון
נַחַל קִישׁוֹן הוא נחל איתן הזורם מאזור ג'נין בשומרון דרך עמק יזרעאל ועד לים התיכון....
נחל קישון
"וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן." (ד, יג)

נַחַל קִישׁוֹן הוא נחל איתן הזורם מאזור ג'נין בשומרון דרך עמק יזרעאל ועד לים התיכון. אורכו כ-70 קילומטרים. הנחל מוזכר בתנ"ך בכמה מקומות – בספר שופטים ובספר מלכים.

להמשך קריאה

עם יובליו של הקישון נמנים נחל השופט, נחל ציפורי, נחל יקנעם ונחל נהלל. בסביבת הקישון יש צמחייה מגוונת והאזור הוא בית גידול לבעלי חיים רבים. במשך שנים רבות היה הנחל היפה מזוהם בשל פסולת רעילה של מפעלים שהוזרמה אליו, וכפי הנראה גרמה למחלות ולתמותה של בני אדם ובעלי חיים. בשנת 2015 החל ניקוי קרקעית הנחל ושיקומו.

  • על פי הסרטון, אילו פעולות ננקטו על מנת לנקות את הנחל?
  • מדוע לדעתכם חָבְרוּ גורמים רבים כל כך לפעולות שיקום הנחל?

קרדיט: פרויקט ניקוי קרקעית נחל קישון/נהר הקישון, 2012

תבור-טבור
  הר תָּבוֹר נמצא בצפון הארץ, בגליל התחתון, מצפון לעמק יזרעאל ומדרום לרכס הרי נצרת....
תבור-טבור
"וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם מִקֶּדֶשׁ נַפְתָּלִי, וַתֹּאמֶר אֵלָיו הֲלֹא צִוָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֵךְ וּמָשַׁכְתָּ בְּהַר תָּבוֹר וְלָקַחְתָּ עִמְּךָ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ מִבְּנֵי נַפְתָּלִי וּמִבְּנֵי זְבֻלוּן." (ד, ו)

כנסיית ההשתנות בראש הר תבור. צילום: Berthold Werner, מתוך ויקישיתוף

הר תבור, צילום: Protasov AN/shutterstock.com

כיפה בכנסיית ההשתנות המתארת את מעמד ההשתנות של ישו ולצידו אליהו ומשה. צילום: נועה נתנאל

 

הר תָּבוֹר נמצא בצפון הארץ, בגליל התחתון, מצפון לעמק יזרעאל ומדרום לרכס הרי נצרת. גובהו 562 מטרים מעל גובה פני הים, ויש האומרים ששמו "תָּבוֹר" כיוון שהוא מזכיר את הטַבּוּר (הפופיק) שבמרכז הבטן.

להמשך קריאה

הוא צופה על כל הכיוונים שסביבו – יש ממנו תצפית פתוחה של 360 מעלות. שתי התכונות הללו – הגובה ויכולת התצפית, הפכו אותו להר חשוב מבחינה דתית ומבחינה צבאית. בתנ"ך, בספר שופטים, מסופר עליו שהוא מקום ההתכנסות הצבאית של ברק. בהמשך, בתקופת בית המקדש השני, היה זה מקום ההתכנסות הצבאית של היישוב היהודי בצפון נגד הרומאים. אחר כך הפך הר תבור למקום קדוש לדת הנוצרית. על פי האמונה הנוצרית, על פסגת ההר חלה ההִשְׁתַנוּת של ישו, אירוע שבמהלכו הוא דיבר עם משה ועם אליהו ואֻשַׁר מעמדו כבן האלוהים. הכנסייה שעל ההר נקראת "כנסיית ההִשְׁתַנוּת" לזכר האירוע. כדאי לטייל באזור ההר – לבקר בכנסיית ההשתנות וללכת במסלול ההליכה שסובב את התבור, שבו יש צמחיה יפה ותצפית נוף לכל הסביבה.

  • התבוננו בתמונות – מדוע לדעתכם נלחמו על השליטה בהר לאורך השנים?
  • כיצד אפשר להסביר את מקור שמו של ההר?
  • משימת אתגר – צאו לטיול משפחתי בהר!
מהלך קרב דבורה וסיסרא
לדבורה ולברק יש תוכנית כיצד להפיל בפח את סיסרא ואת צבאו. אומנם הצבא של סיסרא...
מהלך קרב דבורה וסיסרא
"וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם." (ד, יג)

איור המפה: איל אילת

לדבורה ולברק יש תוכנית כיצד להפיל בפח את סיסרא ואת צבאו. אומנם הצבא של סיסרא גדול יותר מזה שעומד לרשותם ומצויד במרכבות ברזל גדולות, אבל לפעמים הגודל והציוד הכבד הם דווקא חיסרון ולא יתרון.

  • קִראו את הפסוקים וזהו את שמות המקומות במפה המצורפת.
  • הסבירו במילים שלכם את תוכנית הקרב ואת מהלכו.
צבא המרכבות
  המרכבות מוכרות לנו מציורי קיר, משרידים (חלקי מרכבות שנשתמרו) ומממצאים קטנים כמו חפצי אומנות...
צבא המרכבות
"וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' כִּי תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ וְהוּא לָחַץ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחָזְקָה עֶשְׂרִים שָׁנָה."(ד, ג)

מרכבה בעלת גלגלי חישורים, במרכבה לוחם אוחז קשת ויורה חץ . מוזיאון המזרח הקדום, איסטנבול. צילום: Dr. Osama Shukir Muhammed Amin, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

 

המרכבות מוכרות לנו מציורי קיר, משרידים (חלקי מרכבות שנשתמרו) ומממצאים קטנים כמו חפצי אומנות שנמצאו בחפירות ארכאולוגיות. לפי הממצאים, נראה כי המרכבה שהיתה בשימוש בכנען הייתה בעלת שני גלגלים ורתומה לסוס אחד או שניים.

להמשך קריאה

בגלגלי המרכבה היו ארבעה או שישה חישורים (שהעניקו חוזק ויציבות לגלגל). רַכָּב המרכבה יכול היה לקשור את המושכות למותניו וכך ידיו היו פנויות להשתמש בקשת ובחיצים. המרכבות היו עשויות משילובים של עור, עץ ומתכת, והיה בהן תא מוגן ללוחמים.

  • על פי פסוקים ג-ז, מה ההערכה המספרית וסוג הלוחמים של כל אחד מהצבאות?
  • מה הם לדעתכם היתרונות והחסרונות של כל צד?
דבורה הנביאה
אילו היו נערכות היום בחירות בישראל, אילו מנהיגים מהמקרא היו יכולים להיבחר? הסרטון עוקב אחר...
דבורה הנביאה
"עוּרִי עוּרִי דְּבוֹרָה עוּרִי עוּרִי דַּבְּרִי שִׁיר, קוּם בָּרָק וּשֲׁבֵה שֶׁבְיְךָ בֶּן אֲבִינֹעַם." (ה, יב)

אילו היו נערכות היום בחירות בישראל, אילו מנהיגים מהמקרא היו יכולים להיבחר? הסרטון עוקב אחר תכונותיה המיוחדות של דבורה הנביאה.

  • בסרטון יש רמזים רבים לתכונות המיוחדות של דבורה הנביאה. מה הן התכונות הללו?
  • האם תכונות אלה חשובות למנהיגות? מדוע?

קרדיט: דבורה- משוררת, לוחמת נביאה ו..אולי תרוץ לכנסת? / מקראנט אתר התנך, 2013

תכסיסי מלחמה
כדי להבין את תוכנית הקרב השלמה יש לקרוא את פרק ד, שם מתוארת התוכנית, וגם...
תכסיסי מלחמה
"מִן שָׁמַיִם נִלְחָמוּ, הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא. נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן, תִּדְרְכִי נַפְשִׁי עֹז." (ה, כ-כא)

כדי להבין את תוכנית הקרב השלמה יש לקרוא את פרק ד, שם מתוארת התוכנית, וגם את פרק ה (שירת דבורה), שם מתואר הביצוע. כשקוראים את שני הפרקים, מבינים את התוכנית בשלמותה.

  • לאחר קריאת הפסוקים מהתנ"ך וצפייה בסרטון – הסבירו במילים שלכם את תוכנית הקרב.
  • לדעתכם, מי היו האחראים להצלחתה?

קרדיט: חדשות התנ"ך – אהוד ודבורה הנביאה/ חינוכית ראשונים בעולם, 2016