סגור תצוגת כיתה
הפרק

הקרב עם סיסרא ותחבולתה של יעל

פרק ד, יא-כד

שיעור שני מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

הערה: כדי לשמור על מתח עלילתי ועל סקרנות התלמידים והפעלת דמיונם במהלך השיעור, לשיעור מבנה קצת שונה מהרגיל אשר בו הטקסט מתגלה בהדרגה ולא במבט ראשון.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח את מפת אזור הקרב ואת פסוקים יב-יג, נזהה את המקומות שבהם התרחש הקרב על המפה ונלחץ עליהם לקבלת מידע נוסף.

נזמין את התלמידים לזהות במפה את הר תבור ואת נחל קישון. מי שמזהה ראשון מצביע. נספר לתלמידים שהיום נלמד על קרב דרמטי שהתרחש באזור הזה, ושבהמשך נלמד כיצד ניצל ברק וצבאו את היתרונות הטופוגרפיים של המקום ואת איתני הטבע כדי לנצח במלחמה.

מבט ראשון

נחלק את הפרק על הלוח לשתי מערכות קרב. נכתוב על הלוח את החלוקה:

  1. פסוקים יא-טז: הקרב בין צבא סיסרא לברק בן אבינועם ולוחמיו;
  2. פסוקים יז-כד: סיסרא ויעל.

ראשית נתמקד בקרב בין צבא סיסרא לצבא ברק: נקרין על הלוח לצד המפה תמונה של הר תבור.
נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם היתרונות של הר באופן כללי ושל התבור בפרט ביציאה למלחמה?

הר תבור נמצא בגבולו הצפוני של עמק יזרעאל ובתמונה רואים שהוא בולט בגובהו וביופי צורתו הסימטרית העגולה ככיפה. כמו כן, התבור הוא נקודת מפגש גבולות הנחלות של נפתלי, יששכר וזבולון לפי יהושע פרק יט. לכן פעמים שהוא שימש מקום התכנסות לשבטי ישראל לקראת מלחמה באויביהם.

נשאל את התלמידים:
• מתוך הפסוקים, מה היו כלי המלחמה של צבא סיסרא? (900 רכב ברזל)
• ומה היו כלי המלחמה של ישראל? (רק קשתות, חרבות וחניתות)
• אם כך, כיצד ניצחו ישראל במלחמה?
הפסוקים מתארים שאלוהים התערב בקרב, בפסוק טו כתוב: "וַיָּהָם ה' אֶת סִיסְרָא וְאֶת כָּל הָרֶכֶב וְאֶת כָּל הַמַּחֲנֶה לְפִי חֶרֶב לִפְנֵי בָרָק". כלומר, אלוהים דאג למהומה שגרמה למנוסה של סיסרא וצבאו.

לאחר שסיימנו ללמוד על מערכת הקרב הראשונה נעבור למערכה השנייה – מנוסת סיסרא ומעשה יעל. נקרין על הלוח את פסוקים יא-יח, אך נעצור את פסוק יח באמצע ונקרין רק עד המילים "אַל תִּירָא". נבקש מאחד התלמידים לקרוא, ומתלמיד אחר להסביר במילים שלו את התרחשות העלילה בפסוקים.
נסביר לתלמידים מיהי יעל – יעל הייתה אשת חבר משבט הקיני, שהיו צאצאי יתרו חותן משה, ונחשבו מאז כשבט מקורב לעם ישראל. השבט התגורר באזור הקרבות שבין ישראל ובין יבין מלך חצור, והיה בשלום עם מלך חצור ועם עם ישראל.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם יעל מחליטה להכניס את סיסרא לתוך האוהל שלה?
  • מה היא מתכננת לדעתכם – להסתיר אותו? לפגוע בו?

נשמע רעיונות בכיתה.

מבט שני

נבקש מהתלמידים לסדר ברצף כרונולוגי את המשפטים המובאים בדף העבודה, ולתאר את אירועי הפסוקים במילים שלהם או בקומיקס (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

מבט שלישי

נתמקד בדמותה המיוחדת של יעל. נבקש מתנדבת (או שתיים) שישחקו את דמותה של יעל, ונערוך 'מסיבת עיתונאים' המתרחשת לאחר שמתגלה מה עשתה יעל. נסביר לתלמידים: אתם כתבים שנשלחו מטעם ערוצי תקשורת במדינה לסקר את מות סיסרא. אתם יכולים לשאול את יעל שאלה אחת בלבד. ננחה את התלמידים להכין בכיתה שאלות מגוונות (אפשר גם לבקש מהם לבחור ערוץ תקשורת מסוים ולחשוב מי הקהל שלו ואיזו שאלה מתאים לשאול. למשל: עיתון נשים – שאלות שקשורות להיותה אישה לוחמת, ערוץ חדשות צבאי – שאלה שקשורה לשחזור הקרב וכו').
לאחר שהתלמידים יכינו שאלות נערוך הצגה מאולתרת בכיתה, התלמידים ישאלו ומי שהתנדבה להיכנס לנעליה של יעל תענה, מדמיונה כמובן, על השאלות שיוצגו לה.
דמותה של יעל היא סמל לתושייה, לעורמה ולנחישות, ואפשר ללמוד מפעולתה שלא תמיד הכוח הפיזי הוא שמכריע את הקרב. סיסרא מניח שכיוון שהיא אישה, תפקידה להשקות ולהאכיל אותו. היא מנצלת את הנחת היסוד הזאת כדי לרמות אותו ולהרוג אותו בשנתו. סביר להניח שהיא גם מבינה שאם לא תהרוג אותו, יש סיכוי סביר שהוא יהרוג אותה כדי שלא תספר על מקום הימצאו.

מבט לחיים

תושייתה ותבונתה של יעל הם אלה שלמעשה הכריעו את הקרב בסופו של דבר. גם במלחמות בימינו קורה שתושיה של אדם אחד יכולה להכריע מלחמה שלמה.

נסביר:
במהלך מלחמת יום כיפור, אביגדור קהלני היה מפקד גדוד 77 בחטיבה 7 של חיל השריון. כוח סורי גדול התקדם אל תוך רמת הגולן. הכוח של קהלני היה הכוח היחיד באיזור בצד הישראלי והוא נשלח לעצור את החדירה הסורית. לקהלני היו באותה עת רק שבעה טנקים כשירים, והחיילים שהיו איתו היו מותשים אחרי שלושה ימי לחימה רצופים. כדי להצליח בקרב היה צורך לכבוש תל ששלט על העמק כולו. קהלני נתן פקודה לעלות לתל אבל אף אחד לא זז כי החיילים היו מותשים. קהלני לא ויתר. הוא קרא במכשיר הקשר: "תראו איך הסורים לוחמים כמו אריות! אנחנו צה"ל הגדול לא יכולים להיות פחות מהם!" מיד עלו החיילים למרומי התל ומשם הצליחו להשמיד מאות טנקים סורים ולמעשה הכריעו את הקרב ברמת הגולן.
נצפה בסרטון בו נזכר אביגדור קהלני במהלך הקרב

נשאל:

  • מה אנחנו יכולים לקחת מכאן לחיים שלנו, אף שעדיין איננו לוחמים ומפקדים? (לכל החלטה שאדם עושה יש השפעה על הסביבה. גם אנחנו כילדים יכולים לקבל החלטות שעשויות להשפיע על המציאות ולשנות אותה)

תלמידים שיש להם דוגמאות להחלטות מעין אלה יוכלו לשתף.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בקרב מול צבא סיסרא שעל פי הסיפור המקראי התנהל באזור הר תבור ונחל קישון, ועל אף גודלו של צבא סיסרא, ברק מצליח להכניע את צבאו:. ולמדנו את סיפור סיסרא הנמלט לאוהל יעל, וכיצד היא מביאה עליו את מותו בתחבולה מתוחכמת.
מיומנויות: קראנו מפה וניסינו להבין כיצד הטופוגרפיה משפיעה על הניצחון בקרב.
מתודות: ערכנו 'מסיבת עיתונאים' מדומיינת ליעל ובה שאלנו אותה שאלות על פעולתה האמיצה ואף ניסינו לדמיין את תשובותיה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מפת אזור הקרב - התבור והקישון
למפת אזור הקרב מהם היתרונות הטופוגרפיים של ההר והנחל בעת מלחמה?
מפת אזור הקרב - התבור והקישון
"וַיַּגִּדוּ לְסִיסְרָא כִּי עָלָה בָּרָק בֶּן אֲבִינֹעַם הַר תָּבוֹר, וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ, תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל, וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן" (ד, יב-יג)

למפת אזור הקרב

  • מהם היתרונות הטופוגרפיים של ההר והנחל בעת מלחמה?
תמונת התבור
הר תבור, מבט מצפון מערב, מנצרת עילית, צילם: אלמוג מהוויקיפדיה העברית ב-2006 מה לדעתכם היתרונות...
תמונת התבור
"וַיֵּרֶד בָּרָק מֵהַר תָּבוֹר וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ אַחֲרָיו" (ד, יד)

הר תבור, מבט מצפון מערב, מנצרת עילית, צילם: אלמוג מהוויקיפדיה העברית ב-2006

  • מה לדעתכם היתרונות של הר תבור ביציאה למלחמה?
מפת שבטי ישראל
התבור – נקודת מפגש גבולות הנחלות של נפתלי, יששכר וזבולון. מתוך ויקיפדיה מאת Janz
מפת שבטי ישראל
"וַיַּעַל הַגּוֹרָל הַשְּׁלִישִׁי לִבְנֵי זְבוּלֻן לְמִשְׁפְּחֹתָם, וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם עַד שָׂרִיד... אֶל הַנַּחַל אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יָקְנְעָם...עַל גְּבוּל כִּסְלֹת תָּבֹר.
...לִבְנֵי יִשָּׂשכָר לְמִשְׁפְּחוֹתָם. וַיְהִי גְּבוּלָם יִזְרְעֶאלָה... וּפָגַע הַגְּבוּל בְּתָבוֹר... לִבְנֵי נַפְתָּלִי... וְשָׁב הַגְּבוּל יָמָּה אַזְנוֹת תָּבוֹר וְיָצָא מִשָּׁם חוּקֹקָה וּפָגַע בִּזְבֻלוּן מִנֶּגֶב". (יהושע ט, (י-יב, יז-יח, כב, לב)

התבור – נקודת מפגש גבולות הנחלות של נפתלי, יששכר וזבולון. מתוך ויקיפדיה מאת Janz

דפי עבודה והעשרה לשיעור
הקרבות בעמק הבכא
כיצד תושיה של אדם אחד יכולה להכריע קרב שלם? קרדיט: הקרבות בעמק הבכא, ערוץ Golan 1073
הקרבות בעמק הבכא
"ותקח יעל אשת חבר את יתד האהל...ותתקע את היתד ברקתו..." (ד, כא)

  • כיצד תושיה של אדם אחד יכולה להכריע קרב שלם?

קרדיט: הקרבות בעמק הבכא, ערוץ Golan 1073

תבורך מנשים יעל
"תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ…" רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר: תבורך מִנְּשֵׁי דּוֹר...
תבורך מנשים יעל
"תְּבֹרַךְ֙ מִנָּשִׁ֔ים יָעֵ֕ל אֵ֖שֶׁת חֶ֣בֶר הַקֵּינִ֑י, מִנָּשִׁ֥ים בָּאֹ֖הֶל תְּבֹרָֽךְ." (ה, כד)
"תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ…" רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר: תבורך מִנְּשֵׁי דּוֹר הַמִּדְבָּר שֶׁהֵן יוֹשְׁבוֹת בְּאֹהָלִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "אִישׁ לְפֶתַח אָהֳלוֹ" (במדבר יא, י).
וְלָמָּה תְּבֹרָךְ מֵהֶם?
הֵן יָלְדוּ וְקִיְּמוּ אֶת הָעוֹלָם, וּמֶה הָיָה מוֹעִיל לָהֶם שֶׁאִלְמָלֵא הִיא, כְּבָר הָיוּ אֲבוּדִין.
  • על פי המדרש – בהשוואה לאילו נשים מבורכת יעל?
  • מדוע יעל מבורכת יותר מהן?
איך ידעו הכוכבים?
ביום הרביעי, כפי שמתואר בסיפור בריאת העולם, ברא אלוהים את השמש והירח. כפי שכתוב בספר...
איך ידעו הכוכבים?
"מִן שָׁמַיִם נִלְחָמוּ, הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא." (ה, כ)

vlastas/shutterstock.com

ביום הרביעי, כפי שמתואר בסיפור בריאת העולם, ברא אלוהים את השמש והירח. כפי שכתוב בספר בראשית: "יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם", והתנה אלוהים עם השמש שיהיה עומד באמצע השמים בימי יהושע, כפי שכתוב: "וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם" (יהושע י, יג), והתנה אלוהים עם הכוכבים שילחמו בסיסרא, כפי שכתוב: "הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא" (שופטים ה, כ).

על פי אוצר המדרשים (אייזנשטיין), יונה עמוד 221

  • הסבירו מה היא הטענה המרכזית של המדרש.
  • מאילו מקומות שונים בתנ"ך לוקח המדרש ציטוטים כדי להוכיח את הטענה?
  • לפי המדרש – מה תפקידו של אלוהים בניצחון בקרב?
עוּרִי עוּרִי
הקריאה "עורי עורי" מופיעה במקרא לראשונה בשירת דבורה, שם נדמה כי דבורה מדברת אל עצמה...
עוּרִי עוּרִי
"עוּרִי עוּרִי דְּבוֹרָה עוּרִי עוּרִי דַּבְּרִי שִׁיר, קוּם בָּרָק וּשֲׁבֵה שֶׁבְיְךָ בֶּן אֲבִינֹעַם." (ה, יב)

הקריאה "עורי עורי" מופיעה במקרא לראשונה בשירת דבורה, שם נדמה כי דבורה מדברת אל עצמה או מביעה דברים שנאמרו לה. במילים פשוטות: התעוררי! התחילי לפעול!

הקריאה מופיעה במקום נוסף בתנ"ך, בספר ישעיהו נב, א: "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֻזֵּךְ צִיּוֹן לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ יְרוּשָׁלִַם …" הנביא פונה אל העיר ירושלים (ציון) ומבקש ממנה שתחזור להיות חגיגית ומקודשת.
גם בפיוט  לערב שבת "לְכָה דוֹדִי", שחובר במאה ה-16, מופיעה הקריאה "עורי עורי". העיר ירושלים צריכה להתעורר משום שכבוד האל וקדושת השבת עתידים להיכנס אליה: "הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי / כִּי בָא אוֹרֵךְ קוּמִי אוֹרִי / עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי / כְּבוֹד ה' עָלַיִךְ נִגְלָה".

וקפיצה קטנה בזמן – הצירוף "עורי עורי" מופיע גם בשירם של הדג נחש ואברהם טל שנכתב בשנת 2015. השיר קורא לאזרח להתעורר ולהתערב בנעשה סביבו במדינה.

למילות השיר

תן לי מנגינה
מילים: הדג נחש, שאנן סטריט, גיא מר ואברהם טל

הבט מסביב סנן ת'תכתיב
בדיבור החוזר אף אחד לא מקשיב
זה מופע של אימים אין פה כללים
כולם צועקים שוברים את הכלים
הרועה של הצאן לא רואה לא שומע
התליין באוטומט לא מרגיש דבר
הזמזום בכוורת הפך דבש לחומץ
תחזיקו חזק נחיתת אונס
צריך אומץ לשים סוף לעימות
טיפל'ה חינוך לקומץ די לאלימות
העמסתם על גבנו אידיאולוגיה ומיסים
טעמנו כבר שקשוקה אבל איפה הביצים
אשא עיניי ויעלה מהאוב
יעקב תביא את הסולם שנרד מהעץ
כי היונה הפכה לנץ

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

עם סגולה אור לגויים
אין מצב כזה בינתיים
חושך על פני תהום
עורי עורי תתעוררי
יש ניצוץ של אור שקיים בכל אחד
גם בהוא שעיניו רושפות גיצים
כמו לי ולך פשוט שורף לו מבפנים
אלפי שירים כבר נכתבו וכמה עוד ימים יגידו
בקולות רמים ובשופר את החומות הרעידו
לא ידענו אז שבתוכנו יש כזו עוצמה
להתגבר ולהפיל את החומות עם מנגינה
קצת שונה ישר שונא נבין שיש הרבה דומה
גם אם הוא בשפה זרה אנחנו מאותה השכונה
מוסא או משה מה זה משנה
פרו ורבו מלאו ת'ארץ כל בניו של אברהם

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתרחב לתוך כל לב אוהב
ותעלה ניגון בכל החדרים

נישא על כנף המנגינה השמיימה
אל מקום שבו אל מקום שבו
אין לא יום ולא לילה
וכל הכאבים שבו הופכים לחוויות
משם בלי קושי אני משקיף
על כל היופי והג'יף
ומשם אני רואה כמה אין לנו ברירה
ומשם אני שואב כוחות לחיות את הסתירה
ומשם אני קולט בדיוק את גודל השעה
אני חוזר לאדמה חמוש במנגינה

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתרחב לתוך כל לב אוהב
ותעלה ניגון בכל החדרים

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • במקורות השונים ממסורת ישראל, הקריאה "עורי עורי" מכוונת בכל פעם למישהי אחרת.
    האזינו לשירם של אברהם טל והדג נחש. מי צריך להתעורר לפי השיר?
  • מה כוחו של שימוש בביטוי מתוך התנ"ך בשיר ישראלי מודרני?
מים? חלב!
  בפרק ד מתואר רגע ההבסה של סיסרא, שר הצבא הכנעני. כפי שניבאה דבורה הנביאה,...
מים? חלב!
"מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה, בְּסֵפֶל אַדִּירִים הִקְרִיבָה חֶמְאָה." (ה, כה)

גוסטב דורה, יעל וסיסרא, 1866, מתוך ויקישיתוף

ש"י עגנון בהכנות לקבלת פרס נובל בשטוקהולם, מתוך ויקישיתוף

 

בפרק ד מתואר רגע ההבסה של סיסרא, שר הצבא הכנעני. כפי שניבאה דבורה הנביאה, סיסרא לא הובס בידי גבר אלא בידי אישה.

להמשך קריאה

סיסרא רץ משדה הקרב לעבר האוהל של יעל, והיא לא נבהלה ולא ברחה, להפך. היא הזמינה את סיסרא לאוהל שלה, אירחה אותו ברוחב לב, נתנה לו להרגיש נוח וכאשר הוא נרדם, שלפה את יתד האוהל והרגה אותו!
בפרק ה דבורה מהללת בשירתה את מעשיה של יעל.
היום הביטוי "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה" משמש להבעת נדיבוּת. הסופר הישראלי הנודע ש"י עגנון, זוכה פרס נוֹבֶּל לספרות, כתב בסיפורו "בִּדְמִי יָמֶיהָ": "תני לי מעט מים, ואצוק לו טה* לתוך הכוס. ויאמר מים שאל טה נתנה לו."
*טה – תֵּה.

  • סיסרא ביקש מים, ואילו יעל נתנה לו חלב. מדוע לדעתכם נתנה לו יעל חלב במקום מים? האם בשל נדיבותה, או שהייתה לכך סיבה אחרת? הסבירו את תשובתכם.
  • כתבו פִּסקה משלכם ושבצו בה את הביטוי "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה" (או ביטוי באותו המבנה, כפי שעשה ש"י עגנון).
שירת דבורה
לכבוד שנת ה-66 למדינת ישראל, הלחינה המוזיקאית נורית הירש את פסוקי שירת דבורה. הזמרת והשחקנית...
שירת דבורה
"וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר. בִּפְרֹעַ פְּרָעוֹת בְּיִשְׂרָאֵל בְּהִתְנַדֵּב עָם בָּרֲכוּ ה'. שִׁמְעוּ מְלָכִים הַאֲזִינוּ רֹזְנִים, אָנֹכִי לַה' אָנֹכִי אָשִׁירָה אֲזַמֵּר לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל." (ה, א-ג)

לכבוד שנת ה-66 למדינת ישראל, הלחינה המוזיקאית נורית הירש את פסוקי שירת דבורה. הזמרת והשחקנית אסתר רדא ביצעה את קטע השירה יחד עם תזמורת סימפונט רעננה בטקס הדלקת המַשׂוּאות בירושלים. באותה השנה נושא הטקס היה: "זמן נשים – הישגים ואתגרים", ו-14 נשים הדליקו בו משואות.

  • מדוע לדעתכם נבחר דווקא קטע זה לטקס?
  • מה דעתכם על הפרשנות המוזיקלית לפסוקים – אילו רגשות ותחושות מעוררת היצירה המוזיקלית בנוגע לתפקידה של דבורה ולמהלך הקרב?

קרדיט: שירת דבורה – אסתר רדא, נורית הירש ותזמורת סימפונט רעננה/נורית הירש-כלת פרס ישראל, 2014

דבורה באומנות
אדריאן קרוז היא אומנית אפריקאית-אמריקאית בת-זמננו, ילידת שכונת הארלם שברובע מנהטן בניו יורק. קרוז יוצרת...
דבורה באומנות
"וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא." (ד, ד)

Adriene Cruz, Deborah Under The Palm Tree ,1995

אדריאן קרוז היא אומנית אפריקאית-אמריקאית בת-זמננו, ילידת שכונת הארלם שברובע מנהטן בניו יורק. קרוז יוצרת יצירות אומנות מרהיבות מבדים צבועים ומעוטרים בסגנון שִׁבְטִי.

להמשך קריאה

מדברי האומנית על יצירותיה:
האומנות שאני יוצרת מביאה לידי ביטוי באופן חזותי את מה שלא מדברים עליו בקלות, את התשוקה לצבע, את האהבה לסמלים ואת העניין העמוק ברוחניות. המתנות שקיבלתי מאבותיי הקדמוניים, ממלאכים וממדריכים רוחניים… זורמות דרכי בחגיגה של הישרדות. שורשיי העתיקים מאפשרים לי ערוץ של ריפוי וברכה…

  • תארו את דבורה כפי שהיא מוצגת ביצירתה של אדריאן קרוז. שימו לב לתנוחת הגוף, ליציבה, להבעת הפנים, למבט, לפְּרוֹפּוֹרְצְיָה בין אברי הגוף (פרופורציה – היחס בין הגדלים).
    מה אופן הצגתה של דבורה מבקש לספר לנו עליה?
  • כל אומן מביא ליצירתו את עצמו.
    קראו שוב את קטע המידע על האומנית ואת דברי האומנית על יצירתה, הביטו שוב ביצירה והסבירו כיצד האמירה שבכותרת מתאימה ליצירה זו.
נחל קישון
נַחַל קִישׁוֹן הוא נחל איתן הזורם מאזור ג'נין בשומרון דרך עמק יזרעאל ועד לים התיכון....
נחל קישון
"וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן." (ד, יג)

נַחַל קִישׁוֹן הוא נחל איתן הזורם מאזור ג'נין בשומרון דרך עמק יזרעאל ועד לים התיכון. אורכו כ-70 קילומטרים. הנחל מוזכר בתנ"ך בכמה מקומות – בספר שופטים ובספר מלכים.

להמשך קריאה

עם יובליו של הקישון נמנים נחל השופט, נחל ציפורי, נחל יקנעם ונחל נהלל. בסביבת הקישון יש צמחייה מגוונת והאזור הוא בית גידול לבעלי חיים רבים. במשך שנים רבות היה הנחל היפה מזוהם בשל פסולת רעילה של מפעלים שהוזרמה אליו, וכפי הנראה גרמה למחלות ולתמותה של בני אדם ובעלי חיים. בשנת 2015 החל ניקוי קרקעית הנחל ושיקומו.

  • על פי הסרטון, אילו פעולות ננקטו על מנת לנקות את הנחל?
  • מדוע לדעתכם חָבְרוּ גורמים רבים כל כך לפעולות שיקום הנחל?

קרדיט: פרויקט ניקוי קרקעית נחל קישון/נהר הקישון, 2012

תבור-טבור
  הר תָּבוֹר נמצא בצפון הארץ, בגליל התחתון, מצפון לעמק יזרעאל ומדרום לרכס הרי נצרת....
תבור-טבור
"וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם מִקֶּדֶשׁ נַפְתָּלִי, וַתֹּאמֶר אֵלָיו הֲלֹא צִוָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֵךְ וּמָשַׁכְתָּ בְּהַר תָּבוֹר וְלָקַחְתָּ עִמְּךָ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ מִבְּנֵי נַפְתָּלִי וּמִבְּנֵי זְבֻלוּן." (ד, ו)

כנסיית ההשתנות בראש הר תבור. צילום: Berthold Werner, מתוך ויקישיתוף

הר תבור, צילום: Protasov AN/shutterstock.com

כיפה בכנסיית ההשתנות המתארת את מעמד ההשתנות של ישו ולצידו אליהו ומשה. צילום: נועה נתנאל

 

הר תָּבוֹר נמצא בצפון הארץ, בגליל התחתון, מצפון לעמק יזרעאל ומדרום לרכס הרי נצרת. גובהו 562 מטרים מעל גובה פני הים, ויש האומרים ששמו "תָּבוֹר" כיוון שהוא מזכיר את הטַבּוּר (הפופיק) שבמרכז הבטן.

להמשך קריאה

הוא צופה על כל הכיוונים שסביבו – יש ממנו תצפית פתוחה של 360 מעלות. שתי התכונות הללו – הגובה ויכולת התצפית, הפכו אותו להר חשוב מבחינה דתית ומבחינה צבאית. בתנ"ך, בספר שופטים, מסופר עליו שהוא מקום ההתכנסות הצבאית של ברק. בהמשך, בתקופת בית המקדש השני, היה זה מקום ההתכנסות הצבאית של היישוב היהודי בצפון נגד הרומאים. אחר כך הפך הר תבור למקום קדוש לדת הנוצרית. על פי האמונה הנוצרית, על פסגת ההר חלה ההִשְׁתַנוּת של ישו, אירוע שבמהלכו הוא דיבר עם משה ועם אליהו ואֻשַׁר מעמדו כבן האלוהים. הכנסייה שעל ההר נקראת "כנסיית ההִשְׁתַנוּת" לזכר האירוע. כדאי לטייל באזור ההר – לבקר בכנסיית ההשתנות וללכת במסלול ההליכה שסובב את התבור, שבו יש צמחיה יפה ותצפית נוף לכל הסביבה.

  • התבוננו בתמונות – מדוע לדעתכם נלחמו על השליטה בהר לאורך השנים?
  • כיצד אפשר להסביר את מקור שמו של ההר?
  • משימת אתגר – צאו לטיול משפחתי בהר!
מהלך קרב דבורה וסיסרא
לדבורה ולברק יש תוכנית כיצד להפיל בפח את סיסרא ואת צבאו. אומנם הצבא של סיסרא...
מהלך קרב דבורה וסיסרא
"וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם." (ד, יג)

איור המפה: איל אילת

לדבורה ולברק יש תוכנית כיצד להפיל בפח את סיסרא ואת צבאו. אומנם הצבא של סיסרא גדול יותר מזה שעומד לרשותם ומצויד במרכבות ברזל גדולות, אבל לפעמים הגודל והציוד הכבד הם דווקא חיסרון ולא יתרון.

  • קִראו את הפסוקים וזהו את שמות המקומות במפה המצורפת.
  • הסבירו במילים שלכם את תוכנית הקרב ואת מהלכו.
צבא המרכבות
  המרכבות מוכרות לנו מציורי קיר, משרידים (חלקי מרכבות שנשתמרו) ומממצאים קטנים כמו חפצי אומנות...
צבא המרכבות
"וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' כִּי תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ וְהוּא לָחַץ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחָזְקָה עֶשְׂרִים שָׁנָה."(ד, ג)

מרכבה בעלת גלגלי חישורים, במרכבה לוחם אוחז קשת ויורה חץ . מוזיאון המזרח הקדום, איסטנבול. צילום: Dr. Osama Shukir Muhammed Amin, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

 

המרכבות מוכרות לנו מציורי קיר, משרידים (חלקי מרכבות שנשתמרו) ומממצאים קטנים כמו חפצי אומנות שנמצאו בחפירות ארכאולוגיות. לפי הממצאים, נראה כי המרכבה שהיתה בשימוש בכנען הייתה בעלת שני גלגלים ורתומה לסוס אחד או שניים.

להמשך קריאה

בגלגלי המרכבה היו ארבעה או שישה חישורים (שהעניקו חוזק ויציבות לגלגל). רַכָּב המרכבה יכול היה לקשור את המושכות למותניו וכך ידיו היו פנויות להשתמש בקשת ובחיצים. המרכבות היו עשויות משילובים של עור, עץ ומתכת, והיה בהן תא מוגן ללוחמים.

  • על פי פסוקים ג-ז, מה ההערכה המספרית וסוג הלוחמים של כל אחד מהצבאות?
  • מה הם לדעתכם היתרונות והחסרונות של כל צד?
דבורה הנביאה
אילו היו נערכות היום בחירות בישראל, אילו מנהיגים מהמקרא היו יכולים להיבחר? הסרטון עוקב אחר...
דבורה הנביאה
"עוּרִי עוּרִי דְּבוֹרָה עוּרִי עוּרִי דַּבְּרִי שִׁיר, קוּם בָּרָק וּשֲׁבֵה שֶׁבְיְךָ בֶּן אֲבִינֹעַם." (ה, יב)

אילו היו נערכות היום בחירות בישראל, אילו מנהיגים מהמקרא היו יכולים להיבחר? הסרטון עוקב אחר תכונותיה המיוחדות של דבורה הנביאה.

  • בסרטון יש רמזים רבים לתכונות המיוחדות של דבורה הנביאה. מה הן התכונות הללו?
  • האם תכונות אלה חשובות למנהיגות? מדוע?

קרדיט: דבורה- משוררת, לוחמת נביאה ו..אולי תרוץ לכנסת? / מקראנט אתר התנך, 2013

תכסיסי מלחמה
כדי להבין את תוכנית הקרב השלמה יש לקרוא את פרק ד, שם מתוארת התוכנית, וגם...
תכסיסי מלחמה
"מִן שָׁמַיִם נִלְחָמוּ, הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא. נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן, תִּדְרְכִי נַפְשִׁי עֹז." (ה, כ-כא)

כדי להבין את תוכנית הקרב השלמה יש לקרוא את פרק ד, שם מתוארת התוכנית, וגם את פרק ה (שירת דבורה), שם מתואר הביצוע. כשקוראים את שני הפרקים, מבינים את התוכנית בשלמותה.

  • לאחר קריאת הפסוקים מהתנ"ך וצפייה בסרטון – הסבירו במילים שלכם את תוכנית הקרב.
  • לדעתכם, מי היו האחראים להצלחתה?

קרדיט: חדשות התנ"ך – אהוד ודבורה הנביאה/ חינוכית ראשונים בעולם, 2016