סגור תצוגת כיתה
הפרק

דיני משפט

פסוקים א-ט

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשחק משחק 'אמת ושקר': נזמין ללוח שניים-שלושה מתנדבים וכל אחד מהם יספר סיפור אמיתי וסיפור שקרי שקרה להם. הכיתה תצטרך לנחש מה האמת.
לחלופין נשחק 'טלפון שבור' – המורה יתחיל להעביר מילה בלחש לאחד התלמידים, והתלמידים יצטרכו להעביר ביניהם את המילה מאוזן לאוזן.
נספר שהיום נתחיל ללמוד את פרק כג, פרשת משפטים, שהוא תזכורת לברית בין אלוהים לעם ובו מצוינים הדברים שאסור לעשות ושמותר לעשות. במהלך הוראה זה נתמקד בשני דברים חשובים בין אדם לחברו: שקרים ושמועות.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים א-ט, נקרא אותם בקול ונבאר מילים קשות:

  • פסוק א: "שֵׁמַע שָׁוְא" – שמועה שקרית, עדות שקר;
    "תָּשֶׁת" – תשים, בהשאלה – תעביר;
    "עֵד חָמָס" – עד שקר
    פסוק ג: "דָל" – עני;
    "תֶהְדַּר" – תעדיף;
    "בְּרִיבוֹ" – ריב = צדק, בריבו – במשפט הצדק שלו;
  • פסוק ח: "וִיסַלֵּף" – יעוות את הדברים שנאמרו.

לאחר שנקרא ונבין את המילים נחזור ונסביר בעל פה את הציוויים.

מבט שני

נשאל את התלמידים:

  • מה משמעות המילים "כִּי תִרְאֶה"? (אם תראה, כשתראה)

נחלק את התלמידים לזוגות. נחלק להם דף ובו כתובים החוקים בלשון זמננו, וננחה אותם לכתוב באיזה פסוק כתוב החוק (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). לחלופין אפשר לכתוב להם את הפסוקים ולבקש מהם למתוח קו בין הפסוק לפשרו.

מבט שלישי

נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את החוקים ולמצוא שני פסוקים שקשורים לאמירת שקר: פסוק א – שמועות, פסוק ז – שקרים. נקרין אותם על הלוח:

  • פסוק א: "לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא, אַל תָּשֶׁת יָדְךָ עִם רָשָׁע לִהְיֹת עֵד חָמָס".
  • פסוק ז: "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק, וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג, כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע".

נתבונן בכל אחד מהפסוקים ונשאל:

  • באיזה מעשה מתחיל הפסוק? (הקשבה לשמועה או לשקר)
  • באיזה מעשה נגמר הפסוק? (מתן עדות שקר או הריגה של חף מפשע)

שני הפסוקים האלה מתחילים במעשה אחד ונגמרים במעשה אחר.

  • האם לדעתכם יש קשר בין ההתחלה של הפסוק לבין הסוף שלו?

נדגיש ששני הפסוקים האלה מתחילים בחוק כללי ומסתיימים באירוע שיכול לקרות כתוצאה מאי ציות לו. איננו יכולים לדעת אילו השלכות חמורות יכולות להיות למשהו כביכול קטן שעשינו באופן לא מוסרי.
נשאל:

  • האם יש קשר בין שני הפסוקים האלה? (בשניהם אין הקפדה על אמירת אמת)

גם כשאנחנו מעבירים שמועות בלי לוודא שהתוכן שלהן נכון איננו מקפידים להגיד אמת. אפשר גם להרחיב ולומר ששמועת שווא היא שקר לכל דבר.
כעת נשאל:

  • למה לדעתכם שאר הציוויים מנוסחים על דרך השלילה: "לא… לא… לא…", אבל בנוגע לשקרים כתובה המילה "תִּרְחָק"?

נציע שתי תשובות:

  • תשובה ראשונה – אלוהים יודע שבני אדם משקרים לפעמים, והוא לא רוצה לתת להם הוראה שלא יוכלו לעמוד בה אלא הוראה שפויה – תתרחק משקרים כמה שאתה יכול.
    מרוח הדברים אפשר גם להבין את ההפך – כיוון שבני אדם לפעמים משקרים צריך להתרחק מאוד מאוד מהשקר.
  • תשובה שנייה – מכיוון שהאפשרות לשקר זמינה לנו כל כך, אנחנו צריכים לשים לב שאנחנו שומרים ממנה מרחק פנימי: ככל שלא נשקר, האפשרות לשקר תהיה זמינה לנו פחות ופחות.

מבט לחיים

נקרין את הסרטון 'כינמת' העוסק בהפצת שמועה שקרית.
לאחר הקרנת הסרטון נשאל את התלמידים:

  • מה ראיתם בסרטון?
  • האם תוכלו לשער מדוע מיכל הפיצה את השמועה שיש לכנרת כינים?
  • האם אתם חושבים שמיכל שיערה מה יקרה לאחר מכן?
  • מה הייתה מיכל יכולה לעשות לאחר שהשמועה כבר התפשטה כדי לתקן את המצב?
  • מה דעתכם על ההתנהגות של שאר תלמידי הכיתה?
  • האם הם היו צריכים לשתף את השמועה?

נחלק את התלמידים לקבוצות של ארבעה. נבקש מהם להכין בקבוצות קמפיין פרסום נגד שקרים ושמועות. נזמין אותם לבחור אחד מהנושאים – שקר או שמועה, ולנסות להציע פתרון או משפט שימנע מאנשים לשקר או להפיץ שמועות. כל קבוצה תצטרך להכין שלט פרסומת ובו טקסט וציור או סטיקר או חמשיר. נתלה את השלטים בכיתה וברחבה המשותפת של השכבה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את תחילת פרק כג – פסוקים שעוסקים בחוקים מוסריים שבין אדם לחברו ואיך לכונן חברה ישרה והוגנת. התמקדנו בשקרים ובשמועות ולמה הם פסולים.
מיומנות: התאמת ניסוח בלשון זמננו לפסוקים.
מתודות: משחק 'אמת ושקר', הכנת קמפיין פרסום יצירתי.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
כינמת
מדוע אנשים מפיצים שמועות? קרדיט: 'כינמת' של המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון
כינמת
"לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא" (פסוק א)

  • מדוע אנשים מפיצים שמועות?

קרדיט: 'כינמת' של המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון

הַצִּרְעָה
"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה" – למה הכוונה? הקדוש ברוך הוא היה ממית שרפים ונחשים ועקרבים, והייתה...
הַצִּרְעָה
"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ, וְגֵרְשָׁה אֶת הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ."
(פסוק כח)

צרעה. צילום: shutterstock.com

"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה" – למה הכוונה?
הקדוש ברוך הוא היה ממית שרפים ונחשים ועקרבים, והייתה הצרעה באה ואוספת את הָאֶרֶס שלהם, ומשליכה אותו על כל העמים שבאו להילחם נגד ישראל וכולם היו מתים.

(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, שמות כג, כח)

  • המדרש מציע הסבר לפסוק כח. על פי המדרש, כיצד עזר אלוהים לעם ישראל לנצח את אוֹיְבָיו?
שוחד יעוור פיקחים
ולמה נקרא שמו "שוחד"? כי הוא חד כמו סכין. ונאמר כי "הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר" מכיוון שהשוחד...
שוחד יעוור פיקחים
"...כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים."
(פסוק ח)

העברת כספים. צילום: shutterstock.com

ולמה נקרא שמו "שוחד"? כי הוא חד כמו סכין.
ונאמר כי "הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר" מכיוון שהשוחד לא מאפשר לאדם לפתוח את העיניים ולהכיר באמת, גם לחכמים, ובוודאי גם למי שאינם חכמים.

(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, שמות כג, ח)

לפי המדרש:

  • מה מקור המילה "שוחד"?
  • למה השוחד גורם לעיוורון?
אחרי רבים לרעות
פסוק ב עוסק בדינים חברתיים המורים לבני ישראל לא להיגרר אחרי רבים לעשות מעשה רע,...
אחרי רבים לרעות
"לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת."
(פסוק ב)

מאזניים – ביטוי לצדק. Arthimedes/shutterstock.com

פסוק ב עוסק בדינים חברתיים המורים לבני ישראל לא להיגרר אחרי רבים לעשות מעשה רע, לא לנטות אחרי רבים להטות את הדין ולא להעיד על דבר שלא התרחש כדי להטות את הדין. פרשנים אחדים סבורים שהפנייה היא לא דווקא לאדם הפשוט, אלא לשופטים ולדיינים של החברה.
בכל מקרה, אמירה זו תקפה תמיד, גם לאדם הפשוט ובטח לשופט שההכרעה על פי הצדק מונחת על כתפיו.

  • כִּתבו סיפור קצר שהכותרת שלו היא הצירוף: "לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת".
לא תטה משפט
במיתולוגיה היוונית הייתה תמיס אלת הצדק, וּמְפָרֶשֶׁת רצון האלים בענייני מוּסָר.עיניה המכוסות מייצגות צדק ללא...
לא תטה משפט
"לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ."
(פסוק ו)

אלת הצדק sebra/shutterstock.com

במיתולוגיה היוונית הייתה תמיס אלת הצדק, וּמְפָרֶשֶׁת רצון האלים בענייני מוּסָר.
עיניה המכוסות מייצגות צדק ללא הטיית משפט, צדק שאינו מושפע מִמַרְאֶה עיניים – לעשיר אין יתרון על פני העני, ליפה אין יתרון על פני היפה פחות.
בידה האחת מאזני הצדק, המסמלים את השוויון של כל בני האדם בפני החוק, ובידה השנייה חרב, המייצגת את סמכותו של בית המשפט להעניש.

  • מה יכול לגרום לשופט להטות משפט?
  • מדוע העיניים של אלת הצדק עצומות? מה מסמלים המאזניים שהיא אוחזת בידה, ומה מסמלת החרב?
צדק
תבליט של אלת הצדק, פריט מתוך שלוש-עשרה יציקות גבס של דמויות מהמיתולוגיה שיצר הפסל האיטלקי...
צדק
"...וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת. וְדָל לֹא תֶהְדַּר בְּרִיבוֹ."
(פסוקים ב-ג)

אנטוניו קנובה, "צדק", 1792, תבליט. אוסף Gallerie di Piazza Scala, מתוך ויקשיתוף

תבליט של אלת הצדק, פריט מתוך שלוש-עשרה יציקות גבס של דמויות מהמיתולוגיה שיצר הפסל האיטלקי אנטוניו קנובה (1822-1757).
תבליט הוא יצירת אומנות ספק דו-ממדית ספק תלת-ממדית. מרחוק או מקדימה התבליט יכול להיראות כמו ציור, אך חלקים ממנו יוצאים החוצה מהיצירה ודומים יותר לפסל. רואים זאת בבירור אם מביטים ביצירה מהצד.
המאזניים המאוזנים שהָאֵלָה מחזיקה בידה מסמלים יושר ומשפט צדק ללא הטיות. האומן הבליט את חשיבותם של המאזניים בכך שהקדיש להם חצי משטח היצירה.

  • המאזניים שהָאֵלָה מחזיקה בידה מסמלים את הצדק. באיזה דימוי נוסף הייתם בוחרים כדי לייצג את הצדק?
גבולות הארץ
גבולות הארץ המובטחת נזכרים כבר בברית בין הבתרים בספר בראשית. הגבולות תוחמים את השטח שבין...
גבולות הארץ
"וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד הַנָּהָר, כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְגֵרַשְׁתָּמוֹ מִפָּנֶיךָ."
(פסוק לא)

מפת גבולות הארץ והארצות הסובבות את כנען. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

גבולות הארץ המובטחת נזכרים כבר בברית בין הבתרים בספר בראשית. הגבולות תוחמים את השטח שבין נהר הפרת לנהר הנילוס. הגבולות לא היו מעולם גבולות ממשיים, אך ביניהם היו תחנות הנדודים של השבטים העברים הקדומים. במהלך ההיסטוריה של עם ישראל היו הגבולות האלה מעין מִשְׁאֶלֶת לב, שכולם ציפו שתתגשם ביום מן הימים.

  • מִצאו במפה את גבולות הארץ המובטחת המפורטים בפסוק לא.
שָׁלֹשׁ רְגָלִים
  פירוש המילה "רגלים" בלשון המקרא הוא "פעמים". שָׁלֹשׁ רְגָלִים – שלוש פעמים, כינוי לשלושת...
שָׁלֹשׁ רְגָלִים
"שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה."
(פסוק יד)

“לבית התקיעה“, כתובת עברית על מעקה מהר הבית. חפירות הכותל בפינה הדרום-מערבית של הר הבית, ירושלים. התקופה ההרודיאנית, המאה ה-1 לפני הספירה. אוסף רשות העתיקות. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי דוד חריס

 

פירוש המילה "רגלים" בלשון המקרא הוא "פעמים". שָׁלֹשׁ רְגָלִים – שלוש פעמים, כינוי לשלושת המועדים שהתורה ציוותה לעלות בהם לרגל לירושלים, לבית המקדש: פסח, שבועות וסוכות.

להמשך קריאה

במהלך החפירות הארכאולוגיות שנערכו לאחר מלחמת ששת הימים, התגלתה בפינת הכותל המערבי אבן גדולה מאוד שעליה חרוטה הכתובת: "לבית התקיעה להכ (או – להב)". בגלל שבר הקוטע את הכתובת, לא ברור מה הייתה המילה השלישית ואם היו מילים נוספות בכתובת.
מיקומה של האבן, הצורה שלה והכתובת שעליה גרמו לחוקרים לשער כי מדובר בפינה שבה עמד חַזָן הַכְּנֶסֶת והכריז על כניסת השבת והמועדים.

  • שערו מה הייתה המילה השלישית בכתובת.
    תחילת הכתובת: לבית התקיעה לה…____________
איסוף התבואה
  בתקופת המקרא נהגו לשמור ולאגור את המזון בכלי חרס גדולים כמו כלי החרס שבתמונה...
איסוף התבואה
"וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ."
(פסוק י)

פיטס, קנקן אגירה גדול. תקופת הברזל. באדיבות רשות העתיקות. בקנקני אגירה כאלו אספו את התבואה ושמרו עליה לאורך השנה.

 

בתקופת המקרא נהגו לשמור ולאגור את המזון בכלי חרס גדולים כמו כלי החרס שבתמונה (שנקרא פִּיטָס).
את כל הדגן: החיטה, השעורה, שיבולת השועל, הדוחן ועוד נהגו לאגור ולשמור בכלי חרס גדולים. גם את יבול האסיף – תהליך איסוף הפרי מהכרמים ומהמטעים שמרו בקנקנים גדולים.

  • איך אחסנו את המזון בתקופת המקרא? ואיך מאחסנים מזון בימינו? 
מהו שוחד?
שוחד – טובת הנאה, תשלום או שירות, הניתנים בחשאי לנושא תפקיד וגורמים לו לעזור במסגרת...
מהו שוחד?
"וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח..."
(פסוק ח)

שוחד – טובת הנאה, תשלום או שירות, הניתנים בחשאי לנושא תפקיד וגורמים לו לעזור במסגרת תפקידו לנותן השוחד.

  • היעזרו בדעתו של השופט בסרטון וענו – מה רע כל כך בלקיחת שוחד? כיצד אפשר לחנך אנשים שלא לקחת שוחד?

קרדיט: מטח

חותמים את ספר החוקים
עם ישראל מקבל חוקים ומשפטים שמסדירים את חיי החברה וגם קובעים ערכים רצויים.
חותמים את ספר החוקים
"כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ, עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ."
(פסוק ה)

עם ישראל מקבל חוקים ומשפטים שמסדירים את חיי החברה וגם קובעים ערכים רצויים.

  • היעזרו בסרטון – הסבירו את החוק המופיע בפסוק ה.
  • לאיזה מקבץ חוקים משתייך חוק זה?

קרדיט: סיכום שבועי – שמות כא-כה / 929 תנך ביחד, 2015

זכויות החמורים
ארגון "אנימלס"   החוקים מאפשרים לנו לחיות בחברה מתוקנת. מעניין לראות, שבין החוקים המקראיים העוסקים...
זכויות החמורים
"כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ, עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ." (פסוק ה)

ארגון "אנימלס"

 

החוקים מאפשרים לנו לחיות בחברה מתוקנת. מעניין לראות, שבין החוקים המקראיים העוסקים ביחסים שבין אדם לאדם, מופיעים כמה פסוקים העוסקים בַּיַחַס הראוי לחיות המשק.
החמלה המשתקפת מן החוקים האלה ייחודית ומתקדמת יחסית לחברות אחרות בתקופה המקראית.
לחמלה המקראית כלפי בעלי החיים הייתה השפעה גם על החוק במדינת ישראל – בשנת 1994 חוקק חוק ששמו "חוק צער בעלי חיים", שמתבסס בין השאר על המצווה בפסוק שלפנינו ומתאים אותה לתקופה שלנו. המטרה של החוק המקראי והחוק המודרני היא שנזכור תמיד עד כמה חשוב להגן על בעלי החיים, ולדאוג שמי שפוגע בהם ייחשב עבריין לכל דבר.
  • מדוע הוכנסו חוקים העוסקים ברווחת בעלי חיים בין החוקים העוסקים במצוות שבין אדם לאדם?
  • לפי הסרטון – האם לבעלי חיים יש זכויות כמו לבני האדם?