דלילה הפלשתית מובילה את שמשון לסופו
פרק טז, ד-לא
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח כמה תמונות המתארות פיתויים המותאמים לגיל התלמידים – עוגה גדולה שנשמרה ליום הולדת של האח; הברזה משיעור לטובת משחק כדורגל, ילדה גונבת כסף מההורים.
לגבי כל אחת מהתמונות נשאל:
- מה ירוויח מי שיאכל מהעוגה / מי שיבריז מהשיעור / מי שיגנוב כסף? (באותו רגע יהיה לו טעים / כיף / כסף לקנות דברים שהוא רוצה)
- מה הוא עלול להפסיד מכך? (תכאב לו הבטן, ישמין ויהיו לו חורים בשיניים, יהרוס לאח שלו את המסיבה / המורה יכעס ויתקשר להורים שלו והוא יצטרך להישאר אחרי הלימודים / האמון של ההורים שלו בו ייפגע)
- אם מניחים על שני צידי המאזניים הדמיוניים שלנו את הרווחים וההפסדים בכל אחד מהמצבים שהופיעו בתמונות, מה שוקל יותר – הרווח מהמעשה הרגעי או ההפסד אחריו?
- למה בכל זאת אנשים עושים דברים כאלה? (כי קשה להם לעמוד בפיתוי)
היום בשיעור נגלה מהו הפיתוי שאפילו שמשון הגיבור לא הצליח לעמוד בו.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ד-כא ונקפיד על אינטונציה מתאימה בקריאת דברי הפלשתים, דברי דלילה המבקשת משמשון שיגלה לה את סוד כוחה ובקריאת תשובת שמשון לה.
לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לכתוב את שמות הדמויות המוזכרות בפסוקים שקראנו ונשאל:
- מה הפיתוי ששמשון אינו מצליח לעמוד בו?
נזמין תלמידים לקרוא לפני הכיתה את הפסוקים בחלוקה לתפקידים: דלילה, שמשון וחמשת סרני פלשתים. נסכם את הפסוקים ונחזור לשאלה ששאלנו לקראת קריאה:
- מהו הפיתוי ששמשון אינו מצליח לעמוד בו? (לאהוב אישה פלישתית – זו כבר האישה השלישית הפלשתית בחייו, ולא מצופה ממנו ליפול שוב בפח הפיתוי שלה)
מבט שני
היחסים בין שמשון לדלילה:
כיצד מגדיר המספר את יחסו של שמשון לדלילה? (פסוק ד: "וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה בְּנַחַל שֹׂרֵק וּשְׁמָהּ דְּלִילָה")
- קראו בפרק יד – כיצד הגדיר המספר את יחסו של שמשון לאשתו הראשונה מתמנה? (פרק יד פסוק ג: "וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו: 'אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי'")
בפעם הראשונה אנו קוראים כי שמשון מאוהב, לפנינו סיפור אהבה.
- האם גם דלילה מאוהבת בו?
- מה היינו מצפים מאוהבת כלפי אהובה?
היחסים בין דלילה לסרני פלשתים:
- מה סרני פלשתים דורשים מדלילה? (פסוק ה: "פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל")
- מה פירוש המילה "פַּתִּי"? (פיתוי הוא שידול, גירוי, משיכה או הסתה של אדם לעשות דבר שהוא אינו מעוניין בו. בדרך כלל דבר אסור או שלילי)
- מה סרני פלשתים מבקשים מדלילה? (סרני פלשתים מבקשים מדלילה לפתות את שמשון – למשוך את לשונו כדי לגלות את סוד כוחו כדי שיוכלו לתפוס אותו ולפגוע בו)
בדבריהם לדלילה הם מתחייבים לתת לה דבר מה.
- האם סרני פלשתים מפתים את דלילה או דורשים ממנה דבר שאינה יכולה להתנגד לו?
- מה סרני פלשתים מתחייבים? (לתת לה כסף רב – כל אחד מסרני פלשתים ייתן לה 1,100 שקלי כסף)
- מה תגובתה של דלילה? (לא כתוב שדלילה סירבה לדרישתם, אלא שמיד פנתה לשמשון בבקשה לגלות את מקור כוחו)
- מה אפשר ללמוד מכך? (ייתכן שהיא חוששת מסרני פלשתים, חוששת מפגיעם בה ובמשפחתה; וייתכן כי נאמנותה לעמה גדולה מנאמנותה לשמשון ויתרה מזו היא מצטיירת כרודפת בצע – הכסף שהוצע לה פיתה אותה לעשות כן)
- האם היינו מצפים משופט בישראל להתאהב באישה שכזו?
נבקש מהתלמידים לחזור ולקרוא את פסוקים ד-כב בזוגות ולהשלים את המידע בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
אפשר להכין את הטבלה כקובץ שיתופי ולבקש מזוגות של תלמידים להשלים חלק בטבלה. כך נקבל מראה של הדברים בזמן קצר ונעיין בטבלה יחד.
לאחר השלמת הטבלה נעיין בה ונדון בכמה נושאים (לבחירת המורה באילו נושאים לדון ובמה להעמיק). כדי להחליט באילו נושאים לדון אפשר לבקש מהתלמידים להתבונן בטבלה שמילאו ולכתוב שאלות שמתעוררות אצלם בעקבות הקריאה. בהתאם לשאלות התלמידים נערוך את הדיון בכיתה:
א. פנייתה של דלילה אל שמשון בשלוש הפעמים הראשונות לעומת הפעם הרביעית:
- במה הייתה הפעם הרביעית שונה? (פנייתה בשלוש הפעמים הראשונות דומה, בפעם הרביעית יש שימוש בפועל מהשורש אה"ב – "אֲהַבְתִּיךְ". דלילה אומרת לשמשון: "איך אתה אומר שאתה אוהב אותי ואתה מהתל בי ומשקר לי?" פנייתה פונה לרגש והיא תמהה כביכול אם הוא אוהב אותה)
ב. תשובותיו של שמשון בשלוש הפעמים הראשונות לעומת תשובתו בפעם הרביעית:
שמשון אינו מגלה את סוד כוחו בשלוש הפעמים הראשונות. רק בפעם הרביעית, לאחר שדלילה הציקה לו וביקשה ממנו פעמים רבות עד כי "וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ לָמוּת" (פסוק טז), הוא מגלה לה את סוד כוחו.
ג. מדוע שמשון מגלה לדלילה את מקור כוחו?
שמשון רואה שדלילה אינה מסתפקת בזיהוי מקור הכוח שלו, אלא מנסה להחליש אותו.
- מדוע בכל זאת הוא מגלה לה את סוד כוחו בסופו של דבר?
- למה אינו מתרחק ממנה אחרי שהוא מבין שהיא מנסה לפגוע בו?
ראינו לאורך כל הדרך ששמשון נמשך לנשים הפלשתיות. הפלשתים מבינים שזו נקודת החולשה שלו ומציבים לו פיתוי, והוא אינו מצליח לעמוד בפניו. שמשון הגיע למצב נפשי קשה, כנראה בגלל יחסיו המורכבים עם האישה שניסתה לגרום למותו – "וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ לָמוּת" – הוא כבר לא מוצא טעם בחייו ולכן מוכן להיענות להפצרותיה.
ד. דמותה של דלילה:
אישה בוגדנית, רודפת בצע, שקרנית, לא נאמנה.
ה. מה סוד כוחו של שמשון?
כוחו של שמשון בשערות ראשו, הוא נזיר אלוהים מבטן אימו. אם יספרו את שערות ראשו, כוחו ייאבד, והוא יהיה כמו כל אדם אחר.
פגיעת הפלשתים בשמשון:
נשאל את התלמידים
- כיצד פגעו הפלשתים בשמשון? (הם גילחו את שיער ראשו, ניקרו את עיניו, כבלו אותו בכבלים ושמו אותו בבית סוהר, שם הכריחו אותו להיות טוחן. עבודה זו נחשבה כמלאכת עבדים ואסירים פחותה ובזויה)
- מה לדעתכם הרגיש שמשון? (השפלה, חוסר אונים, חולשה, אכזבה, ייאוש)
- מדוע בחרו פלשתים לא להרוג את שמשון אלא לנקר את עיניו? (כדי לנקום בו, להשפיל אותו בעודו בחיים ולהראות לעיני כול כי האדם שאיים עליהם ופגע בהם נתון בידיהם מושפל וחסר כל יכולת להתנגד להם)
סופו של שמשון:
נקרא את חלקו השלישי של הפרק – פסוקים כב-לא ונבקש מהתלמידים להסביר במילותיהם את המסופר בפסוקים.
הפלשתים ערכו מסיבה גדולה כדי לחגוג את תפיסת שמשון. הם הביאו את שמשון העיוור ששיערו כבר החל מעט לצמוח והעמידו אותו בין שני עמודים כדי להתבונן בו וללעוג לו. שמשון התפלל לה' וביקש ממנו שיחזק אותו בפעם האחרונה כדי שיוכל לנקום בפלשתים. שמשון החזיק חזק בשני העמודים שאליהם היה קשור וקרא: "תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים" (פסוק ל).
שמשון נשען בכוח על העמודים והזיז אותם עד אשר נפל הבית עליו ועל כל אלפי האנשים שהיו בו. כמות האנשים שהמית שמשון במותו הייתה רבה מכמות האנשים שהמית בחייו. הסיפור לא נגמר בהשפלה, שמשון זכה למוות הירואי וגם לנקמה אחרונה בפלשתים.
מבט שלישי
סיפורי שמשון נפרשים על פני ארבעה פרקים – חמישית מספר שופטים. שמשון, השופט האחרון, הוכיח את הכתוב: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה". שמשון עושה כרצונו, נלחם את מלחמותיו באופן עצמאי. עם זה נאמר שהוא שפט את ישראל עשרים שנה.
- האם הוא הושיע את ישראל?
- מה הייתה תרומתו לעם ישראל?
נציע שתי פעילויות להעמקה וסיכום. כל קבוצת תלמידים תבחר פעילות המתאימה לה.
- עיטור המנהיג הנועזו
זקני ישראל מתכנסים כדי לדון אם להעניק לשמשון את עיטור המנהיג הנועז על פעילותו למען עם ישראל. כמה מהם היו בעד הענקת העיטור לשמשון ומקצתם התנגדו לה. כתבו את דברי המצדדים בהענקת העיטור לשמשון והמתנגדים לה. היעזרו בכתובים והביאו הוכחות וציטוטים לדבריכם. - תעודת הערכה לשופט:
כתבו תעודת הערכה לשמשון על פעולתו כשופט. חשבו מה יהיו מרכיבי התעודה וכתבו אותה.
מבט לחיים
נבחן את קריאתו של שמשון:
- כיצד קרא אותה – בלחישה, בצעקה?
- מה משמעות הקריאה?
משמעות הביטוי "תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים" בימינו:
נקמה שאדם מנוצח מתכנן כדי להרוג את אויביו יחד אתו – "אמות, ואויביי ימותו עמי". נכונות למות בעת הריגת האויבים. "אם נחרץ גורלי למות, מוטב להילחם עד טיפת הדם האחרונה". "תמות נפשי עם פלשתים", אמר החייל והסתער על האויב.
אפשר למצוא את שימושיו של הביטוי בעיתונות באוסף של ענת ניר באתר משרד החינוך.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דלילה משתפת פעולה עם סרני פלשתים – היא מפתה את שמשון לגלות לה את סוד כוחו ומביאה לתפיסתו בידי פלשתים ולהשפלתו. אך שמשון נוקם בפלשתים ומת מוות הירואי.
מיומנויות: חשיבה ביקורתית ואמפתית כלפי הדמויות והמעשים, חשיבה יצירתית, הבנת משמעות מילים וביטויים.
מתודות: קריאת הפסוקים בתפקידים; איתור פרטים ורישום בטבלה שיתופית להבנת מעשה הפיתוי ודמותה של דלילה.