סגור תצוגת כיתה
הפרק

העשרה בנושא הפלשתים

שיעור רביעי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

העיר עזה היא עיר פלשתית.

  • אילו ערי הפלשתים נוספות קיימות?
  • מה ידוע לנו על הפלשתים?

בחלק זה של השיעור נאפשר לתלמידים להרחיב ידיעותיהם על הפלשתים בלמידה בשיטת ג'יקסו – שיטת ארגון למידה בקבוצות. השם לקוח ממשחק ההרכבה 'ג'יקסו פאזל' שבו המשתתף מחבר כמה חלקים לתמונה שלמה. שיטת הג'יקסו מתבססת על למידת עמיתים – כל משתתף אחראי על תחום תוכן מוגדר – בו הוא מתמחה ואותו עליו להקנות לחבריו. האחריות והמחויבות המשותפת מאפשרים שיתוף פעולה וחלוקת עבודה. בקבוצות האם כל משתתף אחראי על תחום מוגדר, ובקבוצת המומחים כל הנציגים אחראים על אותו תחום תוכן (ראו דף עבודה ופתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

שלבים בלמידה:

  • הצגת הנושא הגדול ותתי הנושאים המרכיבים אותו: הפלשתים – מוצאם, מקום מושבם, כוחם הצבאי, מקורות התעסוקה שלהם ואמונתם.
  • חלוקה לקבוצות אם: כל חמישה תלמידים ישבו בקבוצה אחת. בקבוצת האם כל תלמיד יתמחה בתת נושא אחר.
  • למידה בקבוצת מומחים: כל קבוצת מומחים תחקור היבט אחד של הנושא הגדול. יש לאפשר לתלמידים להפיק את המידע ממקורות מקוונים וממקורות מודפסים. יש לאפשר לתלמידים לחפש את המידע בכוחות עצמם מתוך עיון ביקורתי ובחינת המקורות.
  • חזרה לקבוצת האם: כל מומחה יחלוק מהידע שמצא עם הקבוצה וכך תתקבל תמונה שלמה.
  • במליאה נקרא את תעודת הזהות שהרכיבו התלמידים מהמידע שאספו ונוסיף או נתקן לפי הצורך.
  • יש לתת מקום לידע נוסף שגילו התלמידים, אפשר להכין בכיתה תערוכה המציגה את העם השכן שלנו בתקופת המקרא.

יש לתת את הדעת לחלוקת זמן שתאפשר מפגש ראשוני בקבוצת אם, למידה בקבוצת מומחים וחזרה ללמידה משותפת בקבוצת האם.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
לא צריך אף אחד
"כִּיחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים בַּמִּלְחָמָה… כָּךְ שִׁמְשׁוֹן מִדָּן, אֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: בִּלְחִי...
לא צריך אף אחד
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן בִּלְחִי הַחֲמוֹר חֲמוֹר חֲמֹרָתָיִם בִּלְחִי הַחֲמוֹר הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ." (טו, טז)

Masha Arkulis / Shutterstock.com

"כִּיחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים בַּמִּלְחָמָה… כָּךְ שִׁמְשׁוֹן מִדָּן, אֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: בִּלְחִי הַחֲמוֹר הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ" (שופטים טו, טז).

(מדרש תנחומא, ויחי י״ב:א׳)

להמשך קריאה

בברכה שבירך יעקב את כל בניו, הוא בירך את בנו דן: "דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" (מט, טז).

  • כיצד הסיפורים על שמשון בפרקים שקראתם, מוכיחים ששמשון אינו צריך עזרה של אחרים במלחמותיו?
מידה כנגד מידה
שִׁמְשׁוֹן מָרַד בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי" (שופטים...
מידה כנגד מידה
"וַיֹּאחֲזוּהוּ פְלִשְׁתִּים וַיְנַקְּרוּ אֶת עֵינָיו וַיּוֹרִידוּ אוֹתוֹ עַזָּתָה וַיַּאַסְרוּהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם וַיְהִי טוֹחֵן בְּבֵית הָאֲסוּרִים." (טז, כא)

רמברנדט, הפלשתים מנקרים את עיני שמשון, 1636. מאוסף Städel Museum, מתוך ויקישיתוף

שִׁמְשׁוֹן מָרַד בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי" (שופטים יד, ג).
אַף הוּא לָקָה בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:
"וַיֹּאחֲזוּהוּ פְּלִשְׁתִּים וַיְנַקְּרוּ אֶת עֵינָיו" (שופטים טז כא).

(תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף ט עמוד ב)

להמשך קריאה

נדמה לנו שהחלק המפורסם ביותר בגופו של שמשון הוא השיער שלו, אבל המדרש מבקש להאיר ולהדגיש עוד חלק.

  • איזה איבר מדגיש המדרש?
  • אפשר לומר ששמשון קיבל עונש של "מידה כנגד מידה".
    הסבירו טענה זו.
שׁוֹק עַל יָרֵךְ
הביטוי "לְהַכּוֹת שׁוֹק על יָרֵךְ" מתאר ניצחון מוחץ. הביטוי לקוח מהתיאור המקראי של שמשון, שהיכה...
שׁוֹק עַל יָרֵךְ
"וַיַּךְ אוֹתָם שׁוֹק עַל יָרֵךְ מַכָּה גְדוֹלָה..." (טו, ח)

Aha-Soft /Shutterstock.com

הביטוי "לְהַכּוֹת שׁוֹק על יָרֵךְ" מתאר ניצחון מוחץ. הביטוי לקוח מהתיאור המקראי של שמשון, שהיכה את הפלשתים כנקמה על שפגעו באִשתו.

  • כתבו משפט או פסקה קצרה, והשתמשו בביטוי "להכות שוק על ירך".
פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן
שמשון אהב את דלילה. אבל דלילה, מתברר, הייתה בצד של הפלשתים, שהציעו לה כסף כדי...
פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן
"וְהָאֹרֵב יֹשֵׁב לָהּ בַּחֶדֶר וַתֹּאמֶר אֵלָיו פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן וַיְנַתֵּק אֶת הַיְתָרִים כַּאֲשֶׁר יִנָּתֵק פְּתִיל הַנְּעֹרֶת בַּהֲרִיחוֹ אֵשׁ וְלֹא נוֹדַע כֹּחוֹ." (טז , ט)

Lorelyn Medina / shutterstock.com

שמשון אהב את דלילה. אבל דלילה, מתברר, הייתה בצד של הפלשתים, שהציעו לה כסף כדי שתגלה מהו סוד כוחו של האויב שלהם – שמשון. וכך לילה אחרי לילה ניסתה דלילה לפתות את שמשון לגלות לה מהו סוד כוחו.

להמשך קריאה

בכל לילה הוא אמר לה משהו אחר, היא האמינה לו, ופעלה כדי לפגוע בו, בזמן שהפלשתים ארבו לו בחדר. ובכל לילה הייתה מעירה אותו במילים: "פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ, שִׁמְשׁוֹן!". מילים אלו של דלילה הפכו לביטוי בשפה העברית, המבטא אזהרה.

  • כתבו סיפור קצר המתאר סיטואציה מודרנית, שמתאים להשתמש בה בביטוי "פלשתים עליך, שמשון".
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
אחרי שדלילה הצליחה לסחוט משמשון את סוד כוחו האמיתי ולהחליש אותו, תפסו אותו הפלשתים וכלאו...
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

Masha Arkulis / Shutterstock.com

אחרי שדלילה הצליחה לסחוט משמשון את סוד כוחו האמיתי ולהחליש אותו, תפסו אותו הפלשתים וכלאו אותו, גילחו את שיער ראשו וניקרו את שתי עיניו. הפלשתים הציגו אותו לראווה וללעג במהלך משתה מפואר שעשו.

להמשך קריאה

שמשון ביקש למוטט את הבניין עליו ועל הפלשתים. הוא ידע שברגע שיפיל את העמודים – לא רק הפלשתים ימותו תחת הריסות הבניין, אלא גם הוא עצמו. ברגעיו האחרונים, אמר שמשון את המשפט "תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים" (טז, ל).

  • הסבירו במילים שלכם את המשפט.
  • נסו לדמיין (ואפילו להדגים בכיתה בקול), כיצד אמר שמשון את המילים האלה. בצעקה? בלחישה? באופן אחר?
גיבורים
ברוך וינד הוא אומן ישראלי שפסליו מוצגים בארץ ובעולם. הוא נולד בפולין בשנת 1926, וכנער...
גיבורים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

ברוך וינד , שמשון, פסל לזכר גיבורי השואה ומלחמות ישראל, אשדוד. צילום: ענת צילקר, מתוך אתר פיקיוויקי

ברוך וינד הוא אומן ישראלי שפסליו מוצגים בארץ ובעולם. הוא נולד בפולין בשנת 1926, וכנער עבר את השואה והצליח לברוח מידי הנאצים. בשנת 1948 הגיע לישראל ונעשה אומן חשוב. ברוך וינד חי ויוצר בעיר אשדוד.
את הפסל "שמשון" יצר לזכר גיבורי השואה ומלחמות ישראל. הפסל מוצג באשדוד, סמוך למוזיאון. לפני כמה שנים "נסע" הפסל להתארח במוזיאון השואה בוושינגטון, בארצות הברית..

  • לפי דעתכם, מה הקשר בין הדמות "שמשון" לבין גיבורי השואה ומלחמות ישראל?
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
מיכאל פלק מוסיף בציוריו פרשנות משלו, בין היתר באמצעות שיבוץ פריטים שאינם שייכים לתקופה. פריטים...
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

שמשון © מיכאל (אוטו) פלק. באדיבות המשפחה

מיכאל פלק מוסיף בציוריו פרשנות משלו, בין היתר באמצעות שיבוץ פריטים שאינם שייכים לתקופה. פריטים אלו מוסיפים מרכיב של הומור ליצירה אך גם נותנים לנו תחושה שהציור רלוונטי לימינו, שמתוארת בו מציאות שיכולה להתרחש גם היום.

להמשך קריאה

בציור, המתאר את שמשון ממוטט את הבניין על הפלשתים, בולט ההבדל הגדול בין ממדיו העצומים של שמשון לבין דמויות הפלשתים. הסצנה מתמקדת בהתרחשות האחרונה בחיי שמשון, ובתחושות הבהלה וההרס השולטות בכול.

  • כיצד אפיין הצייר את השׁוֹנוּת של שמשון? התייחסו לגודל הדמות, לצבעים ולמראה הכללי.
עזה
במאה ה-13 לפני הספירה השתלטו הפלשתים על חמש ערים מרכזיות במישור החוף הדרומי: עזה, אשקלון,...
עזה
"וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן עַזָּתָה…" (טו, א)

מיקום העיר עזה. ציור מפה: איל אילת

רצועת עזה, ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

במאה ה-13 לפני הספירה השתלטו הפלשתים על חמש ערים מרכזיות במישור החוף הדרומי: עזה, אשקלון, אשדוד, עקרון וגת. עזה שוכנת לחוף הים התיכון והייתה בעבר עיר נמל חשובה.

להמשך קריאה

בהמשך ההיסטוריה כבשו את עזה היוונים, הרומאים, המוסלמים, הצלבנים, שוב המוסלמים… הטורקים ועוד.
בשנת 1967, במלחמת ששת הימים, עברה רצועת עזה לשלטון צבאי של צה"ל, כאשר רוב התושבים היו פלסטינים ומיעוטם יהודים. בשנת 1994, בעקבות הסכמי אוסלו, עברה רצועת עזה לרשות הפלסטינית, ובשנת 2005 פונו ממנה כל התושבים היהודים. היום חיים בעזה כשני מיליון תושבים פלסטינים.

  • התבוננו במפה וקראו את ההסבר על העיר עזה. לפי דעתכם, מדוע הייתה עזה עיר חשובה לבני תרבויות שונות שחיו בארץ הזאת?
נחל שׂוֹרֵק
נחל שׂוֹרֵק הוא אחד הנחלים הארוכים ביותר במרכז הארץ. אורכו כ-70 ק"מ. הוא מתחיל באזור...
נחל שׂוֹרֵק
"וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה בְּנַחַל שֹׂרֵק וּשְׁמָהּ דְּלִילָה." (טז, ד)

נחל שׂוֹרֵק סמוך לבית שמש. צילום: "רווח הפקות" בית שמש, עט הזמיר, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

נחל שׂוֹרֵק הוא אחד הנחלים הארוכים ביותר במרכז הארץ. אורכו כ-70 ק"מ. הוא מתחיל באזור הרי רמאללה, עובר דרך ירושלים ומשם במסלול פתלתל דרך בית שמש, עד שהוא נשפך לים התיכון.

להמשך קריאה

הנחל נקרא "שורק" בזכות זן של ענבים אדומים משובחים ליין, הנקרא "שורקה", הגדלים סמוך לנחל באזור השפלה. היום מי הנחל מזוהמים, ולמרות שבשנים האחרונות החלו בתהליך של טיהור המים, עדיין אסור לשתות מהם או להתרחץ בהם.

  • בנחל שורק פגש שמשון את אשתו השלישית. מי היו הנשים בחייו ולאיזה אזור נקשרת כל אחת מנשותיו?
סרני פלשתים
  המצרים נהגו לקבור את מתיהם בארונות חרס גדולים דמויי אדם. הפלשתים כנראה העתיקו את...
סרני פלשתים
"וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וַיֹּאמְרוּ לָהּ פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל וּבַמֶּה נוּכַל לוֹ וַאֲסַרְנוּהוּ לְעַנּוֹתוֹ, וַאֲנַחְנוּ נִתַּן לָךְ אִישׁ אֶלֶף וּמֵאָה כָּסֶף." (טז, ה)

ארונות קבורה דמויי אדם, בית הקברות בדיר אל בלח, המאה ה- 13 לפנה"ס. מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי נחום סלפק © צילום

מכסה של ארון קבורה דמוי אדם, המאה ה 13 לפנה"ס, בית שאן. אוסף רשות העתיקות. מוזיאון ישראל, ירושלים © צילום

 

המצרים נהגו לקבור את מתיהם בארונות חרס גדולים דמויי אדם. הפלשתים כנראה העתיקו את המנהג מהמצרים, ועיטרו את ארונות החרס בעיטורים שאופיניים לתרבותם. הם קישטו את מכסי הארונות בקישוטים בצורת קישוטי ראש פלשתיים. ההשערה היא שמי שנקברו בארונות אלו היו אנשים בעלי אמצעים, ולא פשוטי העם. לכן סביר להניח שגם סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, שהשתייכו למעמד בעל השפעה בחברה, נקברו בארונות מסוג זה.

  • כמה פעמים נזכרות בפרק המילים "סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים"? מה תפקידן?
  • מה אפשר ללמוד ממציאת ארונות חרס דמויי אדם במקומות שבהם חיו הפלשתים?
וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים
כשבני שבט יהודה ירדו לסלע עיטם כדי להסגיר את שמשון לידי הפלשתים, הם הצטיידו בשני...
וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים
"וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֵאמֹר לֹא כִּי אָסֹר נֶאֱסָרְךָ וּנְתַנּוּךָ בְיָדָם וְהָמֵת לֹא נְמִיתֶךָ וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים חֲדָשִׁים וַיַּעֲלוּהוּ מִן הַסָּלַע." (טו, יג)

חבל מהתקופה הניאוליתית, נחל תמר. באדיבות רשות העתיקות

חבלים מהתקופה הרומית, מצדה. באדיבות רשות העתיקות

כשבני שבט יהודה ירדו לסלע עיטם כדי להסגיר את שמשון לידי הפלשתים, הם הצטיידו בשני עבותים חדשים, כלומר בשני חבלים חדשים.
באותה התקופה חבלים היו עשויים מחומרים טבעיים, כמו סיבי צמחים. בדרך כלל חומרים אלה אינם משתמרים למשך תקופה ארוכה, מכיוון שהם מתפרקים ומתפוררים, אך לעיתים מתמזל המזל וחבלים וממצאים אורגניים אחרים, כמו בגדים, נמצאים בחפירות ארכאולוגיות.

להמשך קריאה

לרוב מדובר באזורים שבהם אין לחות, כמו המדבר, המאפשרים לחומר האורגני להשתמר. בתמונות – שני חבלים, חבל אחד מתקופה קדומה מאוד, כ-4000 שנה לפני הספירה, והחבל השני מתוארך לתקופה הרומית (100 לספירה). החבלים עשויים מסיבים מהצומח, והחוזק שלהם נוצר מהליפוף ההדוק של סיבי הצמחים.

  • מדוע, לדעתכם, מציין הכתוב כי מדובר בשני חבלים חדשים? מה הן התכונות של חבל חדש בהשוואה לחבל בלוי, ומדוע זה היה חשוב במקרה של שמשון?
חדשות התנ"ך: שמשון
סיפורו של שמשון הגיבור: השופט הגיבור שלחם בפלשתים והפליא בהם את מכותיו. סיפור האהבה בינו...
חדשות התנ"ך: שמשון
"וַתֹּאמֶר אֵלָיו אֵיךְ תֹּאמַר אֲהַבְתִּיךְ וְלִבְּךָ אֵין אִתִּי זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הֵתַלְתָּ בִּי וְלֹא הִגַּדְתָּ לִּי בַּמֶּה כֹּחֲךָ גָדוֹל." (טז, טו)

סיפורו של שמשון הגיבור: השופט הגיבור שלחם בפלשתים והפליא בהם את מכותיו. סיפור האהבה בינו לבין דלילה הפלשתית הביא עליו את סופו הטרגי.

  • כיצד הסרטון מציג את סופו של שמשון? מדוע סיפר לדלילה את סודו? הסבירו: האם התיאור בסרט מתאים למסופר בפרק?

קרדיט: חדשות התנ"ך: שמשון הגיבור. כאן חינוכית