סגור תצוגת כיתה
הפרק

הבריחה מאחאב

פרק יז, ב-כד

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

מהלך זה יתמקד בבריחתו של אליהו וקורותיו בדרך. לב המהלך יעסוק בקורותיו של אליהו בזמן בריחתו ובהתמודדות שלו עם הבצורת, בפגישתו עם האישה האלמנה ובמות בנה. נסיים בחשיבה על התהליך שעובר אליהו בפרק יז ונכיר בו צדדים רבים ומגוונים.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – סיפורים אישיים:
סיפורים שונים מציגים אנשים באופנים שונים. בכל סיפור מתגלה פן אחר באדם.

  • נסו לחשוב על סיפורים שמציגים צדדים שונים בכם. ספרו אותם לחבר שיושב לידכם או כתבו אותם.
  • איזה צד בכם עולה מכל סיפור?

אפשרות שנייה – רושם ראשוני:
פעמים שאדם שחשבנו שהוא רע או קשה מתגלה לפתע כטוב ונחמד.

  • האם קרה לכם מקרה כזה פעם? איך הרגשתם?
  • מה הבנתם יותר מאוחר על האדם הזה או על עצמכם?

הזמנה לקריאה

נבקש מהתלמידים להכין ערכת הכנה לנביא המתחיל ובה הוראות של "עשה" ו"אל תעשה" כדי לעזור לו להשפיע על העם לטובה.
נקרא את פסוקים ב-ג בפרק יז ונשאל את התלמידים:

  • מדוע אליהו צריך לברוח ולהסתתר? מהי הסכנה הצפויה לו?

כעת נעבור ללמוד שלושה סיפורים שמתארים את אליהו בזמן הבריחה וההסתתרות מאחאב: נבקש מהתלמידים בזמן הלימוד לחשוב על תכונות שונות של אליהו שעולות מתוך הסיפורים, כדי להבין איזה סוג של אדם ונביא ניצב לפנינו ולהבחין בדמותו המורכבת.

סיפור ראשון – אליהו בנחל כרית:
נבקש מהתלמידים לקרוא באופן עצמאי את פסוקים ד-ז. אפשר להקרין את הפסוקים מתוך האתר על הלוח, לקרוא יחד ולבאר בעת הקריאה מילים שאינן ברורות מתוך הפירוש שבאתר. מילים לביאור: "לְכַלְכֶּלְךָ" ו"מִקֵּץ יָמִים". נשאל את התלמידים שאלות כדי לוודא את הבנתם:

  • לאן ה' שולח את אליהו?
  • מהו הנס שמתרחש לאליהו?

למעשה בכל הארץ קיימת בצורת, אך אליהו עצמו ניצל ממנה באמצעות התערבות אלוהית.
נסב את תשומת לב התלמידים שדווקא העורבים הם שמכלכלים את אליהו. נצייר על הלוח שמש אסוציאציות בנושא עורבים ונראה שיש הרבה אסוציאציות מרתיעות לעורבים.
נקרא עם התלמידים כיצד מסתיים חלק זה של סיפור אליהו ונבין כי עליו להמשיך לנדוד. נעצור ונשאל:

  • מה למדנו מסיפור זה על אליהו ועל יחסו לסובבים אותו? (לא מצוין דבר באשר למערכת יחסים עם בני אדם בסיפור זה, אך אליהו מפסיק את הגשם – מפסיק את מקור החיים. הוא בקשר עם אלוהים בלבד. נדגיש כי אף שאליהו גזר בצורת, הוא עצמו מוגן מהשלכותיה, שלא כשאר העם. אלוהים מגן על אליהו. אפשר לראות כאן חיזוק לטענה שאליהו ממלא את דבר אלוהים בגזרתו)

סיפור שני – אליהו והאלמנה:
נקרא את פסוקים ח-טז ונבקש מהתלמידים להיעזר באתר ולפרש את המילים הקשות: "לְכַלְכְּלֶךָ", "מְקֹשֶׁשֶׁת", "מָעוֹג", "בַּצַּפָּחַת". נקרין על הלוח את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונשלים את הסיפור יחד עם התלמידים.

נעמיק בפסוק יד ונפרשו: "כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה, וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן, לֹא תֶחְסָר".

  • מה מבטיח אליהו לאישה האלמנה?
  • מה דעתכם על בקשתו של אליהו מהאלמנה?
  • איך הרגישה לדעתכם האלמנה כששמעה את בקשתו?
  • למי דואג כאן אליהו, לעצמו או לאלמנה ולבנה?
  • האם אליהו נוהג באגואיזם בדאגתו לצורכי עצמו לפני צורכי האלמנה ובנה?
  • מצאו הוכחה מהפסוקים לקיום הבטחתו של אליהו וכתבו אותה במחברת.

נסכם את הסיפור השני ונראה כי יש בסיפור מערכת יחסים בין האלמנה לאליהו.

  • מה טיבה של מערכת היחסים בין אליהו לאלמנה?
  • האם לאליהו אכפת מהאלמנה? (אפשר להשאיר את השאלה פתוחה)

נראה שבסיפור האלמנה אליהו נפגש עם אנשים אך עדיין נשאר מנוכר להם. אליהו אומנם דואג למחסורה, אך לאחר שממלא את מחסורו, והוא מדגיש שטיפולו בצרכיה נעשה על פי דבר אלוהים.

סיפור שלישי- החייאת בן האלמנה:
נקרא את פסוקים יז-כד, ושוב ניעזר באתר בפירוש המילים הקשות: "עֲוֺנִי", "מֵחֵיקָהּ", "הָעֲלִיָּה", "וַיִּתְמֹדֵד".
נקרא את דבריה הקשים של האלמנה אל אליהו וננסה להבין במה היא מאשימה אותו ואם היא צודקת.
נשים לב שאליהו כאילו "מכופף" את אלוהים לשמוע בקולו ולהחיות את הנער. נשאל מדוע? (אפשר גם להבין שאליהו אינו "מכופף" את אלוהים, אלא הולך בשליחותו)

נסכם את הסיפור באמצעות כמה שאלות מנחות:

  • מה קרה לבנה של האלמנה?
  • באיזו דרך פונה אליהו לה' כדי לבקש את עזרתו?
  • מה אפשר ללמוד מכך על אליהו?
  • כאשר הילד קם לתחייה ברור שהדבר נעשה בזכות התערבות אלוהית. צטטו מהפסוקים מילים המוכיחות זאת.
  • מה האלמנה מצהירה בסוף הפרק?

בסיפור זה אליהו מתגלה כאדם אכפתי. הוא פועל למען האלמנה, מתפלל לאלוהים. בסיפור מתגלה פן נוסף בדמותו של אליהו, אליהו לא רק מפסיק מקור מים חיים אלא גם מסוגל לתת חיים. אליהו דורש צדק ואמת.
בפרק זה אנו מגלים צדדים שונים בדמותו של אליהו. לסיכום שלושת הסיפורים ולשם הראייה הכוללת נמלא עם התלמידים את הטבלה המובאת בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

כדי שהתלמידים יעבדו את המבט הכולל נבקש מהם משימת כתיבה:

  • כתבו פנים שונות שמצאנו בסיפורים לדמותו של אליהו. (אליהו שליח אלוהים – פועל לפי צו אלוהים: הולך למערה, יוצא ממנה, הולך לאישה האלמנה וכו'…, אליהו לוקח חיים ונותן חיים – בסיפורים אפשר לראות שני פנים של אליהו: יכול לקחת חיים בבצורת או לתת חיים בברכה 'כד הקמח' ובהחייאת בן האלמנה).
  • כתבו על יחסיו של אליהו עם אלוהים: חזרו לפסוק א ושימו לב למילה "דברי", לאחר מכן קראו את הפסוק האחרון בפרק וכתבו כיצד המתואר בפסוק זה מתאר את התיקון שעבר על אליהו במהלך הפרק וההתנסויות שעבר.

מבט לחיים

אפשרות ראשונה – הצגה:
נחלק את הכיתה לשלוש קבוצות. כל קבוצה תכין הצגה שמתארת סיפור אחר. בהצגה יוצגו מעשי הדמויות, ותוצע פרשנות של התלמידים לתחושותיהן ולכוונותיהן של הדמויות והתייחסות לתהליך שעובר אליהו.

אפשרות שנייה – ריאיון:
נבקש מכמה תלמידים להכין ריאיון עם אחת מהדמויות או כמה מהן. הריאיון יכול להיערך בתוכנית רדיו או טלוויזיה, הוא יכול להיות ריאיון עומק או בעל אופי חדשותי/אישי/תיעודי/חשיפה וכדומה. דרך הריאיון התלמידים יציגו את הסיפור ואת המתרחש בקרבה של הדמות המרואיינת, ויתייחסו לתהליך שעובר על אליהו.

אפשרות שלישית – פוסטר:

  • חשבו על כותרת מתאימה לסיפור (כזו שתוכל גם להיות מוצלחת להצגה שתועלה על בסיס הסיפור) והכינו פוסטר פרסום להצגה. התייחסו לתהליך שעובר על אליהו.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על בריחתו של אליהו מאחאב ועל התהליך האישי שהוא עובר במפגש עם האלמנה ובנה ובעת הצלתו של הבן ממוות.
מיומנויות: פירושי מילים קשות, קריאה צמודה.
מתודות: דיון בכיתה, קריאת שיר, השלמת מילים על הלוח, הצגה.

אפשר עוד...

נראה כיצד סיפור זה השאיר רושם בתרבות שלנו דרך האזנה לשיר של נעמי שמר 'כד הקמח' ולימוד מילותיו.

  • מה חושבת נעמי שמר על "איש האלוהים"?
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
כד הקמח / נעמי שמר
כד הקמח / נעמי שמר אני קורא בספר מלכים בפרק השבעה-עשר. אני קורא על איש...
כד הקמח / נעמי שמר

למילות השיר

כד הקמח / נעמי שמר
אני קורא בספר מלכים
בפרק השבעה-עשר.
אני קורא על איש האלוהים
אשר אמר:

"כד הקמח לא תכלה
וצפחת השמן לא תחסר
עד אשר יבוא מטר
על פני האדמה"

וכאשר יבשו הנחלים
והמטר בושש לבוא,
האיש ההוא חצב את המילים
מלבבו:

"כד הקמח לא תכלה
וצפחת השמן לא תחסר
עד אשר יבוא מטר
על פני האדמה"

אולי האיש ההוא ידע מחסור,
אולי טעם משורש מר.
אולי בהתעטף עליו נפשו,
הוא שב ושר:

"כד הקמח לא תכלה
וצפחת השמן לא תחסר
עד אשר יבוא מטר
על פני האדמה"

ובימים האלה הקשים
ימי אל-טל ואל-מטר,
אני תמיד חוזר לאיש ההוא
ואז נזכר:
כד הקמח…

ענו על השאלה:

  • מה חושבת נעמי שמר על "איש האלוהים"?

קרדיט: להקת פיקוד צפון – כד הקמח, מילים ולחן: נעמי שמר. מתוך Guy Alon. פורסם בתאריך 19 ביולי 2011

האם עָמְרִי היה רשע גמור?
במדרש מאירים חז"ל את דמותו של עָמְרִי באור חיובי: מפני מה זכה עמרי למלכות? –...
האם עָמְרִי היה רשע גמור?
"וַיִּקֶן אֶת הָהָר שֹׁמְרוֹן מֵאֶת שֶׁמֶר בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף וַיִּבֶן אֶת הָהָר וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה עַל שֶׁם שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן." (טז, כד)

צילום: Bukvoed, ויקישיתוף

במדרש מאירים חז"ל את דמותו של עָמְרִי באור חיובי:
מפני מה זכה עמרי למלכות? – מפני שהוסיף כרך [עיר] אחד בארץ ישראל, שנאמר "וַיִּקֶן אֶת הָהָר שֹׁמְרוֹן מֵאֶת שֶׁמֶר בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף וַיִּבֶן אֶת הָהָר וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה עַל שֶׁם שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן".

(עיבוד לתלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף קב עמוד ב)

  • מהי נקודת הזכות שזוקפים חז"ל לעָמְרִי, שנתפס במקרא כדמות שלילית?
  • מדוע מבקשים חז"ל להאיר את דמותו של עָמְרִי באור חיובי?
מי היו העורבים?
  במדרש מוצגת מחלוקת בין חכמים אם העורבים שהביאו לאליהו אוכל היו עורבים ממש או...
מי היו העורבים?
"וְהָעֹרְבִים מְבִאִים לוֹ לֶחֶם וּבָשָׂר בַּבֹּקֶר וְלֶחֶם וּבָשָׂר בָּעָרֶב וּמִן הַנַּחַל יִשְׁתֶּה." (יז, ו)

Museum of Fine Arts, Gift of Mrs. Samuel and Miss Alice Hooper https://www.mfa.org

פרנס פורבוס האב, "העורבים מאכילים את אליהו", 1581-1564, שמן על לוח. מתוך ויקישיתוף

 

במדרש מוצגת מחלוקת בין חכמים אם העורבים שהביאו לאליהו אוכל היו עורבים ממש או בני אדם:
"והעורבים מביאים לו לחם ובשר בבקר ולחם ובשר בערב" (מלכים א יז, ו).
מאי [מי היו אותם] עורבים?
אמר רבינא: עורבים ממש.
אמר לו רב אדא בר מניומי: ודלמא [וְשֶׁמָּא] תְּרֵי גַּבְרֵי [שני אנשים] דהוי שמייהו [שהיה שמם] עורבים? מי לא כתיב: "ויהרגו את עורב בצור עורב ואת זאב וגו' "

(עיבוד לתלמוד בבלי, מסכת חולין, דף ה עמוד א)

  • העורב ידוע כבעל אופי לַקְחָנֵי (נוהג לקחת חפצים). הסבירו במה מתבטא הנס של כַּלְכָּלַת אליהו כשהעורבים הם שמכַלכלים אותו.
  • האם אחת משתי העמדות המובאות במדרש הופכת את הסיפור לפחות נִסִי בעיניכם? הסבירו.
כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר
בסיפור המקראי אליהו בוחן את נדיבותה של האלמנה ומבקש ממנה מים ומזון בתקופת הבצורת. בתמורה לעמידתה...
כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר
"כִּי כֹה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר עַד יוֹם תתן (תֵּת) ה' גֶּשֶׁם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." (יז, יד)

בסיפור המקראי אליהו בוחן את נדיבותה של האלמנה ומבקש ממנה מים ומזון בתקופת הבצורת. בתמורה לעמידתה בניסיון מבטיח לה אליהו: "כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר", כלומר כלי הקיבול שבהם מאחסנים את המזון (הכד והצפחת, שהיא צלחת שטוחה) יישארו מלאים עד שתסתיים הבצורת. היום נהוג לשבץ ביטוי מקראי זה כדי לתאר שפע וברכה.

למילות השיר

כד הקמח

מילים ולחן: נעמי שמר
אני קורא בספר מלכים
בפרק השבעה עשר
אני קורא על איש האלוהים
אשר אמר

כד הקמח לא תיכלה
וצפחת השמן לא תחסר
עד אשר יבוא מטר
על פני האדמה.

וכאשר יבשו הנחלים
והמטר בושש לבוא
האיש ההוא חצב את המילים
מלבבו

כד הקמח לא תיכלה…

אולי האיש ההוא ידע מחסור
אולי טעם משורש מר
אולי בהתעטף עליו נפשו
הוא שב ושר

כד הקמח לא תיכלה…

ובימים האלה הקשים
ימי אל טל ואל מטר
תמיד אני חוזר לאיש ההוא
ואז נזכר

כד הקמח לא תיכלה…

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • ציירו או צרו מחומרים שונים כלי קיבול, בהשראת הביטוי המקראי "כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר".
וילך בדרך...
עָמְרִי מתואר במקרא בעיקר כמלך חוטא אשר עשה הרע בעיני ה'. חטאיו הרבים מתוארים בפרק...
וילך בדרך...
"וַיֵּלֶךְ בְּכָל דֶּרֶךְ יָרָבְעָם בֶּן נְבָט וּבְחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל, לְהַכְעִיס אֶת ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַבְלֵיהֶם." (טז, כו)

Natasa Adzic / Shutterstock.com

עָמְרִי מתואר במקרא בעיקר כמלך חוטא אשר עשה הרע בעיני ה'. חטאיו הרבים מתוארים בפרק טז בדרכים שונות, אשר אחת מהן היא: "וַיֵּלֶךְ בְּכָל דֶּרֶךְ יָרָבְעָם בֶּן נְבָט", משום שירבעם חטא בעבודה זרה.

להמשך קריאה

לא פעם כשהתנ"ך רוצה לשבח דמות כלשהי הוא משווה אותה לדוד, שנתפס כדמות חיובית. ומנגד, כשהתנ"ך רוצה לגנות דמות כלשהי הוא משווה אותה לדמות שלילית, כמו ירבעם.

  • מצאו בפרק את הביטויים הַמְגַנִים את דמותו של עָמְרִי. צרו ביטוי עכשווי שמתאר הליכה בדרך שלילית, לפי התבנית שמתווה המקרא: "וַיֵּלֶךְ בְּכָל דֶּרֶךְ…
היָשיש הפלאי מחיֶה המתים
רחל בְּלוּבְשְׁטֵיין סלע, המכונה "רחל המשוררת", היא אחת המשוררות הבולטות בשירה העברית. רחל נפטרה בגיל...
היָשיש הפלאי מחיֶה המתים
"וַיִּתְמֹדֵד עַל הַיֶּלֶד שָׁלֹשׁ פְּעָמִים וַיִּקְרָא אֶל ה' וַיֹּאמַר, ה' אֱלֹהָי תָּשָׁב נָא נֶפֶשׁ הַיֶּלֶד הַזֶּה עַל קִרְבּוֹ… וַיִּקַּח אֵלִיָּהוּ אֶת הַיֶּלֶד וַיֹּרִדֵהוּ מִן הָעֲלִיָּה הַבַּיְתָה וַיִּתְּנֵהוּ לְאִמּוֹ, וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ רְאִי חַי בְּנֵךְ." (יז, כא-כג)

רחל המשוררת. מתוך ויקישיתוף

רחל בְּלוּבְשְׁטֵיין סלע, המכונה "רחל המשוררת", היא אחת המשוררות הבולטות בשירה העברית. רחל נפטרה בגיל 41 ממחלת השחפת, ומרבית שיריה נכתבו בשנותיה האחרונות. בשיר "אליהו" רחל המשוררת הוֹגָה בדמותו של אליהו הנביא, ומבקשת להתמודד באמצעות דמותו עם המוות הצפוי.

למילות השיר

אֵלִיָּהוּ

כַּעֲלִיַּת הַקִּיר שֶׁל אֵלִיָּהוּ
חַדְרִי בִּמְרוֹם הַגָּג. וּלְעִתִּים
אֲנִי הוֹגָה בּוֹ, בַּיָּשִׁישׁ הַפֶּלִאי,
הַמְחַיֶּה מֵתִים.

וַיִתְמוֹדֵד עַד שֶׁבַע עַל הַיֶּלֶד,
קוֹל תְּפִלָּה קוֹרֵעַ וְהוֹלֵךְ,
וַיָּשָׁב אֶל הָאֵם הַמְקוֹנֶנֶת:
"רְאִי, חַי בְּנֵךְ".

מֵתַי שֶׁלִּי! הוּא לֹא יָבוֹא כְּקֶדֶם,
לֹא יִשְׂתָּרֵעַ עֲלֵיכֶם וּפִיו – יְקוֹד,
קָרִים אַתֶּם, וְקוֹל וְקֶשֶׁב אָיִן,
וְלֹא תָקוּמוּ עוֹד.

כ"ט טבת, תרפ"ח

 

  • על מה מקוננת רחל המשוררת בשיר?
אליהו הנביא
אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא / לאה נאור בְּלֵיל הַסֵּדֶר יִקְרֶה לִי הַנֵּס אֶפְתַּח אֶת הַדֶּלֶת וְהוּא יִכָּנֵס...
אליהו הנביא
"וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי גִלְעָד אֶל אַחְאָב חַי ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו אִם יִהְיֶה הַשָּׁנִים הָאֵלֶּה טַל וּמָטָר, כִּי אִם לְפִי דְבָרִי." (יז, א)

למילות השיר

אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא / לאה נאור

בְּלֵיל הַסֵּדֶר יִקְרֶה לִי הַנֵּס
אֶפְתַּח אֶת הַדֶּלֶת וְהוּא יִכָּנֵס
אֲמַלֵּא אֶת הַכּוֹס, אֶת כּוֹס זְהָבוֹ
וְלֹא אֵרָדֵם לִפְנֵי שֶׁיָּבוֹא.

אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא
אֵיךְ יָבוֹא וּמָה יָבִיא
אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא.

שָׁנָה שְׁלֵמָה חִכִּיתִי לִרְאוֹת
אִם יֵשׁ לוֹ זָקָן כְּמוֹ בַּתְּמוּנוֹת
זָקָן לָבָן וְאֵזוֹר שֶׁל זָהָב
וְאוֹר שֶׁמֵּאִיר מִסָּבִיב לְפָנָיו.

אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא…

לִפְנֵי שָׁנָה עוֹד הָיִיתִי קָטָן
נִרְדַּמְתִּי רַק רֶגַע לִפְנֵי הַזְּמַן
אַךְ בַּפֶּסַח הַזֶּה שֶׁיִּקְרֶה לִי הַנֵּס
אֶפְתַּח אֶת הַדֶּלֶת וְהוּא יִכָּנֵס.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • כיצד מוצג אליהו בשיר?
  • האם התיאור בשיר תואם את התיאור המקראי? אם לא, במה התיאור בשיר שונה מהתיאור בפרקים?
צרפת המקראית
  מקורו של השם "צרפת" הוא בתנ"ך, אך לא מדובר במדינה המוכרת לנו כיום בשם...
צרפת המקראית
"וַיְהִי דְבַר ה' אֵלָיו לֵאמֹר: קוּם לֵךְ צָרְפַתָה אֲשֶׁר לְצִידוֹן וְיָשַׁבְתָּ שָׁם, הִנֵּה צִוִּיתִי שָׁם אִשָּׁה אַלְמָנָה לְכַלְכְּלֶךָ." (יז, ח-ט)

ברנארדו סטרוצי, "אליהו והאלמנה מצרפתה", 1630 בערך. מתוך ויקישיתוף

מפה של צידון. אוסף הספרייה הלאומית, ירושלים. www.nli.org.il

 

מקורו של השם "צרפת" הוא בתנ"ך, אך לא מדובר במדינה המוכרת לנו כיום בשם זה.
צרפת המקראית הייתה עיר מצפון לישראל, ליד צידון (בשטחה של לבנון). עד היום מכונה מקום זה בשם "צרפנד".

להמשך קריאה

בראשית ימי הביניים נהגו היהודים לכנות את מדינות אירופה בשמות מקראיים בעלי צליל דומה. כך קיבלה מדינת "פרנצא" את השם צָרְפַת (כיוון שרוב העיצורים של שני השמות האלה משותפים).
פרשן ימי הביניים ר' משה אלשיך מציע כי בשם "צרפת" יש רמז לכך שיש במקום צרת אלמנה ויתום, כלומר רעב גדול.

על פי: האקדמיה ללשון העברית

  • הציעו מדרש שם שיסביר את השם "צרפת" בהקשרו בסיפור.
נחל כְּרִית
מיקומו של נחל כְּרִית מצוין בפסוק: "אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הַיַּרְדֵּן", לכן יש המזהים את נחל...
נחל כְּרִית
"לֵךְ מִזֶּה וּפָנִיתָ לְּךָ קֵדְמָה וְנִסְתַּרְתָּ בְּנַחַל כְּרִית אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הַיַּרְדֵּן." (יז, ג)

עין קלט ליד ים המלח. אסתי קפלן, מתוך אתר פיקיויקי

מיקומו של נחל כְּרִית מצוין בפסוק: "אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הַיַּרְדֵּן", לכן יש המזהים את נחל כרית עם וָאדִי קֶלְט (המכונה גם נחל פרת) שיורד מירושלים ונשפך לבקעת הירדן ממזרח ליריחו.

להמשך קריאה

יש הסבורים כי מיקומו של הנחל הוא דווקא במדבר, בנחל יבש. יש לציין כי ההצעות הן בגדר השערה, כיוון שאין בכתובים סימנים לזיהוי מדויק.
ר' שמואל לניאדו, שהיה רבה של ארם צובה (חַלַבּ שבסוריה), מציין בפירושו "כלי יקר" כי לנחל קוראים כְּרִית מלשון כריתה, ויש בכך רמז לכך שהמקום שבו ישב אליהו ייהרס ויתייבש, כמו שאליהו יצר הרס בהכריזו על הבצורת.

  • למה רומז שמו של נחל כְּרִית?
הבעל והאשרה
    הבעל היה האל הראשי בכנען, ששלט על כלל האלים ועל העולם כולו. פירוש...
הבעל והאשרה
"וַיָּקֶם מִזְבֵּחַ לַבָּעַל, בֵּית הַבַּעַל אֲשֶׁר בָּנָה בְּשֹׁמְרוֹן. וַיַּעַשׂ אַחְאָב אֶת הָאֲשֵׁרָה..." (טז, לב-לג)

צלמית האל בעל, נמצאה במגידו. תארוך: מאות יג' – יב' לפני סה"נ. רשות העתיקות. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים / ארדון בר חמא

צלמיות עשתורת יהודה המאה ה- 8 עד ה- 6 לפני הספירה. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי נחום סלפק

 

 

הבעל היה האל הראשי בכנען, ששלט על כלל האלים ועל העולם כולו. פירוש השם "בעל" בכנענית עתיקה הוא אדון. הבעל ירש את מקומו של אל הסערה הֲדַד, אלוהי הסערה הכנעני, ולכן נחשב בעיקר לאל שאחראי להורדת גשמים ולפִּרְיוֹן.

להמשך קריאה

הבעל מתואר באיורים עתיקים ובספרות הקדומה כלוחם גיבור הרוכב על עננים. בידו האחת הוא אוחז ברק ובידו השנייה אַלָּה או מגן, על ראשו קרניים, סמל הפריון, ותחת רגליו מים. האשרה הייתה אלה אהודה בכנען, בת זוגו של האל בעל (ואף מופיעה כבת זוגו של ה' בכתובת עתיקה שנמצאה), והיא שימשה כאלת פריון. הפולחן לאשרה היה באמצעות נטיעת עץ.

על פי: גליה סמו, "פולחן הבעל", מקראנט. © כל הזכויות שמורות למטח.

  • באיזה אופן הבצורת היא מַעֲנֶה לעבודת הבעל והאשרה שֶׁפָּשְׁטָה בישראל?
מצבת מישע
רבים תוהים אם הדמויות המוזכרות בתנ"ך הן דמויות היסטוריות. אחת הראיות לקיומן של דמויות אלה...
מצבת מישע
"וְיֶתֶר דִּבְרֵי עָמְרִי אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה, הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל." (טז, כז)

מצבת מישע שמוצגת במוזיאון הלובר, פריז. צילום: Mbzt 2012, ויקישיתוף

רבים תוהים אם הדמויות המוזכרות בתנ"ך הן דמויות היסטוריות. אחת הראיות לקיומן של דמויות אלה במציאות היא ממצאים חוץ-מקראיים המזכירים אותן.

להמשך קריאה

במצבת מישע, מצבה מן המחצית השנייה של המאה התשיעית לפני הספירה שנמצאת היום במוזאון הלובר שבפריז, מוזכרים עָמְרִי ואחאב. המצבה נועדה להלל את שמו של האל כמוש, שהיה האל המקומי במואב, ולהודות לו על ניצחונותיו המפוארים של מישע מלך מואב על אויביו. בקטע מתוך המצבה, מתפאר מישע המלך בכך שמרד בעָמְרִי ובאחאב ששלטו על ארצו:
"[…] עָמְרִי מֶלֶך יִשְרָאֵל, וַיְעַנוּ אֶת מֹאָב יָמִן רַבִּן (=ימים רבים), כִּי יֶאֱנַף כּמֹש בְּאַרְצֹה. וַיַחֲלִיפֹה בּנֹה (הוא אחאב) וַיֹאמֶר גַם הֻא: אֲעַנֵו אֶת מֹאָב […]".

  • כיצד מתוארים עָמְרִי ואחאב במצבת מישע? האם תיאור זה תואם את התיאור המקראי של דמויות אלה?
בַּצֹרֶת
בקטע שלפניכם תוכלו להתרשם מנזקי הבצורת בימינו.
בַּצֹרֶת
"וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי גִלְעָד אֶל אַחְאָב חַי ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו אִם יִהְיֶה הַשָּׁנִים הָאֵלֶּה טַל וּמָטָר, כִּי אִם לְפִי דְבָרִי." (יז, א)

בקטע שלפניכם תוכלו להתרשם מנזקי הבצורת בימינו.

  • צרו סרטון של כתבה חַדְשׁוֹתִית שתהיה בה סקירה של הבצורת בימי אליהו.

קרדיט: מבט – חקלאים בבצורת / כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי

חג שמח
בסרטון מוצג אליהו הנביא בדרך הומוריסטית.
חג שמח
"וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל אֵלִיָּהוּ עַתָּה זֶה יָדַעְתִּי כִּי אִישׁ אֱלֹהִים אָתָּה וּדְבַר ה' בְּפִיךָ אֱמֶת." (יז, כד)

בסרטון מוצג אליהו הנביא בדרך הומוריסטית.

  • כיצד מוצג אליהו בסרטון, בהשוואה לסיפור המקראי ולמסורות הסיפוריות עליו?

קרדיט: ניר וגלי – חג שמח / NirveGali

מסע ההופעות של אליהו הנביא
בסרטון שלפניכם תוכלו להתרשם מדמויותיהם של אחאב ואליהו, המוצגות באופן הומוריסטי ובמונחים של ימינו אנו.
מסע ההופעות של אליהו הנביא
"וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי גִלְעָד אֶל אַחְאָב חַי ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו אִם יִהְיֶה הַשָּׁנִים הָאֵלֶּה טַל וּמָטָר, כִּי אִם לְפִי דְבָרִי." (יז, א)

בסרטון שלפניכם תוכלו להתרשם מדמויותיהם של אחאב ואליהו, המוצגות באופן הומוריסטי ובמונחים של ימינו אנו.

  • במי הייתם תומכים אילו הייתם חיים בתקופת המקרא – באחאב או באליהו? מדוע?

קרדיט: 929 – אליהו ואלישע משל מוסיקלי (מלכים א יז- מלכים ב יג) . 929 תנך ביחד