הבריחה מאחאב
פרק יז, ב-כד
בכמה מילים
מהלך זה יתמקד בבריחתו של אליהו וקורותיו בדרך. לב המהלך יעסוק בקורותיו של אליהו בזמן בריחתו ובהתמודדות שלו עם הבצורת, בפגישתו עם האישה האלמנה ובמות בנה. נסיים בחשיבה על התהליך שעובר אליהו בפרק יז ונכיר בו צדדים רבים ומגוונים.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – סיפורים אישיים:
סיפורים שונים מציגים אנשים באופנים שונים. בכל סיפור מתגלה פן אחר באדם.
- נסו לחשוב על סיפורים שמציגים צדדים שונים בכם. ספרו אותם לחבר שיושב לידכם או כתבו אותם.
- איזה צד בכם עולה מכל סיפור?
אפשרות שנייה – רושם ראשוני:
פעמים שאדם שחשבנו שהוא רע או קשה מתגלה לפתע כטוב ונחמד.
- האם קרה לכם מקרה כזה פעם? איך הרגשתם?
- מה הבנתם יותר מאוחר על האדם הזה או על עצמכם?
הזמנה לקריאה
נבקש מהתלמידים להכין ערכת הכנה לנביא המתחיל ובה הוראות של "עשה" ו"אל תעשה" כדי לעזור לו להשפיע על העם לטובה.
נקרא את פסוקים ב-ג בפרק יז ונשאל את התלמידים:
- מדוע אליהו צריך לברוח ולהסתתר? מהי הסכנה הצפויה לו?
כעת נעבור ללמוד שלושה סיפורים שמתארים את אליהו בזמן הבריחה וההסתתרות מאחאב: נבקש מהתלמידים בזמן הלימוד לחשוב על תכונות שונות של אליהו שעולות מתוך הסיפורים, כדי להבין איזה סוג של אדם ונביא ניצב לפנינו ולהבחין בדמותו המורכבת.
סיפור ראשון – אליהו בנחל כרית:
נבקש מהתלמידים לקרוא באופן עצמאי את פסוקים ד-ז. אפשר להקרין את הפסוקים מתוך האתר על הלוח, לקרוא יחד ולבאר בעת הקריאה מילים שאינן ברורות מתוך הפירוש שבאתר. מילים לביאור: "לְכַלְכֶּלְךָ" ו"מִקֵּץ יָמִים". נשאל את התלמידים שאלות כדי לוודא את הבנתם:
- לאן ה' שולח את אליהו?
- מהו הנס שמתרחש לאליהו?
למעשה בכל הארץ קיימת בצורת, אך אליהו עצמו ניצל ממנה באמצעות התערבות אלוהית.
נסב את תשומת לב התלמידים שדווקא העורבים הם שמכלכלים את אליהו. נצייר על הלוח שמש אסוציאציות בנושא עורבים ונראה שיש הרבה אסוציאציות מרתיעות לעורבים.
נקרא עם התלמידים כיצד מסתיים חלק זה של סיפור אליהו ונבין כי עליו להמשיך לנדוד. נעצור ונשאל:
- מה למדנו מסיפור זה על אליהו ועל יחסו לסובבים אותו? (לא מצוין דבר באשר למערכת יחסים עם בני אדם בסיפור זה, אך אליהו מפסיק את הגשם – מפסיק את מקור החיים. הוא בקשר עם אלוהים בלבד. נדגיש כי אף שאליהו גזר בצורת, הוא עצמו מוגן מהשלכותיה, שלא כשאר העם. אלוהים מגן על אליהו. אפשר לראות כאן חיזוק לטענה שאליהו ממלא את דבר אלוהים בגזרתו)
סיפור שני – אליהו והאלמנה:
נקרא את פסוקים ח-טז ונבקש מהתלמידים להיעזר באתר ולפרש את המילים הקשות: "לְכַלְכְּלֶךָ", "מְקֹשֶׁשֶׁת", "מָעוֹג", "בַּצַּפָּחַת". נקרין על הלוח את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונשלים את הסיפור יחד עם התלמידים.
נעמיק בפסוק יד ונפרשו: "כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה, וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן, לֹא תֶחְסָר".
- מה מבטיח אליהו לאישה האלמנה?
- מה דעתכם על בקשתו של אליהו מהאלמנה?
- איך הרגישה לדעתכם האלמנה כששמעה את בקשתו?
- למי דואג כאן אליהו, לעצמו או לאלמנה ולבנה?
- האם אליהו נוהג באגואיזם בדאגתו לצורכי עצמו לפני צורכי האלמנה ובנה?
- מצאו הוכחה מהפסוקים לקיום הבטחתו של אליהו וכתבו אותה במחברת.
נסכם את הסיפור השני ונראה כי יש בסיפור מערכת יחסים בין האלמנה לאליהו.
- מה טיבה של מערכת היחסים בין אליהו לאלמנה?
- האם לאליהו אכפת מהאלמנה? (אפשר להשאיר את השאלה פתוחה)
נראה שבסיפור האלמנה אליהו נפגש עם אנשים אך עדיין נשאר מנוכר להם. אליהו אומנם דואג למחסורה, אך לאחר שממלא את מחסורו, והוא מדגיש שטיפולו בצרכיה נעשה על פי דבר אלוהים.
סיפור שלישי- החייאת בן האלמנה:
נקרא את פסוקים יז-כד, ושוב ניעזר באתר בפירוש המילים הקשות: "עֲוֺנִי", "מֵחֵיקָהּ", "הָעֲלִיָּה", "וַיִּתְמֹדֵד".
נקרא את דבריה הקשים של האלמנה אל אליהו וננסה להבין במה היא מאשימה אותו ואם היא צודקת.
נשים לב שאליהו כאילו "מכופף" את אלוהים לשמוע בקולו ולהחיות את הנער. נשאל מדוע? (אפשר גם להבין שאליהו אינו "מכופף" את אלוהים, אלא הולך בשליחותו)
נסכם את הסיפור באמצעות כמה שאלות מנחות:
- מה קרה לבנה של האלמנה?
- באיזו דרך פונה אליהו לה' כדי לבקש את עזרתו?
- מה אפשר ללמוד מכך על אליהו?
- כאשר הילד קם לתחייה ברור שהדבר נעשה בזכות התערבות אלוהית. צטטו מהפסוקים מילים המוכיחות זאת.
- מה האלמנה מצהירה בסוף הפרק?
בסיפור זה אליהו מתגלה כאדם אכפתי. הוא פועל למען האלמנה, מתפלל לאלוהים. בסיפור מתגלה פן נוסף בדמותו של אליהו, אליהו לא רק מפסיק מקור מים חיים אלא גם מסוגל לתת חיים. אליהו דורש צדק ואמת.
בפרק זה אנו מגלים צדדים שונים בדמותו של אליהו. לסיכום שלושת הסיפורים ולשם הראייה הכוללת נמלא עם התלמידים את הטבלה המובאת בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
כדי שהתלמידים יעבדו את המבט הכולל נבקש מהם משימת כתיבה:
- כתבו פנים שונות שמצאנו בסיפורים לדמותו של אליהו. (אליהו שליח אלוהים – פועל לפי צו אלוהים: הולך למערה, יוצא ממנה, הולך לאישה האלמנה וכו'…, אליהו לוקח חיים ונותן חיים – בסיפורים אפשר לראות שני פנים של אליהו: יכול לקחת חיים בבצורת או לתת חיים בברכה 'כד הקמח' ובהחייאת בן האלמנה).
- כתבו על יחסיו של אליהו עם אלוהים: חזרו לפסוק א ושימו לב למילה "דברי", לאחר מכן קראו את הפסוק האחרון בפרק וכתבו כיצד המתואר בפסוק זה מתאר את התיקון שעבר על אליהו במהלך הפרק וההתנסויות שעבר.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – הצגה:
נחלק את הכיתה לשלוש קבוצות. כל קבוצה תכין הצגה שמתארת סיפור אחר. בהצגה יוצגו מעשי הדמויות, ותוצע פרשנות של התלמידים לתחושותיהן ולכוונותיהן של הדמויות והתייחסות לתהליך שעובר אליהו.
אפשרות שנייה – ריאיון:
נבקש מכמה תלמידים להכין ריאיון עם אחת מהדמויות או כמה מהן. הריאיון יכול להיערך בתוכנית רדיו או טלוויזיה, הוא יכול להיות ריאיון עומק או בעל אופי חדשותי/אישי/תיעודי/חשיפה וכדומה. דרך הריאיון התלמידים יציגו את הסיפור ואת המתרחש בקרבה של הדמות המרואיינת, ויתייחסו לתהליך שעובר על אליהו.
אפשרות שלישית – פוסטר:
- חשבו על כותרת מתאימה לסיפור (כזו שתוכל גם להיות מוצלחת להצגה שתועלה על בסיס הסיפור) והכינו פוסטר פרסום להצגה. התייחסו לתהליך שעובר על אליהו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על בריחתו של אליהו מאחאב ועל התהליך האישי שהוא עובר במפגש עם האלמנה ובנה ובעת הצלתו של הבן ממוות.
מיומנויות: פירושי מילים קשות, קריאה צמודה.
מתודות: דיון בכיתה, קריאת שיר, השלמת מילים על הלוח, הצגה.
נראה כיצד סיפור זה השאיר רושם בתרבות שלנו דרך האזנה לשיר של נעמי שמר 'כד הקמח' ולימוד מילותיו.
- מה חושבת נעמי שמר על "איש האלוהים"?