ההודעה על מות משה
פסוקים יב-יז
הזמנה ללימוד
נבקש מכל תלמיד לחשוב על אירוע אחד שנשאר בזיכרונו מכל תקופת ההנהגה של משה רבנו. נערוך על הלוח רשימה. נספר שאנו מגיעים לסוף תקופת הנהגתו של משה, רגע לפני מותו, וזו הזדמנות להביט אחורה על כל תקופת חייו ומנהיגותו.
מבט ראשון
ראשית נקרין על הלוח את פסוק יב, נקרא את הפסוק בקול ונשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם אלוהים מבקש ממשה לעלות אל ההר?
נשמע השערות שונות.
לאחר מכן נקרין על הלוח את פסוקים יב-יז, נקרא יחד את הפסוקים, נסביר את המילים הקשות ונבדוק אילו מהשערות התלמידים התאמתו.
מבט שני
התלמידים יתחלקו לזוגות וכל זוג יצטרך לכתוב את הדו-שיח בין אלוהים למשה בשפתם, או להכין הצגה קצרה של הדו-שיח הזה. בהצגתם או בכתיבתם התלמידים יצטרכו לענות על השאלות האלה:
- מה בדיוק מודיע אלוהים למשה?
- מהי תגובתו של משה להודעה זו?
אחרי שנצפה בהצגות נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם על תגובתו של משה?
נסב את תשומת לב התלמידים לכך כי גם ברגע קשה בחייו – בשורת מותו ואי-כניסתו לארץ שעליה הוא צופה – משה שם את העם לנגד עיניו ומנסה לדאוג לטובתו.
מבט שלישי
נקרא בעיון את תשובתו של משה לאלוהים רגע לאחר הבשורה שסוף הדרך קרב. נקרין על הלוח את פסוקים טז-יז:
"יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם, וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם, וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם, וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם, וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה".
נשאל את התלמידים:
- לפי הפסוקים האלה, מהם לדעת משה תפקידיו של המנהיג?
נכתוב על הלוח את שני התפקידים העיקריים: לצאת ולבוא לפניהם, להוציא ולהביא אותם. כמו עדר כבשים שהרועה מכוון אותם ובלעדיו לא ידעו את דרכם.
נשאל את התלמידים:
- האם מישהו זוכר מה היה תפקידו של משה רגע לפני שנתקל בסנה הבוער והפך לשליח ה'?
נקרין על הלוח את פסוק א בפרק ג בשמות:
"וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן, וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר".
אם לתלמידים יש תנ"כים כדאי כמובן לשלוח אותם למצוא את הפסוק בעצמם.
יפה לראות כיצד רגע לפני שהוא נאסף אל אבותיו משתמש משה במוטיב הרועה – משה, שהיה רועה צאן ועבר תהליך שהפך אותו להיות רועה של עם שלם, חוזר בדבריו, רגע לפני מותו, לראשית הדרך ומאפשר לנו מבט פנורמי על כל תקופת ההנהגה. האופן שבו הוא מגיב במצב המורכב הזה וראייתו את טובת העם תחילה למרות הקושי מדגישים עד כמה הוא התפתח וגדל לאורך הדרך.
רגע לפני הפרדה ממשה, נחווה שוב אירועים בהנהגתו באמצעות ציור. נחזור לרשימה שערכנו בתחילת השיעור, ונבקש מהתלמידים להיעזר גם במחברת ולמצוא עוד אירועים שקרו בעת הנהגתו ודברים חשובים שעשה משה כמנהיג. למשל: מעמד הסנה, הוצאת העם ממצרים, בקיעת ים סוף, סִנגור בפני אלוהים על העם המתלונן, הוצאת מים מן הסלע וכו'. נכתוב על הלוח את כל האירועים האלו וכל תלמיד יוכל לבחור אירוע אחד ולהנציח אותו בציור. נתלה בכיתה את הציורים בסדר כרונולוגי.
להעשרה או כמבט שלישי חלופי אפשר להראות לתלמידים תמונה של הרי העברים.
נספר שתמונה זו היא של רכס הרי העברים אשר בעבר הירדן המזרחי, שהר נבו, שלו תפקיד חשוב ואותו נפגוש בהמשך, היה חלק מרכס זה.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם השם 'עֲבָרִים' מתאים במיוחד לפרק הזה?
- איזו מילה הוא מזכיר?
אפשר להציע מדרשי שם:
- לפי שטיינזלץ, מתוך 929, הר העברים הוא הר שאפשר לראות אותו מכל עבריו ואפשר להיראות בו מכל העברים.
- לפי רש"י – 'עברים' מלשון 'מעבָר' – זהו המעבר שמשה עומד לפניו: מן החיים אל המוות, מהנהגתו להנהגת יהושע.
- פרשנות מודרנית של המשורר מירון איזקסון, מתוך 929, 'עברים' מלשון 'מעֶבֶר' – זהו הביטוי לכך שהארץ נמצאת מעבר לפינה, אך גם מעבר להשגתו של משה – הוא לא יזכה להיכנס בשעריה.
מבט לחיים
נשמע עם התלמידים את השיר 'בדרכי שלי', ביצוע עברי לשיר My Way מאת פרנק סינטרה שתרגם ושר אריק לביא.
אפשר לספר לתלמידים שהשיר נחשב לקלסיקה גדולה.
נשאל את התלמידים:
- מתי לדעתכם מתאים להשמיע את השיר הזה?
- מה האיש ששר אותו מרגיש כשהוא מסתכל אחורה?
- מה זה אומר כשמישהו מצהיר: "עשיתי זאת בדרכי"?
נבקש מן התלמידים להוסיף בית אחד לשיר שאותו הם יכתבו מנקודת מבטו של משה. אין צורך להקפיד בהכרח על המשקל ועל החריזה, אלא שהבית יבטא מסר שמשה היה רוצה לדעתם להעביר הלאה אל העם בסוף תקופת מנהיגותו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הגענו לסופה של הנהגת משה. אלוהים קורא לו להשקיף על ארץ ישראל מהר העברים ומבשר לו על מותו הקרב, ומשה בתגובה מבקש מאלוהים לדאוג לעם ישראל שלא יישאר בלא מנהיג.
מיומנויות: העלינו השערות לקראת קריאה ואימתנו אותן בטקסט המקראי, עיבדנו טקסט מקראי לדיאלוג במילים עכשוויות.
מתודה: שמענו את השיר 'בדרכי שלי' (תרגום עברי ל-My Way), והוספנו לו בית שבו חשבנו על מסר שמשה היה רוצה להעביר לעם רגע לפני מותו.