ההשגחה והגורל בהמלכת שאול
פרק ט
בכמה מילים
במהלך ההוראה השלישי נלמד על יד ההשגחה האלוהית בסיפור חיפוש האתונות ועל הסיבתיות הכפולה המוצגת בפרק.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שאלה:
נשאל את התלמידים:
- מהו צירוף מקרים?
כמעט בכל דת בעולם יש הכרה בהכוונה עליונה של המציאות.
- כיצד אנשים מכנים מקרים כאלה בדיבור יומיומי, בסרטים או ספרים? (השגחה אלוהית, היד הנעלמה, סימן משמים, כתוב בכוכבים, איזה נס, מזל, גורל, מסר מהיקום)
נבקש מתלמידים לשתף מקרים שבהם היה להם צירוף מקרים יוצא דופן או מיוחד. נשמע את אחד הסיפורים ונתמקד באופני הסתכלות שונים לסיפור – בכל אירוע אנשים יכולים להניח שיש מזל, השגחה או גורל, או להניח שאין קשר בין ההתרחשויות והן מקריות.
- כיצד נחליט אם מדובר בהשגחה-גורל או בצירוף מקרים סתמי? (מדובר בהחלטה סובייקטיבית שתלויה באדם ובהשקפתו)
אפשרות שנייה – כתבה:
נקרא כתבה העוסקת בצירוף מקרים (אפשר לוותר על האחרון. ראו קישור גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- האם לכל אחד מהמקרים האלה אפשר להתייחס כצירוף מקרים בלבד? (כן, זה תלוי בנקודת המבט של האדם)
אפשרות שלישית – סרטון:
נקרין סרטון על ניסים של תאגיד השידור הציבורי.
נשאל את התלמידים:
- כיצד לדעתכם הסרטון מגדיר את המושג נס?
- כיצד הסרטון מתייחס למושג צירוף מקרים בהקשר של נס?
- מה דעתכם על המשפט שאומר אבישי עברי בסוף הסרטון: "נראה שזה עניין של בחירה. מי שכועס על העולם ורוצה לראות בו מקום אדיש ואכזר קורא לזה צירוף מקרים. מי שאוהב את העולם ורוצה לחוש אסיר תודה כלפיו, קורא לזה נס". האם אתם מסכימים עם המשפט?
הזמנה לקריאה
את הפרק כבר קראנו ולמדנו בשיעורים הקודמים. בשיעור זה נצלול לעומק המשמעות של יד ההשגחה האלוהית והגורל ונתמקד בסיבתיות הכפולה שבפרק לפנינו.
נקרא עם התלמידים את פסוקים טו-יז.
- מה מסופר בפסוקים אלו? (מסופר בהם שבה בשעה ששאול הלך לחפש את האתונות, ה' מתגלה לשמואל ומספר לו על שאול ועל גורלו)
- מה הפסוקים האלו מנסים ללמד את קורא הסיפור? (שאף שהעלילה קורית "במקרה" – האתונות שאבדו, החיפוש וההיתקלויות בדרך – אלוהים הוא שכיוון את כל הסיפור מתחילתו)
נסביר שפסוקים אלו מציבים הסבר סיבתי של ההנהגה האלוהית. הם אינם עוסקים בדיוק בעלילה, אלא יוצרים מעין 'זום-אאוט' ומספרים לנו שאת כל הסיפור מכוון ומנהיג אלוהים.
נכתוב על הלוח את המושג: 'סיבתיות כפולה'. מתחת הביטוי בצד אחד נכתוב: השגחה, ובצד השני: האדם. נסביר שהסיבתיות הכפולה היא הכפילות בסיבה לכל פעולה: במקרא כל פעולה אנושית נעשית ממניעים אנושיים והעלילה מתקדמת על פי צירופי מקרים. בד בבד, יש תוכנית אלוהית שמתקדמת בהתאם לרצף האירועים האנושי.
בסיפור חיפוש האתונות התוכנית האלוהית והשגחתו של אלוהים אומנם עולים בבירור מהכתוב. עם זה, אין מדובר בנס, אלא בדמויות רגילות ואפילו דמויות משניות וחסרות שם המכוונות את הסיפור (נערו של שאול, הנערות על יד הבאר).
- האם הדמויות מודעות לתפקידן ההיסטורי? (במהלך הסיפור, נראה שלא)
בפרק זה מסופר על מקרים רבים שמובילים לפגישה הגורלית בין שאול לשמואל בדיוק ברגע הנכון. כל שלב בעלילה בדרך מתוזמן כך שתתרחש הפגישה בזמנה. נעיין בפרשנות על הפרק בדף העבודה, ונחשוב כיצד צירוף האירועים יצר את התוצאה הרצויה על פי התוכנית האלוהית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם בדיון:
למרות אזהרותיו של שמואל, העם התעקש לקבל מלך ככל הגויים.
- לבסוף, כיצד נבחר המלך? (הבחירה נראית מקרית, מתגלגלת באוסף של אירועים, אך במהלך הקריאה אנו מבינים שהבחירה אלוהית)
אף שהסיפור התחיל בבקשת העם במלך, הפרק מעביר אותנו יחד עם הדמויות מסע להכרת המלך שאלוהים רוצה בו. הסיפור שלנו מעביר את כל הדמויות בו תהליך. בחרו דמות בסיפור וכתבו בכמה מילים איזה תהליך לדעתכם היא עוברת, כיצד החיבור בין הנסיבות האלוהיות להתגלגלות העניינים האנושית משפיע עליה.
- כיצד שאול מבין שכל הגלגולים המקריים בדרך הובילו אותו אל המלוכה בהשגחה אלוהית? (בפגישה עם שמואל הוא מבין ששמואל המתין לו והבנה זו הובילה אותו להכרה שיש בהתגלגלות האירועים הכוונה אלוהית מהתחלה)
מבט לחיים
פעמים רבות בחיים אנו תוהים על המשמעות של אירוע חשוב, משמח או עצוב, שקורה לנו. לבד מהדיון על הגורל או האמונה, האם אנחנו יכולים לתת משמעות לאירועים שקרו לנו?
נבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע חשוב בחייהם שהם תהו על משמעותו ולתאר אותו במחברותיהם בכמה שורות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על ההשגחה האלוהית בסיפור מציאת האתונות, כיצד כל צירופי המקרים תזמנו את הפגישה של שמואל עם שאול והובילו למשיחתו.
מתודות: דיון כיתתי, משחק, סרטון, קריאת מאמר, דף עבודה, דיון וכתיבה יצירתית.
מיומנויות: פרשנות, איתור סיבתיות כפולה, הסתכלות מכמה נקודות מבט על אותו סיפור.
מאמר למורים להרחבה בנושא המקריות: י' יעקבס, 'סיפור משיחת שאול למלך (שמואל א פרקים ט-י)', מתוך אתר תנ"ך הרצוג.