החטא ועונשו
פסוקים י-ל
בכמה מילים
שאול יוצא למלחמה בעמלק מלווה בצו אלוהי חמור במיוחד: להשמיד את עמלק ולא לחמול על איש, כולל הצאן והבקר. ברגע האמת, שאול שומע בקול העם במקום לעשות כפי שצווה, ולאחר מעשה מפיל את האחריות עליהם. התנהגות זו מביאה להסרת המלוכה מעל שאול. בשיעור נדבר על הקשר בין מנהיגות לבין אחריות, על הקושי של המנהיג לעמוד מול ההמון ולהתמודד עם הלחץ החברתי, ועל העוצמה הפנימית שנדרשת כדי לקחת אחריות.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – המחזה:
נמחיז בכיתה סימולציות של קבלת אחריות או התנערות מאחריות:
- תלמידים משחקים בכדור ושוברים חלון בכיתה. המנהלת מנסה לברר מי עשה את זה.
- תלמיד מגיע למבחן לא מוכן ומנסה לשכנע את המורה לדחות אותו.
- מישהו משחק בפלאפון בעת הנהיגה ועושה תאונה. שוטר עוצר אותו.
בכל סימולציה נבקש מהשחקנים לשאת באחריות למעשיהם או להתנער ממנה. לאחר מכן נשאל את התלמידים:
- מי נוהג נכון יותר?
- איך נראה אדם שאחראי למעשיו לעומת כזה שלא מוכן לשאת באחריות?
- קרה לכם מקרה דומה? איך הגבתם?
אפשרות שנייה – אסוציאציות:
נכתוב על הלוח את המילה 'אחריות' ונאסוף אסוציאציות מן הכיתה.
נפרק את המילה ונגלה שנמצאות בתוכה המילים: 'אח' ו'אחרי'. נשאל את התלמידים:
- מה הקשר בין המילים האלה לאחריות? (המילה 'אח' מכילה בתוכה קרבה ואכפתיות, שאלו רגשות שמפעילים אצלנו רגש של אחריות. והמילה 'אחרי' מבטאת מנהיגות. המנהיג צריך לקחת אחריות)
- האם המילה 'אחריות' מעוררת בכם רגשות חיוביים או שליליים?
- מה הופך אדם לאחראי?
- מי האדם הכי אחראי שאתם מכירים?
אפשרות שלישית – דיון:
נשאל את התלמידים:
- מה הייתם מצפים ממנהיג שיעשה במצב דומה למצבו של שאול, שבו העם רוצה דבר אחד, ואילו הצו הוא אחר?
הזמנה לקריאה
נספר לתלמידים שאנו הולכים לקרוא על הדחת שאול מהמלוכה בעקבות מלחמת עמלק ונשאל אותם:
- מדוע לדעתכם שאול נענש בעונש כזה חמור?
נקרא את פסוקים י-לב ונסביר את הדו-שיח בין שמואל לשאול בפסוקים יג-ל. לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב באיזה גוף מדברים שמואל ושאול בפסוקים טו, יז-יט, כ-כא, כג וכד.
נחזור למשימה הזאת בשלב ההעמקה של השיעור.
הבנה ומיומנות
נשאל את התלמידים שאלות רקע להבנת עונשו של שאול:
- מה מצווה ה' על שאול לפני המלחמה בעמלק?
- מה עושים שאול והעם בפועל? (נשים לב שבפועל שאול והעם אינם חומלים על העם – הילדים והנשים, אלא על המלך אגג ועל הצאן, הבקר והרכוש הטוב)
אתרו והדגישו את השורש חמ"ל (מופיע 3 פעמים) וכתבו: על מי חומלים או לא חומלים? (שאול והעם חומלים על כל הרכוש הטוב ועל הצאן והבקר הטובים, וכן על אגג מלך עמלק. הם לא חומלים על כל העם, הילדים, הנשים וכו')
העמקה
נחזור למשימה שקיבלו התלמידים במהלך הקריאה, ונבקש מהם לציין בדף העבודה את הגוף שבו משתמשים בכל פסוק (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
אנו רואים כאן תהליך של קבלת אחריות. בהתחלה שאול אינו מוכן להודות שהוא אחראי לאי מילוי הצו. הוא מאשים את העם ומתמקד בהם. לאחר ששמואל מדגיש בפנייה ישירה אליו שהוא, שאול, הוא המלך הנבחר והאחראי למה שקורה, שאול מתחיל לדבר על עצמו גם עד שהוא מודה בפסוק כד: "חָטָאתִי כִּי עָבַרְתִּי אֶת פִּי ה'" – אני חטאתי והאחריות כולה שלי.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לענות על השאלות שלהלן במחברת ולאחר מכן לשתף במסקנותיהם את הכיתה:
- למה לדעתכם היה לשאול קשה לשאת באחריות למעשיו?
- איך הוא הרגיש כשעמד מול העם בעוד העם דרש ממנו לחמול על השלל והצאן?
- מה גורם לאנשים להיות אחראים למעשיהם ומה גורם להם לברוח מאחריות?
- אילו תכונות אופי צריך כדי לקחת אחריות?
- מה היתרונות של נשיאה באחריות? מה החסרונות שלה?
- על אילו תחומים בחיים הייתם רוצים לקחת אחריות?
לסיכום, נחליט יחד על תחום אחד שהכיתה אחראית לו. אפשר למנף את השיעור הזה לחלוקת הכיתה לצוותים של תחומי אחריות שונים (קישוט כיתה, פעילויות חברתיות, ניקיון וכד').
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו על הנפילה הגדולה של שאול כאשר לא מילא אחר הצו האלוהי וחמל על עמלק. עסקנו בהסרת האחריות שלו בדבריו אל שאול, בגורמים לזריקת אחריות ובדרכים להיות אחראים בחיינו שלנו.
מיומנויות: איתור וסידור מידע בסדר כרונולוגי, ניתוח טקסט מקראי ושכתובו לעברית יום-יומית.
מתודות: שיתוף אישי ושיח כיתתי על תחומי אחריות משותפים.
בעיניים אומנותיות:
שאול משסף את אגג בתמונתו של גוסטב דורה.
מאמרים:
- מאמר של תמר הס מתוך אתר 929 על הציווי למחות את זכר עמלק בעיניים עכשוויות וצבאיות.
- מאמר מקיף מאת רוני מגידוב על פרקנו, שעוסק בהתנהלותו של שאול וכן באכזריותו של אגג, מתוך אתר מקראנט.
- חטאו של שאול בהיבט צבאי-מדיני ומוסרי-דתי, בתוך ההקשר של מלחמות שאול ודוד בפלשתים ובעמלק, במאמר של הרב יואל בן נון מתוך אתר התנ"ך של הרצוג.