סגור תצוגת כיתה
הפרק

החידה במשתה החתונה

פרק יד, י-כ

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נבחן את המושג 'חידה'. נשאל את התלמידים:

  • מהי חידה?
  • במה שונה חידה מסתם שאלה?
  • מה נדרש ממי שחד חידות ומה נדרש ממי שפותר חידות?

חידה היא סוג מסוים של שאלה הנשאלת לשם שעשוע וכאתגר חשיבה. קיים מגוון גדול של חידות – חידות מתמטיות, חידות לשון, חידות לוגיות ועוד. ישנו גם סוג חידות הנקרא 'סיפור חידה'. זוהי חידה שמאחוריה מסתתר סיפור שיש לפענח לפי הפרטים הנמצאים בה.
נספר לתלמידים שהפרק שלפנינו עוסק בסיפור חידה ונציג את החידה מפסוק יד: "מֵהָאֹכֵל יָצָא מַאֲכָל, וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק".
ניתן לתלמידים כמה דקות לנסות לפתור את החידה ונעבור למבט ראשון. בסוף השיעור אחרי שהתלמידים כבר ידעו מה התשובה, המורה יוכל לומר להם בתגובה: "לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי".

מבט ראשון

נקרא באוזני התלמידים את פסוקים י-כ בפרק יד ונסביר את המילים הקשות. נבקש מהתלמידים לשים לב מה החידה ששואל שמשון את הפלשתים.

מבט שני

נבקש מהתלמידים לעיין שוב בקטע שקראנו. ניתן לכל זוג תלמידים פתק שעליו כתובות מילים מתוך הטקסט ופירושן. נבקש מכל זוג תלמידים לקרוא בקול את שכתוב על הפתק שקיבלו, למצוא את הפסוק שבו כתובה המילה ולהסביר את הפסוק במילים שלהם. רצוי לעבור על המילים שבפתקים לפי סדר העלילה (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור).

נזמין את התלמידים למלא את דף העבודה, כדי לשחזר במילים שלהם את האירועים בביתה של אשת שמשון ולשים לב לשינויים באווירה בימי המשתה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נדגיש את הנקודות האלה:

  • שמשון דואג ל"תוכנית האומנותית" של משתה החתונה באמצעות החידה.
  • החידה, שאמורה ללכד סביבה את החוגגים בשמחת החתונה, גורמת כעבור שבוע לכעס ולהרג.
  • אשתו של שמשון נמצאת בין הפטיש לסדן – בין שמשון לאנשי עירה.

נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם חבריו של שמשון היו יכולים לפתור את החידה בכוחות עצמם? אם כן, בזכות מה?
  • על מה מתבסס פתרון של כל חידה? (ידע קודם, חשיבה יצירתית, עניין, רצון ומוטיבציה להגיע לפתרון)

מבט שלישי - לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי

נקרא את המשפט מפסוק יח: "לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי". נבקש מהתלמידים להסביר את המשפט במילים שלהם ולהסביר את הקשר שלו למצב שבו נאמר. נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוק באינטונציה שבה הם חושבים שנאמרו הדברים.

  • נניח ששמשון היה רוצה לפייס את חבריו, באיזו אינטונציה הוא היה יכול לומר את הדברים? ננסה לומר את הדברים באופן שנועד לפייס – בשקט, בחצי חיוך, בקריצה.

נשאל את התלמידים:

  • מדוע שמשון אמר את המשפט הזה? מה הוא הבין? (שהם לא יכלו לגלות את פתרון החידה בכוחות עצמם)
  • אם כך, לאיזו מסקנה הוא אמור היה להגיע? (שמראש כל החידה הזאת הייתה חסרת סיכוי)

מבט לחיים - נאמנות מול בגידה

נכתוב על הלוח את המושגים האלה – נאמנות ובגידה.
נשוחח עם התלמידים על דילמת הנאמנות של שמשון – ויתר על הנאמנות להוריו ולמסורת אבותיו. בחר בנאמנות לאשתו. הוא נאמן להבטחתו לתת חליפות לפותרי החידה ולכן הרג שלושים פלשתים.
נשוחח על דילמת הנאמנות של אשת שמשון – בחרה בנאמנות לבני עמה על פני נאמנות לבעלה.
ננהל שיח פתוח בכיתה, נדון בשאלות אלה ונדגים דוגמאות מוחשיות:

  • למי או לְמה אדם צריך להיות נאמן? (למשפחתו, לעמו, לארצו, לעקרונות, למסורת, לחבריו, למה שהוא מטיף לו ועוד)
  • מהם הגבולות של נאמנות, מתי נאמנות נעשית מסוכנת? (כאשר בשם הנאמנות לגורם מסוים נעשה עוול למישהו אחר)
  • האם שמשון צריך היה להמשיך להיות נאמן לאשתו אחרי שהיא לא הייתה נאמנה אליו?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו באירועים של משתה החתונה של שמשון והאישה הפלשתית.
מיומנות: הסקת מסקנות לגבי שינויי האווירה בהתאם לאירועים המשתנים.
מתודה: מהפירוש לטקסט, תלמידים מקבלים פירוש ומסבירים באמצעותו את הטקסט.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מדוע שמו שמשון?
ואמר רבי יוחנן: שמשון, על שמו של הקדוש ברוך הוא נקרא, שנאמר "כִּי שֶׁמֶשׁ וּמָגֵן...
מדוע שמו שמשון?
"וַתֵּלֶד הָאִשָּׁה בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שִׁמְשׁוֹן, וַיִּגְדַּל הַנַּעַר וַיְבָרְכֵהוּ ה'." (פרק יג, פסוק כד)

שמש. איור: Mia Shaly/shutterstock.com

ואמר רבי יוחנן: שמשון, על שמו של הקדוש ברוך הוא נקרא, שנאמר "כִּי שֶׁמֶשׁ וּמָגֵן ה' אֱלֹהִים…" (תהילים פד, יב).
אלא מעתה לא יִמָחֶה?
אלא מעין שמו של הקדוש ברוך הוא. מה הקדוש ברוך הוא מגן על כל העולם כולו, אף שמשון מגן בדורו על ישראל.

(תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף י עמוד א)

  • לפי המדרש יש דמיון בין אלוהים לבין שמשון – מה הוא הדבר המשותף לשמשון ולאלוהים?
כמה חזק היה שמשון?
מאי "בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל"?אמר רב שמואל בר נחמן: מלמד שנָטַל שני הרים והקישם זה...
כמה חזק היה שמשון?
"וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ בְּמַחֲנֵה דָן בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל." (פרק יג, פסוק כה)

המרחק בין צרעה לאשתאול על מפת גוגל ארץ. Google, Mapa Gisrael. נתוני מפות © 2019

מאי "בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל"?
אמר רב שמואל בר נחמן: מלמד שנָטַל שני הרים והקישם זה לזה, כאדם שנוטל שני צרורות ומקישם זה לזה.
אמר רבי יהודה: בשעה שהיתה רוח הקודש שרויה עליו, היה פוסע פסיעה אחת כמצרעה ועד אשתאול.
אמר רבי נחמן: בשעה שהיתה רוח הקודש שורה עליו, היו שערותיו עומדות ומקישות זו לזו כזוג, וקולן הולך כמצרעה ועד אשתאול.

(מדרש ויקרא רבה, פרשה ב פסקה ח)

להמשך קריאה

חז"ל משתמשים בתיאור הגאוגרפי בפסוק, כדי להסביר את גודלו הפיזי ואת עוצמתו של שמשון. המדרש מביא שלושה הסברים אפשריים לביטוי "בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל". ההסברים, שיש בהן מן הדמיון או מן האגדה, מלמדים על הרצון של חז"ל לתאר את שמשון כחזק מאוד.

  • הסבירו במילים שלכם את שלוש הדוגמאות – כיצד הן מלמדות על חוזקו של שמשון?
מֵעַז יָצָא מָתוֹק
בזמן משתה החתונה, שמשון חד חידה לפלשתים: "מֵהָאֹכֵל יָצָא מַאֲכָל וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק". הביטוי "מעז...
מֵעַז יָצָא מָתוֹק
"וַיֹּאמֶר לָהֶם: מֵהָאֹכֵל יָצָא מַאֲכָל וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק, וְלֹא יָכְלוּ לְהַגִּיד הַחִידָה שְׁלֹשֶׁת יָמִים." (פרק יד, פסוק יד)

אריה. צילום: Africa Studio/shutterstock.com

צנצנת דבש. צילום: Andrew Paul Deer/shutterstock.com

בזמן משתה החתונה, שמשון חד חידה לפלשתים: "מֵהָאֹכֵל יָצָא מַאֲכָל וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק".
הביטוי "מעז יצא מתוק", המופיע בחידתו של שמשון, הפך לביטוי מוכר ושגור בשפה העברית של ימינו. משמעותו היום – לפעמים ממצב שנראה קשה, יכול לצאת דווקא דבר טוב!

  • מה היא התשובה לחידתו של של שמשון? מי הוא העַז? מה הוא המתוק? צריכים רמז? בבקשה, קראו בפרק יד, פסוקים ה-ח.
  • כתבו סיפור קצר על חיי היום-יום שלכם, שמתאים לכותרת: "מעז יצא מתוק".
לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי
שמשון חד חידה לפלשתים, מעין שעשוע למסיבת הנישואין, אבל צריך לזכור שישראל ופלשתים היו אויבים,...
לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי
"וַיֹּאמְרוּ לוֹ אַנְשֵׁי הָעִיר בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי בְּטֶרֶם יָבֹא הַחַרְסָה: מַה מָּתוֹק מִדְּבַשׁ וּמֶה עַז מֵאֲרִי, וַיֹּאמֶר לָהֶם: לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי." (פרק יד, פסוק יח)

חריש בחלקת אדמה. צילום: Pavel1964/shutterstock.com

שמשון חד חידה לפלשתים, מעין שעשוע למסיבת הנישואין, אבל צריך לזכור שישראל ופלשתים היו אויבים, ומאחורי כל שעשוע כזה עלולה לארוב סכנה…
ברגע האחרון הצליחו הפלשתים לגלות את פתרון החידה. התשובה הייתה מבוססת על אירוע פרטי שרק שמשון ידע עליו. רק שמשון ו… אשתו.

  • הסבירו במילים שלכם את תגובתו של שמשון: "לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי". תוכלו להיעזר בתמונה ובפסוקים טו-יח.
  • כתבו סיפור על סוד שהתגלה בדרך שאותה תיאר שמשון: "לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי".
סוד חיי וגם מותי
שמשון מסיפורי התנ"ך הפך להיות דמות בולטת בתרבות הישראלית. הוא הפך להיות "שמשון הגיבור" –...
סוד חיי וגם מותי
"וַיֹּאמֶר לִי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְעַתָּה אַל תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר וְאַל תֹּאכְלִי כָּל טֻמְאָה כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבֶּטֶן עַד יוֹם מוֹתוֹ." (פרק יג, פסוק ז)

שמשון מסיפורי התנ"ך הפך להיות דמות בולטת בתרבות הישראלית. הוא הפך להיות "שמשון הגיבור" – דמות המסמלת כוח, עוצמה פיזית ונחישות. ובתוך כל זאת – הוא מסתיר סוד.
בשיר שלפניכם מתואר הסוד כ"סוד חיי וגם מותי".

למילות השיר

שִׁמְשׁוֹן
ביצוע: אריק לביא
מילים: אורי סלע
לחן: דוד קריבושי

בֵּין הַכְּרָמִים שִׁמְשׁוֹן הָלַךְ בַּדֶּרֶךְ לְתִמְנַעְתָּה
וַיַּרְא אַרְיֵה שׁוֹאֵג בַּסְּבַךְ
וַיְּשַׁסְּעוֹ כַּגְּדִי
וַיַּעֲבֹר שִׁמְשׁוֹן שֵׁנִית בַּדֶּרֶךְ לְתִמְנַעְתָה
וַיַּרְא נְחִיל דְּבוֹרִים בַּגֵּב וַיֵּרְד הַדְּבַשׁ לְפִיו

וּמַה מָּתוֹק יוֹתֵר מִדְּבַשׁ
מָה עַז יוֹתֵר מִלַּיִשׁ
חִידָה וְאֵין אִישׁ אֲשֶׁר יִפְתֹּר אֶת חִידָתִי
יָפְיֵךְ דְּלִילָה מָתוֹק מִדְּבַשׁ
אַהֲבָתִי עַזָּה הִיא
הִפְקַדְתִּי בְּחֵיקֵךְ אֶת סוֹד חַיַּי וְגַם מוֹתִי

בֵּין הַכְּרָמִים שִׁמְשׁוֹן הָלַךְ בַּדֶּרֶךְ לְתִמְנַעְתָּה
וַיַּרְא אִשָּׁה מִבְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים
וּבִלְבָבוֹ הַיְקוֹד
וְלַיְלָה לַיְלָה הוּא הוֹלֵךְ בַּדֶּרֶךְ לְתִמְנַעְתָּה
חוֹמֵק אֶל בֵּית אִשָּׁה פְּלִשְׁתִּית
וּבִלְבָבוֹ הַסּוֹד

וּמָה מָתוֹק יוֹתֵר מִדְּבַשׁ…

אֶל הַהֵיכָל שִׁמְשׁוֹן הוּבַל עִוְּרוֹת עֵינָיו הַשְּׁתַּיִם
הָמוֹן צוֹחֵק סְבִיבוֹ אֲבָל צִמְּחוּ מַחְלְפוֹתָיו
הָבֵאנִי אֶל הָעַמּוּדִים
חַזְּקֵנִי רַק הַפַּעַם
תָּמוּת נַפְשִׁי עִם מוֹת פְּלִשְׁתִּים
עִם מוֹת אַהֲבָתִי

כִּי מָתוֹק יוֹתֵר מִדְּבַשׁ…

 © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • השיר מצביע על דפוסים מרכזיים בחיי שמשון ועל קווים לדמותו. מה הם הקווים שלפיהם מעצב השיר את דמותו של שמשון? בתשובתכם התייחסו למראהו, למאפייניו, לאורח חייו.

קרדיט: שמשון/אריק לביא

שמשון וכפיר האריות
  לפניכם שני תחריטים המתארים את הקרב העוצמתי והדרמטי בין שמשון לבין כפיר האריות. האחד...
שמשון וכפיר האריות
"וַיֵּרֶד שִׁמְשׁוֹן וְאָבִיו וְאִמּוֹ תִּמְנָתָה וַיָּבֹאוּ עַד כַּרְמֵי תִמְנָתָה וְהִנֵּה כְּפִיר אֲרָיוֹת שֹׁאֵג לִקְרָאתוֹ. וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ ה' וַיְשַׁסְּעֵהוּ כְּשַׁסַּע הַגְּדִי וּמְאוּמָה אֵין בְּיָדוֹ, וְלֹא הִגִּיד לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה."
(פרק יד, פסוק ה-ו)

פרדריק לייטון, שמשון, תחריט מבית היוצר של האחים דלזיל, מאוסף National Gallery of Victoria, Melbourne

גוסטב דורה, שמשון משסע את האריה, מתוך ויקישיתוף

 

לפניכם שני תחריטים המתארים את הקרב העוצמתי והדרמטי בין שמשון לבין כפיר האריות.
האחד – תחריט מבית היוצר של האחים דלזיל, משפחה של יוצרים מאנגליה בני המאה ה-19, אשר הקימו בית מלאכה לתחריטים.
השני – תחריט של האמן הצרפתי דורה, גם הוא בן המאה ה-19.

  • מה הן נקודות הדמיון ומה הוא השוני בין שתי היצירות? שימו לב לתנוחות הגוף של שמשון ושל הכפיר, לקומפוזיציה (אופן ארגון האלמנטים במרחב היצירה), לנוף, לאווירה ולתחושות העולות בכם מהתבוננות ביצירה.
צרעה
צָרְעָה – ישוב בשפלת יהודה, בין נחלת שבט דן ונחלת שבט יהודה. בפסוקים שונים בתנ"ך,...
צרעה
"וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִצָּרְעָה מִמִּשְׁפַּחַת הַדָּנִי וּשְׁמוֹ מָנוֹחַ וְאִשְׁתּוֹ עֲקָרָה וְלֹא יָלָדָה." (יג, ב)

איור המפה: איל אילת.

צָרְעָה – ישוב בשפלת יהודה, בין נחלת שבט דן ונחלת שבט יהודה. בפסוקים שונים בתנ"ך, פעם מצוין שצרעה הייתה בשטח של יהודה ופעם בשטח של דן.

  • מצאו את מיקומו של היישוב צָרְעָה במפה.
    שערו – כיצד יכול להיות שיישוב יהיה בכל פעם בשטח של שבט אחר?
  • על פי פסוק ב – בנחלת איזה שבט היתה צָרְעָה בעת האירועים בפרק?
אשקלון
אשקלון היא העיר המערבית ביותר במדינת ישראל, והיא נמצאת באזור מישור החוף הדרומי.אשקלון היא מבין...
אשקלון
"וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ ה' וַיֵּרֶד אַשְׁקְלוֹן וַיַּךְ מֵהֶם שְׁלֹשִׁים אִישׁ וַיִּקַּח אֶת חֲלִיצוֹתָם וַיִּתֵּן הַחֲלִיפוֹת לְמַגִּידֵי הַחִידָה, וַיִּחַר אַפּוֹ וַיַּעַל בֵּית אָבִיהוּ." (פרק יד, פסוק יט)

חמשת ערי פלשתים. באדיבות המוזאון לתרבות הפלשתים, אשדוד

אשקלון היא העיר המערבית ביותר במדינת ישראל, והיא נמצאת באזור מישור החוף הדרומי.
אשקלון היא מבין הערים הקדומות ביותר בכנען, והייתה עיר נמל מרכזית. ראשית היישוב במקום הייתה לפני כ-5,000 שנה.

להמשך קריאה

ראשונים שלטו בה הכנענים, ואחר כך, במשך כ-1,000 שנים שלטו בה הפלשתים, המכונים על ידי ההיסטוריונים "גויי הים".
אשקלון הייתה אחת מחמש ערי הפלשתים בכנען. בהמשך שלטו בה בני תרבויות ועמים שונים: הבבלים, היוונים, הרומאים, , הצלבנים. לאחר קום המדינה הוכרזה אשקלון כעיר במדינת ישראל. אם תבקרו בה היום, תוכלו לראות עתיקות ושרידים ארכאולוגיים מכל התקופות שציינו.

  • מדוע כל כך הרבה עמים ותרבויות רצו לשלוט באשקלון ולגור בה?
נזיר
המילה "נזיר" מתארת אדם הנמנע מתענוגות החיים. בתרבויות שונות מדובר בהימנעות מדברים שונים במקצת. בדת...
נזיר
"כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבָּטֶן וְהוּא יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד פְּלִשְׁתִּים." (יג, ה)

נזירים בודהיסטים, צילום: HacKLeR/shutterstock.com

המילה "נזיר" מתארת אדם הנמנע מתענוגות החיים. בתרבויות שונות מדובר בהימנעות מדברים שונים במקצת. בדת הבודהיסטית, הנזירים חיים במנזר ומקדישים את עצמם לעבודה דתית-רוחנית. יש המתנזרים מחפצים ומכסף, יש המתנזרים מחיי חברה ויש כאלה שמתנזרים אף מחיי זוגיות.

להמשך קריאה

בדת הנוצרית, נזירים או נזירות הם מי שמקדישים את עצמם לחיי הכנסייה.
על פי התנ"ך, על הנזיר ביהדות להימנע משתיית יין, טומאת מתים, גילוח שיער הראש והפנים. הנזירות ביהדות בדרך כלל אינה לכל החיים, ומסיבות דתיות שונות היא אינה מקובלת בימינו.

  • לאיזה תפקיד הוקדש שמשון? מדוע עליו להתנזר?
משפחת האריות
חמישה דברים מעניינים על אריות. האריות חיים בטבע בעיקר באפריקה וגם בהודו. האריות הם ממשפחת...
משפחת האריות
"וַיֵּרֶד שִׁמְשׁוֹן וְאָבִיו וְאִמּוֹ תִּמְנָתָה וַיָּבֹאוּ עַד כַּרְמֵי תִמְנָתָה וְהִנֵּה כְּפִיר אֲרָיוֹת שֹׁאֵג לִקְרָאתוֹ." (פרק יד, פסוק ה)

אריה אפריקאי וגור אריות. צילום: Ricardo Reitmeyer/shutterstock.com

חמישה דברים מעניינים על אריות.

להמשך קריאה
  1. האריות חיים בטבע בעיקר באפריקה וגם בהודו.
  2. האריות הם ממשפחת החתוליים (האריה הוא השני בגודלו במשפחה זו, אחרי הטיגריס).
  3. שמות נרדפים לאריה – לַיִשׁ, שַׁחַל, לָבִיא. נקבת האריה נקראת לְבִיאָה, ואריה צעיר הוא כְּפִיר.
  4. האריות חיים בלהקות. בכל להקה יש זכר אלפא אחד שהוא מנהיג הלהקה. עד גיל חצי שנה, הגורים צמודים ללביאות והן מגינות עליהם מפני טורפים. בגיל שנתיים, גיל הבגרות המינית של האריות, הנקבות משתלבות בלהקה, והזכרים… אם יש כפיר חזק הוא מדיח את זכר האלפא מהלהקה. אך לרוב, הזכרים שבגרו יוצאים לחפש לעצמם להקה חדשה.
  5. אריה זכר יכול להגיע עד למשקל של כ-250 קילוגרם. בדרך כלל, הנקבות הן שדואגות לצוד טרף ללהקה. תרומתו של האריה היא הרעמה המרשימה והשאגה – שיכולה להישמע עד למרחק של כ-8 קילומטרים.
  • נסו למצוא כמה שיותר נקודות דמיון בין כפיר האריות בטבע, לבין דמותו של שמשון.
כוחות פלא
לשמשון היו כוחות מיוחדים. בשונה מדמויות של שופטים אחרים, נדמה שלשמשון היו כוחות פלאיים ממש,...
כוחות פלא
"וַתֵּלֶד הָאִשָּׁה בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שִׁמְשׁוֹן, וַיִּגְדַּל הַנַּעַר וַיְבָרְכֵהוּ ה'." (יג, כד)

לשמשון היו כוחות מיוחדים. בשונה מדמויות של שופטים אחרים, נדמה שלשמשון היו כוחות פלאיים ממש, כמו של גיבור-על.

  • אילו כוחות היו לשמשון? נסו לחשוב על כמה שיותר תשובות, על פי אירועים בחיי שמשון.
  • שמשון היה חזק באופן יוצא דופן, אבל לכל אדם יש כוח מיוחד. מה הוא הכוח המיוחד שלכם?

קרדיט: שופטים אז והיום : שמשון/ מקראנט, 2013

ייעודו של שמשון
הסיפור המקראי מתאר את דמותו של שמשון עוד מלפני לידתו ועד מותו. צפו בסרטון, ועקבו...
ייעודו של שמשון
"כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבָּטֶן, וְהוּא יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד פְּלִשְׁתִּים." (פרק יג, פסוק ה)

הסיפור המקראי מתאר את דמותו של שמשון עוד מלפני לידתו ועד מותו.
צפו בסרטון, ועקבו בעזרתו אחר מהלך חייו של שמשון.

  • מה הייעוד של שמשון?
  • האם הצליח בסופו של דבר לממש את ייעודו?

קרדיט: חדשות התנ"ך: שמשון הגיבור/ כאן חינוכית, 2016