החידה במשתה החתונה
פרק יד, י-כ
הזמנה ללימוד
נבחן את המושג 'חידה'. נשאל את התלמידים:
- מהי חידה?
- במה שונה חידה מסתם שאלה?
- מה נדרש ממי שחד חידות ומה נדרש ממי שפותר חידות?
חידה היא סוג מסוים של שאלה הנשאלת לשם שעשוע וכאתגר חשיבה. קיים מגוון גדול של חידות – חידות מתמטיות, חידות לשון, חידות לוגיות ועוד. ישנו גם סוג חידות הנקרא 'סיפור חידה'. זוהי חידה שמאחוריה מסתתר סיפור שיש לפענח לפי הפרטים הנמצאים בה.
נספר לתלמידים שהפרק שלפנינו עוסק בסיפור חידה ונציג את החידה מפסוק יד: "מֵהָאֹכֵל יָצָא מַאֲכָל, וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק".
ניתן לתלמידים כמה דקות לנסות לפתור את החידה ונעבור למבט ראשון. בסוף השיעור אחרי שהתלמידים כבר ידעו מה התשובה, המורה יוכל לומר להם בתגובה: "לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי".
מבט ראשון
נקרא באוזני התלמידים את פסוקים י-כ בפרק יד ונסביר את המילים הקשות. נבקש מהתלמידים לשים לב מה החידה ששואל שמשון את הפלשתים.
מבט שני
נבקש מהתלמידים לעיין שוב בקטע שקראנו. ניתן לכל זוג תלמידים פתק שעליו כתובות מילים מתוך הטקסט ופירושן. נבקש מכל זוג תלמידים לקרוא בקול את שכתוב על הפתק שקיבלו, למצוא את הפסוק שבו כתובה המילה ולהסביר את הפסוק במילים שלהם. רצוי לעבור על המילים שבפתקים לפי סדר העלילה (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור).
נזמין את התלמידים למלא את דף העבודה, כדי לשחזר במילים שלהם את האירועים בביתה של אשת שמשון ולשים לב לשינויים באווירה בימי המשתה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נדגיש את הנקודות האלה:
- שמשון דואג ל"תוכנית האומנותית" של משתה החתונה באמצעות החידה.
- החידה, שאמורה ללכד סביבה את החוגגים בשמחת החתונה, גורמת כעבור שבוע לכעס ולהרג.
- אשתו של שמשון נמצאת בין הפטיש לסדן – בין שמשון לאנשי עירה.
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם חבריו של שמשון היו יכולים לפתור את החידה בכוחות עצמם? אם כן, בזכות מה?
- על מה מתבסס פתרון של כל חידה? (ידע קודם, חשיבה יצירתית, עניין, רצון ומוטיבציה להגיע לפתרון)
מבט שלישי - לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי
נקרא את המשפט מפסוק יח: "לוּלֵא חֲרַשְׁתֶּם בְּעֶגְלָתִי לֹא מְצָאתֶם חִידָתִי". נבקש מהתלמידים להסביר את המשפט במילים שלהם ולהסביר את הקשר שלו למצב שבו נאמר. נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוק באינטונציה שבה הם חושבים שנאמרו הדברים.
- נניח ששמשון היה רוצה לפייס את חבריו, באיזו אינטונציה הוא היה יכול לומר את הדברים? ננסה לומר את הדברים באופן שנועד לפייס – בשקט, בחצי חיוך, בקריצה.
נשאל את התלמידים:
- מדוע שמשון אמר את המשפט הזה? מה הוא הבין? (שהם לא יכלו לגלות את פתרון החידה בכוחות עצמם)
- אם כך, לאיזו מסקנה הוא אמור היה להגיע? (שמראש כל החידה הזאת הייתה חסרת סיכוי)
מבט לחיים - נאמנות מול בגידה
נכתוב על הלוח את המושגים האלה – נאמנות ובגידה.
נשוחח עם התלמידים על דילמת הנאמנות של שמשון – ויתר על הנאמנות להוריו ולמסורת אבותיו. בחר בנאמנות לאשתו. הוא נאמן להבטחתו לתת חליפות לפותרי החידה ולכן הרג שלושים פלשתים.
נשוחח על דילמת הנאמנות של אשת שמשון – בחרה בנאמנות לבני עמה על פני נאמנות לבעלה.
ננהל שיח פתוח בכיתה, נדון בשאלות אלה ונדגים דוגמאות מוחשיות:
- למי או לְמה אדם צריך להיות נאמן? (למשפחתו, לעמו, לארצו, לעקרונות, למסורת, לחבריו, למה שהוא מטיף לו ועוד)
- מהם הגבולות של נאמנות, מתי נאמנות נעשית מסוכנת? (כאשר בשם הנאמנות לגורם מסוים נעשה עוול למישהו אחר)
- האם שמשון צריך היה להמשיך להיות נאמן לאשתו אחרי שהיא לא הייתה נאמנה אליו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו באירועים של משתה החתונה של שמשון והאישה הפלשתית.
מיומנות: הסקת מסקנות לגבי שינויי האווירה בהתאם לאירועים המשתנים.
מתודה: מהפירוש לטקסט, תלמידים מקבלים פירוש ומסבירים באמצעותו את הטקסט.