היום הראשון
פסוקים א-ה
הזמנה ללימוד
את השיעור נפתח בהיכרות עם המושג 'תוהו ובוהו'. כדאי לעיין בפירושו של הרב שטיינזלץ, המופיע באתר למושג תוהו ובוהו: "הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, תהייה וריקנות, מציאות מטושטשת, בלתי מוגדרת ובלתי מאורגנת בשום מבנה או סדר".
נכין את הכיתה בהפסקה: נבלגן מעט את הכיסאות על השולחנות זה על זה, וכשהילדים ייכנסו לכיתה ניתן להם כמה דקות להתבונן מה קרה? למה יש אי סדר?
נפנה את כל הכיסאות והשולחנות לצדדים, נבקש מהתלמידים להסתובב בחדר בלי כללים, כל אחד בכיוון לפי בחירתו, נעצור ונודיע על כללים משותפים, כולם הולכים באותו כיוון, באותו קצב.
נסדר יחד את הכיתה ונשאל איך הרגשנו כשהיינו במציאות לא מוגדרת ולא מאורגנת בתבניות שאנו מכירים? ואיך הרגשנו בסדר?
נכתוב על הלוח את הצירוף: 'תוהו ובוהו' ונסביר שזו מילה נרדפת למציאות מטושטשת, בלתי מוגדרת ובלתי מאורגנת בשום מבנה או סדר, המצב שהיה לפני הראשית שדיברנו עליה בשיעור הקודם. המורה יקרא את הפסוקים או ישתמש באפשרות השמע ונגלה מה נברא ראשון וכיצד.
מבט ראשון – מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את פסוקים א-ב קריאה מבארת אך מדויקת ומוטעמת, בדגש על פרק ופסוק.
א בְּרֵאשִׁית (בהתחלה) בָּרָא אֱלֹהִים (עשה מלא כלום) אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ (הדברים לא היו מסודרים כמו שהם מסודרים היום), וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם (מקום עמוק), וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם (עפה נמוך על פני המים).
ג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים (אלוהים אמר): 'יְהִי אוֹר' ('שיהיה אור'). וַיְהִי אוֹר (ונהיה אור). ד וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב (אלוהים ראה שהאור טוב), וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר (בין זמנים שיש אור) וּבֵין הַחֹשֶׁך (לבין זמנים שיש חושך) ה וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר (לזמן של האור) יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ (לזמן של החושך) קָרָא לָיְלָה. וַיְהִי עֶרֶב (היה זמן של חושך) וַיְהִי בֹקֶר (היה זמן של אור) יוֹם אֶחָד (והסתיים יום אחד בבריאה).
נענה על השאלות המקדימות שהצגנו.
מבט שני – הסבר ושאלות הבנה
נשאל את התלמידים: מדוע האור נברא עכשיו? מה האור מאפשר בעולם שלנו? נתייחס ליתרונות האור – אפשרות לראות, מקור אנרגיה וחום.
נבקש מהתלמידים לסמן את הפעלים בפסוקים, מה אלוהים עושה? (יוצר על ידי הפרדה)
נחזור עם התלמידים יחד על הסיומת של היום הראשון: "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד".
מבט שלישי
נזמין את התלמידים לצייר על דף לבן כל מה שהם רואים לנכון למושג 'תוהו ובוהו'. נתבונן עם התלמידים ונשים אתם לב לפרטים בציורים:
- באיזה צבעים השתמשתם? מדוע?
- מה יקרה אם נכניס את האור שנברא מיד לאחר מכן לציור שציירנו?
נשתמש במושגים חושך ואור.
נזמין את התלמידים לשלב את ציור תוהו ובוהו בספר הבריאה שלהם ולהוסיף את דף היום הראשון – בריאת האור, בציור וכתיבה.
מבט לחיים
נשתמש בביטוי 'תוהו ובוהו' להבנת חשיבות הסדר והארגון בחיים.
נשמע עם הילדים את הסיפור המפוזר מכפר אז"ר מאת לאה גולדברג.
הערה למורה: הסיפור ארוך, מומלץ להשמיע דקה מתוך הסיפור או לקרוא לכיתה רק את השורות האלה:
"הנה כך הוא המפוזר, המפוזר מכפר אז"ר // הוא אוהב משטר וסדר, אך הסדר מסובך // לך ומצא דברים בחדר, בפרוזדור ובמטבח // שעונו הוא בצנצנת, משקפיים במקרר // במקלחת השמנת, המגבת בחצר"
לאחר שמיעת הסיפור נשוחח עם הילדים על חשיבות הסדר והארגון. לפני הבריאה העולם התנהל בצורה אחרת, לא בסדר המוכר לנו. היום אנו חיים בעולם מסודר ומאורגן בעבורנו.
ננסה לחשוב עם התלמידים מה אנו יכולים לעשות בבית ובכיתה שלנו כדי לשמור על סדר.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הכרנו את המושג 'תוהו ובוהו' ואת המושגים 'אור וחושך'.
מיומנויות: המחשת המושג 'תוהו ובוהו' ומושג ה'אור' במגוון דרכים ובסיוע פירושים.
מתודות: ציור המושג, שימוש בסיפור 'המפוזר מכפר אז"ר' להמחשת חשיבות הסדר והארגון בתבניות המוכרות אחרי בריאת העולם.