סגור תצוגת כיתה
הפרק

היום השני ותחילת היום השלישי

פסוקים ו-י

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח את האתר גוגל ארץ (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור), נראה לתלמידים את כדור הארץ ונשאל אותם:

  • מה בולט יותר הצבע הכחול או החום?
  • מה הצבע שממלא יותר שטחים?
  • מה מסמל החום ומה מסמל הכחול?

נסביר שרוב העולם בעצם מורכב ממים וכשהעולם נברא לא הייתה הבחנה בין המים לאדמה ולשמים, נשאל:

  • מדוע זו בעיה?
  • למה צריך היה להפריד ביניהם? (תשובה מצופה: הצמחים, ובעלי החיים הנמצאים על היבשה היו טובעים בים)

מבט ראשון – מפגש עם הפסוקים

נקרא בקול את פסוקים ו-ח קריאה מבארת אך מדויקת ומוטעמת נדגיש באיזה פרק אנחנו ובאיזה פסוק.

ו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'יְהִי רָקִיעַ (שטח דק שטוח ורחב) בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם'. (בין שני חלקי המים) ז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ, וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ. וַיְהִי כֵן. (וכך היה) ח וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ שָׁמָיִם. וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי.
ט וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'יִקָּווּ הַמַּיִם (יתאספו המים) מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה (שורש יב"ש)'. וַיְהִי כֵן. י וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ, וּלְמִקְווֵה הַמַּיִם (מקום איסוף המים) קָרָא יַמִּים. וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב.

מבט שני – הסבר ושאלות הבנה

נחלק לתלמידים דף עבודה עם הפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לסמן בטקסט את המילה רקיע בתכלת ונשאל אותם:

  • לכמה חלקים חולקו המים?
  • היכן נמצאים חלקים אלה?
  • מה הם המים שמעל הרקיע? (עננים או שמיים)
  • מה הם המים מתחת לרקיע? (ים, נחל, נהר)

נסביר לתלמידים שהמים שמתחת לרקיע מכסים את הכול וצריך לברוא מקום שיהיה אפשר לחיות בו, ולכן בתחילת היום השלישי אלוהים אוסף את המים למקום אחד והיבשה מתגלית.
נקרא את הפסוקים בקול פעם נוספת ולאחר המילים: "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה", יאמרו התלמידים בקול: "אֶרֶץ". ולאחר המילים: "ּלְמִקְווֵה הַמַּיִם קָרָא", יענו התלמידים: "יַמִּים". כדי להסביר את המילה "יִקָּווּ", נכתוב את המילה על הלוח ונשאל את התלמידים:

  • מה המילה מזכירה לכם? (קו).

"יִקָּווּ הַמַּיִם… אֶל מָקוֹם אֶחָד" – אלוהים אסף את המים למקומות שבהם הם צריכים להיות.
אפשר להיעזר במדרש פרקי דרבי אליעזר פרק ה על פסוק זה:

בשלישי היתה הארץ מישור כבקעה, והיו המים מכסים על פני כל הארץ. וכשיצא הדיבור מפי הגבורה: 'יִקָּווּ הַמַּיִם' עלו מקצות הארץ וההרים והגבעות ונתפזרו על פני כל הארץ, ונעשים עמקים על תוכה של ארץ, ונתגלגלו המים ונקוו לעמקים, שנאמר: 'וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים'

נשאל:

  • מה מסתתר במילה יבשה? (המילה יבש, כי היבשה היא מקום יבש שאין בו מים)

מבט לחיים

נכין לתלמידים דף עבודה שבו מופיעה מפת העולם מחולקת לשש היבשות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נבקש מהתלמידים לצבוע את היבשות בחום ואת הים בכחול. אפשר לתת משימה לבית לכתוב את שמות הימים המופיעים בין היבשות.
נבקש מהילדים לכתוב:

  • מהם שש היבשות?
  • באיזה יבשת מדינת ישראל נמצאת?
  • אילו מקווי מים (מקום שבו המים נאספים) אנחנו מכירים במדינת ישראל? (נחלים, נהרות, ימים ואגמים)

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: התחלנו את השיעור בפעילות מתוקשבת והיכרות עם אתר 'גוגל ארץ' שמראה את כדור הארץ. ראינו שבתחילת היום השני אלוהים מסדר את המים: מים מעל הרקיע ומים מתחת לרקיע – שמיים. המשכנו בתחילת היום השלישי שבו אלוהים אוסף את המים למקום אחד ומגלה את היבשה, הכרנו את מפת כדור הארץ ואת היבשות שעליו.
מיומנויות: הבנת משמעות המילים: 'יקוו', 'מקווה מים' ו'יבשה'; שימוש בשורשים מוכרים והיכרות עם עולם המדרש – פרקי דרבי אליעזר בפירושו למילים: "יקוו המים".
מתודות: שימוש במדיה מתוקשבת: 'גוגל ארץ'; הדגשה וסימון מילים; שימוש במפה של כדור הארץ שבה מופיעות היבשות; קריאה משותפת וחזרה על הפסוק שמסכם את יום הבריאה השני.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
כדור הארץ- גוגל ארץ
היכנסו לגוגל ארץ וענו על השאלות: מה בולט יותר הצבע הכחול או החום? מה הצבע שממלא...
כדור הארץ- גוגל ארץ

היכנסו לגוגל ארץ וענו על השאלות:

  • מה בולט יותר הצבע הכחול או החום?
  • מה הצבע שממלא יותר שטחים?
  • מה מסמל החום ומה מסמל הכחול?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
בשבילי נברא העולם
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ." (א, כו)
בנק ישראל, צילום: דבורה גרודה

בנק ישראל, צילום: דבורה גרודה

לְפִיכָךְ נִבְרָא אָדָם יְחִידִי בָּעוֹלָם, לְלַמֶּדְךָ, שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִים עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ אִבֵּד עוֹלָם מָלֵא. וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִים עָלָיו כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא. וּמִפְּנֵי שְׁלוֹם הַבְּרִיּוֹת, שֶׁלֹּא יֹאמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ: אַבָּא גָּדוֹל מֵאָבִיךָ. וְשֶׁלֹּא יֹאמְרוּ הַמִּינִים (הכופרים), רָשוּיּוֹת הַרְבֵּה בַּשָּׁמַיִם. לְהַגִּיד גְּדֻלָּתוֹ שֶל מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁאָדָם טוֹבֵעַ מֵאָה מַטְבְּעוֹת בְּחוֹתָם אֶחָד וְכֻלָּן דּוֹמִין זֶה לְזֶה, מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טוֹבֵעַ אֶת כָּל הָאָדָם בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן וְאֵין אֶחָד מֵהֶם דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ. לְפִיכָךְ לכָּל אֶחָד וְאֶחָד לוֹמַר: בִּשְבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם. (משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד משנה ה)
  • הַמִשְׁנָה מְבִיאָה כַּמָה סִיבּוֹת לְכַךְ שֶׁהָעוֹלָם הִתְחִיל מֵאָדָם אֶחָד (וְלֹא מִשְׁנַיִים אוֹ יוֹתֵר). מָהֵן הַסִיבּוֹת שֶׁמְבִיאָה הַמִשְׁנָה?
  • הַמִשְׁנָה אוֹמֶרֶת שֶׁמִכֵּיוָון שֶׁכָּל אָדָם הוּא עוֹלָם וּמְלוֹאוֹ, כָּל אָדָם צָרִיךְ לוֹמַר: "בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם". תֵאֲרוּ אֶת הַהַרְגָשָׁה הַזוֹ, שֶׁהָעוֹלָם כּוּלוֹ נִבְרָא בִּשְׁבִילְכֶם? כֵּיצַד זֶה יָכוֹל לְהַשְׁפִּיעַ עַל הַהִתְנַהֲגוּת שֶׁלָכֶם?

 

הוויכוח שהתרחש בשמיים
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ." (א, כו)
 Chodyra Mike/shutterstock.com

Chodyra Mike/shutterstock.com

אָמַר רַבִּי סִימוֹן: בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הקב"ה אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נַעֲשׂוּ מַלְאֲכֵי הַשָׁרֵת כִּיתִים כִּיתִים וַחֲבוּרוֹת חֲבוּרוֹת. מֵהֵם אוֹמְרִים: אַל יִבְרָא, וּמֵהֶם אוֹמְרִים: יִבְרָא, כְּמַאֲמַר הַכָּתוּב: "חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ" (תהלים פ"ה).

להמשך המדרש

חֶסֶד אוֹמֵר: יִבְרָא, שֶׁהוּא גוֹמֵל חַסָדִים. וֶאֱמֶת אוֹמֵר: אַל יִבְרָא, שֶׁכּוּלוֹ שְׁקָרִים. צֶדֶק אוֹמֵר: יִבְרָא, שֶׁהוּא עוֹשֶׂה צְדָקוֹת. שָׁלוֹם אוֹמֵר: אַל יִבְרָא, שֶׁכּוּלוֹ קְטָטָה. מָה עָשָׂה הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? נָטַל אֱמֶת וְהִשְׁלִיכוֹ לָאָרֶץ! אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָׁרֵת לִפְנֵי הקב"ה: רִיבּוֹן הָעוֹלָמִים! מָה אַתָה מְבַזֶה אֶת חוֹתָמְךָ? תַעֲלֶה אֱמֶת מִן הָאָרֶץ! (על פי בראשית רבה א, ח)

  • דַמְיְינוּ שֶׁאַתֶם הֲיִיתֶם נִיצָבִים מוּל אֱלוֹהִים בִּבְרִיאַת הָעוֹלָם. אֵילוּ תְכוּנוֹת אוֹפִי הֲיִיתֶם מַמְלִיצִים שֶׁיִהְיוּ לִבְנֵי הָאָדָם שֶׁיִיבָּרְאוּ?
למה כעסה האות אל"ף?
רַבִּי אֶלְעָזָר בָּר אֲבִינָא בַּשֵׁם ר' אֶחָא אָמַר: בְּמֶשֶׁךְ עֶשְׂרִים וְשִׁישָׁה דוֹרוֹת הָיְיתָה הָאוֹת אָלֶ"ף...
למה כעסה האות אל"ף?
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." (פסוק א)
האות אלף. קרדיט: vividvic/shutterstock.com

האות אלף. קרדיט: vividvic/shutterstock.com

רַבִּי אֶלְעָזָר בָּר אֲבִינָא בַּשֵׁם ר' אֶחָא אָמַר: בְּמֶשֶׁךְ עֶשְׂרִים וְשִׁישָׁה דוֹרוֹת הָיְיתָה הָאוֹת אָלֶ"ף כּוֹעֶסֶת עַל אֱלֹוהִים. אָמְרָה לְפָנָיו: רִיבּוֹנוֹ שֶׁלְעוֹלָם אֲנִי הָאוֹת הָרִאשׁוֹנָה וְלֹא בְּרָאָתָה עוֹלָמְךָ בִּי? אָמַר לוֹ הַקָדוֹשׁ בְּרֹךְ הוּא: הָעוֹלָם וּמְלוֹאוֹ לֹא נִבְרָא אֶלָא בִּזְכוּת תוֹרָה, כַּאֲשֶׁר אֶתֵן אֶת הַתוֹרָה, אַתְחִיל בְּאוֹת אָלֶ"ף – "אָנֹכִי הַ' אֱלהֶיךָ" (שמות כ, ב) (עיבוד לבראשית רבה פרשה א)

להמשך קריאה

הָאוֹת שֶׁבָּה פּוֹתַחַת הַתוֹרָה הִיא הָאוֹת בֵּי"ת – בְּרֵאשִׁית. חַכְמֵי הַמִדְרָשׁ סְבוּרִים כִּי יֵשׁ מַשְׁמָעוּת רַבָּה לָאוֹת הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל הַתוֹרָה, הָאוֹת שֶׁבָּה מַתְחִיל הַכֹּול. הָאוֹת הַסְמוּכָה לָאוֹת בֵּי"ת בְּסֵדֶר הָאָלֶ"ף בֵּי"ת הִיא הָאוֹת אָלֶ"ף. הַאִם לֹא הָיָה מַתְאִים לְהַתְחִיל דַוְוקָא מִמֶנָה אֶת הַתוֹרָה? מַדוּעַ 'דִלְגָה' הַתוֹרָה עַל הָאוֹת הָרִאשׁוֹנָה וְעָבְרָה לָאוֹת הַשְׁנִיָיה? אֶת הַשְׁאֵלָה הַזֹאת שׁוֹאֶלֶת בַּמִדְרָשׁ הָאוֹת אָלֶ"ף בְּעַצְמָה. בְּמֶשֶׁךְ 26 דוֹרוֹת מֵאָז שֶׁנִבְרָא הָעוֹלָם שָׁאֲלָה הָאָלֶ"ף: מַדוּעַ לֹא אֲנִי פָּתַחְתִי אֶת סִיפּוּר בְּרִיאַת הָעוֹלָם? הַתְשׁוּבָה נִתְנָה בְּמַתָן תוֹרָה: לָאָלֶ"ף נִשְׁמַר תַפְקִיד חָשׁוּב – הִיא הָאוֹת שֶׁבָּה נִפְתָחוֹת עֲשֶׂרֶת הַדִבְּרוֹת "אָנוֹכִי הַ' אֱלוֹהֶיךָ". הָאָלֶ"ף הִיא הָאוֹת שֶׁבָּה נִתֶנֶת הַתוֹרָה, וּבִזְכוּת הַתוֹרָה נִבְרָא הָעוֹלָם.

  •  חִשְׁבוּ עַל מִילִים אֲחֵרוֹת שֶׁבָּהֶן יָכְלָה הַתוֹרָה לִפְתוֹחַ בִּמְקוֹם הַמִילָה 'בְּרֵאשִׁית'.
  • מָה לְדַעְתְכֶם הַכַּוָונָה בְּדִבְרֵי הַמִדְרָשׁ, שֶׁהָעוֹלָם נִבְרָא בִּזְכוּת הַתוֹרָה?
מי נברא קודם – הארץ או השמיים?
בֵּית שַׁמַאי אוֹמְרִים הַשָׁמַיִים נִבְרְאוּ תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הָאָרֶץ, וּבֵית הִלֵל אוֹמְרִים הָאָרֶץ נִבְרְאָה תְחִילָה...
מי נברא קודם – הארץ או השמיים?
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." (פסוק א)
הים והמדבר. קרדיט: ustas7777777/shutterstock.com

הים והמדבר. קרדיט: ustas7777777/shutterstock.com

בֵּית שַׁמַאי אוֹמְרִים הַשָׁמַיִים נִבְרְאוּ תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הָאָרֶץ, וּבֵית הִלֵל אוֹמְרִים הָאָרֶץ נִבְרְאָה תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הַשָׁמַיִים. אֵלוּ מְבִיאִים טַעַם לְדִבְרֵיהֶם וְאֵלוּ מְבִיאִים טַעַם לְדִבְרֵיהֶם.
להמשך קריאה
בֵּית שַׁמַאי הָאוֹמְרִים שֶׁהַשָׁמַיִם נִבְרְאוּ תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הָאָרֶץ אוֹמְרִים: מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁעָשָׂה לוֹ כִּיסֵא, רַק לְאַחַר מִכֵּן עָשָׂה לוֹ שְׁרַפְרַף לְהַנִיחַ עָלָיו אֶת רַגְלָיו. כָּךְ אָמַר אֱלֹוהִים: "הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי…" (ישעיהו סו, א) בֵּית הִלֵל הָאוֹמְרִים שֶׁהָאָרֶץ נִבְרְאָה תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הַשָׁמַיִים אוֹמְרִים: מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁבָּנָה אַרְמוֹן, תְחִילָה הוּא בּוֹנֶה אֶת הַקוֹמוֹת הַתַחְתוֹנוֹת וְרַק אַחַר כָּךְ אֶת הָעֶלְיוֹנוֹת. כְּפִי שֶׁנֶאֱמַר: "בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם." (בראשית ב, ד) (מעובד על פי בראשית רבה א, טו)
  • • הַתוֹרָה פּוֹתַחַת בַּפָּסוּק "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ". בְּפֶרֶק ב מוֹפִיעַ פָּסוּק שֶׁבּוֹ דַוְוקָא מְתוֹאֶרֶת קוֹדֶם הָאָרֶץ וְאַחַר כָּךְ הַשָׁמַיִים: "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם" (בראשית ב, ד). הַאִם לְדַעְתְכֶם הַשָׁמַיִם נִבְרְאוּ קוֹדֶם וְאַחַר כָּךְ הָאָרֶץ, אוֹ לְהֶפֶךְ? וְאוּלַי שְׁנֵיהֶם נִבְרְאוּ יַחַד?
  • בַּמִדְרָשׁ – לְפִי בֵּית שַׁמַאי, הַשָׁמַיִים הֵם הַכִּיסֵא שֶׁל אֱלוֹהִים וְהָאָרֶץ הִיא הַשְׁרַפְרַף שֶׁלוֹ. מָה יוֹתֵר חָשׁוּב בְּעֵינֵי בֵּית שַׁמַאי – הַשָׁמַיִים אוֹ הָאֶרֶץ? וּמָה דַעַת בֵּית הִלֵל? וּמָה אַתֶם חוֹשְׁבִים?
המאור הגדול והמאור הקטן
"וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים." (א, טז)
שמי-לילה עם ירח וכוכבים.

שְׁמֵי לַיְלָה עִם יָרֵחַ וְכוֹכָבִים. Elena Schweitzer/shutterstock.com

"

 

פַּעַם אַחַת שׂוֹחַחְתִי עִם יַלְדָה חֲכָמָה, וְסִיפַּרְתִי לָה אֶת סִיפּוּר הַבְּרִיאָה. אָה! הִיא אָמְרָה, אֲנִי מְבִינָה! יֵשׁ מָאוֹר גָדוֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיוֹם, זוֹ הַשֶׁמֶשׁ – מְאִירָה וּמְחַמֶמֶת. אֲבָל… רֶגַע, עָצְרָה וְחָשְׁבָה הַיַלְדָה הַחֲכָמָה, לָמָה צָרִיךְ מָאוֹר קָטָן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַיְלָה? הֲרֵי בַּלַיְלָה יֵשׁ רַק חוֹשֶׁךְ! לִפְנֵי שֶׁהִסְפַּקְתִי לַעֲנוֹת, הִיא כְּבָר חָשְׁבָה עַל תְשׁוּבָה.

לרמז, ולהמשך קריאה

"וַדַאי שֶׁצָרִיךְ בַּלַיְלָה גַם יָרֵחַ וְכוֹכָבִים! כְּדֵי שֶׁיָאִירוּ אֶת הַלַיְלָה. כִּי גַם בְּחוֹשֶׁךְ הֲכִי גָדוֹל תָמִיד יֵשׁ אוֹר."

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מָה הָיְיתָה הַתְשׁוּבָה שֶׁלָה?

תֹוהוּ וָבֹוהוּ
הַבָּלָגָן שֶׁלִי הַחֶדֶר שֶׁלִי צָפוּף וְקָטָן. אִם לֹא נִזְהָרִים מִתְנַגְשִׁים בַּשֻׁלְחָן וְתָמִיד שָׁם מָלֵא בָּלָגָן...
תֹוהוּ וָבֹוהוּ
"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם." (פסוק ב)

הַבָּלָגָן שֶׁלִי הַחֶדֶר שֶׁלִי צָפוּף וְקָטָן. אִם לֹא נִזְהָרִים מִתְנַגְשִׁים בַּשֻׁלְחָן וְתָמִיד שָׁם מָלֵא בָּלָגָן אֲבָל זֶה הַחַדְרוֹן שֶׁלִי הַשֻׁלְחָן הַיָפֶה שֶׁלִי הַבָּלָגָן שֶׁהוּא רַק שֶׁלִי וַאֲנִי אוֹהֶבֶת אוֹתָם. טל ניצן, הַבָּלַגַן שֶׁלִּי, הוצאת עם עובד, 2016. © כל הזכויות שמורות להוצאת עם עובד.

להמשך קריאה

בְּסִיפּוּר הַבְּרִיאָה הָאֶרֶץ מְתוֹאֶרֶת כְּ"תֹהוּ וָבֹהוּ" – אֶפְשָׁר לוֹמַר שֶׁהַכְוָונָה הִיא לְ"אִי-סֵדֶר". קָשֶׁה לְדַמְיֵין אֶת הָעוֹלָם בְּלִי סֵדֶר (מָה, גִ'ירָפוֹת עָפוּ בַּאֲוִויר? דָגִים שָׂחוּ עַל הָאֲדָמָה?) אֲבָל אֶפְשָׁר לְדַמְיֵן חֹוסֶר סֵדֶר פְּרָטִי, בַּחֶדֶר שֶׁלָנוּ, אֶת הַ"תוֹהוּ וָבוֹהוּ" שֶׁלָנוּ, שֶׁנִקְרָא "בָּלָגָן". בַּסֵפֶר "הַבָּלָגָן שֶׁלִי", מֵאֵת הַסוֹפֶרֶת וְהַמְשׁוֹרֶרֶת הַיִשְׂרְאֵלִית טַל נִיצָן, מְתוֹאָר "תוֹהוּ וָבוֹהוּ" מִסוּג אַחֵר, בָּלָגָן כָּזֶה שֶׁאֲנַחְנוּ פּוֹגְשִׁים כָּל יוֹם, וְלִפְעָמִים הוּא גַם נֶחְמָד.

  •  בַּפֶּרֶק שֶׁלָנוּ בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית, מַהוּ לְדַעְתְכֶם הַ"תוֹהוּ וָבוֹהוּ"?\

  •  מָה הַהֵפֶךְ מִמַצָב שֶׁל "תוֹהוּ וָבוֹהוּ" בַּפֶּרֶק?

  •  וּבַשִׁיר שֶׁל טַל נִיצָן – מַהוּ הַ"תוֹהוּ וָבוֹהוּ"? מַדוּעַ לְדַעְתְכֶם הַיַלְדָה בַּשִׁיר אוֹהֶבֶת אוֹתוֹ?

שקט, מצלמים!
"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם." (א, כז)

הֵי! הוֹ! הַבִּיטוּ נָא! זָרַח וְצַלְמוּנָע! שִׁירָה שֶׁל הַיוֹצֶרֶת הַיִשְׂרְאֵלִית נָעֳמִי שֶׁמֶר מְסַפֵּר עַל שְׁנֵי צַלָמֵי רְחוֹב שֶׁהוֹלְכִים וְ… מְצַלְמִים. הַאֲזִינוּ לַשִׁיר. "לְצַלֵם" זֶה לִתְפּוֹס בְּ"מַצְלֵמָה" דְמוּת שֶׁל חֵפֶץ אוֹ אָדָם. וּ"בְצֶלֶם" הִיא הַמִילָה הַמְתָאֶרֶת אֶת בְּרִיאַת הָאָדָם בְּיַחַס לָאֱלוֹהִים – שֶׁאֵין לוֹ דְמוּת וְהוּא בִּלְתִי נִרְאֶה.

 

 

  • מַהִי הַמִילָה הַמְשׁוּתֶפֶת לַפָּסוּק וְלַשִׁיר?

  • אֵיךְ אַתֶם מְפָרְשִׁים אֶת הַבִּיטוּי "בְּצֶלֶם אֱלוֹהִים"?

קרדיט: שני צלמי רחוב / חינוכית מוזיקה, 2012

"יוֹם שְׁלִישִׁי פַּעֲמַיִים כִּי טוֹב"
שִׂימוּ לֵב לְמַשֶׁהוּ חָרִיג בַּיוֹם הַשְׁלִישִׁי! כַּמָה פְּעָמִים כָּתוּב בְּיוֹם הַשְׁלִישִׁי "כִּי טוֹב"? הַאִם אַתֶם...
"יוֹם שְׁלִישִׁי פַּעֲמַיִים כִּי טוֹב"

שִׂימוּ לֵב לְמַשֶׁהוּ חָרִיג בַּיוֹם הַשְׁלִישִׁי! כַּמָה פְּעָמִים כָּתוּב בְּיוֹם הַשְׁלִישִׁי "כִּי טוֹב"?

להמשך קריאה

הַאִם אַתֶם מַכִּירִים אֶת הַבִּיטוּי: "יוֹם שְׁלִישִׁי פַּעֲמַיִים כִּי טוֹב"? זֶה הַמָקוֹר שֶׁלוֹ! בְּסִיפּוּר הַבְּרִיאָה, בְּכָל יוֹם אֱלֹוהִים אוֹמֵר פַּעַם אַחַת עַל הַדְבָרִים שֶׁבָּרָא: "כִּי טוֹב", וְרַק בַּיוֹם הַשְׁלִישִׁי הוּא אוֹמֵר פַּעֲמַיִים "כִּי טוֹב".

  • • אֲנָשִׁים רַבִּים רוֹאִים בְּיוֹם שְׁלִישִׁי יוֹם מְיוּחָד וּמְבוֹרָךְ, וּבוֹחֲרִים לְקַיֵים בּוֹ שְׂמָחוֹת וְאֵירוּעִים. הַסְבִּירוּ אֶת הַסִיבָּה הָאֶפְשָׁרִית לְכָךְ.
בְּרִיאַת הָאָדָם – פַּרְשָׁנוּת אוֹמָנוּתִית
הָאוֹמָן הָאִיטַלְקִי הַמְפוּרְסָם מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ, בֵּן הַמֵאָה הַ-16, יָצַר אֶת אַחַת מִיצִירוֹת הָאוֹמָנוּת הַמַרְהִיבוֹת בָּעוֹלָם. הַיְצִירָה...
בְּרִיאַת הָאָדָם – פַּרְשָׁנוּת אוֹמָנוּתִית
"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם."
(א, כז)
בריאת האדם, קטע מהפרסקו שצייר מיכלאנג'לו על תקרת הקפלה הסיסטינית בשנים 1508–1512.

בְּרִיאַת הָאָדָם, קֶטַע מֵהַפְרֶסְקוֹ שֶׁצִיֵיר מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ עַל תִקְרַת הַקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית בַּשָׁנִים 1508–1512. צוּלַם בַּקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית, מִתוֹךְ וִיקִישִׁיתוּף

הָאוֹמָן הָאִיטַלְקִי הַמְפוּרְסָם מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ, בֵּן הַמֵאָה הַ-16, יָצַר אֶת אַחַת מִיצִירוֹת הָאוֹמָנוּת הַמַרְהִיבוֹת בָּעוֹלָם. הַיְצִירָה נִמְצֵאת עַל תִקְרַת הַקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית בַּוָותִיקָן בְּרוֹמָא.

להמשך קריאה

הַוָותִיקָן – מְדִינָה קְטַנָה מְאוֹד שֶׁנִמְצֵאת בָּעִיר רוֹמָא בְּאִיטַלְיָה. קִרְיַית הַוָותִיקָן הִיא הַמֶרְכָּז הָעוֹלָמִי שֶׁל הַנַצְרוּת הַקָתוֹלִית. עַל הַתִקְרָה שֶׁל אַחַד הַמִבְנִים הַמֶרְכָּזִיִים בָּה, כְּנֵסִיָיה בְּשֵׁם "הַקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית", צִיֵיר מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ צִיוּרִי עֲנָק בַּנוֹשֵׂא בְּרִיאַת הָעוֹלָם. צִיוּרֵי קִיר כָּאֵלֶה נִקְרָאִים "פְרֶסְקוֹ

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּצִיוּר. אֵיזוֹ אֲוִוירָה וְאֵיזֶה רוֹשֶׁם הוּא יוֹצֵר?

  • בְּמָה הוּא שׁוֹנֶה לְדַעְתְכֶם מֵהַפָּסוּק וּבְמָה הוּא דוֹמֶה לוֹ?

בְּרִיאַת הָעוֹלָם
בְּרִיאַת הָעוֹלָם" שֶׁל הָאוֹמָן אִיוָואן קוֹנְסְטַנְטִינוֹבִיץ' אוֹבְזוֹבְסְקִי. אוֹמָן רוּסִי מֵהַמֵאָה הַ-19. נֶחְשָׁב לִגְדוֹל אוֹמָנֵי זֶרֶם...
בְּרִיאַת הָעוֹלָם
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ: וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל-פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם." (פסוקים א-ב)
Ivan Aivazovsky, Creation of the World, 1864

Ivan Aivazovsky, Creation of the World, 1864
מתוך ויקיארט

בְּרִיאַת הָעוֹלָם" שֶׁל הָאוֹמָן אִיוָואן קוֹנְסְטַנְטִינוֹבִיץ' אוֹבְזוֹבְסְקִי. אוֹמָן רוּסִי מֵהַמֵאָה הַ-19. נֶחְשָׁב לִגְדוֹל אוֹמָנֵי זֶרֶם "הָאוֹמָנוּת הַיָמִית", אֲשֶׁר שָׁאֲבוּ אֶת הַשְׁרָאָתָם מֵהַיָם. לְאַחַר לִימוּדָיו בְּאִיטַלְיָה, הוּא חָזַר לְרוּסְיָה וּמוּנָה לִהְיוֹת הַצַיָיר הָרָאשִׁי שֶׁל צִי הַיָם הָרוּסִי.

  • כֵּיצַד הַזֶרֶם הָאוֹמָנוּתִי שֶׁאֵלָיו שַׁיָיךְ הָאוֹמָן בָּא לִידֵי בִּיטוּי בַּיְצִירָה?
  • הַאִם לְדַעְתְכֶם הַצִיוּר מְבַטֵא אֶת מָה שֶׁנֶאֱמָר בַּפְּסוּקִים א-ב בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית? כֵּיצַד?
  • אֵילוּ רְגָשׁוֹת וּמַחְשָׁבוֹת מְעוֹרֶרֶת בָּכֶם הַיְצִירָה?
אוֹר וְחוֹשֶׁךְ
הָאוֹר הוּא דָבָר חָשׁוּב מְאוֹד עֲבוּר צַלָמִים (מִקְצוֹעִיִים וְגַם חוֹבְבִים). מֶשֶׁךְ הַחֲשִׁיפָה לָאוֹר קוֹבֵעַ אִם...
אוֹר וְחוֹשֶׁךְ
"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר."
(פסוקים ב-ג)
אוהלי קמפינג ביער.

אוֹהֳלֵי קֶמְפִּינְג בַּיַעַר.Snapwire/pexels.com

הָאוֹר הוּא דָבָר חָשׁוּב מְאוֹד עֲבוּר צַלָמִים (מִקְצוֹעִיִים וְגַם חוֹבְבִים). מֶשֶׁךְ הַחֲשִׁיפָה לָאוֹר קוֹבֵעַ אִם הַתְמוּנָה תִהְיֶה חֲשׁוּכָה אוֹ בְּהִירָה.

להמשך קריאה

תְאוּרָה יְכוֹלָה לִיצוֹר תְחוּשָׁה שֶׁל רַכּוּת אוֹ שֶׁל מֶתַח וְקוֹשִׁי. הַנִיגוּד בֵּין אוֹר לְחוֹשֶׁךְ בַּתַצְלוּם יוֹצֵר עִנְיָין וְסַקְרָנוּת. לִפְעָמִים צַלָמִים מִשְׁתַמְשִׁים בִּתְאוּרָה מְלָאכוּתִית – פַּנָסֵי תְאוּרָה חֲזָקִים – וְלִפְעָמִים הֵם מִשְׁתַמְשִׁים בְּאוֹר טִבְעִי – אוֹר הַשֶׁמֶשׁ. בַּשָׁעוֹת הַשׁוֹנוֹת שֶׁל הַיוֹם הַשֶׁמֶשׁ מְאִירָה בְּאוֹפֶן אַחֵר.

  • • הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה – מָה מַבְלִיט הָאוֹר וּמָה מַבְלִיט הַחוֹשֶׁךְ?
    • אֵילוּ תְחוּשׁוֹת יוֹצֵר הַנִיגוּד בֵּין הָאוֹר לַחוֹשֶׁךְ?
הכוכבים הם הילדים של הירח / יהונתן גפן
"וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים." (א, טז)

הַאֲזִינוּ לַשִׁיר שֶׁל יְהוֹנָתָן גֶפֶן "הַכּוֹכָבִים הֵם הַיְלָדִים שֶׁל הַיָרֵחַ". יְהוֹנָתָן גֶפֶן הוּא מְשׁוֹרֵר וְסוֹפֵר יִשְׂרְאֵלִי, שֶׁכּוֹתֵב גַם לִילָדִים וְגַם לִמְבוּגָרִים. הַיְצִירָה הַמְפוּרְסֶמֶת בְּיוֹתֵר שֶׁלוֹ הִיא "הַכֶּבֶשׁ הַשִׁישָׁה עָשָׂר".

  • מָהֵם שְׁמוֹת הַכּוֹכָבִים הַמוּזְכָּרִים בַּשִׁיר? (רֶמֶז: יֵשׁ שִׁישָׁה)

קרדיט: הכוכבים הם הילדים של הירח – מתוך איך שיר נולד / HOT, 2012

בתוך הים
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם." (א, כ)

https://www.youtube.com/watch?v=GC_mV1IpjWA הַאֲזִינוּ לַשִׁיר "בְּתוֹךְ הַיַם" מִתוֹךְ הַסֶרֶט בַּת הַיַם הַקְטַנָה. כָּל כָּךְ הַרְבֵּה בַּעֲלֵי חַיִים חַיִים מִתַחַת לִפְנֵי הַמַיִם! מִיהֵם?

למילות השיר

…מְרַק סַרְטָנִים הוּא מַעֲדָן, ואם נצוף זה מסוכן, אך במצולות יש רק מַעֲלוֹת כאן, בתוך הים! (בתוך הים) בתוך הים! (בתוך הים) אלה חיינו, זה עולמנו, אין כמו הים! אין כמו הים, ים, ים, עם דְגֵי הריה וְהַחַדְקָן נִשְׁתַעֲשֵׁעַ כל הזמן, יש לנו כוח, בואו לשמוח, בתוך הים! תזמורת גדולה וגם מקהלה, חָלִיל וְגִיטָר גַם בַּס וָסִיטָר, תרועות נשיפה, תופים בתנופה, הנה גם החצוצרה! (כן!) יש כלי נקישה ליד כלי מיתר, וגם דג אִלְתִית רוקד הוא ושר, סַרְדִין, קַרְפְּיוֹן, דְיוֹנוּן, וְסַלְמוֹן, באים הם בהמון! בתוך הים (בתוך הים), בתוך הים (בתוך הים), כל הדגים תמיד חוגגים, כי זה מְקוֹמָם! (כי זה מְקוֹמָם!) כאן בין החול והגלים, יש לַהֲקוֹת של סרטנים, גם  לַצְדָפוֹת יש מה לעשות כאן, בתוך הים! כל חילזון חומד לו לצון כאן, בתוך הים! לכל שבלול יש קול כה צלול, לכן כה נעים כאן כל הימים, נעים וחמים, כולם חברים כאן, בתוך הים! קרדיט: מילים בעברית: שפרירה זכאי

  • אילו בעלי חיים חיים מתחת לפני המים? (אפשר לכתוב מתוך ההאזנה לשיר ואפשר גם לכתוב שמות של בעלי חיים שאתם מכירים ואינם מוזכרים בשיר)

קרדיט: The Little Mermaid – Under the Sea / 2013, DisneyMusicVEVO

סְבִיבַת חַיִים – הַיַבָּשָׁה
כַּמָה בַּעֲלֵי חַיִים נִפְלָאִים וּמְיוּחָדִים יֵשׁ בְּעוֹלָם! מְעַנְיֵין לִרְאוֹת אֵיךְ בַּעֲלֵי הַחַיִים מַתְאִימִים אֶת עַצְמָם...
סְבִיבַת חַיִים – הַיַבָּשָׁה
"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם וְאֵת כָּל עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב." (א, כא)

כַּמָה בַּעֲלֵי חַיִים נִפְלָאִים וּמְיוּחָדִים יֵשׁ בְּעוֹלָם! מְעַנְיֵין לִרְאוֹת אֵיךְ בַּעֲלֵי הַחַיִים מַתְאִימִים אֶת עַצְמָם לַסְבִיבָה שֶׁבָּה הֵם חַיִים – לִתְנָאֵי הַחוֹם וְהַקוֹר, לָרְטִיבוּת וְלַיוֹבֶשׁ, לַצֵל אוֹ לְשֶׁמֶשׁ קוֹפַחַת. צְפוּ בַּסִרְטוֹן (עַד דַקָה 3:20):
• נַסוּ לְזַהוֹת כַּמָה שֶׁיוֹתֵר בַּעֲלֵי חַיִים.
• אֵילוּ דְבָרִים חֲדָשִׁים לְמַדְתֶם בְּעִקְבוֹת הַצְפִיָיה?

קרדיט: Animal Atlas, One of a Kind Animals / Animal Atlas, 2016

הֵיכָן נִמְצָא כַּדוּר הָאֶרֶץ?
אַתֶם חוֹשְׁבִים שֶׁאַתֶם מֶרְכַּז הָעוֹלָם? אָז זֶהוּ, שֶׁלֹא… כַּדוּר הָאָרֶץ הוּא כּוֹכַב לֶכֶת בְּתוֹךְ מַעֲרֶכֶת...
הֵיכָן נִמְצָא כַּדוּר הָאֶרֶץ?
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." (פסוק א)
Christos Georghiou/shutterstock.com

מַעֲרֶכֶת הַשֶׁמֶשׁ וְכַדוּר הָאָרֶץ. Christos Georghiou/shutterstock.com

אַתֶם חוֹשְׁבִים שֶׁאַתֶם מֶרְכַּז הָעוֹלָם? אָז זֶהוּ, שֶׁלֹא… כַּדוּר הָאָרֶץ הוּא כּוֹכַב לֶכֶת בְּתוֹךְ מַעֲרֶכֶת הַשֶׁמֶשׁ, כְּמוֹ כּוֹכְבֵי לֶכֶת נוֹסָפִים. הַשֶׁמֶשׁ הִיא הַגוּף הַמֶרְכָּזִי וְהַגָדוֹל בְּיוֹתֵר בַּמַעֲרֶכֶת הַשֶׁמֶשׁ. כָּל כּוֹכְבֵי הַלֶכֶת, כּוֹלֵל כַּדוּר הָאֶרֶץ, נִמְשָׁכִים אֶל הַשֶׁמֶשׁ בְּעֶזְרַת "כּוֹחַ הַמְשִׁיכָה". וְזוֹהִי רַק הַהַתְחָלָה שֶׁל הַדְבָרִים שֶׁכְּדַאי לָדַעַת עַל הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ אֲנַחְנוּ חַיִים.
• כַּדוּר הָאָרֶץ הוּא רַק חֵלֶק מִמַעֲרֶכֶת גְדוֹלָה הַרְבֵּה יוֹתֵר.
• מָה שְׁמָה שֶׁל הַמַעֲרֶכֶת?
• אֵילוּ דְבָרִים בַּסִרְטוֹן הָיוּ כְּבָר יְדוּעִים לָכֶם? אֵילוּ דְבָרִים חֲדָשִׁים לְמַדְתֶם?

הָעוֹלָם שֶׁלָנוּ - הָאֲדָמָה!
https://www.youtube.com/watch?v=QjDog7u5orQ&list=PL51YAgTlfPj4fkOhV8lrwQsz8e-JDoynm צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמַסְבִּיר עַל הָאֲדָמָה, עַל הַחֲשִׁיבוּת שֶׁלָה וְעַל הַקֶשֶׁר שֶׁלָה לַמַיִם. מִתְבָּרֵר שֶׁהָאֲדָמָה...
הָעוֹלָם שֶׁלָנוּ - הָאֲדָמָה!
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל-מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה, הַיַּבָּשָׁה וַיְהִי כֵן. וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב." (א, ט-י)

https://www.youtube.com/watch?v=QjDog7u5orQ&list=PL51YAgTlfPj4fkOhV8lrwQsz8e-JDoynm צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמַסְבִּיר עַל הָאֲדָמָה, עַל הַחֲשִׁיבוּת שֶׁלָה וְעַל הַקֶשֶׁר שֶׁלָה לַמַיִם. מִתְבָּרֵר שֶׁהָאֲדָמָה לֹא יְבֵשָׁה כְּמוֹ שֶׁחָשַׁבְנוּ.

לְפִי הַפָּסוּק, הַמַיִם וְהַיַבָּשָׁה נִפְרָדִים לְגַמְרֵי וְנִבְדָלִים זֶה מִזֶה.
• אַחֲרֵי הַצְפִיָיה בַּסִרְטוֹן, אֶפְשָׁר לְהָבִין שֶׁהַיַבָּשָׁה לֹא מַמָשׁ יְבֵשָׁה. מַדוּעַ חָשׁוּב שֶׁהָאֲדָמָה תִהְיֶה לַחָה? וְכֵיצַד הִיא נִהְיֵית כָּזֹאת?
קרדיט: נאס"א: העולם שלנו – מה זאת אדמה?/ חינוכית ראשונים בעולם, 2015

יום ולילה
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים." (א, יד)

הַסִרְטוֹן הַקָצָר מַסְבִּיר כֵּיצַד מִסְתוֹבֵב כַּדוּר הָאֶרֶץ סְבִיב עַצְמוֹ וּמַשְׁלִים אֶת הַסִיבוּב בְּכָל 24 שָׁעוֹת.
להמשך קריאה

עוֹד מַסְבִּיר הַסִרְטוֹן כֵּיצַד זְמַן הַמִפְגָשׁ עִם אוֹר הַשֶׁמֶשׁ שֶׁל מָקוֹם מְסוּיָם בְּכַדוּר הָאָרֶץ, מַשְׁפִּיעַ עַל מָה שֶׁאֲנַחְנוּ קוֹרְאִים לוֹ "יוֹם" וְ"לַיְלָה".

כָּתוּב בַּפָּסוּק שֶׁהַשֶׁמֶשׁ וְהַיָרֵחַ קוֹבְעִים מָתַי יוֹם וּמָתַי לַיְלָה.

  • הַסְבִּירוּ: בְּאֵיזֶה מַצָב צָרִיךְ לִהְיוֹת הַמִפְגָשׁ בֵּין הַשֶׁמֶשׁ לְבֵין מָקוֹם מְסוּיָם בְּכַדוּר הָאֶרֶץ כְּדֵי שֶׁנַגִיד "עַכְשָׁיו יוֹם"?
איך פְּרִי נולד?
הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת תַהֲלִיךְ הִיווָצְרוּת הַזְרָעִים וְהַפֵּירוֹת בַּטֶבַע. שִׂימוּ לֵב, סִרְטוּט הַהֶסְבֵּר הוּא בְּצוּרָה שֶׁל...
איך פְּרִי נולד?
"תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ." (פסוק יא)
‏‏תהליך הִוָּצְרוּת הזרעים והפירות בטבע.

תהליך הִוָּצְרוּת הזרעים והפירות בטבע. מאת מט"ח

הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת תַהֲלִיךְ הִיווָצְרוּת הַזְרָעִים וְהַפֵּירוֹת בַּטֶבַע. שִׂימוּ לֵב, סִרְטוּט הַהֶסְבֵּר הוּא בְּצוּרָה שֶׁל מַעְגָל. לֹא בָּרוּר בְּאֵיזֶה שָׁלָב הוּא מַתְחִיל וּמָתַי הוּא נִגְמָר.

  • קִרְאוּ אֶת הַפָּסוּק מִסֵפֶר בְּרֵאשִׁית, וְהִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה הַמְתָאֶרֶת אֶת הִיווָצְרוּת הַזְרָעִים וְהַפֵּירוֹת בַּטֶבַע. הַאִם הַפָּסוּק וְהַתְמוּנָה מְתָאֲרִים מַשֶׁהוּ דוֹמֶה אוֹ שׁוֹנֶה?
איך עושים מַיִם?
  התהליך המחזורי של המים בעולם. מאת: מט"ח  בְּפֶרֶק א בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית מְתוֹאָר שֶׁיֵשׁ קַו...
איך עושים מַיִם?
"וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי כֵן." (פסוק ז)

 

התהליך המחזורי של המים בעולם. מאת: מט"ח

 בְּפֶרֶק א בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית מְתוֹאָר שֶׁיֵשׁ קַו רָקִיעַ הַמַבְדִיל בֵּין "הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַַ" לְבֵין "הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ". צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר אֶת הַתַהֲלִיךְ הַמַחְזוֹרִי שֶׁל הַמַיִם בָּעוֹלָם, וְאַחַר כָּךְ עֲנוּ עַל הַשְׁאֵלָה.

  • עַכְשָׁיו הַסְבִּירוּ – מָהֵם "הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַַ", וּמֵהֶם "הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ"?
  • אֵיךְ הֵם לֹא מִתְעַרְבְּבִים? וּמָתַי בְּכָל זֹאת הַמַיִם הָעֶלְיוֹנִים נוֹפְלִים וּמִתְעַרְבְּבִים בַּמַיִם הַתַחְתוֹנִים?
עונות השנה
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים." (א, יד)

שַׂחֲקוּ יַחַד בַּמִשְׂחָק עַל עוֹנוֹת הַשָׁנָה.

כָּתוּב בַּפָּסוּק שֶׁהַמְאוֹרוֹת – הַשֶׁמֶשׁ וְהַיָרֵחַ – עוֹזְרִים לִבְנֵי הָאָדָם לְהַבְחִין בֵּין יוֹם לְלַיְלָה, בֵּין אַרְבַּע הָעוֹנוֹת וּבֵין שָׁנָה לְשָׁנָה.

כֵּיצַד עֶזְרָה לָכֶם הַשֶׁמֶשׁ לָדַעַת בְּכָל פַּעַם מַהִי הָעוֹנָה הַנוֹכְחִית?

מקומות בעולם
https://www.youtube.com/watch?v=6v2L2UGZJAM יַבָּשׁוֹת, יַמִים, קַרְחוֹנִים, יְעָרוֹת, מִדְבָּרִיוֹת, תְהוֹמוֹת, מַפָּלִים, נְהָרוֹת, וָאדִיוֹת, הָרִים וּפְסָגוֹת, מְעָרוֹת… הָעוֹלָם עָצוּם...
מקומות בעולם
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." (פסוק א)

https://www.youtube.com/watch?v=6v2L2UGZJAM יַבָּשׁוֹת, יַמִים, קַרְחוֹנִים, יְעָרוֹת, מִדְבָּרִיוֹת, תְהוֹמוֹת, מַפָּלִים, נְהָרוֹת, וָאדִיוֹת, הָרִים וּפְסָגוֹת, מְעָרוֹת… הָעוֹלָם עָצוּם וְקָסוּם, מִסְתוֹרִי וּמַפְתִיעַ.

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן, עִצְמוּ עֵינַיִים וְחִשְׁבוּ – אֵיפֹה הֲיִיתֶם רוֹצִים לְטַיֵיל?

קרדיט: 2011,Planet Earth: Amazing nature scenery (1080p HD)/ Robert Revol   

שומרים על הכדור
"וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי." (א, לא)

https://www.youtube.com/watch?v=LOERDQx9PhI אַחֲרֵי שֶׁקָרָאנוּ אֶת סִיפּוּר הַבְּרִיאָה, אוּלַי אֲנַחְנוּ מְבִינִים יוֹתֵר טוֹב שֶׁ"הַכַּדוּר בַּיָדַיִים שֶׁלָנוּ" – וְיֵשׁ לָנוּ אַחֲרָיוּת לִשְׁמוֹר עַל כַּדוּר הָאֶרֶץ.

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן. אֵילוּ דְרָכִים וְרַעֲיוֹנוֹת לִשְׁמִירָה עַל כַּדוּר הָאֶרֶץ יֵשׁ בַּשִׁיר?
  • יֵשׁ לָכֶם עוֹד רַעֲיוֹנוֹת? מְצוּיָן! הוֹסִיפוּ רַעֲיוֹנוֹת מִשֶׁלָכֶם!

קרדיט: העולם הוא כדור – ערוץ הופ! / ערוץ הופ!, 2010.

בעלי חיים בסכנה: מגן דבורים אדום!
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם. וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם וְאֵת כָּל עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב." (א, כ–כא)

https://www.youtube.com/watch?v=FSL9sax5bss בַּעֲלֵי הַחַיִים רוֹצִים לִחְיוֹת, וּלְכָל חַיָה יֵשׁ תְרוּמָה אַדִירָה לְמַעֲרַךְ הַחַיִים בַּטֶבַע. לְדוּגְמָה – הַדְבוֹרָה. נִדְמֶה לָכֶם שֶׁכָּל מָה שֶׁהִיא רוֹצָה זֶה לַעֲקוֹץ אֶתְכֶם?

להמשך קריאה

אַתֶם חוֹשְׁבִים שֶׁכָּל תְרוּמָתָה הִיא דְבַשׁ לַכָּרִיךְ שֶׁלָכֶם? טָעוּת בְּיַדְכֶם! צְפוּ בַּסִרְטוֹן וּרְאוּ מַהִי תְרוּמָתָה שֶׁל הַדְבוֹרָה לַטֶבַע וְכֵיצַד אֶפְשָׁר לְהָגֵן עָלֶיהָ.

  • בְּמָה תוֹרְמוֹת הַדְבוֹרִים לְמַאֲרַג הַחַיִים בַּטֶבַע?
  • כֵּיצַד אֶפְשָׁר לְהָגֵן עַל הַדְבוֹרִים?

קרדיט: מבט עם יעקב אילון – מי שומר על הדבורים שנמצאות בסכנת הכחדה? / כאן 11, 2015

איך צומח פרח?
https://www.youtube.com/watch?v=Z-iPp6yn0hw צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר אֶת הִיוָצְרוּת הַפֶּרַח מִשְׁלַב הַזֶרַע. כְּדֵי שֶׁהַזֶרַע יִיקָלֵט בָּאֲדָמָה, יִנְבּוֹט וְיִגְדַל...
איך צומח פרח?
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן." (פסוק יא)

https://www.youtube.com/watch?v=Z-iPp6yn0hw צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר אֶת הִיוָצְרוּת הַפֶּרַח מִשְׁלַב הַזֶרַע. כְּדֵי שֶׁהַזֶרַע יִיקָלֵט בָּאֲדָמָה, יִנְבּוֹט וְיִגְדַל לִהְיוֹת פֶּרַח – הוּא זָקוּק לְמַיִם וּלְאוֹר.

  • תוך כדי צפייה (אפשר לצפות שוב) – כתבו את השלבים השונים של הִוָּצְרוּת הפרח, משלב הזרע ועד…
  • לדעתכם, האם הפסוק מִסֵפֶר בראשית מתאר את כל התהליך? הסבירו.

קרדיט: Time Lapse of Sunflower from Seed to Flower/mortrek, 2015