המלכה שנייה ושלישית – למה צריך שלוש המלכות?
פרק י (יז-כז), פרק יא (יב-טו)
בכמה מילים
שאול הומלך שלוש פעמים: בתחילה בטקס המלכה פרטי שנותר בסוד ולאחריו הומלך בשני טקסים ציבוריים – טקס אחד בבחירת אלוהים וטקס אחר בבחירת העם. מהלך זה מציע להביט בתהליך המלכות שאול, לבחון את המעבר מן הסודיות לעבר הפומביות ומבחירה אלוהית מלמעלה לעבר קבלת העם את מלכו מלמטה. מה עובר על שאול בתהליך זה? ומה עובר על העם? במהלך זה נלמד עם התלמידים את שתי ההמלכות הציבוריות שנערכו לשאול, נבחן מה מאפיין כל אחת מהן ונביט על הרצף כולו הנוצר מהן.
מומלץ ללמד את מהלך זה אחרי לימוד מלחמות שאול.
הזמנה ללימוד
בפתיחה ללימוד המלכות שאול נעסוק עם התלמידים בתהליך ובשינוי, להלן כמה הצעות:
אפשרות ראשונה- דיון:
נגדיר עם התלמידים מהו תהליך ומהו שינוי ובעקבות דבריהם נשאל:
- האם לדעתכם תהליך ושינוי הם מושגים זהים או מקבילים זה לזה?
- האם שינוי הוא בהכרח תהליכי?
- האם תהליך תמיד טומן בחובו שינוי?
- כיצד אתם מרגישים כלפי תהליכים, וכיצד כלפי שינויים?
- מדוע פעמים רבות אנשים חוששים משינוי?
אפשרות שנייה- בין שינוי פנימי לחיצוני:
נקרא בקול או נכתוב על הלוח ציטוט מוויקיפדיה:
"יש להבחין בין שינוי פנימי, שהוא שינוי בעצם עצמו, לבין שינוי חיצוני."
(ויקיפדיה, ערך: שינוי, תהליך)
בעקבות הציטוט נחשוב עם התלמידים:
- מה לדעתכם ההבדל בין שינוי פנימי לשינוי חיצוני?
- תנו דוגמאות מחייכם לשינויים חיצוניים ופנימיים.
- האם אפשר לראות מבחוץ שינויים פנימיים?
- האם שינויים חיצוניים משפיעים גם פנימה?
אפשרות שלישית- ציטוטים:
נפזר בכיתה אוסף ציטוטים ומשפטים קצרים על אודות תהליכים ושינוי (ראו ציטוטים גם בממערך השיעור). ננחה את התלמידים לבחור כל אחד ציטוט שמדבר אליו, מסקרן אותו, נכון בעיניו או שגוי לדעתו. אפשר לחלק לתלמידים דפים ובהם מובאים הציטוטים, להקרין את הציטוטים על הלוח או לפזרם במליאה.
נזמין את התלמידים לשתף בציטוט שהם בחרו במליאה או בזוגות, נפרש את הציטוטים ונבחן את נקודת מבט התלמידים עליהם.
הזמנה לקריאה
נקרא עם התלמידים את הפסוקים המתארים את שני טקסי ההמלכה הציבוריים של שאול: פרק י פסוקים י"ז-כז ופרק יא פסוקים יב-טו. נספר בעל פה את סיפור יבש גלעד שאירע בין ההמלכות. אם התלמידים לא למדו את סיפור ההמלכה האישי מהמהלך הקודם, נקרא את כל פרק י.
לאחר הקריאה המשותפת נחלק את הכיתה לשלוש קבוצות, והן יספרו או ימחיזו את שלוש ההמלכות:
- טקס פרטי (פרק ט פסוק כו-פרק י פסוק טז)
- טקס פומבי בבחירת אלוהים (פרק י פסוקים יז-כז)
- טקס ציבורי, מתוך רצון העם (פרק יא פסוקים יב-טו)
בזמן ההצגות בכיתה ננחה את התלמידים למלא טבלה המאפיינת כל אחת משלוש ההמלכות (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר ההצגות ומילוי הטבלה מוצעות להלן שאלות לחשיבה או לכתיבה:
- איזו משמעות יש לדעתכם לסדר של שלוש ההמלכות? (סדר זה יוצר תהליך שבו הפרטי קודם לציבורי, והבחירה האלוהית מובילה לבחירת העם. אפשר לחשוב על דמותו של שאול, ועל הצורך שלו בהמלכה פרטית טרם הפרסום הציבורי. ועל הרווחים העולים מכך שהמלכתו הציבורית הראשונה הייתה בחירה אלוהית מלמעלה, ולאחר הנהגתו במלחמה מול נחש העמוני העם בחר בו והמליכו מחדש)
- חשבו שוב על נחיצות המלוכה לישראל: זקני העם ביקשו מלך, שמואל התנגד, אלוהים אפשר זאת בהסתייגות. אפשר לשער שבקרב העם היו קולות לכאן ולכאן. האם לדעתכם רצף ההמלכות מחזק את אלו התומכים בשינוי שיטת השלטון והמלכת מלך, או שיש בהן ביסוס לדעות המתנגדות למלוכה? הסבירו. (מצד אחד נראה שהתהליך משקף תמיכה בצורך במלוכה, שכן המלך הוביל את העם לניצחון במלחמה. זאת ועוד, אפשר להראות שהתהליך לא היה דיקטטורי אלא שיתף את העם. ואולם מצד שני אפשר לטעון שריבוי השלבים בתהליך מוכיח שלא כל העם רצה מלוכה. כדאי להדגיש ששינוי חברתי ופוליטי כה עמוק – מעבר להנהגת המלך הראשון – הוא תהליך המשכי ולא מעבר מיידי)
לקראת סיום העיון בפסוקים ננסה להקיף במבט רחב את דמותו של שאול. נסב את תשומת לב התלמידים לפער בין הפסיביות שאפיינה את דמותו בחיפוש האתונות עם הנער לבין הנהגתו והובלתו בהכתרתו השלישית ונשאל אותם:
- כיצד לדעתכם אפשר להסביר פער זה?
- מתי דמותו של שאול השתנתה וכיצד?
- מהו התהליך שעבר שאול במהלך שלוש המלכותיו, ומהו התהליך שעבר העם במהלך זה?
- להשערכתם, האם שאול השתנה או היחס אליו השתנה?
- מדוע נוספו לו ביטחון וכוחות?
מתוך כך, נסגור מעגל לפתיחת השיעור:
אם פתחנו בדיון על שינוי, נשוב להגדרות שעלו מן התלמידים ונבחן לאורן את תיאור שאול:
- האם אכן השתנה? במה?
אם פתחנו בהבחנה בין שינוי פנימי לחיצוני, נביט כעת על תהליך ההמלכות ונשאל:
- האם השינוי של שאול היה פנימי או חיצוני?
- האם השינוי הפנימי הוביל לביטוי חיצוני או שאולי התהליך החיצוני יצר שינוי פנימי?
אם פתחנו במאגר הציטוטים על תהליכים ושינויים, נזמין את התלמידים למצוא ציטוט אשר מתכתב לדעתם עם קורות שאול: מתאים לסיפור המקראי או דווקא מנוגד לו. נזמין את התלמידים לשתף, בכתיבה או בשיח, בזוגות או במליאה, את ההסבר לזיקה בין הציטוט שבחרו לבין הפרקים שלמדנו.
מבט לחיים
נזמין את התלמידים לעבור מסיפור שאול במקרא למציאות שלנו, לכתוב או לשתף את הכיתה במחשבותיהם על אחת משאלות אלו:
- חשבו על שינוי חברתי רב השפעה שקורה בעולם, האם אתם בעד השינוי או נגד השינוי הזה? מדוע?
- מה גורם לכם ללכת או לא ללכת אחרי מנהיג חדש?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: מהלך ההוראה השני מציע מבט רחב על שלוש המלכותיו של שאול המאפשר לבחון את התהליכים הנרקמים בהן.
עסקנו בתהליך ושינוי, קראנו את פסוקי ההמלכות והבנו אותם, ניתחנו ומיפינו את המאפיינים של כל אחד מטקסי ההמלכה.
מיומנויות: קריאה וניתוח הפסוקים; השוואה בין אירועים מקבילים; קישור בין דיון בציטוטים כלליים לבין סיפור הפרק המקראי.
מתודות: קריאה משתפת תוך חלוקת תפקידים בכיתה; מילוי מדדים בטבלה משווה; המחזת ההמלכות; שיח ושיתוף רגשי-אישי.
הטלת גורל וטקס הגורלות:
- הסבר בוויקיפדיה על גורלות ביהדות ומחוצה לה.
- מאמר על הטלת גורלות במקרא ובמזרח הקדום.
- מאמר נוסף על גורלות במקרא, המתמקד בפרקינו.
"האדם עושה את התפקיד, או התפקיד עושה את האדם?"
- האם שאול השתנה בעקבות בחירתו למלך, או שבחירתו הרשמית חשפה את האיכויות שהיו טבועות בו מלכתחילה?
- האם תואר הנהגה צריך להגיע למי שכבר הוכיח את עצמו, או שעם התואר יבואו ההישגים?
בין פרטי לציבורי
ברצף ההמלכות עובר שאול מטקס פרטי להמלכה פומבית.
- מה לדעתכם משמעות תהליך זה?
- מה בחייכם נשאר פרטי, ומה אתם רוצים שיהיה פומבי וגלוי?