המלכת דוד על כל ישראל
פסוקים א-ה
בכמה מילים
העם כולו (או נציגיו) באים לפני דוד ומבקשים ממנו למלוך – זהו מקרה חריג שבו העם כולו מתאחד כדי לתמוך במנהיג שאין לו, לכאורה, זכות למלוכה. אך פניית העם לדוד איננה מקרית, היא תוצאה של תקופה ארוכה שבה דוד פועל בזירה הציבורית והעם למד להכיר את יכולתיו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – מנהיגות ופופולריות:
נבקש מהתלמידים לחשוב על מנהיגים שהם מכירים מהעבר ומהווה ונדון.
- מה הופך מנהיגים לאהובים ופופולרים בקרב העם?
- האם אדם שרוצה מאוד להנהיג יהיה בהכרח מנהיג טוב?
- ומה לגבי מצב הפוך?
- האם עדיף מנהיג שפנו אליו כדי שינהיג, או עדיף מנהיג שמקדם את עצמו?
אפשרות שנייה – העם דורש…
פעמים רבות בתנ"ך בא העם או נציגיו בפני השליט או נציג אלוהים בדרישה או בקשה. לעיתים הבקשות נתפסות שליליות, אך לפעמים הן מובילות להתפתחות חיובית.
- חשבו על דרישה אחת שהעם היה יכול לדרוש מההנהגה היום. אבל זו חייבת להיות בקשה שלדעתכם כל העם היה מסכים אתה.
הרחבה יצירתית: אפשר להרחיב את הפתיחה הזאת ולאפשר לכל תלמיד ליצור כרזה מקושטת בנוסח "העם דורש…". אפשר לערוך תערוכה מהכרזות על קירות הכיתה.
אפשרות שלישית – קמפיין בחירות:
נדמיין קמפיין בחירות או נתמקד בקמפיין מסוים מהשנים האחרונות בארץ או בעולם.
- מהם הדברים שכל מועמד מנסה להדגיש במהלך הקמפיין?
- אילו תכונות מנסים המועמדים להציג?
- האם לדעתכם גם בתנ"ך אפשר למצוא רמזים ל"קמפיין בחירות" באופן כזה או אחר?
- האם חשוב למנהיג בסביבה לא דמוקרטית להיות אהוד ומוערך על ידי העם?
הזמנה לקריאה
נחלק את דף העבודה לעבודה אישית (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר העבודה העצמית נשמע את תשובות התלמידים ונדון:
- האם הפנייה של העם לדוד הייתה צפויה?
- האם יש משהו חריג בפנייה זו?
נדגיש לסיכום – הפנייה של "כל-שבטי ישראל" לדוד היא ייחודית וממש לא ברורה מאליה. זה מקרה נדיר מאוד שבו העם כולו מתאחד ופונה לאדם בלי זכות משפחתית למלוכה (העם אינו יודע שאלוהים המליך אותו) ומבקש ממנו למלוך. מתבקש לשאול את השאלה:
- מדוע העם מבקש מדוד למלוך?
מדוע העם מבקש מדוד למלוך?
נעיין באירועי הפרקים הקודמים ובעזרתם נבין את התהליך ההדרגתי שנבנה ביחסי דוד והעם שמוביל לבסוף לרגע השיא – בקשת העם מדוד למלוך. במהלך הקריאה נמלא את הטבלה שבדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם: אנו רואים כי עלייתו של דוד למלוכה היא תהליך ארוך שנפרס על פני פרקים רבים. וכדרכו של התנ"ך, ההתגלות של אלוהים לדוד (בעזרת שמואל) על אודות המלוכה הצפויה לו, מגיעה לייעודה אחרי שנים רבות, ואחרי אירועים טבעיים רבים (נסיבתיות כפולה).
פסוק א: "וַיָּבֹאוּ כָּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אֶל דָּוִד".
- מה לדעתכם המשמעות שהעם בא לדוד ולא הפוך?
מבט לחיים
שלטון העם: דמוקרטיה היא צורת השלטון הנפוצה כיום בעולם המערבי והמודרני. פירושה המילולי של המילה "דמוקרטיה" הוא "שלטון העם". הדמוקרטיה לא הייתה קיימת בימי התנ"ך ולא אפיינה כלל את רוח התקופה. עם זאת, בקטע שראינו יש סגנון אחר של "שלטון העם" – העם כולו מאוחד ובוחר יחד מנהיג.
- מה דעתכם על "שלטון העם" בסגנון זה שראינו בפרק? האם הוא יכול להתאים לימינו?
- מהם היתרונות בכך שהעם הוא שבוחר את המנהיג שלו?
- אילו חסרונות קיימים בשלטון העם בימינו ובתנ"ך?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ניתחנו את המשמעויות של בקשת העם מדוד למלוך והתחקינו אחר הפעולות השונות של דוד שתרמו לבניית תדמיתו כמנהיג ראוי לעם.
מיומנויות: מילוי טבלה, איתור מידע עצמאי בטקסט.
מתודות: דף עבודה, שאלות "כרטיס כניסה", דיון במליאה.
מעניין להשוות את הקטע שלמדנו למשל יותם (שופטים פרק ט פסוקים ז-טו). ההשוואה מעלה שאלות רבות לגבי מנהיגות:
- האם מנהיג טוב הוא מי שחפץ בהנהגה בשביל עצמו?
- מה גורם לציבור לפנות למישהו ולבקש ממנו להנהיג?
- לאיזה עץ במשל דוד דומה? מדוע?