הקדמה ומינוי שופטים
פרק א, א-יח
הזמנה ללימוד
לפני השיעור נבקש מהתלמידים להביא מהבית תצלום של אירוע משפחתי חשוב (טיול גדול, בר מצווה, חתונה וכו'). נבקש מכמה מתנדבים שיראו לכיתה את התמונות שהביאו ויסבירו מה היה האירוע.
נשאל את התלמידים:
- למה אנחנו מצטלמים באירועים חשובים?
- איך עוד אנחנו מתעדים דברים שחווינו?
- למה לדעתכם חשוב לנו לזכור דברים שעשינו פעם?
- לפי מה אנחנו בוחרים מה להזכיר?
נסביר: היום נקרא תזכורת לאירוע חשוב.
ננסח שאלה לקראת קריאה:
- איך מתועד האירוע המתואר בפסוקים? מה האירוע? ומה חשיבותו?
מבט ראשון
נקרא בקול את פסוקים א-יח בפרק א ונסביר את המילים הקשות בעת הקריאה. לאחר מכן נחלק את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהתלמידים לסמן בצבע אחד את המילים המתארות את המקום שהנאום נאמר בו ובצבע אחר את המילים המציינות את זמן הנאום. נסביר ש"עַשְׁתֵּי עָשָׂר חֹדֶשׁ" הוא החודש האחד עשר – שבט.
נענה על השאלה ששאלנו לקראת קריאה ונסכם – נאומו של משה מושמע בשנה הארבעים לנדודיהם במדבר (במרחק אחד עשר ימי הליכה בלבד מהר חורב), לאחר ניצחון ישראל על שני עמים חזקים שעמדו בדרכם. זהו נאום פּרֵדה.
מבט שני
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לסיכום נענה יחד על שאלות הבנה אלה:
- איזו הנחיה קיבלו ישראל מאלוהים כשהיו בחורב? (ללכת אל הארץ ולהתיישב בה)
- איזו הבטחה הוזכרה להם? (ההבטחה לאבות לתת להם את הארץ)
- איזו בעיה מציג משה בדבריו? (הקושי לשפוט את כל בני ישראל)
- האם הוא רואה במצב זה גם היבט חיובי? (ברכת הריבוי של בני ישראל)
- מה היה הפתרון לבעיה? (מינוי שופטים)
מבט שלישי
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב קריאה דמומה את פסוקים טז-יח ולערוך רשימה של התכונות הנדרשות מהשופטים.
התכונות הנדרשות משופטים: "אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם".
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם חשוב שהשופטים יהיו ידועים? (אנשים מקבלים סמכות מאנשים שיודעים ומוכרים להם)
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה עצמית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נציג את הטבלה השלמה במליאה.
- מהי דמות השופט האידיאלית לפי התורה?
נדון עם התלמידים על חשיבות השוויון בפני החוק.
מבט לחיים
נחלק את התלמידים לקבוצות של שלושה תלמידים. כל אחד יספר בקבוצה סיפור על מריבה שהייתה לו. מתוך שלושת הסיפורים תבחר הקבוצה סיפור אחד ואותו תמחיז כמשפט: ילד אחד יהיה התובע, ילד אחר הנתבע והשלישי יהיה השופט. על השופט לנהוג על פי ההנחיות לשופט שלמדנו. נעבור בין התלמידים ונבקש מקבוצה או שתיים שעבדו ברצינות להציג בפני הכיתה את המשפט שלהם.
נשאל את התלמידים:
- איך באו לידי ביטוי תכונות השופט במשפט שבו צפינו?
- האם הסתכלות כזו על המריבות שלנו עשויה לעזור במניעת המריבה או במציאת פתרון? כיצד?
נשתדל למנוע מריבות עתידיות על ידי נקיטת נקודת מבט אובייקטיבית, שוויונית ונבונה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: משה פותח את סדרת הנאומים הסוקרת את תקופת המדבר ומנחה את העם לקראת הכניסה לארץ. הנושא הראשון שהוא מזכיר הוא מינוי השופטים שיקלו מעליו את העומס.
מיומנות: עריכת רשימה.
מתודות: שיתוף בחוויות משפחתיות דרך תצלומים, הדגשת מילים בטקסט, דפי עבודה, שיתוף אישי והצגות בקבוצות.