"וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו"
פרק יד,יב-כד
בכמה מילים
בתחילת פרק יד (פסוקים א-ט) מתוארת לנו מלחמה בין מלכי האזור. במשך 12 שנים עבדו הממלכות שסביב ים המלח את כדרלעומר מלך עילם. בשנה ה-13 הם החליטו למרוד בו. בשנה ה-14 כדרלעומר ושלושה מלכים שהיו נאמנים לו יצאו למסע עונשין נגד חמש הממלכות שמרדו בו.
תוצאות המלחמה (פסוקים י-יב):
מלכי סדום ועמורה נפלו בעמק השִדים, עמק שהיה מלא בורות. שאר הלוחמים ברחו לכיוון ההר. ארבעת המלכים שבו את כל רכוש סדום ועמורה. במלחמה לוט, אחיינו של אברם, נופל בשבי. תוכלו לקרוא עוד על מלחמה זו בקישור הזה.
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח את המילה 'אחי' ונבקש מהתלמידים להסביר מה פירוש המילה ומתי משתמשים בה. (אחי הוא הפנייה לאח שלי וכמו כן אחי היא פנייה ידידותית או לא רשמית לגבר)
- האם מישהו קרא לכם פעם 'אחי' או 'אחותי'? מי ובאילו נסיבות?
- האם אתם משתמשים בפנייה הזאת? למי אתם פונים כך?
- האם שמעתם אנשים קוראים גם למי שאיננו אחיהם 'אחי'? מי ומתי?
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את הפסוקים ונראה מי נקרא אחיו של אברם אבינו.
נקדים ונספר לתלמידים שהתורה מתארת בתחילת פרק יד מלחמה בין תשע ממלכות.
נפתח בפרק יד פסוקים יב-כד ונבקש מהתלמידים לעקוב אחרי הקריאה באצבע, ולחפש מי נקרא אחיו של אברם אבינו.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
בסוף המלחמה הגדולה ההיא כדרלעומר – המלך הגדול והחזק ביותר לוקח בשבי את לוט.
נבקש מהתלמידים להיזכר בדמותו של לוט, ונכתוב על הלוח כל פרט שהתלמידים מעלים על לוט:
- לוט הוא בן אחיו של אברם.
- לוט עזב את חרן ועלה עם אברם ושרי לארץ ישראל.
- לוט היה אדם עשיר והיו לו מקנה וכסף רבים.
- היה ריב בין רועי לוט לבין רועי אברם, בעקבות אותו ריב אברם ולוט נפרדו – לוט בחר ללכת לסדום, ואברם נשאר בארץ כנען.
לתלמידים מיומנים אפשר להציג את הפסוקים מדף ההעשרה ולבקש מהם לאסוף את הפרטים על לוט מתוך קריאת הפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
בנוסף בכיתות מתאימות כדאי להציג את המפה של מסעי אברם ולראות את הדרך בה עבר.
נשאל את התלמידים שאלות הבנה על הפסוקים:
בפסוק יג מתואר שהגיע פליט מהמלחמה-
- מה זה פליט?
- מה הפליט סיפר לאברם?
- האם לוט הוא באמת אחיו של אברהם?
- כמה חניכים אברם לוקח עמו בדרכו לשחרר את לוט מהשבי? (318)
"וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו" (פסוק יד) = אברם הוציא אותם בזריזות –
- מתי אברם תקף? (בלילה, פסוק טו)
אברם מציל את לוט ואת כל האנשים שהיו עמו ואת רכושם –
- מה מלך סדום מציע לאברם אחרי שאברם הציל את עמו ורכושו מן השבי? (פסוק כא)
- האם אברם מסכים להצעתו של מלך סדום?
- מדוע אברם איננו מעוניין לקבל תמורה בעבור גבורתו והצלתו את הסדומיים ואת רכושם?
ניזכר שלמדנו בפרק יג פסוק ט שלוט ואברם החליטו שדרכיהם ייפרדו – "אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה, וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה", כך אומר אברם ללוט.
- האם לדעתכם אברם ולוט היו אנשים דומים בבחירותיהם ובאורח חייהם? (לוט חיפש עושר, הוא חיפש רווחה ולא התעניין ברמתם הערכית של התושבים בסדום – כפי שיתברר בהמשך)
- מה היה הדבר החשוב ביותר ללוט בבחירתו לגור בסדום? (שסדום עשירה "כֻלָּהּ מַשְׁקֶה")
- האם לדעתכם אברם היה בוחר לגור בסדום? (לא)
- מדוע אברם יצא להגן על מי ששונה ממנו כל כך בבחירותיו ובאורחות חייו? (אהבתו של אברם אינה תלויה בדבר, אברם רוצה בטובתו של לוט בלא כל שכר או רווח)
מבט לחיים
אברם נשאר נאמן ללוט אף שלוט בחר ללכת לסדום, בעבור אברם אחריות לבן משפחה היא חשובה ומחייבת.
- מהי לדעתכם אחריות לבן משפחה?
- שבו בזוגות וספרו על אירוע שאתם זוכרים שבו אתם, ההורים שלכם או האחים שלכם גילו אחריות לבן משפחה.
- מה חשיבותה של אחריות הדדית במשפחה שלכם? האם אפשר לחיות במשפחה בלי לגלות אחריות זה לזה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בשאלה מה זה 'אחי'. נזכרנו בדמותו של לוט וקראנו את הפסוקים המתארים את נפילתו בשבי, התבוננו במפה וראינו את הדרך שאברם עובר בהצלת אחיינו. דנו במשמעות האחווה והתלמידים מילאו דף עבודה המשקף את יחסם לחברים.
מיומנויות: קריאת פסוקים, התבוננות במפה.
מתודות: שמש אסוציאציות,