סגור תצוגת כיתה
הפרק

"וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו"

פרק יד,יב-כד

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בתחילת פרק יד (פסוקים א-ט) מתוארת לנו מלחמה בין מלכי האזור. במשך 12 שנים עבדו הממלכות שסביב ים המלח את כדרלעומר מלך עילם. בשנה ה-13 הם החליטו למרוד בו. בשנה ה-14 כדרלעומר ושלושה מלכים שהיו נאמנים לו יצאו למסע עונשין נגד חמש הממלכות שמרדו בו.

תוצאות המלחמה (פסוקים י-יב):
מלכי סדום ועמורה נפלו בעמק השִדים, עמק שהיה מלא בורות. שאר הלוחמים ברחו לכיוון ההר. ארבעת המלכים שבו את כל רכוש סדום ועמורה. במלחמה לוט, אחיינו של אברם, נופל בשבי. תוכלו לקרוא עוד על מלחמה זו בקישור הזה.

הזמנה ללימוד

נכתוב על הלוח את המילה 'אחי' ונבקש מהתלמידים להסביר מה פירוש המילה ומתי משתמשים בה. (אחי הוא הפנייה לאח שלי וכמו כן אחי היא פנייה ידידותית או לא רשמית לגבר)

  • האם מישהו קרא לכם פעם 'אחי' או 'אחותי'? מי ובאילו נסיבות?
  • האם אתם משתמשים בפנייה הזאת? למי אתם פונים כך?
  • האם שמעתם אנשים קוראים גם למי שאיננו אחיהם 'אחי'? מי ומתי?

מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים

נקרא את הפסוקים ונראה מי נקרא אחיו של אברם אבינו.
נקדים ונספר לתלמידים שהתורה מתארת בתחילת פרק יד מלחמה בין תשע ממלכות.
נפתח בפרק יד פסוקים יב-כד ונבקש מהתלמידים לעקוב אחרי הקריאה באצבע, ולחפש מי נקרא אחיו של אברם אבינו.

מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

בסוף המלחמה הגדולה ההיא כדרלעומר – המלך הגדול והחזק ביותר לוקח בשבי את לוט.
נבקש מהתלמידים להיזכר בדמותו של לוט, ונכתוב על הלוח כל פרט שהתלמידים מעלים על לוט:

  • לוט הוא בן אחיו של אברם.
  • לוט עזב את חרן ועלה עם אברם ושרי לארץ ישראל.
  • לוט היה אדם עשיר והיו לו מקנה וכסף רבים.
  • היה ריב בין רועי לוט לבין רועי אברם, בעקבות אותו ריב אברם ולוט נפרדו – לוט בחר ללכת לסדום, ואברם נשאר בארץ כנען.

לתלמידים מיומנים אפשר להציג את הפסוקים מדף ההעשרה ולבקש מהם לאסוף את הפרטים על לוט מתוך קריאת הפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
בנוסף בכיתות מתאימות כדאי להציג את המפה של מסעי אברם ולראות את הדרך בה עבר.

נשאל את התלמידים שאלות הבנה על הפסוקים:
בפסוק יג מתואר שהגיע פליט מהמלחמה-

  • מה זה פליט?
  • מה הפליט סיפר לאברם?
  • האם לוט הוא באמת אחיו של אברהם?
  • כמה חניכים אברם לוקח עמו בדרכו לשחרר את לוט מהשבי? (318)

"וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו" (פסוק יד) = אברם הוציא אותם בזריזות –

  • מתי אברם תקף? (בלילה, פסוק טו)

אברם מציל את לוט ואת כל האנשים שהיו עמו ואת רכושם –

  • מה מלך סדום מציע לאברם אחרי שאברם הציל את עמו ורכושו מן השבי? (פסוק כא)
  • האם אברם מסכים להצעתו של מלך סדום?
  • מדוע אברם איננו מעוניין לקבל תמורה בעבור גבורתו והצלתו את הסדומיים ואת רכושם?

ניזכר שלמדנו בפרק יג פסוק ט שלוט ואברם החליטו שדרכיהם ייפרדו – "אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה, וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה", כך אומר אברם ללוט.

  • האם לדעתכם אברם ולוט היו אנשים דומים בבחירותיהם ובאורח חייהם? (לוט חיפש עושר, הוא חיפש רווחה ולא התעניין ברמתם הערכית של התושבים בסדום – כפי שיתברר בהמשך)
  • מה היה הדבר החשוב ביותר ללוט בבחירתו לגור בסדום? (שסדום עשירה "כֻלָּהּ מַשְׁקֶה")
  • האם לדעתכם אברם היה בוחר לגור בסדום? (לא)
  • מדוע אברם יצא להגן על מי ששונה ממנו כל כך בבחירותיו ובאורחות חייו? (אהבתו של אברם אינה תלויה בדבר, אברם רוצה בטובתו של לוט בלא כל שכר או רווח)

מבט לחיים

אברם נשאר נאמן ללוט אף שלוט בחר ללכת לסדום, בעבור אברם אחריות לבן משפחה היא חשובה ומחייבת.

  • מהי לדעתכם אחריות לבן משפחה?
  • שבו בזוגות וספרו על אירוע שאתם זוכרים שבו אתם, ההורים שלכם או האחים שלכם גילו אחריות לבן משפחה.
  • מה חשיבותה של אחריות הדדית במשפחה שלכם? האם אפשר לחיות במשפחה בלי לגלות אחריות זה לזה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בשאלה מה זה 'אחי'. נזכרנו בדמותו של לוט וקראנו את הפסוקים המתארים את נפילתו בשבי, התבוננו במפה וראינו את הדרך שאברם עובר בהצלת אחיינו. דנו במשמעות האחווה והתלמידים מילאו דף עבודה המשקף את יחסם לחברים.
מיומנויות: קריאת פסוקים, התבוננות במפה.
מתודות: שמש אסוציאציות,

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מפת מסעי אברהם
מתוך ויקיפדיה
מפת מסעי אברהם
"וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר, אַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר, כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם עָשׂוּ מִלְחָמָה..." (פסוקים א-ב)

מתוך ויקיפדיה

דפי עבודה והעשרה לשיעור
שיעור חשבון
אָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אִם עוֹשִׂים תְשׁוּבָה, אֲנִי אֶגְאַל אוֹתָם אַחֲרֵי אַרְבָּעָה דוֹרוֹת. וְאִם לֹא...
שיעור חשבון
"וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה....וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לֹא שָׁלֵם עֲו‍ֹן הָאֱמֹרִי עַד הֵנָּה." (טו פסוקים יג, טז)

עבדות במצרים. Luisa Fumi/shutterstock.com

אָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אִם עוֹשִׂים תְשׁוּבָה, אֲנִי אֶגְאַל אוֹתָם אַחֲרֵי אַרְבָּעָה דוֹרוֹת. וְאִם לֹא עוֹשִׂים תְשׁוּבָה, אֲנִי אֶגְאַל אוֹתָם אַחֲרֵי אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנִים. (לפי מיכלתא דרבי ישמעאל, מסכת דפסחא בא, פרשה יד)

להמשך קריאה

בְּסוֹף הַבְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים אֱלוֹהִים מְגַלֶה לְאַבְרָהָם שֶׁהָאָרֶץ לֹא תִהְיֶה שֶׁל צֶאֱצָאֵי אַבְרָהָם מִיָיד, אֶלָא רַק בְּעוֹד זְמַן מְסוּיָם. בְּעוֹד כַּמָה זְמַן בְּדִיוּק? הַתְשׁוּבָה לֹא בְּרוּרָה. לְפִי פָּסוּק יג – בְּעוֹד אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. לְפִי פָּסוּק טז – בְּעוֹד אַרְבָּעָה דוֹרוֹת. שְׁנֵי פְּסוּקִים בְּאוֹתוֹ הַפֶּרֶק מְסַפְּרִים לָנוּ שְׁנֵי דְבָרִים שׁוֹנִים, וְלָכֵן חֲזַ"ל נִיסוּ לִפְתוֹר אֶת הַבְּעָיָה וְלוֹמַר בְּאֶמְצָעוּת הַמִדְרָשׁ שֶׁיֵשׁ שְׁתֵי אֶפְשָׁרוּיוֹת.

  • דוֹר הוּא פֶּרֶק זְמַן שֶׁל כְּ-25 שָׁנָה. כַּמָה זְמַן עוֹבֵר אַחֲרֵי אַרְבָּעָה דוֹרוֹת?
  • מַהוּ זְמַן אָרוֹךְ יוֹתֵר: אַרְבָּעָה דוֹרוֹת אוֹ אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנִים?
  • לְפִי הַמִדְרָשׁ – בְּמָה תָלוּי אוֹרֶךְ הַזְמַן שֶׁיַעֲבוֹר עַד שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל יַגִיעוּ לְאֶרֶץ כְּנַעַן?
נקודת מבט
  "וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה", וְהִבִּיט אַבְרָהָם בַּכּוֹכָבִים וְאָמַר אַבְרָהָם לַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רוֹאֶה אֲנִי בְּמַזָלִי,...
נקודת מבט
"וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם, וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ." (טו, ה)

זריחה על כדור הארץ, Jayjune69/shutterstock.com

אפרים משה ליליין, אברהם, 1908. מתוך ספר תנ"ך מאוייר. מתוך ויקישיתוף

 

"וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה", וְהִבִּיט אַבְרָהָם בַּכּוֹכָבִים וְאָמַר אַבְרָהָם לַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רוֹאֶה אֲנִי בְּמַזָלִי, בַּכּוֹכָבִים, שֶׁלֹא יִהְיוּ לִי בָּנִים. אָמַר לוֹ הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: כָּל בְּנֵי אָדָם יוֹשְׁבִים תַחַת מַזָלָם, מִתַחַת לַכּוֹכָבִים, לְפִיכָךְ הַמַזָל דָן אוֹתָם. אֲבָל אַתָה נִמְצָא מֵעַל כִּיפַּת הָרָקִיעַ – בַּמָקוֹם שֶׁהַמַזָלוֹת, הַכּוֹכָבִים, נִמְצָאִים. וּבְכָל מָקוֹם שֶׁנֶאֱמַר "הַבֵּט" הַכַּוָונָה הִיא מִלְמַעְלָה לְמַטָה, כְּלוֹמַר: הַבֵּט מֵהַשָׁמַיִים לְמַטָה.
  • עַל פִּי הַמִדְרָשׁ, מָה הַמַעֲמָד שֶׁל אַבְרָם בְּעֵינֵי אֱלוֹהִים? בְּמָה הוּא שׁוֹנֶה וּמְיוּחָד מֵהַמַעֲמָד שֶׁל שְׁאָר בְּנֵי הָאָדָם?

  • הִתְבּוֹנְנוּ בִּשְׁתֵי הַתְמוּנוֹת. אֵיזֶה מִיקוּם בְּיַחַס לַכּוֹכָבִים מְבַטֵאת כָּל אַחַת מֵהַתְמוּנוֹת?

עמק השווה
"עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ" – שֵׁם פָּגַשׁ מֶלֶךְ סְדוֹם אֶת אַבְרָם לְאַחַר שֶׁאַבְרָם הֵבִיס...
עמק השווה
"וַיֵּצֵא מֶלֶךְ סְדֹם לִקְרָאתוֹ אַחֲרֵי שׁוּבוֹ מֵהַכּוֹת אֶת כְּדָר לָעֹמֶר וְאֶת הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ." (יד, יז)

kmlmtz66/shutterstock.com

"עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ" – שֵׁם פָּגַשׁ מֶלֶךְ סְדוֹם אֶת אַבְרָם לְאַחַר שֶׁאַבְרָם הֵבִיס וְהַנִיס אֶת אַרְבַּעַת הַמְלָכִים. "עֵמֶק שָׁוֶוה" הָיָה שֵׁם שֶׁל מָקוֹם, כְּפִי הַנִרְאֶה בְּאֵזוֹר יְרוּשָׁלַיִם. פַּרְשָׁנִים מְפָרְשִׁים שֶׁהָיָה זֶה מָקוֹם מִישׁוֹרִי וּפָנוּי מִמִכְשׁוֹלִים. כַּאֲשֶׁר אוֹמְרִים הַיוֹם "הִגִיעוּ לְעֵמֶק הַשָׁוֶוה" לֹא מִתְכַּוְונִים לְשֵׁם שֶׁל מָקוֹם אֶלָא לְכָךָ שֶׁשְׁנֵי אֲנָשִׁים הִפְסִיקוּ לָרִיב וְהִגִיעוּ לַהַסְכָּמָה.

  • בַּתָנָ"ךְ הַכַּוָונָה לְמָקוֹם מַמָש, וּבָעִבְרִית שֶׁל הַיוֹם הַכַּוָונָה לְמוּשָׂג, לְרַעְיוֹן, אֲבָל בְּכָל זֹאת – נַסוּ לִמְצוֹא קֶשֶׁר בֵּין "עֵמֶק שָׁוֶוה" בַּתָנָ"ךְ לְבֵין "עֵמֶק הַשָׁוֶוה" בָּעִבְרִית שֶׁל הַיוֹם.
מחוט ועד שרוך נעל
מֶלֶךְ סְדוֹם רָצָה לָתֵת לְאַבְרָם כֶּסֶף כִּי אַבְרָם הִצִיל אֶת הָעִיר שֶׁלוֹ. אֲבָל אַבְרָם סֵירַב...
מחוט ועד שרוך נעל
"אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ, וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם." (יד, כג)

salajean/shutterstock.com

מֶלֶךְ סְדוֹם רָצָה לָתֵת לְאַבְרָם כֶּסֶף כִּי אַבְרָם הִצִיל אֶת הָעִיר שֶׁלוֹ. אֲבָל אַבְרָם סֵירַב וְלֹא הָיָה מוּכָן לָקַחַת "מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל". מַדוּעַ? כְּדֵי שֶׁלֹא יַגִידוּ שֶׁהוּא נִהְיָה עָשִׁיר בִּזְכוּת מֶלֶךְ סְדוֹם.

להמשך קריאה

הביטוי "מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל" קצת מוזר. היינו מצפים שאברם יגיד שהוא מסרב לקחת כל דבר, מדבר גדול או יקר (למשל עֵדֶר או זהב) ועד דבר קטן או זול (למשל שרוך נעל). אבל חוט הוא קטן וזול, בדיוק כמו שרוך נעל. ייתכן שאברם התכוון שהוא לא מוכן לקחת מחוט שנמצא באזור הראש (בכובע או בציוד לחימה) עד לשרוך הנעל של הלוחמים. .

  • תנו דוגמה לשימוש בביטוי "מחוט ועד שרוך נעל".
  • נסו לחשוב על עוד ביטויים בעברית שיש בהם התבנית: "מ… עד…"
אברם נלחם בארבעת המלכים
אַרְבַּעַת הַמְלָכִים תָקְפוּ אֶת חֲמֵשֶׁת הַמְלָכִים הַמְקוֹמִיִים, בָּהֶם מֶלֶךְ סְדוֹם. בִּזְמַן הַמִתְקָפָה פָּגְעוּ אַרְבַּעַת הַמְלָכִים...
אברם נלחם בארבעת המלכים
"וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן. וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק." (יד, יד-טו)

אנטוניו טמפסטה, אברהם מבריח את האויבים, מאוסף הגלריה הלאומית לאמנות (וושינגטון), מתוך ויקישיתוף

אַרְבַּעַת הַמְלָכִים תָקְפוּ אֶת חֲמֵשֶׁת הַמְלָכִים הַמְקוֹמִיִים, בָּהֶם מֶלֶךְ סְדוֹם. בִּזְמַן הַמִתְקָפָה פָּגְעוּ אַרְבַּעַת הַמְלָכִים בְּאַנְשֵׁי סְדוֹם וְגַם בְּלוֹט, הָאַחְיָין שֶׁל אַבְרָם. אַבְרָם הִצְטָרֵף לַמִלְחָמָה בְּאַרְבַּעַת הַמְלָכִים, כְּדֵי לְהַצִיל אֶת לוֹט הָאַחְיָין שֶׁלוֹ. הַיְצִירָה מְתָאֶרֶת אֶת הַמִלְחָמָה שֶׁל אַבְרָם בְּאַרְבַּעַת הַמְלָכִים וְיֵשׁ בָּה עוֹמֶס גָדוֹל שֶׁל פְּרָטִים, אֵירוּעִים וְזִירוֹת הִתְרַחֲשׁוּת.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּיְצִירָה וְנַסוּ לַעֲנוֹת – מִי הַם חֲמֵשֶׁת הַמְלָכִים? וּמִי הַם אַרְבַּעַת הַמְלָכִים? הֵיכָן אַבְרָם? הַאִם אֶפְשָׁר לְזַהוֹת?

  • חִשְׁבוּ: מַדוּעַ הַיְצִירָה מְעוּצֶבֶת בָּאוֹפֶן הַזֶה?

ברית בין הבתרים
בַּתֵיאוּר שֶׁל "בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים" מְצַוֶוה אֱלוֹהִים עַל אַבְרָם לְבַתֵר חַיוֹת, וּלְאַחַר מִכֵּן מַעֲלֶה אֶת...
ברית בין הבתרים
"וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם." (טו, יא)

ג'יימס טיסו, אברהם מגן על הפגרים, מאוסף המוזאון היהודי בניו-יורק, מתוך ויקישיתוף

בַּתֵיאוּר שֶׁל "בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים" מְצַוֶוה אֱלוֹהִים עַל אַבְרָם לְבַתֵר חַיוֹת, וּלְאַחַר מִכֵּן מַעֲלֶה אֶת הַפְּגָרִים בָּאֵשׁ. זֶה סִימָן לְאַבְרָם שֶׁאֱלוֹהִים יְקַיֵים אֶת הַהַבְטָחָה שֶׁלוֹ – שֶׁיִהְיוּ לוֹ צֶאֱצָאִים וְשֶׁהַם יִירְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ.

להמשך קריאה

הָאוֹמָן הַצָרְפָתִי גֵ'יימְס טִיסוֹ צִיֵיר אֶת אֵירוּעַ בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים. בַּצִיוּר יֵשׁ יְסוֹדוֹת שֶׁל "סִימְבּוֹלִיזְם" – זֶרֶם בָּאוֹמָנוּת שֶׁבּוֹ נִיסוּ הָאוֹמָנִים לְבַטֵא רַעֲיוֹנוֹת בְּעֶזְרַת רְמָזִים, דִימוּיִים וּסְמָלִים. בְּשָׁמַיִים תְכוּלִים מוֹפִיעִים לְפֶתַע עֵיטִים מְאַיְימִים, אוֹ שֶׁאוּלַי מְדוּבָּר בְּעַיִט אֶחָד, כְּמוֹ בַּפָּסוּק, וְהָאוֹמָן מְשַׁכְפֵּל אוֹתוֹ וּמַרְאֶה לָנוּ אֶת הנָתִיב שֶׁל הַתְעוּפָה שֶׁלוֹ כְּדֵי לְהַגְבִּיר אֶת הַהַשְׁפָּעָה עָלֵינוּ? אוּלַי. בָּאוּמָנוּת הַכּוֹל יָכוֹל לִהְיוֹת.

  • כֵּיצַד מַדְגִישׁ הַצִיוּר אֶת הַחֵלֶק שֶׁל אַבְרָם בַּבְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים?
ים המלח
עוּבְדוֹת עַל יַם הַמֶלַח: ›› יַם הַמֶלַח הוּא הַמָקוֹם הַנָמוּךְ בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם כּוּלוֹ. ›› קוֹרְאִים...
ים המלח
"כָּל אֵלֶּה חָבְרוּ אֶל עֵמֶק הַשִּׂדִּים הוּא יָם הַמֶּלַח." (יד, ג)

מפת אזור ים המלח. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

ים המלח, צילום: Suprun Vitaly/shutterstock.com

עוּבְדוֹת עַל יַם הַמֶלַח: ›› יַם הַמֶלַח הוּא הַמָקוֹם הַנָמוּךְ בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם כּוּלוֹ. ›› קוֹרְאִים לוֹ יַם הַמֶלַח בִּגְלַל רִיכּוּז הַמְלָחִים שֶׁבּוֹ, שֶׁהוּא פִּי 10 מֵרִיכּוּז הַמְלָחִים בַּיָם הַתִיכוֹן. ›› בְּיָם הַמֶלַח אֵין דָגִים, הַם לֹא יְכוֹלִים לִחְיוֹת בּוֹ.

להמשך קריאה

››

בִּזְכוּת הַמְלָחִים, כָּל מִי שֶׁנִכְנָס לְיַם הַמֶלַח יָכוֹל לָצוּף בְּקַלוּת. ›› מֵי הַיַרְדֵן נִשְׁפָּכִים לְיַם הַמֶלַח, אֲבָל אֵין מִמֶנוּ שׁוּם נְקוּדַת יְצִיאָה, וְהַמַיִם מִצְטַבְּרִים בּוֹ כְּמוֹ בַּאֲגַם. כֵּיוָון שֶׁמְדוּבָּר בְּאֵזוֹר חַם מְאוֹד, תַהֲלִיךְ הַהִתְאַדוּת שֶׁל הַמַיִם מוּאָץ. הַמַיִם מִתְאַדִים, וְהַמְלָחִים שֶׁבַּמַיִם נִשְׁאָרִים. ›› מֵי יַם הַמֶלַח עֲשִׁירִים בְּגוֹפְרִית, בְּסִידָן וּבְאַשְׁלְגָן. חֶבְרַת "מִפְעֲלֵי יַם הַמֶלַח" עוֹסֶקֶת בַּהֲפָקַת הַמִינֵרָלִים מֵהַמַיִם. פְּעוּלוֹת הַשְׁאִיבָה וְהַהֲפָקָה פּוֹגְעוֹת בַּמַעֲרָךְ הָאֶקוֹלוֹגִי הַטִבְעִי שֶׁל הַיָם, וּמִפְלַס הַמַיִם יוֹרֵד בְּכָל שָׁנָה. ›› אֵזוֹר יָם הַמֶלַח נִקְרָא בְּפֶרֶק יד "עֵמֶק הַשֵׁדִים". הַמִילָה שִׂדִים בָּאָה מֵהַמִילָה שִׂיד/ סִיד, וְהַכַּוָונָה לְחֵמָר וְזֶפֶת. הַכַּוָונָה כַּנִרְאֶה לְאֵזוֹר הָאַגָן הַדְרוֹמִי שֶׁל יַם הַמֶלַח, שָׁם נִמְצָא רִיכּוּז שֶׁל חֵמָר.

  • קִרְאוּ אֶת הָעוּבְדוֹת עַל יַם הַמֶלַח וְחִשְׁבוּ: מַדוּעַ מְכוּנֶה בְּיָמֵינוּ יַם הַמֶלַח גַם "יַם הַמָוֶות"?

מלחמה
הַפְּסוּקִים הָרִאשׁוֹנִים בַּפֶּרֶק מְתָאֲרִים אֶת מַאֲזַן הַכּוֹחוֹת בַּמִלְחָמָה, וּמְצַיְינִים שֵׁמוֹת שֶׁל מְלָכִים וּמְקוֹמוֹת. אַרְבַּעַת הַמְלָכִים...
מלחמה
"וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר אַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם. עָשׂוּ מִלְחָמָה אֶת…" (יד, א-ב)

מפה כוללת של האזור. The Middle East through the eyes of the Ancient Israelites, רוליג, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

מפת אזור ים המלח. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

הַפְּסוּקִים הָרִאשׁוֹנִים בַּפֶּרֶק מְתָאֲרִים אֶת מַאֲזַן הַכּוֹחוֹת בַּמִלְחָמָה, וּמְצַיְינִים שֵׁמוֹת שֶׁל מְלָכִים וּמְקוֹמוֹת. אַרְבַּעַת הַמְלָכִים הַנִזְכָּרִים בְּפָסוּק א: אַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר, אַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר, כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם, נִלְחֲמוּ בַּחֲמֵשֶׁת הַמְלָכִים הַמוֹפִיעִים בְּפָסוּק ב: בֶּרַע מֶלֶךְ סְדֹם, בִּרְשַׁע מֶלֶךְ עֲמֹרָה, שִׁנְאָב מֶלֶךְ אַדְמָה, שֶׁמְאֵבֶר מֶלֶךְ צְבֹיִים, מֶלֶךְ בֶּלַע הִיא צֹעַר.

 
  • מִצְאוּ בַּמַפָּה הַיְמָנִית אֶת הַמְקוֹמוֹת שֶׁמֵהֶם בָּאוּ חֲמֵשֶׁת הַמְלָכִים (לֹא כָּל הַמְקוֹמוֹת מְסוּמָנִים בַּמַפָּה).
  • מִצְאוּ בַּמַפָּה הַשְׂמָאלִית אֶת הַמְקוֹמוֹת שֶׁמֵהֶם בָּאוּ אַרְבַּעַת הַמְלָכִים (לֹא כָּל הַמְקוֹמוֹת מְסוּמָנִים בַּמַפָּה).
  • אַבְרָם עָזַר לְמַלְכֵי סְדוֹם וַעֲמוֹרָה. מַדוּעַ הוּא עָזַר דַוְוקָא לָהֶם? תוּכְלוּ לִמְצוֹא רֶמֶז בְּפָסוּק יב.
לחם ויין
לְאַחַר שֶׁאַבְרָם נִיצֵחַ בַּמִלְחָמָה הוּא הִגִיעַ לְעֵמֶק הַמֶלֶךְ, לַשֶׁטַח שֶׁל מַלְכִּי צֶדֶק, הוּא מֶלֶךְ שָׁלֵם....
לחם ויין
"וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן. וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ." (יד, יח-יט)

קנקן אגירה ליין, מהאתר לכיש, סוף המאה ה- 8 לפני הספירה. אוסף רשות העתיקות. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים

טחינת חיטה באבני ריחיים לשם הכנת לחם. צילום: Gilmanshin/shutterstock.com

לְאַחַר שֶׁאַבְרָם נִיצֵחַ בַּמִלְחָמָה הוּא הִגִיעַ לְעֵמֶק הַמֶלֶךְ, לַשֶׁטַח שֶׁל מַלְכִּי צֶדֶק, הוּא מֶלֶךְ שָׁלֵם. מַלְכִּי צֶדֶק הָיָה גַם כּוֹהֵן גָדוֹל. הוּא קִיבֵּל אֶת פָּנָיו שֶׁל אַבְרָם בַּלֶחֶם וְיַיִן.

להמשך קריאה

לֶחֶם וְיַיִן הַם מַאֲכָלִים בַּעֲלֵי מַשְׁמָעוּת, מַאֲכָלִים בְּסִיסִיִים הַקְשׁוּרִים לַאֲדָמָה. אֶת הַלֶחֶם מְכִינִים מֵחִיטָה וְאֶת הַיַיִן מֵעֲנָבִים. בָּעוֹלָם הָעַתִיק הַלֶחֶם וְהַיַיִן הָיוּ קְשׁוּרִים לִכְרִיתַת בְּרִית. בַּמַהֲלָךְ הַשָׁנִים נִשְׁמְרָה הַמַשְׁמָעוּת הַמְיוּחֶדֶת שֶׁל הַלֶחֶם וְהַיַיִן. בַּתַרְבּוּת הַיְהוּדִית הַלֶחֶם וְהַיַיִן הַם הַדְבָרִים הַבְּסִיסִיִים שֶׁעֲלֵיהֶם מְבָרְכִים בַּסְעוּדָה וּבַקִידוּשׁ. בַּנַצְרוּת הַלֶחֶם וְהַיַיִן מְסַמְלִים אֶת יֵשׁוּ, הַדְמוּת הַמֶרְכָּזִית בַּנַצְרוּת.

  • לְאַחֵר הַקְרָב הִגִיעַ אַבְרָם לְאֵזוֹר עֵמֶק הַמֶלֶךְ. כֵּיצַד יָכוֹל הָיָה לָדַעַת שֶׁלְמַלְכִּי צֶדֶק, מֶלֶךְ שָׁלֵם, יֵשׁ כַּוָונוֹת טוֹבוֹת?

מעשר
מַלְכִּי צֶדֶק קִיבֵּל אֶת פָּנָיו שֶׁל אַבְרָם וּבֵירֵךְ אוֹתוֹ, וְאַבְרָם נָתַן לוֹ מַעֲשֵׂר, כְּלוֹמַר עֲשִׂירִית...
מעשר
"וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ, וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל." (יד, יט-כ)

פטר פאול רובנס, פגישת אברהם ומלכיצדק, 1625 בערך, מאוסף הגלריה הלאומית לאמנות, וושינגטון. מתוך ויקישיתוף

מַלְכִּי צֶדֶק קִיבֵּל אֶת פָּנָיו שֶׁל אַבְרָם וּבֵירֵךְ אוֹתוֹ, וְאַבְרָם נָתַן לוֹ מַעֲשֵׂר, כְּלוֹמַר עֲשִׂירִית מֵהַשָׁלָל בַּמִלְחָמָה. זֹאת מִשׁוּם שֶׁמַלְכִּי צֶדֶק הָיָה כּוֹהֵן, אִישׁ דָת, וְלֹא מִשׁוּם שֶׁהָיָה אֶחָד הַמְלָכִים הַקְשׁוּרִים לַמִלְחָמָה.

להמשך קריאה

וְלָמָה דַוְוקָא עֲשִׂירִית מֵהַשָׁלָל? אַבְרָם הוּא הָרִאשׁוֹן שֶׁמְסוּפָּר עָלָיו בַּתָנָ"ךְ שֶׁנָתַן מַעֲשֵׂר, וְנִרְאֶה שֶׁבְּעִקְבוֹתָיו נִקְבְּעוּ הַכַּמוּת הַמְקוּבֶּלֶת וְהַמוּשָׂג. עֲשִׂירִית הִיא סְכוּם מְכוּבָּד, אֲבָל לֹא מוּגְזָם.

עַד הַיוֹם מְקוּבָּל בַּיַהֲדוּת לִתְרוֹם מַעֲשֵׂר – עֲשָׂרָה אָחוּזִים מִכָּל יְבוּל וַאֲפִילוּ מֵעִסְקָה כַּלְכָּלִית. זוֹ דֶרֶךְ לוֹמַר תוֹדָה.

  • לְפִי דַעְתְכֶם, לְמִי רָצָה אַבְרָם לוֹמַר תוֹדָה עַל שֶׁנִיצֵחַ בַּמִלְחָמָה?

מהי "ברית בין הבתרים"?
הסרטון מתאר בְּצוּרָה הוּמוֹרִיסְטִית בְּאֶמְצָעוּת שְׁתֵי דְמוּיוֹת – סְמַרְט וְדֶבֶק – מַהִי בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים,...
מהי "ברית בין הבתרים"?
"וַיֹּאמַר אֲדֹנָי ה' בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה. וַיֹּאמֶר אֵלָיו קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל. וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִפֹּר לֹא בָתָר." (טו, ח-י)

הסרטון מתאר

בְּצוּרָה הוּמוֹרִיסְטִית בְּאֶמְצָעוּת שְׁתֵי דְמוּיוֹת – סְמַרְט וְדֶבֶק – מַהִי בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים, בֵּין מִי לְמִי נִכְרְתָה וּמָה הַקֶשֶׁר בֵּינָה לְבֵין יְצִיאַת מִצְרַיִם.

  • מָה הַן שְׁתֵי הַהַבְטָחוֹת הָעִיקָרִיוֹת שֶׁהִבְטִיחַ אֱלוֹהִים לְאַבְרָם?

  • מַדוּעַ דַוְוקָא הַמַעֲבָר בֵּין הַבְּתָרִים הוּא סִימַן הַבְּרִית?

קרדיט: מטח