"וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ"
פרק לב, כה-לג
בכמה מילים
בשיעור זה נעסוק ביעקב הנאבק בלילה באיש מסתורי, רגע לפני המפגש הצפוי עם עשו ופמלייתו. נתהה על זהותו של האיש – האם מדובר במלאך ה' או במאבק פנימי של יעקב עם עצמו? נלמד כיצד יעקב צומח ומשתנה מתוך מאבק זה ונפגוש בביטוי לתהליך זה – שינוי שמו מיעקב לישראל – "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" (פסוק כט). בעקבות השינוי שיעקב עובר נחשוב על מאבקים פנימיים שמעצבים את זהותנו ופותחים לנו פתח לצמיחה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נכתוב כל הלוח את המילה האנגלית 'Frenemy'.
נשאל את התלמידים:
- האם מישהו מכיר את המילה הזאת?
- מה פירושה?
- תוכלו לנחש מאילו שתי מילים היא מורכבת? (Friend + Enemy – זהו מושג באנגלית המתאר אדם שהוא חבר וגם אויב)
- האם לפעמים אותו אדם יכול להיות גם חבר וגם אויב? כיצד?
- האם יש לכם Frenemies?
נזמין את התלמידים להציע מילה מקבילה בעברית.
- האם צריך מילה כזו בעברית?
אפשרות שנייה – תמונה ושיחה:
נקרין לתלמידים את התמונה שבה מצולם פסלו של האמן ג'ונתן בורובסקי.
נשאל את התלמידים:
- איזו סיטואציה מתואר בפסל?
- מיהן לדעתכם הדמויות הנאבקות?
- האם אפשר לפרש את הפסל הזה באופן נוסף מלבד מאבק בין שתי דמויות?
- האם יש כאן גם חיבור?
נשמע הצעות אפשריות פרשניות ומתוכן נצא ללימוד הפרק.
אפשרות שלישית – שינוי שם – שיר ושיחה:
נשמע עם התלמידים את השיר 'לכל איש יש שם' שכתבה המשוררת זלדה ושרה חווה אלברשטיין.
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם הרעיון שהשיר הזה מנסה לבטא בנוגע לשמו של אדם?
- למה מתכוונת המשוררת בקביעתה שרבים הם הנותנים שמות לאדם?
- האם אלו שמות שונים?
נקיים שיחה קצרה על השפעת השם על זהותנו.
- האם לשמנו יש השפעה על זהותנו?
- האם הוא מבטא את אופיינו?
- מדוע אנשים מסוימים מחליפים את שמם והאם לדעתכם זה יכול לגרום לשינוי בחייהם או לבטא שינוי כזה?
נציין שהיום נפגוש ביעקב העובר שינוי שבא לידי ביטוי גם בהחלפת שמו.
הזמנה לקריאה
נקרא בזריזות את פסוקים א-כא בפרק לב ונסביר בקצרה את המסופר: בפרק לב יעקב שולח שליחים ומבקש להיפגש עם עשו אחיו. הפעם האחרונה שבה ראה יעקב את עשו הייתה לפני שנמלט ממנו לאחר גנבת הבכורה. הבשורה מגיעה ליעקב: "עֵשָׂו… הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ". יעקב המבוהל והחושש ממלחמת אחים חוצה לשניים את מחנהו ומתפלל לאלוהים שיהיה בעזרו. ואז יורד הלילה. מה יקרה כעת?
נקרא יחד את פסוקים כה-לא, נוודא הבנה כללית של העלילה באמצעות שאלות הבנה:
- מי תוקף את יעקב לאחר שנשאר לבדו? (איש מסתורי)
- מה מתרחש בין האיש ליעקב? (מאבק פיזי)
- האם יעקב נפגע במהלך המאבק? מה תוצאות הפגיעה? (נפגע בגיד הנשה שעל הירך, צולע על ירכו)
- מה מבקש יעקב מן האיש? (לדעת את שמו ושיברך אותו)
- לאיזו בקשה נענה האיש? (מברך אותו ומשנה את שמו מיעקב לישראל)
- כיצד יעקב קורא למקום המאבק ומדוע? ("פְּנִיאֵל – כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי")
לאחר הבנה של פשט הסיפור נציין שלפנינו סיפור מסתורי ועלום שמעלה שאלות רבות. נבקש מהתלמידים לחשוב בזוגות ולכתוב שאלה אחת שעולה מתוך הכתוב. נכתוב את השאלות שהתלמידים מעלים על הלוח. לאורך השיעור ננסה לענות לשאלות באמצעות פרשנים ומתוך פרשנות משלנו.
להלן דוגמאות לשאלות לשימוש המורה:
- מי היה התוקף המסתורי ומה הסיבה למאבקו ביעקב?
- כיצד ייתכן שיעקב נשאר לבדו ונאבק באיש נוסף?
- מי ניצח במאבק?
- אם האיש הוא מלאך, כיצד הוא לא הצליח לנצח את יעקב מיד בראשית המאבק?
- כיצד קשורה זהותו של האיש לחשש מעליית השחר?
- מה משמעותה של הנגיעה בכף ירך יעקב?
נשאל את התלמידים:
- מקריאה ראשונית, מיהו לדעתכם האיש המסתורי שעמו נאבק יעקב?
נשמע את הצעות התלמידים ונחלק את הכיתה לשלוש קבוצות – כל קבוצה תקבל פרשנות בכרטיסייה המסבירה את זהותו של האיש המסתורי (ראו דף עבודה ופתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
אחרי העבודה בקבוצות תציג כל קבוצה את הפירוש שקיבלה ואת האופן שבו הפרשן מפרש את זהות האיש המסתורי.
נדון עם התלמידים:
- איזו מן הפרשנויות מועדפת עליכם? ומדוע?
- האם לדעתכם אפשר לראות במאבקו של יעקב גם מאבק פנימי?
- אם כן, אילו חלקים ביעקב נאבקים זה בזה?
נשאל את התלמידים:
- מהם שני הדברים שהמלאך מעניק ליעקב? (ברכה ושם חדש)
- האם לדעתכם יש קשר בין שתי המתנות האלה לבין התזמון של המאבק דווקא בלילה ההוא, רגע לפני המפגש הצפוי עם עשו?
ברכה בלי רמייה – "וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר":
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם יעקב מתעקש כל כך לקבל ברכה מן המלאך?
- האם בקשתו מזכירה לכם ברכה דומה שביקש בעבר?
ניזכר בברכה שקיבל יעקב במרמה מאביו בפרק כז. נשווה בין בקשת הברכה והמענה בבראשית כז לפרקנו. נבקש מהתלמידים למלא בזוגות את הטבלה שבדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נבדוק את הטבלה על הלוח ונשאל:
- מדוע לדעתכם היה ליעקב צורך לקבל ברכה נוספת, ואף להזדהות בשמו?
- האם לדעתכם התעקשותו על קבלת הברכה הזאת קשורה לשנותיו הארוכות בבית לבן ולמה שעבר שם?
נקרין על הלוח קטע מתוך מאמרה של גליה סמו.
נשאל את התלמידים:
- כיצד המאמר מסביר את בקשת יעקב לברכה?
- איזה קשר יוצרת המחברת בין משמעות שמו של יעקב ובין השינוי שהוא מבקש לעבור?
שינוי השם – השלמת התהליך הפנימי שעובר יעקב:
נקרא שוב את פסוק כט ונשאל:
- כיצד המלאך מסביר את משמעות שינוי השם מיעקב לישראל?
נקרא את פרשנות רד"ק לפסוק.
נשאל את התלמידים:
- כיצד רד"ק מסביר את שינוי השם? (יעקב הוכיח התמודדות מרשימה גם עם מלאך ה' וגם עם אנשים שניסו לפגוע בו ולא יכלו לו)
- איזה קשר רד"ק יוצר בין לבן ובין עשו? (לבן ניסה לפגוע בו בעבר אך לא יכול לו. כך יהיה גם עם עשו. יש כאן הבטחה שבמפגש עם עשו לא יאונה ליעקב כל רע)
- חשבו על פרשנות נוספת לשינוי השם. רמז: חשבו על השורש עק"ב לעומת השורש יש"ר.
נקרין על הלוח את פסוק ד בפרק מ בישעיהו.
נזהה את השורשים עק"ב ויש"ר בפסוק ונשאל את התלמידים:
- איזה מצב עתידי בטבע הפסוק מתאר? (הגיא יגבה וההר ינמך, כך שמקווים מעוקלים ייווצר קו אחד ישר, מישורי)
נוכל להזמין תלמיד ללוח לצייר את הפסוק – הר וגבעה נעשים מישור.
נשאל את התלמידים:
- האם נוכל לראות בביטוי "וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר" גם מטפורה לתהליך הפנימי שעבר יעקב בנוגע לשקר ולאמת? (יעקב נהיה מאיש "עקוב", מפותל, שנאלץ לפעול בדרכים של שקר ומרמה, לאיש ישר שהולך בדרכי האל. מכאן שינוי השם: יעקב נעשה ישראל)
נסכם: הפסוקים שקראנו מספרים סיפור של שינוי. בתחילתו ניצב אדם מפוחד החושש לחייו ולחיי משפחתו ומבקש לכפר על חטאי נעוריו בלי לדעת אם יצליח במשימתו. בסופו של הסיפור עומד לפנינו אדם שקיבל במתנה את חייו ואף זכה בברכת האל. המפגש והמאבק עם האיש היא למעשה הזדמנות שניתנת ליעקב לשנות לעומק את מהלך חייו, להשאיר מאחוריו את 'יעקב' ולהפוך להיות 'ישראל'. יעקב, שהצליח סוף-סוף לקבל ברכה והבטחה שלא במרמה אלא ביושר, יוכל כעת לגשת למפגש עם אחיו בלא פחד ולפייס גם אותו.
מבט לחיים
למדנו על יעקב שלאחר המאבק במלאך ה' – שאפשר לראות בו מאבק בכוחות הפנימיים שבו – מצליח לעבור שינוי רב ערך, להשאיר מאחוריו פחדים וחרטות ולצאת לדרך חדשה.
נתחלק לזוגות ונקרא יחד את שירה של יונה וולך 'החיים שיש לך' (ראו קישור למילות השיר גם בממערך השיעור).
ננחה את התלמידים לקרוא את השיר ולחשוב בזוגות כיצד השיר מתקשר לסיפורו של יעקב.
לאחר מכן נדון עם התלמידים במליאה:
- האם גם בחייכם היו לכם מעין 'נקודות בריאה' שגיליתם בהן מחדש את עצמכם ואת כוחותיכם?
- האם קרה לכם שהעזתם ללמוד שיעור קשה מהתנהגות שגויה ואזרתם אומץ לתקן ולהתחיל מהתחלה?
- האם התהליך שלכם היה כולו פנימי או שהושפע ממאבק עם אחרים? כיצד?
אם תהיה אווירה מתאימה, נזמין את התלמידים לשתף בסיפורים אישיים ומחשבות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את סיפור מאבקו של יעקב במלאך וראינו בו מטפורה לתהליך פנימי של תיקון ומציאת הדרך הישרה.
מיומנויות: פרשנות ימי הביניים, זיהוי שורשים של מילים והשוואה לשונית בין מקורות מקראיים.
מתודות: שמענו שיר שמציע פרשנות מדרשית, השתמשנו בכרטיסיות עבודה וסיימנו בדיון.
מאמרים:
- 'יעקב נאבק במלאך', מאמרה המלא של גליה סמו מתוך אתר מקראנט.
- 'סצנת המאבק כחלק מרכזי במפגש יעקב ועשו', מאמרו של הרב אלחנן סמט מתוך אתר דעת.