סגור תצוגת כיתה
הפרק

"וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ"

פרק לב, כה-לג

שיעור שלישי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בשיעור זה נעסוק ביעקב הנאבק בלילה באיש מסתורי, רגע לפני המפגש הצפוי עם עשו ופמלייתו. נתהה על זהותו של האיש – האם מדובר במלאך ה' או במאבק פנימי של יעקב עם עצמו? נלמד כיצד יעקב צומח ומשתנה מתוך מאבק זה ונפגוש בביטוי לתהליך זה – שינוי שמו מיעקב לישראל – "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" (פסוק כט). בעקבות השינוי שיעקב עובר נחשוב על מאבקים פנימיים שמעצבים את זהותנו ופותחים לנו פתח לצמיחה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – דיון:
נכתוב כל הלוח את המילה האנגלית 'Frenemy'.
נשאל את התלמידים:

  • האם מישהו מכיר את המילה הזאת?
  • מה פירושה?
  • תוכלו לנחש מאילו שתי מילים היא מורכבת? (Friend + Enemy – זהו מושג באנגלית המתאר אדם שהוא חבר וגם אויב)
  • האם לפעמים אותו אדם יכול להיות גם חבר וגם אויב? כיצד?
  • האם יש לכם Frenemies?

נזמין את התלמידים להציע מילה מקבילה בעברית.

  • האם צריך מילה כזו בעברית?

אפשרות שנייה – תמונה ושיחה:
נקרין לתלמידים את התמונה שבה מצולם פסלו של האמן ג'ונתן בורובסקי.
נשאל את התלמידים:

  • איזו סיטואציה מתואר בפסל?
  • מיהן לדעתכם הדמויות הנאבקות?
  • האם אפשר לפרש את הפסל הזה באופן נוסף מלבד מאבק בין שתי דמויות?
  • האם יש כאן גם חיבור?

נשמע הצעות אפשריות פרשניות ומתוכן נצא ללימוד הפרק.

אפשרות שלישית – שינוי שם – שיר ושיחה:
נשמע עם התלמידים את השיר 'לכל איש יש שם' שכתבה המשוררת זלדה ושרה חווה אלברשטיין.
נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם הרעיון שהשיר הזה מנסה לבטא בנוגע לשמו של אדם?
  • למה מתכוונת המשוררת בקביעתה שרבים הם הנותנים שמות לאדם?
  • האם אלו שמות שונים?

נקיים שיחה קצרה על השפעת השם על זהותנו.

  • האם לשמנו יש השפעה על זהותנו?
  • האם הוא מבטא את אופיינו?
  • מדוע אנשים מסוימים מחליפים את שמם והאם לדעתכם זה יכול לגרום לשינוי בחייהם או לבטא שינוי כזה?

נציין שהיום נפגוש ביעקב העובר שינוי שבא לידי ביטוי גם בהחלפת שמו.

הזמנה לקריאה

נקרא בזריזות את פסוקים א-כא בפרק לב ונסביר בקצרה את המסופר: בפרק לב יעקב שולח שליחים ומבקש להיפגש עם עשו אחיו. הפעם האחרונה שבה ראה יעקב את עשו הייתה לפני שנמלט ממנו לאחר גנבת הבכורה. הבשורה מגיעה ליעקב: "עֵשָׂו… הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ". יעקב המבוהל והחושש ממלחמת אחים חוצה לשניים את מחנהו ומתפלל לאלוהים שיהיה בעזרו. ואז יורד הלילה. מה יקרה כעת?
נקרא יחד את פסוקים כה-לא, נוודא הבנה כללית של העלילה באמצעות שאלות הבנה:

  • מי תוקף את יעקב לאחר שנשאר לבדו? (איש מסתורי)
  • מה מתרחש בין האיש ליעקב? (מאבק פיזי)
  • האם יעקב נפגע במהלך המאבק? מה תוצאות הפגיעה? (נפגע בגיד הנשה שעל הירך, צולע על ירכו)
  • מה מבקש יעקב מן האיש? (לדעת את שמו ושיברך אותו)
  • לאיזו בקשה נענה האיש? (מברך אותו ומשנה את שמו מיעקב לישראל)
  • כיצד יעקב קורא למקום המאבק ומדוע? ("פְּנִיאֵל – כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי")

לאחר הבנה של פשט הסיפור נציין שלפנינו סיפור מסתורי ועלום שמעלה שאלות רבות. נבקש מהתלמידים לחשוב בזוגות ולכתוב שאלה אחת שעולה מתוך הכתוב. נכתוב את השאלות שהתלמידים מעלים על הלוח. לאורך השיעור ננסה לענות לשאלות באמצעות פרשנים ומתוך פרשנות משלנו.
להלן דוגמאות לשאלות לשימוש המורה:

  • מי היה התוקף המסתורי ומה הסיבה למאבקו ביעקב?
  • כיצד ייתכן שיעקב נשאר לבדו ונאבק באיש נוסף?
  • מי ניצח במאבק?
  • אם האיש הוא מלאך, כיצד הוא לא הצליח לנצח את יעקב מיד בראשית המאבק?
  • כיצד קשורה זהותו של האיש לחשש מעליית השחר?
  • מה משמעותה של הנגיעה בכף ירך יעקב?

נשאל את התלמידים:

  • מקריאה ראשונית, מיהו לדעתכם האיש המסתורי שעמו נאבק יעקב?

נשמע את הצעות התלמידים ונחלק את הכיתה לשלוש קבוצות – כל קבוצה תקבל פרשנות בכרטיסייה המסבירה את זהותו של האיש המסתורי (ראו דף עבודה ופתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
אחרי העבודה בקבוצות תציג כל קבוצה את הפירוש שקיבלה ואת האופן שבו הפרשן מפרש את זהות האיש המסתורי.
נדון עם התלמידים:

  • איזו מן הפרשנויות מועדפת עליכם? ומדוע?
  • האם לדעתכם אפשר לראות במאבקו של יעקב גם מאבק פנימי?
  • אם כן, אילו חלקים ביעקב נאבקים זה בזה?

נשאל את התלמידים:

  • מהם שני הדברים שהמלאך מעניק ליעקב? (ברכה ושם חדש)
  • האם לדעתכם יש קשר בין שתי המתנות האלה לבין התזמון של המאבק דווקא בלילה ההוא, רגע לפני המפגש הצפוי עם עשו?

ברכה בלי רמייה – "וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר":
נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם יעקב מתעקש כל כך לקבל ברכה מן המלאך?
  • האם בקשתו מזכירה לכם ברכה דומה שביקש בעבר?

ניזכר בברכה שקיבל יעקב במרמה מאביו בפרק כז. נשווה בין בקשת הברכה והמענה בבראשית כז לפרקנו. נבקש מהתלמידים למלא בזוגות את הטבלה שבדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). 
נבדוק את הטבלה על הלוח ונשאל:

  • מדוע לדעתכם היה ליעקב צורך לקבל ברכה נוספת, ואף להזדהות בשמו?
  • האם לדעתכם התעקשותו על קבלת הברכה הזאת קשורה לשנותיו הארוכות בבית לבן ולמה שעבר שם?

נקרין על הלוח קטע מתוך מאמרה של גליה סמו.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד המאמר מסביר את בקשת יעקב לברכה?
  • איזה קשר יוצרת המחברת בין משמעות שמו של יעקב ובין השינוי שהוא מבקש לעבור?

שינוי השם – השלמת התהליך הפנימי שעובר יעקב:
נקרא שוב את פסוק כט ונשאל:

  • כיצד המלאך מסביר את משמעות שינוי השם מיעקב לישראל?

נקרא את פרשנות רד"ק לפסוק.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד רד"ק מסביר את שינוי השם? (יעקב הוכיח התמודדות מרשימה גם עם מלאך ה' וגם עם אנשים שניסו לפגוע בו ולא יכלו לו)
  • איזה קשר רד"ק יוצר בין לבן ובין עשו? (לבן ניסה לפגוע בו בעבר אך לא יכול לו. כך יהיה גם עם עשו. יש כאן הבטחה שבמפגש עם עשו לא יאונה ליעקב כל רע)
  • חשבו על פרשנות נוספת לשינוי השם. רמז: חשבו על השורש עק"ב לעומת השורש יש"ר.

נקרין על הלוח את פסוק ד בפרק מ בישעיהו.
נזהה את השורשים עק"ב ויש"ר בפסוק ונשאל את התלמידים:

  • איזה מצב עתידי בטבע הפסוק מתאר? (הגיא יגבה וההר ינמך, כך שמקווים מעוקלים ייווצר קו אחד ישר, מישורי)

נוכל להזמין תלמיד ללוח לצייר את הפסוק – הר וגבעה נעשים מישור.
נשאל את התלמידים:

  • האם נוכל לראות בביטוי "וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר" גם מטפורה לתהליך הפנימי שעבר יעקב בנוגע לשקר ולאמת? (יעקב נהיה מאיש "עקוב", מפותל, שנאלץ לפעול בדרכים של שקר ומרמה, לאיש ישר שהולך בדרכי האל. מכאן שינוי השם: יעקב נעשה ישראל)

נסכם: הפסוקים שקראנו מספרים סיפור של שינוי. בתחילתו ניצב אדם מפוחד החושש לחייו ולחיי משפחתו ומבקש לכפר על חטאי נעוריו בלי לדעת אם יצליח במשימתו. בסופו של הסיפור עומד לפנינו אדם שקיבל במתנה את חייו ואף זכה בברכת האל. המפגש והמאבק עם האיש היא למעשה הזדמנות שניתנת ליעקב לשנות לעומק את מהלך חייו, להשאיר מאחוריו את 'יעקב' ולהפוך להיות 'ישראל'. יעקב, שהצליח סוף-סוף לקבל ברכה והבטחה שלא במרמה אלא ביושר, יוכל כעת לגשת למפגש עם אחיו בלא פחד ולפייס גם אותו.

מבט לחיים

למדנו על יעקב שלאחר המאבק במלאך ה' – שאפשר לראות בו מאבק בכוחות הפנימיים שבו – מצליח לעבור שינוי רב ערך, להשאיר מאחוריו פחדים וחרטות ולצאת לדרך חדשה.
נתחלק לזוגות ונקרא יחד את שירה של יונה וולך 'החיים שיש לך' (ראו קישור למילות השיר גם בממערך השיעור).
ננחה את התלמידים לקרוא את השיר ולחשוב בזוגות כיצד השיר מתקשר לסיפורו של יעקב.
לאחר מכן נדון עם התלמידים במליאה:

  • האם גם בחייכם היו לכם מעין 'נקודות בריאה' שגיליתם בהן מחדש את עצמכם ואת כוחותיכם?
  • האם קרה לכם שהעזתם ללמוד שיעור קשה מהתנהגות שגויה ואזרתם אומץ לתקן ולהתחיל מהתחלה?
  • האם התהליך שלכם היה כולו פנימי או שהושפע ממאבק עם אחרים? כיצד?

אם תהיה אווירה מתאימה, נזמין את התלמידים לשתף בסיפורים אישיים ומחשבות.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את סיפור מאבקו של יעקב במלאך וראינו בו מטפורה לתהליך פנימי של תיקון ומציאת הדרך הישרה.
מיומנויות: פרשנות ימי הביניים, זיהוי שורשים של מילים והשוואה לשונית בין מקורות מקראיים.
מתודות: שמענו שיר שמציע פרשנות מדרשית, השתמשנו בכרטיסיות עבודה וסיימנו בדיון.

אפשר עוד...

מאמרים:

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
הפסל Molecule Man של ג'ונתן בורובסקי
מתוך ויקיפדיה
הפסל Molecule Man של ג'ונתן בורובסקי
"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ, וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר". (פסוק כה)

מתוך ויקיפדיה

לכל איש יש שם
למילות השיר קרדיט: השיר 'לכל איש יש שם' שכתבה זלדה ושרה חווה אלברשטיין. פורסם על...
לכל איש יש שם

למילות השיר

קרדיט: השיר 'לכל איש יש שם' שכתבה זלדה ושרה חווה אלברשטיין. פורסם על ידי חווה אלברשטיין ב-13 באוקטובר 2011.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
יעקב נאבק במלאך, גליה סמו
"שמו של יעקב עומד בניגוד למעמד הברכה שקיבל במרמה מאביו, בפרק כז, שם נשאל יעקב...
יעקב נאבק במלאך, גליה סמו

"שמו של יעקב עומד בניגוד למעמד הברכה שקיבל במרמה מאביו, בפרק כז, שם נשאל יעקב לזהותו – 'מִי אַתָּה בְּנִי?' וענה 'אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ'. כיוון ששנות חייו אצל לבן לימדוהו כמה שגויה הייתה בחירתו במרמה, עתה הוא מבקש לקבל ברכה בשמו שלו. השם הוא מרכיב מרכזי בזהות, וכאשר יעקב מציין את שמו, אפשר שהוא מבין עד כמה שמו הולם אותו. יעקב, האיש שאחז בעקב אחיו ועקב אותו שוב ושוב, ששמו הפך שם נרדף למרמה וערמומיות… ההודאה בנכונות השם סוללת את הדרך להענקת שם חדש, מתן הזדמנות לחיים אחרים".

מתוך אתר מקראנט

רד"ק על פסוק כט
"כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים" – עם מלאך, שנאבקת עמי ולא יכולתי לך להפילך."וְעִם אֲנָשִׁים" –...
רד"ק על פסוק כט

"כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים" – עם מלאך, שנאבקת עמי ולא יכולתי לך להפילך.
"וְעִם אֲנָשִׁים" – עם לבן ועם עשו, שהרי בלבם להרע לך ולא יכולו לך, כי כמו שקרה לך עם לבן כן יקרה לך עם עשו ואלופיו.

ישעיהו פרק מ פסוק ד
"כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא וְכָל, הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ, וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה".
ישעיהו פרק מ פסוק ד

"כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא וְכָל, הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ, וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה".

החיים שיש לך / יונה וולך
למילות השיר
החיים שיש לך / יונה וולך
מוכן לכל תרחיש אפשרי
לקראת המפגש עם אחיו, יעקב הכין את עצמו לשלוש אפשרויות: לדורון, לתפילה ולמלחמה. לדורון –...
מוכן לכל תרחיש אפשרי
"וַיֹּאמֶר אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ, וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה."
(לב, ט)

קרדיט: shutterstock.com

לקראת המפגש עם אחיו, יעקב הכין את עצמו לשלוש אפשרויות: לדורון, לתפילה ולמלחמה.
לדורון – "וַתַּעֲבֹר הַמִּנְחָה עַל פָּנָיו" (לב, כב).
לתפילה – "אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם" (לב, י).
למלחמה – "וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה" (לב, ט).

(עיבוד לפירוש רש"י לבראשית לב, ט)

  • מה הן שלוש החלופות שאליהן נערך יעקב, ואיזו עדיפה לדעתכם?
הרמאי מרומה
כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה הָיָה קוֹרֵא לָהּ "רָחֵל" וְהִיא עוֹנָה לוֹ, בַּבֹּקֶר "וְהִנֵּה הִיא לֵאָה" (בראשית...
הרמאי מרומה
"וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה, וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי."
(כט, כה)

מציורי התנ"ך של אבל פן, ועיני לאה רכות. 1923 בקרוב. באדיבות המשפחה

כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה הָיָה קוֹרֵא לָהּ "רָחֵל" וְהִיא עוֹנָה לוֹ,
בַּבֹּקֶר "וְהִנֵּה הִיא לֵאָה" (בראשית כט, כה).
אָמַר לָהּ: מָה רַמָּאִית בַּת רַמַּאי! וְלֹא הָיִיתִי קוֹרֵא לָךְ "רָחֵל" בַּלַּיְלָה וְאַתְּ עוֹנָה לִי?
אָמְרָה לוֹ: יֵשׁ סוֹפֵר שֶׁאֵין לוֹ תַּלְמִידִים?
לֹא כָּךְ הָיָה קוֹרֵא לְךָ אָבִיךָ "עֵשָׂו" וְאַתָּה עוֹנֶה לוֹ?

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • על פי המדרש, מדוע הרשתה לעצמה לאה לרמות את יעקב?
ברחל בתך הקטנה
בסיפור שלפנינו יעקב מציע ללבן עסקה: תמורת רחל הוא יעבוד שבע שנים אצל לבן. פרטי...
ברחל בתך הקטנה
"וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל, וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה."
(כט, יח)

קרדיט: shutterstock.com

בסיפור שלפנינו יעקב מציע ללבן עסקה: תמורת רחל הוא יעבוד שבע שנים אצל לבן. פרטי העִסקה היו מפורשים ומדויקים: יעקב יעבוד אצל לבן תמורת רחל בתו הקטנה. על רקע הפירוט בולט עוד יותר מעשה הרמייה של לבן.

להמשך קריאה

היום משמעות הביטוי "ברחל בתך הקטנה" היא – באופן ברור ומפורש, בלי להשאיר מקום לספק. משמעות הביטוי התגלגלה בעקבות מדרש חז"ל המראה כיצד רימה לבן את יעקב אף שזה דייק כל כך בתנאי העִסקה.

  • כתבו משפט ושבצו בו את הביטוי "ברחל בתך הקטנה" במשמעותו היום.
עצמי ובשרי אתה
כשלבן פוגש את יעקב, הוא מביע קרבה רבה אל יעקב: הוא רץ לקראתו, מחבק ומנשק...
עצמי ובשרי אתה
"וַיֹּאמֶר לוֹ לָבָן אַךְ עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה, וַיֵּשֶׁב עִמּוֹ חֹדֶשׁ יָמִים."
(כט, יד)

shutterstock.com

כשלבן פוגש את יעקב, הוא מביע קרבה רבה אל יעקב: הוא רץ לקראתו, מחבק ומנשק אותו ומכריז: "עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה", כלומר אתה בן משפחתי הקרוב. מובן שביטויי קרבה אלה עומדים בניגוד למה שעתיד להתרחש בקרוב – לבן ירמה את יעקב וייתן לו את לאה במקום את רחל.

להמשך קריאה

המילה "עַצְמִי", המציינת את הגוף בכללותו, התגלגלה מן המילה "עֶצֶם", שמשמעה כל אחד מחלקי השלד. הביטוי "עצמי ובשרי" מתאר קרבת דם בין בני משפחה קרובים, בדומה למשמעות הביטוי בפרק.

  • אילו עוד ביטויים בשפה העברית מציינים קשר של קרבת דם או של קרבה גדולה בין אנשים?
אני אוהב אותך, לאה
השיר "אני אוהב אותך לאה" שכתב אהוד מנור, מתאר את לאה מנקודת מבטו של יעקב....
אני אוהב אותך, לאה
"וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת, וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה."
(כט, יז)

השיר "אני אוהב אותך לאה" שכתב אהוד מנור, מתאר את לאה מנקודת מבטו של יעקב.

למילות השיר

אני אוהב אותך לאה
מילים: אהוד מנור
לחן: צביקה פיק

את אותו הבוקר לא אשכח
כשטמנת ראשך בתוך הַכַּר
אור השמש על האוהל נח
וראשי הָלוּם שֵׁכָר.

כשלחשתי באוזנך את שמה
את ידי אספת ביד קרה
ודמעה אחת חמה
אל כפות ידי נשרה.

הנה ימים רבים חלפו
ושתי ידי עייפו
ועינייך מה יָפוּ
כעיני רחל.
אני אוהב אותך לאה
אוהב אותך גאה
אם אשכח אותך לאה
שמי לא ישראל.

אל ימר ליבך על אחותך
הן בנייך לצידך יושבים
אל תפני אישה את מבטך
כל חלומותיי קרובים.

מה בקשתך אִמְרִי לאה
שבע השנים חלפו מזמן
ונותרה רק עוד שעה
טרם ייסגר הגן.

הנה ימים רבים חלפו…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • איזו מערכת יחסים בין יעקב ללאה מתוארת בשיר? האם תיאור זה תואם את הסיפור המקראי?

קרדיט: צביקה פיק – אני אוהב אותך לאה / מוזיקה ישראלית

הצילני נא
  קטֹנתימילים: מן המקורותלחן: יונתן רזאל קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ...
הצילני נא
"קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ, כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים."
(לב, יא-יב)

 

למילות השיר

קטֹנתי
מילים: מן המקורות
לחן: יונתן רזאל

קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים
וּמִכָּל הָאֱמֶת
אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ

כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן
עַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת

הַצִּילֵנִי נָא
הַצִּילֵנִי נָא
הַצִּילֵנִי נָא

כִּי חַסְדְּךָ גָּדוֹל עָלָי
וְהִצַּלְתָּ נַפְשִׁי מִשְּׁאוֹל תַּחְתִּיָּה.

  • אילו חלקים מהפסוקים שעליהם מבוסס השיר הושמטו ממנו?
  • כיצד השמטות אלו משפיעות על תוכן השיר – איזו משמעות חדשה נוצקה למילים לאחר השמטות אלה?

קרדיט: קטֹנתי – יונתן רזאל / מוזיקה ישראלית

שעיר / אדום
אדום (או שעיר) הייתה ממלכה ששכנה בהרי אדום שבדרום עבר הירדן המזרחי, על פני רוב...
שעיר / אדום
"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם."
(לב, ד)

מפה של שעיר / אדום. Electionworld, Edom, CC BY 3.0

אדום (או שעיר) הייתה ממלכה ששכנה בהרי אדום שבדרום עבר הירדן המזרחי, על פני רוב שטחה של מדינת ירדן כיום. על פי המקרא, צאצאי עֵשָׂו ישבו במקום.
בתקופת הנדודים במדבר סירבו האדומים לתת לבני ישראל לעבור בארצם. בתקופת דוד נכבשה אדום, והפכה לממלכה כבושה שהעלתה מיסים לישראל. בהמשך מרדו האדומים בישראל כמה פעמים ואף השתתפו בהחרבת בית המקדש הראשון.

להמשך קריאה

מן הממצאים הארכאולוגיים באזור אפשר ללמוד כי ההתיישבות בו החלה באלף השלישי לפני הספירה, אולם שיאה של הממלכה האדומית היה בין המאות 11-13 לפני הספירה, והיא אף מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות מתקופה זו. אדום נחשבה לממלכה חזקה מבחינה כלכלית ומבחינה תרבותית, בין השאר בזכות מכרות הנחושת שלה ודרכי המסחר הבין-לאומיות החשובות שעברו בה.

  • כיצד מערכת היחסים בין יעקב לבין עֵשָׂו משקפת את היחסים בין אדום לבין ישראל בהמשך?
פנואל
פנואל שכנה בעֵבֶר הירדן המזרחי (בשטחה של ירדן כיום) על שפת נחל יבוק. שמה של...
פנואל
"וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל, כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי."
(לב, לא)

פנואל שכנה בעֵבֶר הירדן המזרחי (בשטחה של ירדן כיום) על שפת נחל יבוק. שמה של העיר קשור למסורת זו: "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל, כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים…" (בראשית לב, לא). אם כן מדרש השֵׁם – שָׁם ראה יעקב את פני האל. בספר שופטים מסופר כי אנשי פנואל סירבו לסייע לגדעון כאשר רדף אחר מלכי מִדְיָן, ולכן גדעון הענישם קשות. לאחר פילוג הממלכה המאוחדת בחר ירבעם בן נבט בפנואל כעיר הבירה של ממלכת ישראל.

  • לפי הפרק, העיר פניאל נמצאת בצומת מרכזי גם מבחינה גאוגרפית וגם מבחינת הלך הרוח של גיבור הסיפור – יעקב. הסבירו אילו שני צמתים מייצגת העיר.
כי רועה היא
רועה הצאן מוציא את הצאן למרעה, דואג לו למזון, למים ולמחסה ומגן עליו מפני חיות...
כי רועה היא
"עוֹדֶנּוּ מְדַבֵּר עִמָּם, וְרָחֵל בָּאָה עִם הַצֹּאן אֲשֶׁר לְאָבִיהָ כִּי רֹעָה הִוא."
(כט, ט)

רועה הצאן מוציא את הצאן למרעה, דואג לו למזון, למים ולמחסה ומגן עליו מפני חיות טרף, פגעי טבע ושודדים. זהו אחד המקצועות העתיקים ביותר – ידוע כי רועים היו קיימים במזרח התיכון עוד לפני כ-10,000 שנה.

להמשך קריאה

המקצוע מופיע לראשונה בתורה בסיפור קין והבל. אנו לומדים מן המקרא כי בדרך כלל שימשו הבנים הצעירים במשפחה כרועי צאן, ואִם לאב המשפחה לא היו בנים – בנות המשפחה היו נוטלות על עצמן את התפקיד. משה ודוד החלו את דרכם בתור רועי צאן. לפעמים מתוארת מערכת היחסים בין האל לעמו כמערכת היחסים שבין רועה הצאן לעדרו.

  • הסבירו במה רעיית צאן מקבילה להנהגת עַם. הביאו דוגמאות.
חתונה בעולם הקדום
על פי התיאורים במקרא, כדי לשאת אישה היה צריך הגבר לתת לאבי הכלה מוהר, כלומר...
חתונה בעולם הקדום
"וַיֶּאֱסֹף לָבָן אֶת כָּל אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה."
(כט, כב)

סרקופג (ארון קבורה) מסביבות 520 לפנה"ס המתאר משתה. sailko,Urnetta cineraria da chiusi con scene di banchetto, CC BY-SA 3.0

על פי התיאורים במקרא, כדי לשאת אישה היה צריך הגבר לתת לאבי הכלה מוהר, כלומר תשלום. בקרב עמי האזור היה נהוג שביום החתונה החתן הלך בראש תהלוכה חגיגית אל בית הכלה. החתן היה לבוש בגדים מפוארים והכלה הייתה מקושטת בתכשיטים. את האירוע היו מציינים במשתה שנמשך שבעה ימים בהשתתפות בני משפחה, חברים ואנשי המקום.

  • מה המוהר ששילם יעקב תמורת רחל?
האוהל האדום
הסרטון הוא קטע מסרט המבוסס על ספרה של אניטה דיאמנט "האוהל האדום". הספר מתאר את...
האוהל האדום
"וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ."
(כט, יא)

הסרטון הוא קטע מסרט המבוסס על ספרה של אניטה דיאמנט "האוהל האדום". הספר מתאר את קורותיהן של הנשים בחיי יעקב, החיות בימי הנידה שלהן באוהל המכונה "האוהל האדום". הסיפור מסופר מנקודת מבטה של דינה, בת יעקב.

  • במה שונה הסרטון מהסיפור המקראי?
  • כיצד שינויים אלה משפיעים על העלילה?

קרדיט: 2016 ,Jacob Meets Rachel – "The Red Tent" / Veronique Lauren

סיפור של מאבק והתפתחות
בסרטון מוצג סיפורו של יעקב כסיפור של שינוי, למידה והתפתחות.
סיפור של מאבק והתפתחות
"וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ."
(כט, כ)

בסרטון מוצג סיפורו של יעקב כסיפור של שינוי, למידה והתפתחות.

  • צפו בסרטון וענו – מה לדעתכם גרם לשינוי בהתנהגותו של יעקב?

קרדיט: 929 תנך ביחד