חטאי בני עלי במשכן
פסוקים יא-כו
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נפתח בקריאה של כתבה העוסקת בשחיתות שלטונית. לדוגמה אפשר לקרוא מתוך פרשת הולילנד.
נקרא עם התלמידים את הכתבה ונשלים פערים בעת הצורך.
נשאל את התלמידים:
- בכתבה מצוין שזו הפעם הראשונה שניתן העונש המקסימלי על עברת שוחד בישראל. מדוע לדעתכם?
סיפור הולילנד הוא סיפור של שחיתות של אנשי ציבור, של אנשים שאמורים לעזור לציבור ולשמש מופת ודוגמה. בפסוקים שנקרא נפגוש מצב שבו הכוהנים אינם ממלאים את תפקידם ופושעים נגד העם. נדון במליאה או בזוגות: - מי הוא האדם המושחת? מה תפקידו?
- כיצד היה מצופה שיתנהג בהתאם לתפקידו?
- אילו מעשים מושחתים עשה? מדוע?
- אילו תכונות המנהיג צריך כדי לשמור על ניקיון כפיים?
- חשבו על עצות מועילות שאפשר ליעץ למנהיגים הנבחרים כיצד לא יפלו בחטאי השחיתות?
אפשרות שנייה:
נשאל בכיתה:
- אילו סוגי מנהיגים היו בחברה המקראית?
- מה אתם יודעים על כל אחד מהם?
נתמקד בכוהנים:
- מה היה תפקידם? אילו תכונות נדרשות לכך לדעתכם?
נבקש מהתלמידים לצייר את דמות הכהן האידאלי או לכתוב עליה.
נשאל את התלמידים:
- באילו דרכים אנשים יוצרים קשר עם אלוהים?
ניתן לערוך הפרדה בין דרכים מקובלות בימינו לבין תקופת המקרא. בתקופת ספר שמואל נשמע שהדרך המקובלת והמרכזית ביותר להיות בקשר עם אלוהים הייתה באמצעות פולחן שהתקיים במשכן בשילה בתיווך הכוהנים.
נבקש מהתלמידים לשער: - אילו ציפיות היו לאנשים שהגיעו למשכן?
- איך הם תפסו את תפקיד הכוהנים?
- מה קרה כאשר הכוהנים לא תפקדו?
אפשר לצייר תרשים על הלוח: אלוהים מצד אחד, עם ישראל מצד שני. המנהיגים במקרא (נביאים, כוהנים ואפילו מלכים) נמצאים בין ארץ לשמיים, בין אלוהים לעמו. הם אמורים לתווך ביניהם. נשאיר את השרטוט על הלוח ונחזור אליו בהמשך השיעור.
הזמנה לקריאה
נקרא יחד בפרק ב פסוקים יא-יז. נעצור אחרי כל שני פסוקים ותלמידים יקראו קטעי "עדות" (ראו גם בממערך השיעור) שיחולקו מראש לשלושה תלמידים בעלי יכולות קריאה או הצגה טובות. קטעים אלו יפרטו ויסבירו את מעשי בני עלי מנקודת המבט של עלי ושל העם הבאים לשילה להקריב.
לאחר כל קטע נדון בקצרה:
- עדות 1: מהי עבודת הכוהנים? מה חשיבותה? אילו תכונות אופי דרושות לעבודה זו? האם אפשר לעודד את עלי וכיצד?
- עדות 2: מה ההגעה למשכן דורשת מהציבור? מדוע חשוב להם להגיע? כיצד התנהגות בני עלי גרמה לציפי ולמשפחתה להרגיש?
- עדות 3: מדוע חשוב לאברהם להקפיד על חוקי הקורבנות? כיצד הוא מגיב להתנהלות הכוהנים? האם לדעתכם הוא צודק בכעסו? הסבירו.
נעתיק ללוח את פסוק יב: "וּבְנֵי עֵלִי בְּנֵי בְלִיָּעַל לֹא יָדְעוּ אֶת ה'"
- מיהם בני עלי? מה תפקידם? (שמואל א פרק א פסוק ג)
- מה פירוש הביטוי "בְּנֵי בְלִיָּעַל"? (הוזכר בהקשר אחר בפרק הקודם בפיה של חנה. שמואל א פרק א פסוק טז)
- אפשר לאתגר את התלמידים להסתכל בקונקורדנציה בערך 'בליעל' ולנסות לפענח לבד את פירוש המילה.
"בְּנֵי בְלִיָּעַל" – ביטוי מקראי המתאר אנשים רעים, מושחתים, חוטאים ולא מוסריים.
פסוק זה הוא מעין כותרת לפסוקים הבאים, המפרטים את חטאיהם של חפני ופנחס. כעת נקרא יחד את הפסוקים ונבין את החטאים השונים של בני עלי. נעצור אחרי כל פסוק או שניים, נרשום את החטא המוזכר על הלוח ונבהיר במי חטא זה פוגע? העדויות שקראנו יסייעו לנו להבין מהם החטאים. על רקע זה ננסה לשער מה הניע את בני עלי לבצע את חטאיהם?
נדלג על פסוקים יח-כא (נחזור אליהם בשיעור הבא) ונמשיך לקרוא יחד את פסוקים כב-כה.
- איזה חטא חמור נוסף של בני עלי מתגלה בקטע זה?
- כיצד מגיב עלי לחטאי בניו?
- כיצד היינו מצפים שיגיב?
- מדוע לדעתכם הוא מגיב כך?
- בני עלי שוכבים עם הנשים "הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" (פסוק כב) ואילו חנה (פרק א פסוק יא) מתפללת: "וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר: 'ה' צְבָאוֹת…'". המחבר המקראי משתמש כאן במילים דומות בהקשר שונה מאוד. שערו: מהו המסר שהמחבר שואף להדגיש בכך?
לאחר הקריאה נחזור אל רשימת החטאים המלאה שצברנו על הלוח ונדון:
- מדוע חוטאים כך בני עלי?
- מה מניע אותם, לדעתכם?
- במי פוגעת התנהלותם של בני עלי וכיצד?
פתחנו את הלימוד בקריאת "עדויות" של עלי ושל אנשי העם הבאים אל המשכן. העדויות הן פרשנויות היוצאות מן הפסוקים.
נזמין את התלמידים לכתוב "עדות" נוספת של בני עלי עצמם. כיצד הם רואים את התנהגותם מנקודת מבטם? מדוע הם מתנהגים כך? פסוקי המקרא מאירים אותם באור שלילי ואינם מסבירים את דרכם. ננסה לשער ולפרש.
מבט לחיים
נסגור מעגל עם הפתיחה, ונשוב לזיקה המצערת בין שחיתות לשררה ומנהיגות. נזמין את התלמידים לכתיבה אישית או שיח משתף:
- מה הקשר בין שחיתות לבין אנשים בעלי תפקיד ומעמד גבוה?
- האם אפשר להיות מושחת גם בלי תפקיד ומעמד גבוה?
- האם הסיכוי גבוה יותר כאשר אדם הוא בעל שררה? למה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: נחשפנו להתנהלות הקשה של חפני ופנחס במשכן שילה. לכוהנים תפקיד חשוב – הם מתווכים בין העם לאלוהיו, באמצעות הקורבנות והפולחן במשכן. בני עלי מועלים בתפקידם הקדוש, נוהגים בשחיתות, ואף מבצעים חטאים קשים כלפי אלוהים וכלפי העם.
מיומנויות: קריאה משותפת, הדגשת ביטויים עיקריים, כתיבה יוצרת.
מתודות: שימוש ב"עדויות" להבנת חומרת החטאים, ניתוח החטאים על הלוח, דיון אקטואלי בשחיתות.