תוצאות חטא העגל- השבר
בכמה מילים
לאחר חטא העגל מגיעות תוצאות המעשה. בשיעור זה נראה את תגובותיהם של אלוהים ומשה לחטא, ונבין כי התגובה הייתה חזקה כל כך מכיוון שמערכת היחסים של אלוהים עם בני ישראל חוות השבר עמוק.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: שאלה
נשאל את התלמידים:
- חשבו על תחושת אכזבה ממישהו או בגידה של מישהו שהיה חשוב לכם. כיצד הדבר גרם לכם להגיב?
נבקש מכמה תלמידים לשתף.
אפשרות שנייה: תמונה
נקרין לתלמידים את התחריט של גוסטב דורה 'משה שובר את לוחות הברית' (ראו עזר הוראה: משה שובר את לוחות הברית – גוסטב דורה) ונשאל אותם את השאלות המובאות בעזר ההוראה.
בתמונה רואים את משה רגע לפני שבירת הלוחות -הוא נראה מלא זעם וכעס. מתחתיו בני ישראל בתנוחות תפילה וכריעה, אולי מבקשים מחילה. משמיים יוצא ברק, שנראה עומד גם הוא לשבור את הלוחות, ולא ברור אם משה ישבור את הלוחות או אלוהים, המסומל בברק. האווירה ביצירה היא שלרגע קשה שיש בו שבר שאי אפשר לתקנו.
בתמונה רואים את משה רגע לפני שבירת הלוחות -הוא נראה מלא זעם וכעס. מתחתיו בני ישראל בתנוחות תפילה וכריעה, אולי מבקשים מחילה. משמיים יוצא ברק, שנראה עומד גם הוא לשבור את הלוחות, ולא ברור אם משה ישבור את הלוחות או אלוהים, המסומל בברק. האווירהביצירה היא שלרגע קשה שיש בו שבר שאי אפשר לתקנו.
הזמנה לקריאה
קריאה ראשונה
נקרא פסוקים ז-לה, ונבין את השתלשלות האירועים.
כיוון שמדובר ביחידת פסוקים ארוכה מאוד, נבקש מהתלמידים לדמיין את עצמם כצלמים של הסיטואציה, ולשים לב במהלך הקריאה מתי "המצלמה" זזה, ומתחיל שוט חדש. כאשר הדבר מתרח שנעצור לרגע את הקריאה וההסברים, ניתן שם לקטע, נבין יחד עם התלמידים את עיקרי הדברים ונכתוב אותם בקצרה על הלוח, ונמשיך לשוט הבא.
שלושת ה"שוטים":
- פסוקים ז-יד: אלוהים ומשה על הר סיני- אלוהים רוצה לכלות את ישראל, ומשה משכנעו לא לעשות זאת.
- פסוקים טו-כט: משה ובני ישראל מתחת להר סיני- שבירת הלוחות, שרפת העגל והשקיית בני ישראל, הרג החוטאים בחרב בעזרת בני לוי.
- פסוקים ל-לה: משהו אלוהים על הר סיני- שינוי הנהגה- מהנהגת אלוהים ישירה להנהג העל ידי מלאך.
קריאה שנייה
בשלב זה נעמיק בכל אחד מן החלקים באמצעות שלוש כרטיסיות שהתלמידים יעבדו אתן בזוגות או בקבוצות קטנות (ראו דף עבודה: כרטיסיות). כשכל קבוצה או זוג מסיימים כרטיסייה אחת, הם עוברים לשנייה, ולאחר מכן לשלישית (יש לצרף לתלמידים את הטקסט כדי שיוכלו לסמן בתוכו).
נסכם במליאה את התוצאות של חטא העגל:
- אלוהים רוצה לכלות את בני ישראל (לא קורהבסוף).
- משה שובר את הלוחות.
- משה שורף את העגל, טוחן את האפר, שם במים ומשקה את בני ישראל באפר שלו.
- משהו שבט לוי הורגים בחרב את החוטאים.
- אלוהים עתיד למחות את כל החוטאים.
- שינוי הנהגת ה'–מהנהגה ישירה לעקיפה.
נתמקד במעשה הסמלי שאינו מובן במבט ראשון- מה המשמעות של שרפת העגל, טחינתו וזרייתו במים?
כמו בפרשת אישה סוטה שבה בן זוג נבגד רוצה למחוק את העבר המשותף, ואף אם הוא מתרצה וסולח, עדיין נשאר ריחוק שקשה לגשר מעליו. כך גם בפרשה זו בני ישראל בגדו באלוהים, והוא בתחילה רוצה למחות את עמו, ואף שסלח לבסוף,נוצר בינו לבינם ריחוק.
הלוחות הם סמל לברית בין אלוהים לעמו ושבירתם משקפת את השבר העמוק שחל בברית. אפשר לראות בהריגת החוטאים התחלה של תיקון השבר - רק התרחקות מן החטא תאפשר את כינון הברית מחדש.
מבט לחיים
נחלק לתלמידים דפים וצבעים, ונבקש מהם להביע בצבעים, כתמים, קווים ודימויים תחושה של שבר. לאחר כמהדקות, נבקש מהתלמידים להביע ביצירה התמודדות עם השבר או ניסיון לתקן אותו. בתום היצירה נבקש מכמה תלמידים לשתף.
- חשבו על משבר שנוצר ביניכם ובין מישהו שהיה קרוב אליכם בעבר, האם ניסיתם לגשר על השבר הזה?
- אם לא, מדוע לא?
- אם כן, האם הדברים חזרו לקדמותם?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור למדנו על התגובות של משה ושל אלוהים לחטא העגל ותוצאות החטא. לאחר מכן דנו בשרפת העגל, במערכת היחסים שבין אלוהים לבני ישראל, ובשבר שחל במערכת יחסים זו.
מיומנויות: מבנה, פרשנות, הבנתרצףאירועים.
מתודות: תחנות, חלוקת יחידת הלימוד על פי 'שוטים' של מצלמה, תמונה, עבודה יצירתית.