חלקו של אהרן בחטא העגל
בכמה מילים
חלקו של אהרן במעשה העגל מעלה סימני שאלה רבים: מדוע שיתף פעולה עם מעשה העגל? האם חטא בכך? האם נענש? האם נהג כמנהיג ראוי בעת משבר? ביחידת הוראה זו נבחן את חלקו של אהרן בחטא, ונדון את מעשיו הן לחובה הן לזכות.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: שאלה
נזמין את התלמידים לחשוב על מצב שבו נאלצו לבחור בין שתי אפשרויות רעות (כגון לוותר על הזדמנות לצאת לטיול עם חברים, או לאכזב את ההורים שהבטיחו להם להיות בבית עם האחים; לשקר לחבר או להגיד לו את האמת שאולי תפגע בו).
- כיצד נהגתם?
- האם נמנעתם מלבחור? אם בחרתם, מה היו השיקולים שעל פיהם החלטתם?
אפשרות שנייה: תמונה
נקרין על הלוח את תמונתו של משה אפרים לילין 'משה שובר את הלוחות' (ראו עזר הוראה: משה שובר את הלוחות / משה אפרים לילין) ונדון בשאלות שבעזר ההוראה.
אפשרות שלישית: אקטואליה
נדון בשימוש בפתק לבן בבחירות.
- מדוע לדעתכם אנשים שמים פתק לבן בקלפי?
- האם זו אפשרות טובה או רעה בעיניכם?
- אם אינך מוצא מפלגה להצביע לה, מה היתרון ומה החיסרון בהנחת פתק לבן בקלפי?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוק לה הסוגר את מעשה העגל: "וַיִּגֹּף ה' אֶת הָעָם עַל אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶתהָעֵגֶל אֲשֶׁר עָשָׂה אַהֲרֹן". ונשאל את התלמידים:
- מה אפשר להבין מפסוק זה על חלקו של אהרן בחטא העגל? (מעשה העגל מיוחס לאהרן, ואפשר להבין מכאן שהעם חטא בעגל באשמתו)
נחזור אחורה בפסוקים, ונשים לב כי חלקו של אהרן בחטא העגל מופיע בשני אופנים: הראשון בתיאור הכתוב עצמו- תיאור אובייקטיבי; והשני בדבריו של אהרן למשה- תיאור סובייקטיבי. נמלא עם התלמידים את הטבלה בדפי עבודה (ראו דף עבודה: חלקו של אהרן במעשה העגל), ולאחר מכן נקרין את הטבלה המוכנה על הלוח ונבין את שני התיאורים. נבקש מהתלמידים להעלות שאלות על חלקו של אהרן בחטא, ונכתוב את השאלות על הלוח.
נחזור לפסוקים וננסה לתת תשובה לשאלה המרכזית דרך לימוד בקבוצות:
- מדוע אהרן שיתף פעולה עם מעשה העגל, והאם אהרן חטא?
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות למידה, בכיתות גדולות אפשר לחלק ליותר קבוצות, כל קבוצה תקבל תפקיד לכתוב כתב הגנה או תביעה לאהרן. על הקבוצה לקרוא את הפסוקים ואת הפרשנויות המובאות בכרטיסיות, לעגן את העמדה שלה בפשט ובפרשנות ולכתוב טקסט קצר ואותו להציג בפני הכיתה (ראו דפי עבודה: כרטיסיית עבודה – הגנה; וכרטיסיית עבודה – תביעה).
לא ננסה להגיע להכרעה, נציג רק שתי קריאות כיוון שעולות מהמדרש והפרשנים לגבי חלקו של אהרן.
הגנה – מדרשים רבים ובעקבותיהם רש"י ופרשנים נוספים נוקטים את הכיוון שאהרן לא חטא, אלא הוא ניסה לדחות את מעשה העגל בכל האמצעים שעמדו לרשותו עד שישוב משה.
תביעה- אהרן חטא ואף נידון למיתה, ותפילת משה היא שהצילה אותו. למרות זאת, אפשר לטעון שמות נדב ואביהו הוא עונש לאהרן על חלקו בחטא העגל. (נדב ואביהו פעלו מכוח אקסטזה דתית ובמהלכה הפרו במעשיהם ציווי מפורש שבא להציב גבולות לאופני הפולחן הראויים) וייתכן שהתגובה יוצאת הדופן של אהרן לאירוע הקשה: "וַיִּדֹּם אַהֲרֹן"- נובעת מהבנתו את הסיטואציה עקב הדמיון שלה לחטא העגל, ואת התגובה הקשה שלידה'.
נציג כיוון נוסף להבנת האירועים העולהמתוך מדרש ויקרא רבה (ראו דף עבודה: ויקרא רבה פרשה י פסקה ג. יש להשלים פער ולספר כי חור הוא בן אחותו של אהרן).
(לפי המדרש חור סירב להשתתף בעגל ובשל כך נרצח. אהרן ראה לפניו שתי אפשרויות: או למות או לעשות את העגל, ובחר בעגל. לא משום שחשש למות, אלא משום שאם ייהרג כהן ה' יהיו בני ישראל רוצחי כהן וייענשו על כך בגלות)
נקרא קטע מתוך התלמוד הבבלי במסכת סנהדרין על מצוות ייהרג ובל יעבור (ראו דף עבודה: ייהרג ובל יעבור) ונשאל:
- מדוע העדיף אהרן שישראל יחטאו בעבודה זרה ולא בשפיכות דמים, שהרי שתיהן עברות חמורות באותה מידה?
נקרא קטע מתוך מאמרו של יובל שרלו, ההכרעה של אהרון (ראו דף עבודה: יובל שרלו).
(על פי מאמרו של יובל שרלו עבודה זרה ושפיכות דמים הן שתיים מתוך המצוות החמורות ביותר שצריך למסור עליהן את הנפש. השאלה היא אינה איזו מצווה חמורה יותר, שתיהן חמורות ויש להימנע משתיהן בכל מחיר. אך אהרן שאל משהו אחר מתוך האפשרויות שעמדו לרשותו- לא מה יותר חמור, אלא את מה אפשר לתקן? שפיכות דמים הוא מעשה שאין ממנו חזרה, ואולי מכאן שהעונש עליו הוא גלות. עבודה זרה, עד כמה שהיא חמורה, יש בהמקום לתשובה)
מבט לחיים
נדון עם התלמידים:
- כשנמצאים במצב של אין ברירה, בבחירה בין שתי אפשרויות גרועות, מה עדיף- לא לעשות דבר, או לנסות למזער נזקים?
- חשבו איזו מנהיגות עדיפה בעיניכם- מנהיגות שמתרחקת מכל דבר שיש לו "ריח רע" ובשל כך לעיתים מנותקת, או מנהיגות שמוכנה להתלכלך ומעדיפה לנסות ולתקן, ואולי לקבל מעט מהלכלוך?
- חשבו על הביטוי "הרע במיעוטו"- מה פירוש הביטוי?
- חשבו על דוגמה שבה בחרתם ברע במיעוטו.
נשמע תלמידים המעוניינים לשתף.
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה דנו בחלקו של אהרן במעשה העגל, וניסינו להבין מדוע שיתף פעולה עם מעשה העגל, והאם חטא בכך? דנו בשתי גישות להבנת מעשיו, הן לחובה הן לזכות, וראינו אפשרות שלישית המציגה את בחירתו של אהרן כרע במיעוטו.
מיומנויות: השלמת פערים, פרשנות, שאילת שאלות.
מתודות: כתב תביעה והגנה, תמונה, אקטואליה.