סגור תצוגת כיתה
הפרק

יוסף בבית האסורים

פסוקים כ-כג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נזכיר לתלמידים מה קרה בסוף המהלך הקודם, נשאל מה לדעתם יהיה העונש של יוסף ונקרין בכיתה את תמונת האסיר בכלא כרמז.

שאלה לקראת קריאה:

  • מה העונש של יוסף?

על זאת נקרא בשיעור הקרוב.

מבט ראשון

נבקש מהתלמידים לנסות להבין מה אירע ליוסף בכלא.
נקרא את פסוקים כ-כג.

מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

  • קראו את פסוק כ פעם נוספת וספרו כמה מילים מופיעות בשורש אס"ר? ("בֵּית הַסֹּהַר", "אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ" , "אֲסוּרִים", "בְּבֵית הַסֹּהַר" – ארבע פעמים)
  • איזו תחושה מעוררת בכם החזרה על המילים "אסיר" בהטיותיה ו"סוהר"? (מחנק, פחד, כליאה, שעבוד)

נבקש מאחד התלמידים לקרוא את פסוק כא בקול ונשאל:

  • היכן כבר קראנו את הביטוי "וַיְהִי ה' אֶת יוֹסֵף"? (גם כאשר יוסף הגיע לבית פוטיפר חוזר התיאור הזה במדויק, בפסוק ב בפרק)

נסביר לתלמידים את פסוק כב – אלוהים גרם לשר בית הסוהר לחבב את יוסף "וַיִּתֵּן חִנּוֹ בְּעֵינֵי שַׂר בֵּית הַסֹּהַר".

  • מה התפקיד ששר בית הסוהר נותן ליוסף? (להיות אחראי על כל האסירים)
  • האם יוסף מצליח בתפקידו? הוכיחו מפסוק כג. ("וַאֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה, ה' מַצְלִיחַ")

מבט שלישי - התבוננות

נקרין על הלוח תמונה של שלוש מדרגות.
נכתוב את התשובות לשאלות המובאות בעזר ההוראה על המדרגה הגבוהה ביותר.
הפס האנכי במדרגה הוא ההשלכה של יוסף בידי אחיו אל הבור.

  • לאן יוסף הגיע לאחר שהוא יצא מהבור? (בית פוטיפר)
  • כיצד נוכל לסכם את חייו בבית פוטיפר? (התמנה למנהל ביתו של פוטיפר, היה אומנם עבד אבל עבד בעל מעמד. יוסף היה בודד)

נכתוב בית פוטיפר על המדרגה האמצעית.

  • מה הנפילה הבאה של יוסף? (השלכה לבית האסורים על לא עוול בכפו)

נכתוב 'השלכה לבית האסורים' על הקו האנכי של המדרגה האמצעית.

  • מה קרה ליוסף בבית האסורים? (אלוהים היה עמו גם בבית האסורים, ויוסף זכה להתמנות לעוזר של שר בית הסוהר)

נכתוב 'שר בית הסוהר' על מדרגה האחרונה.

  • הסתכלו על המדרגות וחשבו על שני המשברים הגדולים שפוקדים את יוסף, מה לדעתכם חש יוסף בבית הסוהר?
  • האם לדעתכם יוסף מאמין שהחלומות שלו (חלום השיבולים וחלום כוכבי השמיים) עוד יתגשמו?

נקרין בכיתה את תמונת המטבע של יוסף ואחיו.
נשאל את התלמידים:

  • מה מופיע במטבע?
  • שימו לב לאלומות ולדמויות המשתחוות ליוסף, מי הן הדמויות להערכתכם?
  • מדוע יוסף בוכה? מה יוסף חש?
  • שימו לב, מה יוסף לובש? (את כותנת הפסים)
  • האם תוכלו לשער מדוע האומן בחר לצייר את יוסף לבוש בכתונת הפסים?
  • האם תוכלו לחשוב מה יקרה ליוסף?
  • במה יוסף יכול להתנחם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בהתבוננות בתצלום של אדם מאחורי סורג ובריח. קראנו את הפסוקים והתעכבנו על המילים החוזרות: "אסיר" ו"סוהר". למדנו את הפסוקים וציירנו על הלוח גרם מדרגות המתארות את קורותיו של יוסף, מהחיים בבית אביו אל הבור ומשם לבית פוטיפר ומשם הלאה בירידה חדה אל הכלא. חתמנו את השיעור בהתבוננות במטבע מבית 'החברה הישראלית למדליות ולמטבעות', ובתהייה מה יהא על יוסף בהמשך? האם חלומותיו עוד יתגשמו?
מיומנויות: הזדהות, הבנת פסוקים, "מדרש מטבע".
מתודות: התבוננות בתצלום ובמטבע. שרטוט מאורעותיו של יוסף בגרף.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
תמונת אסיר בכלא
By SAYAN MOONGKLANG, shutterstock.com מה אירע ליוסף לאחר שהושלך לכלא? כמה זמן הוא ישב בכלא?...
תמונת אסיר בכלא
"וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ וַיִּתְּנֵהוּ אֶל בֵּית הַסֹּהַר, מְקוֹם אֲשֶׁר אסורי [אֲסִירֵי] הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים, וַיְהִי שָׁם בְּבֵית הַסֹּהַר" (פסוק כ)

By SAYAN MOONGKLANG, shutterstock.com

  • מה אירע ליוסף לאחר שהושלך לכלא?
  • כמה זמן הוא ישב בכלא?
  • מה עבר עליו מאחורי הסורגים?
תמונת מדרגות
היכן יוסף גדל? מה היו התנאים והסביבה שבה הוא צמח?
תמונת מדרגות

  • היכן יוסף גדל? מה היו התנאים והסביבה שבה הוא צמח?
מטבע יוסף ואחיו
יוסף ואחיו – מטבע זהב 917 קשוט, 30 מ"מ, 16.96 ג', אתר החברה הישראלית למדליות...
מטבע יוסף ואחיו

יוסף ואחיו – מטבע זהב 917 קשוט, 30 מ"מ, 16.96 ג', אתר החברה הישראלית למדליות ומטבעות

סיפורו של בן חורין
אָמַר ר' לֵוִי: עֶבֶד קוֹנֶה וּבֶן אַמָּה מוֹכֵר וּבֶן חוֹרִין עֶבֶד לִשְׁנֵיהֶם. עֶבֶד קוֹנֶה –...
סיפורו של בן חורין
"וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים אִישׁ מִצְרִי מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה". (פסוק א)

קונסטנטין פלוויטסקי, מכירת יוסף, 1855, מתוך ויקישיתוף

אָמַר ר' לֵוִי: עֶבֶד קוֹנֶה וּבֶן אַמָּה מוֹכֵר וּבֶן חוֹרִין עֶבֶד לִשְׁנֵיהֶם. עֶבֶד קוֹנֶה – פּוֹטִיפַר הָיָה עַבְדּוֹ שֶׁל פַּרְעֹה. וּבֶן אַמָּה מוֹכֵר – הַיִּשְׁמְעֵאלִים, צֶאֱצָאָיו שֶׁל יִשְׁמָעֵאל בֶּן הָגָר, שֶׁהָיְתָה שִׁפְחָתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם. וּבֶן חוֹרִין – יוֹסֵף.
(מדרש בראשית רבה פו, ג)
  • לְפִי הַמִדְרָשׁ, מָה מְאַפְיֵין אֶת כָּל הָאֲנָשִׁים הַנִזְכָּרִים בְּסִיפּוּר מְכִירַת יוֹסֵף?
הצלחתו של יוסף
"וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ" (בראשית לט, ג) – הָיָה מוֹזֵג לְרַבּוֹ (אֲדוֹנוֹ)...
הצלחתו של יוסף
"וַיַּרְא אֲדֹנָיו כִּי ה' אִתּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ". (פסוק ג)

איור: עינת צרפתי © באדיבות המאיירת

"וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ" (בראשית לט, ג) – הָיָה מוֹזֵג לְרַבּוֹ (אֲדוֹנוֹ) יֵין קוֹנְדִיטוֹן (יַיִן מָתוֹק) וְהוּא אוֹמֵר לוֹ: מַה מָּזַגְתָּ לִי? הוּא אוֹמֵר: קוֹנְדִיטוֹן.

להמשך המדרש

אוֹמֵר לוֹ: פְּסִנְתּוֹן (יַיִן חָרִיף) אֲנִי רוֹצֶה – וְהָיָה פְּסִנְתּוֹן. אוֹמֵר לוֹ: מְבֻשָּׁל אֲנִי רוֹצֶה – וְהָיָה מְבֻשָּׁל (יַיִן מְחֻמָּם). וְכֵן עַל הַמַּיִם, וְכֵן עַל כָּל דָּבָר וְדָבָר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ". כֵּוָן שֶׁרָאָה רַבּוֹ (אֲדוֹנוֹ) כֵּן, מָסַר לוֹ כָּל הַמַּפְתְּחוֹת וְלֹא הָיָה יוֹדֵעַ אַחֲרָיו כְּלוּם (סָמַךְ עָלָיו וְלֹא בָּדַק בְּמַעֲשָׂיו) שֶׁכֵּן אוֹמֵר: "הֵן אֲדֹנִי לֹא יָדַע אִתִּי מַה בַּבָּיִת" (שם, ח).

(תַּנְחוּמָא וישב, מדרש בראשית רבה, פרשה פז, דרשות ג–ד).

  • יוֹסֵף הָיָה עֶבֶד לְפוֹטִיפַר, שַׂר הַטַבָּחִים שֶׁל פַּרְעֹה. כֵּיצַד מְתָאֵר הַמִדְרָשׁ אֶת הַיְחָסִים בֵּין יוֹסֵף לַאֲדוֹנוֹ פּוֹטִיפַר? וּמִי עָזַר לְיוֹסֵף לְהַצְלִיחַ?
חרון אף
חרון אף הוא שם נרדף לכעס. עוד מילים נרדפות: חימה, זעם, זעף, עֶבְרָה וקֶצֶף. בדרך...
חרון אף
"וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אֲדֹנָיו אֶת דִּבְרֵי אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר דִּבְּרָה אֵלָיו לֵאמֹר כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה עָשָׂה לִי עַבְדֶּךָ וַיִּחַר אַפּוֹ". (פסוק יט)

Leremy/shutterstock.com

חרון אף הוא שם נרדף לכעס. עוד מילים נרדפות: חימה, זעם, זעף, עֶבְרָה וקֶצֶף. בדרך כלל בהתייחס לה' ולא לרגשות בני האדם.
בפרקנו פוטיפר, אדונו של יוסף, מקשיב לאשתו שטענה כי יוסף תקף אותה, ומתמלא כעס גדול הגורם לו להשליך את יוסף לבית הסוהר.

  • אשת פוטיפר תכננה את צעדיה ואת מילותיה בקפידה. היא ניסתה לעורר את זעמו של בעלה והאשימה את יוסף בדברים שהוא לא עשה. מצאו בפסוקים טז- יט פעולה אחת שעשתה אשת פוטיפר וביטוי אחד שאמרה כדי לעורר את זעמו.
יפה תואר ויפה מראה
אַחַת הַתְכוּנוֹת הָעִיקָרִיוֹת שֶׁל יוֹסֵף הִיא שֶׁהַכּוֹל מַצְלִיחַ לוֹ, וְלֹא זוֹ בִּלְבַד אֶלָא שֶׁהוּא בּוֹרַךְ...
יפה תואר ויפה מראה
"וַיְהִי יוֹסֵף יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה". (פסוק ו)

re_bekka/shutterstock.com

אַחַת הַתְכוּנוֹת הָעִיקָרִיוֹת שֶׁל יוֹסֵף הִיא שֶׁהַכּוֹל מַצְלִיחַ לוֹ, וְלֹא זוֹ בִּלְבַד אֶלָא שֶׁהוּא בּוֹרַךְ בְּיוֹפִי נָדִיר: "יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה". יוֹסֵף הוּא הַגֶבֶר הַיָחִיד בַּמִקְרָא שֶׁיוֹפְיוֹ מְתוֹאָר פַּעֲמַיִים בְּרֶצֶף. תֵיאוּר יוֹפְיוֹ הַמַדְהִים שֶׁל יוֹסֵף מִתְחַבֵּר לַכָּתוּב עַל רָחֵל אִימוֹ, שֶׁגַם הִיא הָיְיתָה "יְפַת תֹאַר וִיפַת מַרְאֶה" (בראשית כט, יז).

  • "יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה" – מָה אָנוּ לְמֵדִים מִן הַכְּפִילוּת בַּתֵיאוּר?
  • שַׁעֲרוּ מַדוּעַ מְצַיֵין הַפָּסוּק אֶת הַמַרְאֶה הַחִיצוֹנִי שֶׁל יוֹסֵף וּמַדוּעַ דַוְוקָא עַכְשָׁיו הוּא מְצַיֵין זֹאת?
יוסף ואשת פוטיפר / גווידו רני
גְוִוידוֹ רֵנִי הָיָה צַיָיר אִיטַלְקִי שֶׁחַי בַּמֵאָה הַ־16. בַּצִיוּר יוֹסֵף וְאֵשֶׁת פּוֹטִיפַר הוּא מְתָאֵר אֶת...
יוסף ואשת פוטיפר / גווידו רני
"וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ לֵאמֹר שִׁכְבָה עִמִּי וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה". (פסוק יב)

גווידו רני, יוסף ואשת פוטיפר, Digital image courtesy of the Getty's Open Content Program

גְוִוידוֹ רֵנִי הָיָה צַיָיר אִיטַלְקִי שֶׁחַי בַּמֵאָה הַ־16. בַּצִיוּר יוֹסֵף וְאֵשֶׁת פּוֹטִיפַר הוּא מְתָאֵר אֶת אֵשֶׁת פּוֹטִיפַר עֲטוּפָה בְּבַד כָּחוֹל שׁוֹכֶבֶת עַל מִיטָתָהּ וְאוֹחֶזֶת בַּגְלִימָה הַכְּתוּמָה שֶׁל יוֹסֵף, מִתְחַנֶנֶת אֵלָיו שֶׁיֹאהַב אוֹתָהּ.

להמשך קריאה

יוֹסֵף מְסָרֵב וּמְבַקֵשׁ לִבְרוֹחַ, מַשְׁאִיר פִּיסַת גְלִימָה קְרוּעָה בְּיָדָהּ. אֵשֶׁת פּוֹטִיפַר תְשַׁקֵר וְתַאֲשִׁים אֶת יוֹסֵף שֶׁתָקַף אוֹתָהּ, וּכְהוֹכָחָה לַ"תְקִיפָה" שֶׁל יוֹסֵף (שֶׁלֹא הָיְיתָה) הִיא תִשְׁתַמֵשׁ בַּחֲתִיכַת הַבַּד שֶׁהִשְׁאִיר כִּרְאָיָה.

  • הַבֶּגֶד הוּא מוֹטִיב הַחוֹזֵר בְּסִיפּוּרֵי יוֹסֵף. בְּפֶרֶק זֶה וּבִבְרֵאשִׁית לז נַעֲשָׂה שִׁימוּשׁ בְּבֶגֶד כִּרְאָיָה הַמוֹכִיחָה דְבַר שֶׁקֶר. עַל אֵיזֶה בֶּגֶד מְדוּבָּר בְּכָל פֶּרֶק וּמִי מִשְׁתַמֵשׁ בּוֹ כְּהוֹכָחָה?
יוסף והנשים המצריות / ריזה-אי אבאסי
סִיפּוּרָיו שֶׁל יוֹסֵף מוֹפִיעִים גַם בַּמְקוֹרוֹת הַמוּסְלְמִיִים, שָׁם מְסוּפָּר עַל אֵשֶׁת פּוֹטִיפַר (הַמְכוּנָה זוֹלַיְיכָה) אֲשֶׁר...
יוסף והנשים המצריות / ריזה-אי אבאסי
"וַיְהִי יוֹסֵף יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה". (פסוק ו)

אִישָׁה מִצְרִית מִתְפַּלֵאת מִיוֹפְיוֹ שֶׁל יוֹסֵף, מוזיאון וולטרס לאמנות, מתוך ויקישיתוף

סִיפּוּרָיו שֶׁל יוֹסֵף מוֹפִיעִים גַם בַּמְקוֹרוֹת הַמוּסְלְמִיִים, שָׁם מְסוּפָּר עַל אֵשֶׁת פּוֹטִיפַר (הַמְכוּנָה זוֹלַיְיכָה) אֲשֶׁר הִתְאַהֲבָה בְּיוֹסֵף. הִיא הִזְמִינָה אֶת חַבְרוֹתֶיהָ לִסְעוּדָה כְּדֵי לְהַרְאוֹת לָהֶן אֶת יוֹפְיוֹ.

להמשך קריאה

בְּצַד שְׂמֹאל שֶׁל הַצִיוּר נִרְאֶה יוֹסֵף, וּלְרֹאשׁוֹ הִילָה (כָּכָה מַדְגִישִׁים בָּאוֹמָנוּת הַפַּרְסִית וְהַמוּסְלְמִית אֶת הַנוֹכְחוּת הָאֱלוֹהִית הַשׁוֹרָה עַל אָדָם). יוֹסֵף נִכְנַס לַחֶדֶר בְּתוֹר מְשָׁרֵת וּמוּלוֹ יוֹשֶׁבֶת זוֹלַיְיכָה כְּשֶׁהִיא מוּקֶפֶת נָשִׁים. הַנָשִׁים אוֹחֲזוֹת פְּרִי וּמְקַלְפוֹת אֶת הַפְּרִי בְּאֶמְצָעוּת סַכִּין. כְּשֶׁהֵן מַבְחִינוֹת בְּיוֹסֵף הֵן מִתְמוֹגְגוֹת, מְאַבְּדוֹת רִיכּוּז, וְחוֹתְכוֹת אֶת הָאֶצְבָּעוֹת שֶׁלָהֶן בִּמְקוֹם אֶת הַפְּרִי.

  • לְפִי הַתְמוּנָה וְהַסִיפּוּר שֶׁמֵאֲחוֹרֶיהָ, מָה הַסִיבָּה לָעִנְיָין הַגָדוֹל בְּיוֹסֵף?
מצרים
יוֹסֵף הוּרַד לְמִצְרַיִם. מִצְרַיִם נִמְצֵאת סָמוּךְ לְאֶרֶץ כְּנַעַן – מִדָרוֹם לָהּ. מִצְרַיִם אוֹמְנָם קְרוֹבָה לִכְנַעַן...
מצרים
"וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה". (פסוק א)

נהר הנילוס, לוקסור, מצרים, Marcelo Alex/shutterstock.com

יוֹסֵף הוּרַד לְמִצְרַיִם. מִצְרַיִם נִמְצֵאת סָמוּךְ לְאֶרֶץ כְּנַעַן – מִדָרוֹם לָהּ. מִצְרַיִם אוֹמְנָם קְרוֹבָה לִכְנַעַן אַךְ שׁוֹנָה מִמֶנָה בִּדְבָרִים רַבִּים. מִצְרַיִם הִיא אֶרֶץ מִדְבָּרִית וּצְחִיחָה (יְבֵשָׁה).

להמשך קריאה

מְקוֹר הַחַיִים שֶׁל הַמַמְלָכָה הוּא נְהַר הַנִילוּס הַגָדוֹל. הַהֶבְדֵל הַגָדוֹל בֵּין אֶרֶץ כְּנַעַן לְאֶרֶץ מִצְרַיִם הוּא בְּכָךְ שֶׁלְאוֹרֶךְ נְהַר הַנִילוּס בְּמִצְרַיִם הָיָה אֶפְשָׁר לְפַתֵחַ חַקְלָאוּת, דָבָר שֶׁהָפַךְ אֶת מִצְרַיִם לִהְיוֹת מְדִינָה יַצִיבָה וּלְשַׁמֵשׁ כְּמַחְסַן מָזוֹן בָּעֵת הָעַתִיקָה. לְעוּמָתָהּ, אֶרֶץ כְּנַעַן הַמִדְבָּרִית תְלוּיָה בְּגֶשֶׁם וְלֹא הָיָה לָהּ מְקוֹר מַיִם זָמִין שֶׁל מַמָשׁ בְּעֵת שְׁנוֹת בַּצוֹרֶת.

  • בַּפֶּרֶק מוּזְכָּרִים שֵׁמוֹת שֶׁל מוֹסָדוֹת וְתַפְקִידִים הַמְלַמְדִים אוֹתָנוּ כִּי הָיְיתָה תַרְבּוּת שִׁלְטוֹן מְאוּרְגֶנֶת בְּמִצְרַיִם. צַיְינוּ שְׁנֵי שֵׁמוֹת שֶׁל תַפְקִידִים אוֹ מוֹסָדוֹת הַמוּזְכָּרִים בַּפֶּרֶק.
בֵּית הַסֹּהַר
בֵּית הַסוֹהַר – הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ אָסוּר יוֹסֵף בַּפֶּרֶק הַזֶה וּבַפֶּרֶק הַבָּא – הוּא מוּנָח יְחִידָאִי,...
בֵּית הַסֹּהַר
"וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ וַיִּתְּנֵהוּ אֶל בֵּית הַסֹּהַר מְקוֹם אֲשֶׁר (אֲסִורֵי) אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים וַיְהִי שָׁם בְּבֵית הַסֹּהַר". (פסוק כ)

בית כלא. skyfish/shutterstock.com

בֵּית הַסוֹהַר – הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ אָסוּר יוֹסֵף בַּפֶּרֶק הַזֶה וּבַפֶּרֶק הַבָּא – הוּא מוּנָח יְחִידָאִי, כְּלוֹמַר אֵין עוֹד מְקוֹמוֹת בַּמִקְרָא שֶׁהַמוּנָח הַזֶה מוֹפִיעַ בָּהֶם. יֵשׁ בֵּית כֶּלֶא, יֵשׁ בּוֹר. אֲבָל בֵּית סוֹהַר – רַק כָּאן.

להמשך קריאה

יוֹסֵף מוּשְׁלָךְ לְלֹא מִשְׁפָּט לְבֵית הַסוֹהַר עַל יְדֵי אֲדוֹנוֹ. בֵּית סוֹהַר שֶׁבּוֹ: "אֲסִירֵי הַמֶלֶךְ אֲסוּרִים" כְּלוֹמַר: בֵּית סוֹהַר שֶׁל אֲסִירִים פּוֹלִיטִיִים מְכוּבָּדִים וְלֹא שֶׁל פּוֹשְׁעִים פְּלִילִיִים. גַם שָׁם, יוֹסֵף מִתְבַּלֵט וְעוֹלֶה לִגְדוּלָה.

  • הַבּוֹר וּבֵית הַסוֹהַר הֵם הַמְקוֹמוֹת הַנְמוּכִים בְּיוֹתֵר שֶׁאֲלֵיהֶם מַגִיעַ יוֹסֵף וּמֵהֶם הוּא גַם צוֹמֵחַ וּמִתְפַּתֵחַ. בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק לז מוּשְׁלָךְ יוֹסֵף לַבּוֹר וּבְפֶרֶק זֶה לְבֵית הַסוֹהַר. מָהֵן הַסִיבּוֹת שֶׁהוֹבִילוּ לְכָךְ בְּכָל פֶּרֶק?
שר הטבחים
הַתוֹאַר שַׂר מְשַׁמֵשׁ כָּאן כְּשֵׁם כְּלָלִי לַמְשָׁרְתִים הָאִישִׁיִים שֶׁל הַמֶלֶךְ, בְּדוֹמֶה לְ"שַׂר הַמַשְׁקִים" וּלְ"שַׂר הָאוֹפִים"....
שר הטבחים
"וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים". (פסוק א)

כלא, Tunatura/shutterstock.com

הַתוֹאַר שַׂר מְשַׁמֵשׁ כָּאן כְּשֵׁם כְּלָלִי לַמְשָׁרְתִים הָאִישִׁיִים שֶׁל הַמֶלֶךְ, בְּדוֹמֶה לְ"שַׂר הַמַשְׁקִים" וּלְ"שַׂר הָאוֹפִים". יֵשׁ הַמְפָרְשִׁים כִּי שַׂר הַטַבָּחִים הָיָה הַשַׂר שֶׁאַחְרַאי לַהֲרוֹג אֶת מִי שֶׁקִיבֵּל עוֹנֶשׁ מָוֶות. מֵהֶמְשֵׁךְ הַסִיפּוּר אָנוּ לְמֵדִים שֶׁשַׂר הַטַבָּחִים הָיָה מְמוּנֶה עַל בֵּית הַסוֹהַר וַאֲנַחְנוּ מְשַׁעֲרִים שֶׁהוּא כַּנִרְאֶה הָיָה אַחְרַאי לַהוֹצָאוֹת לְהוֹרֵג שֶׁל מִי שֶׁנִמְצְאוּ בְּבֵית הַסוֹהַר.

  • בִּתְחִילַת הַפֶּרֶק מְיוּחָסִים לְפוֹטִיפַר שְׁלוֹשָׁה תְאָרִים: סְרִיס פַּרְעֹה, שַׂר טַבָּחִים, אִישׁ מִצְרִי. אֵיזֶה מֵהַתְאָרִים בָּא לִידֵי בִּיטוּי בְּהֶמְשֵׁךְ הַסִיפּוּר? הַסְבִּירוּ תְשׁוּבַתְכֶם.
סריס
סָרִיס הוּא אָדָם בַּעַל מַעֲמָד וְתַפְקִיד בַּחֲצַר הַמֶלֶךְ, וְיֵשׁ הַמְפָרְשִׁים כִּי סָרִיס הוּא אָדָם שֶׁגָרְמוּ...
סריס
"וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים אִישׁ מִצְרִי". (פסוק א)

3103o/shutterstock.com

סָרִיס הוּא אָדָם בַּעַל מַעֲמָד וְתַפְקִיד בַּחֲצַר הַמֶלֶךְ, וְיֵשׁ הַמְפָרְשִׁים כִּי סָרִיס הוּא אָדָם שֶׁגָרְמוּ לְכָךְ שֶׁהוּא לֹא יוּכַל לָלֶדֶת כְּדֵי לְהַבְטִיחַ שֶׁיִהְיֶה נֶאֱמָן לָאָדוֹן שֶׁאוֹתוֹ הוּא מְשָׁרֵת.

להמשך קריאה

מְקוֹרָהּ שֶׁל הַמִילָה סָרִיס הוּא כַּנִרְאֶה מֵהַשָׂפָה הָאַכָּדִית וּמַשְׁמָעוּתָהּ הִיא (עוֹמֵד לִרְשׁוּת) הַמֶלֶךְ, כְּלוֹמַר מְשָׁרֵת. פּוֹטִיפַר הָיָה מְשָׁרְתוֹ הַקָרוֹב שֶׁל פַּרְעֹה. יוֹסֵף, שֶׁהוּרַד לְמִצְרַיִם, עוֹשֶׂה צְעָדָיו מִבְּלִי דַעַת אַט־אַט אֶל חֲצַר הַמֶלֶךְ פַּרְעֹה.

  • יוֹסֵף נִמְכַּר לִהְיוֹת עֶבֶד בַּבַּיִת שֶׁל אִישׁ חָשׁוּב בְּשֵׁם פּוֹטִיפַר. מָהֵם שְׁלוֹשֶׁת הַתְאָרִים הַמְיוּחָסִים לְפוֹטִיפַר?
מהבור לבית פוטיפר
יוֹסֵף הַבֵּן הָאָהוּב וְהָאָח הַשָׂנוּא מוּשְׁלָךְ לַבּוֹר וְנִמְכַּר לְעֶבֶד. בְּמִצְרַיִם הוּא מַגִיעַ לְמַעֲמָד בָּכִיר בְּבֵית...
מהבור לבית פוטיפר
"וַיַּרְא אֲדֹנָיו כִּי ה' אִתּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ". (פסוק ג)


יוֹסֵף הַבֵּן הָאָהוּב וְהָאָח הַשָׂנוּא מוּשְׁלָךְ לַבּוֹר וְנִמְכַּר לְעֶבֶד. בְּמִצְרַיִם הוּא מַגִיעַ לְמַעֲמָד בָּכִיר בְּבֵית פּוֹטִיפַר אֲבָל מוּשְׁלָךְ לַכֶּלֶא בְּשֶׁל עֲלִילַת שָׁוְוא.
  • לְפִי הַקַרְיָינִית בַּסִרְטוֹן, הַגָעָתוֹ שֶׁל יוֹסֵף אֶל בֵּית מְשָׁרֵת פַּרְעֹה הִיא חֵלֶק מֵהַתוֹכְנִית הָאֱלוֹהִית. הִסְבִּירוּ אֶת כַּוָונָתָהּ בַּמִילִים שֶׁלָכֶם.

קרדיט:  / 929 סיכום שבועי- בראשית פרקים לו-מ תנך ביחד 2015

תנ"ך בחרוזים: יוסף במצרים
אֶפְרַיִם סִידוֹן חוֹרֵז וּמַקְרִיא אֶת סִיפּוּר יוֹסֵף וְאֵשֶׁת פּוֹטִיפַר בַּחֲרוּזִים בְּמִילִים מַזְמִינוֹת וּבְאִיוּרִים שֶׁל הַמְאַיֵיר...
תנ"ך בחרוזים: יוסף במצרים
"וַיִּמְצָא יוֹסֵף חֵן בְּעֵינָיו וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ וְכָל יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ". (פסוק ד)

אֶפְרַיִם סִידוֹן חוֹרֵז וּמַקְרִיא אֶת סִיפּוּר יוֹסֵף וְאֵשֶׁת פּוֹטִיפַר בַּחֲרוּזִים בְּמִילִים מַזְמִינוֹת וּבְאִיוּרִים שֶׁל הַמְאַיֵיר דָנִי קֵרְמָן.

  • נַסוּ גַם אַתֶם אֶת כּוֹחֲכֶם בַּחֲרִיזָה, בְּלִי תֵירוּץ, וּקְצָת עֶזְרָה. מֵהַסִיפּוּר בַּחֲרוּ פָּסוּק מְעַנְיֵין וְהַצִיעוּ לוֹ חָרוּז מִצְטַיֵין.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – יוסף במצרים/חינוכית ראשונים בעולם, 2016