יוסף בבית האסורים
פסוקים כ-כג
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים מה קרה בסוף המהלך הקודם, נשאל מה לדעתם יהיה העונש של יוסף ונקרין בכיתה את תמונת האסיר בכלא כרמז.
שאלה לקראת קריאה:
- מה העונש של יוסף?
על זאת נקרא בשיעור הקרוב.
מבט ראשון
נבקש מהתלמידים לנסות להבין מה אירע ליוסף בכלא.
נקרא את פסוקים כ-כג.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- קראו את פסוק כ פעם נוספת וספרו כמה מילים מופיעות בשורש אס"ר? ("בֵּית הַסֹּהַר", "אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ" , "אֲסוּרִים", "בְּבֵית הַסֹּהַר" – ארבע פעמים)
- איזו תחושה מעוררת בכם החזרה על המילים "אסיר" בהטיותיה ו"סוהר"? (מחנק, פחד, כליאה, שעבוד)
נבקש מאחד התלמידים לקרוא את פסוק כא בקול ונשאל:
- היכן כבר קראנו את הביטוי "וַיְהִי ה' אֶת יוֹסֵף"? (גם כאשר יוסף הגיע לבית פוטיפר חוזר התיאור הזה במדויק, בפסוק ב בפרק)
נסביר לתלמידים את פסוק כב – אלוהים גרם לשר בית הסוהר לחבב את יוסף "וַיִּתֵּן חִנּוֹ בְּעֵינֵי שַׂר בֵּית הַסֹּהַר".
- מה התפקיד ששר בית הסוהר נותן ליוסף? (להיות אחראי על כל האסירים)
- האם יוסף מצליח בתפקידו? הוכיחו מפסוק כג. ("וַאֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה, ה' מַצְלִיחַ")
מבט שלישי - התבוננות
נקרין על הלוח תמונה של שלוש מדרגות.
נכתוב את התשובות לשאלות המובאות בעזר ההוראה על המדרגה הגבוהה ביותר.
הפס האנכי במדרגה הוא ההשלכה של יוסף בידי אחיו אל הבור.
- לאן יוסף הגיע לאחר שהוא יצא מהבור? (בית פוטיפר)
- כיצד נוכל לסכם את חייו בבית פוטיפר? (התמנה למנהל ביתו של פוטיפר, היה אומנם עבד אבל עבד בעל מעמד. יוסף היה בודד)
נכתוב בית פוטיפר על המדרגה האמצעית.
- מה הנפילה הבאה של יוסף? (השלכה לבית האסורים על לא עוול בכפו)
נכתוב 'השלכה לבית האסורים' על הקו האנכי של המדרגה האמצעית.
- מה קרה ליוסף בבית האסורים? (אלוהים היה עמו גם בבית האסורים, ויוסף זכה להתמנות לעוזר של שר בית הסוהר)
נכתוב 'שר בית הסוהר' על מדרגה האחרונה.
- הסתכלו על המדרגות וחשבו על שני המשברים הגדולים שפוקדים את יוסף, מה לדעתכם חש יוסף בבית הסוהר?
- האם לדעתכם יוסף מאמין שהחלומות שלו (חלום השיבולים וחלום כוכבי השמיים) עוד יתגשמו?
נקרין בכיתה את תמונת המטבע של יוסף ואחיו.
נשאל את התלמידים:
- מה מופיע במטבע?
- שימו לב לאלומות ולדמויות המשתחוות ליוסף, מי הן הדמויות להערכתכם?
- מדוע יוסף בוכה? מה יוסף חש?
- שימו לב, מה יוסף לובש? (את כותנת הפסים)
- האם תוכלו לשער מדוע האומן בחר לצייר את יוסף לבוש בכתונת הפסים?
- האם תוכלו לחשוב מה יקרה ליוסף?
- במה יוסף יכול להתנחם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בהתבוננות בתצלום של אדם מאחורי סורג ובריח. קראנו את הפסוקים והתעכבנו על המילים החוזרות: "אסיר" ו"סוהר". למדנו את הפסוקים וציירנו על הלוח גרם מדרגות המתארות את קורותיו של יוסף, מהחיים בבית אביו אל הבור ומשם לבית פוטיפר ומשם הלאה בירידה חדה אל הכלא. חתמנו את השיעור בהתבוננות במטבע מבית 'החברה הישראלית למדליות ולמטבעות', ובתהייה מה יהא על יוסף בהמשך? האם חלומותיו עוד יתגשמו?
מיומנויות: הזדהות, הבנת פסוקים, "מדרש מטבע".
מתודות: התבוננות בתצלום ובמטבע. שרטוט מאורעותיו של יוסף בגרף.