יוסף מגלה רגישות לאחרים
פסוקים א-ח
הזמנה ללימוד
נבקש מהתלמידים להיזכר בבוקר שבו קמו במצב רוח רע, ובמה שגרם לכך. נשאל על מצבים נוספים שיכולים לגרום לנו לקום "על צד שמאל" (יקיצה פתאומית או לא נעימה, התעוררות מחלום רע, דאגה ממשהו שקרה בערב הקודם וכו').
נסביר שהיום נקרא על שני אנשים שהייתה להם סיבה טובה לקום במצב רוח רע.
מבט ראשון
מומלץ לקרוא תחילה את כל פרק מ ברצף, משום שיש כאן סיפור אחד, ולאחר מכן בכל שיעור לקרוא את פסוקי היחידה ולדון בהם כמוצע ביחידה. לחלופין אפשר לקרוא בקול ובהטעמה את פסוקים א-ח בלבד.
לפני קריאת הפסוקים נבקש מהתלמידים למצוא מי בפסוקים קם במצב רוח רע.
מבט שני
נשאל את התלמידים שאלות הבנה:
- למה יוסף נמצא בבית הסוהר? (אשת פוטיפר האשימה אותו באשמת שווא)
- מי הם האסירים האחרים? מה תפקידם? (שר האופים הוא האחראי על האוכל של המלך ושר המשקים הוא האחראי על השתייה של המלך)
- מה יוסף רואה בבוקר? (שהם זועפים)
יוסף שם לב אל שר האופים ושר המשקים ומתעניין בשלומם.
- מאיזה פסוק אפשר להבין את זה? (פסוק ז: "מַדּוּעַ פְּנֵיכֶם רָעִים הַיּוֹם?")
- מדוע שר האופים ושר המשקים מודאגים או זועפים? (הם חלמו חלום, ואין מי שיפתור להם אותו)
- איזו עזרה מציע להם יוסף? (להקשיב להם. גם זו עזרה כלשהי)
נסביר את תשובתו של יוסף לשר המשקים ולשר האופים בפסוק ח: "הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים" – לא אני הוא שיכול לפתור לכם את החלומות, רק אלוהים יכול, אבל אני אנסה לעזור לכם במה שאני יכול.
מבט שלישי
אנחנו זוכרים את סיפורי יוסף כבר מגיל 17, עבר זמן מאז. נבדוק האם יוסף השתנה בתקופה זו:
נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל צמד פסוקים. אחד מן הפסוקים יהיה מפרק לז בשעה שיוסף היה בן 17 בבית אביו, והפסוק השני מפרקנו בעת שבה יוסף בבית הסוהר המצרי. כל קבוצה תצטרך להוציא מתוך כל אחד מהפסוקים תכונה של יוסף שאפשר ללמוד מהם ולמלא שורה אחת בטבלה. בכיתות שבהן הציוד הדיגיטלי מאפשר זאת, נכין את הטבלה בקובץ שיתופי שבו תוכל כל קבוצה לכתוב את מסקנותיה ויחד תתקבל טבלה שלמה על הלוח (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נאסוף את תוצרי הקבוצות במליאה ונשאל את התלמידים:
- איזה שינוי יוסף עבר?
- מה גרם לו להשתנות?
- איזה יוסף אתם אוהבים יותר? מדוע?
נסכם בשאלות אלה:
- במי הייתה תשומת הלב של יוסף ממוקדת בפרק לז? (בעיקר בעצמו)
- במי תשומת הלב של יוסף ממוקדת כעת? (באחרים – קשוב להם, רואה אותם)
- מה לדעתכם גורם לשינוי הזה? (אולי כי ראה לאן הובילה אותו הראייה של עצמו בלבד, אולי כי כעת בבית הסוהר יש לו פניות רבה יותר…)
מבט לחיים
יוסף שם לב ששר האופים ושר המשקים זועפים. הוא מתעניין בהם ושואל: "מַדּוּעַ פְּנֵיכֶם רָעִים הַיּוֹם?".
- איזו הרגשה ההתעניינות הזאת גורמת להם, לדעתכם?
אם ברשות המורה ספר הילדים "למלא את הדלי" מאת טום ראת ומרי רקמיר, נקרא אותו בקול בכיתה, ונבקש מהתלמידים לספר על דרכים לגרום לאחרים תחושה טובה.
יוסף הסתכל בפני שר המשקים ושר האופים וראה שפניהם רעים. נשאל את התלמידים:
- האם כשאתם טרודים רואים זאת בפנים שלכם? למה?
- מה הקשר בין התחושות הפנימיות לפנים החיצוניים?
- מה עושים כשאנו טרודים?
- עם מי נוח לכם לשוחח במצב כזה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו עם מי נמצא יוסף בבית הסוהר המצרי, ושמנו לב שיוסף רגיש לתחושותיהם של הסובבים אותו, מתעניין בשלומם של חבריו לתא ומנסה לסייע להם ככל יכולתו, ואפילו מצטנע ואומר שלא הוא שמסייע אלא אלוהים.
מיומנות: השוואה בין פסוקים.
מתודות: עבודה בקבוצות, קריאת סיפור ושיח מיטבי.