סגור תצוגת כיתה
הפרק

חלומותיהם של שר המשקים ושר האופים ופתרונם

פסוקים ט-כג

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

הערה למורה: את מהלך הוראה זה אפשר לפצל לשני שיעורים: חלום שר המשקים ופתרונו – פסוקים ט-טו; וחלום שר האופים ופתרונו והשוואת החלומות – פסוקים טז-כב. ההחלטה נתונה לשיקול דעתך.

הזמנה ללימוד

נקרין לתלמידים את הסרטון.
בחייו של שר המשקים, האחראי לשתייה של המלך, תופס תהליך הכנת היין מקום מרכזי. הוא בודק את הגפנים והענבים, בוחר למלך את המובחרים שבהם ומפקח על כל שאר התהליך, עד לרגע שבו הוא מוזג למלך את היין המשובח ביותר. לא פלא שאל חלומו מתגנבים סמלים מתהליך זה.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים ט-טו בקול ובהטעמה.
נבקש מהתלמידים לשים לב במהלך הקריאה לסמלים המופיעים בחלומו של שר המשקים.

מבט שני

נציג לתלמידים מצגת תמונות הממחישה את המושגים הקשורים ליין בחלומו של שר המשקים, נזהה אותם בתמונות ונקרא שוב את פסוקים ט-יא ונציג את המצגת.

נבקש מהתלמידים לצייר במחברת את שלושת הסמלים שמצאו בחלומו של שר המשקים. נרשום על הלוח לפי דברי התלמידים את הסמלים המופיעים בחלומו של שר המשקים: גפן פורחת, בשלה ובה ניצנים, שלושה שריגים (ענפים), כוס היין של פרעה.
נבקש מהתלמידים לקרוא בזוגות את הפסוקים, למצוא מה הפירוש שנותן יוסף לכל אחד מהסמלים בחלום ולמלא את הטבלה. נאסוף את התשובות במליאה על הלוח בטבלה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

ראינו שבחלומו של שר המשקים מופיעים סמלים הלקוחים מעולמו. נשאל את התלמידים:

  • מי עוד חלם בפרקים האחרונים חלומות ובהם סמלים הלקוחים מעולמו? (יוסף בבית אביו, שם עבדו את האדמה, חלם על האלומות בשדה)
  • מה פירוש הביטוי מפסוק יג: "יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשֶׁךָ"? (יקדם אותך, ישים אותך לראש)
  • מה יוסף מבקש משר המשקים? (שיזכור אותו כשיתגשם החלום ויבקש שיוציאו אותו מבית הסוהר)
  • מה דעתכם על בקשתו של יוסף? האם בכל פעם שאנחנו מסייעים למישהו אנחנו צריכים לבקש תמורה על כך? (אפשר ורצוי כמובן לעזור גם בלי תמורה, אך אולי כאן יוסף מבין שזהו הסיכוי היחיד שלו לצאת מהכלא ומנסה לעזור גם לעצמו. נשים לב שהוא לא ביקש את העזרה בתנאי לפירוש החלום, אלא פירש את החלום בלי תמורה, ורק לאחר מכן הוסיף את בקשתו)

בפסוק טו יוסף נותן שתי סיבות לכך שלא מגיע לו לשבת בכלא המצרי.

  • מהן הסיבות? (שהוא בכלל לא שייך לארץ הזאת, הוא הגיע לשם בגלל מעשה מרמה "גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי" וסבל דיו גם בלי הישיבה בכלא, ושגם במצרים הוא חף מפשע)

נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים טז-יז.

  • מדוע שר האופים מחליט לספר את חלומו ליוסף? (כי הוא רואה שיוסף פתר לשר המשקים את החלום לטובה ומניח שגם עבורו ייפתר החלום לטובה)

נבקש מהתלמידים לצייר את הסמלים המופיעים בחלומו של שר האופים בפסוק טז:
"בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה סַלֵּי חֹרִי עַל רֹאשִׁי, וּבַסַּל הָעֶלְיוֹן, מִכֹּל מַאֲכַל פַּרְעֹה מַעֲשֵׂה אֹפֶה, וְהָעוֹף אֹכֵל אֹתָם מִן הַסַּל מֵעַל רֹאשִׁי."
קראנו על חלומו של יוסף על האלומות, ששאב את דימוייו מביתו – בן למשפחת חקלאית, וכן קראנו על חלומו של שר המשקים שחולם על גפנים ויין, הקשורים לתפקידו.

  • האם גם החלום של שר האופים מושפע מהעולם שלו? באילו דימויים עולמו בא לידי ביטוי בחלום? (חולם על מאפים)
  • האם לדעתכם החלום הזה מסמל דבר חיובי או שלילי?
  • לפי מה החלטתם?

נציע לתלמידים לנסות להיכנס לנעליו של יוסף ולפרש בעבור שר האופים את החלום.

נמשיך בקריאת פסוקים יח-יט ונכתוב את הפתרון של יוסף על הלוח:

  • שלושה סלים מסמלים שלושה ימים.
  • העוף האוכל את המאפים מסמל את מותו של שר האופים.

נשאל את התלמידים:

  • כיצד יוסף ידע שהעוף מסמל את מותו של שר המאפים?

נקרין לתלמידים את המילה 'מוות' בכתב ההירוגליפים – הכתב העתיק של המצרים.
נשאל את התלמידים:

  • איזה מבין החלומות הולך להתגשם לדעתכם – אחד מהם, שניהם, או אף אחד מהם?

נבקש מהתלמידים לנסות לענות על שאלה זו בתום הקריאה. נמשיך בקריאת פסוקים כ-כג.
נאסוף מן התלמידים את התשובה: שני החלומות מתגשמים בדיוק כפי שפתר אותם יוסף, ביום ההולדת של פרעה שחל שלושה ימים לאחר השיחה בכלא על החלומות (אגב, פרעה הוא הראשון בתנ"ך שכתוב עליו שחגג יום הולדת).
ניזכר:

  • מה ביקש יוסף משר המשקים בתמורה לפתרון הטוב של חלומו? (שיזכיר לפרעה שיוסף בכלא, ויבקש ממנו להוציא אותו משם)
  • האם שר המשקים מקיים את הבטחתו? הוכיחו את תשובתכם מהפסוקים.

נכתוב את פסוק כג על הלוח: "וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁכָּחֵהוּ".
בפסוק זה שני ביטויים המביעים אותה משמעות. ההכפלה הזאת נועדה להדגיש עניין חשוב בפסוק. נבקש מהתלמידים לסמן את ההכפלה בפסוק ("וְלֹא זָכַר", "וַיִּשְׁכָּחֵהוּ").
נראה שלשכחה הזאת של שר האופים יש תפקיד חשוב. בגלל השכחה הזאת יישאר יוסף עוד שנתיים בבור, אבל יצא בדיוק ברגע המתאים לעלות לגדולה.

מבט שלישי

נבקש מהתלמידים למצוא קווי דמיון בין שני החלומות, של שר המשקים ושל שר האופים. נכתוב את קווי הדמיון על הלוח: נחלמים באותו לילה, המספר שלוש מופיע בהם, מדובר בהם על מאכל או משקה, פרעה מופיע בהם. נשאל את התלמידים שאלה פתוחה:

  • אם החלומות דומים כל כך, מדוע את החלום של שר המשקים יוסף פותר לטובה ואת החלום של שר האופים הוא פותר לרעה?

נבחן את ההבדלים בין שני החלומות בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). לתלמידים מתקדמים נחלק את הטבלה למילוי עצמי, ואילו עם שאר הכיתה נמלא את הטבלה על הלוח.

יוסף שם לב ששר המשקים בחלומו מגלה אחריות לתפקידו – מוזג בעצמו. הוא גם שם לב לביטויים חיוביים שבהם משתמש שר המשקים: "עולה", "פורחת", ורואה שבחלום שר המשקים ממלא את תפקידו.
לעומת זאת, בחלומו של שר האופים יוסף רואה שהוא אינו מגלה אחריות למילוי תפקידו – מניח את הסלים עם האוכל במקום שלא יוכל לראותם ולהשגיח עליהם, שהוא משתמש בביטויים שליליים ושהוא אינו מצליח להגיש את האוכל לפרעה בחלום.
לכן יוסף מפרש את החלומות לזה לטובה ולזה לרעה.
ראינו שיש חלומות שמתגשמים.

  • האם תמיד חלומות מתגשמים?
  • האם לדעתכם החלומות יכולים לנבא מה יקרה במציאות?

נכתוב על הלוח את הביטוי התנכ"י מזכריה פרק י פסוק ב: "חֲלֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ".
נסביר – מרוב החלומות אי אפשר להפיק תובנה מעשית לחיים כי אין בהם משמעות, ולכן גם אם חלמנו חלום רע או מפחיד איננו צריכים לדאוג.

מבט לחיים

ראינו ששר המשקים חלם חלום חיובי המתאר פריחה ועשייה, ואכן פירוש החלום של יוסף בעבורו היה חיובי. לעומתו שר האופים חולם חלום שבו הוא פסיבי, לא עושה דבר כדי לשנות את מצבו, ואכן פירוש החלום שהוא מקבל מיוסף שלילי.

נשמיע את השיר 'תחשוב טוב יהיה טוב' של אודי דוידי.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד אנו יכולים להשפיע לטובה על חיינו, על פי השיר? (לחשוב מחשבות חיוביות ואז גם המצאות תיראה או תהיה חיובית יותר)
  • האם אתם מסכימים עם זה?
  • האם לדעתכם למחשבה יש יכולת להשפיע על המציאות?
  • איך זה קורה?
  • האם קרה לכם בעבר שמחשבה חיובית גרמה למציאות להיראות אחרת?

אם יש למורה הספר 'דגים לא אוהבים טופי', המעודד חשיבה חיובית אצל ילדים, אפשר לבחור סיפור ממנו, לקרוא אותו לכיתה ולדון בשאלות שלעיל.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על הסמלים בחלומותיהם של שר המשקים ושר האופים ועל מקורם, הכרנו את פירושו של יוסף לחלומות אלו והשווינו בין החלומות. סיימנו בדיון על חשיבה חיובית שמובילה למציאות חיובית.
מיומנויות: פירוש ביטויים קשים ("יִשָּׂא… אֶת רֹאשֶׁךָ"), מציאת הכפלה בפסוק והבנה לשם מה נועדה הכפלה זו, השוואה.
מתודות: ציור לפי הפסוקים, העלאת השערות, שיח ושיתוף בעקבות שיר, צפייה בסרטון, עבודה בזוגות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
הכנת יין בימי קדם
קרדיט: פורסם על ידי ivp-ramy ב12 בינואר 2017.
הכנת יין בימי קדם

קרדיט: פורסם על ידי ivp-ramy ב12 בינואר 2017.

מצגת שר המשקים
מצגת חלומו של שר המשקים "וַיְסַפֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת חֲלֹמוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ: 'בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה...
מצגת שר המשקים

מצגת חלומו של שר המשקים

"וַיְסַפֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת חֲלֹמוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ: 'בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה גֶפֶן לְפָנָי, וּבַגֶּפֶן שְׁלֹשָׁה שָׂרִיגִם, וְהִוא כְפֹרַחַת עָלְתָה נִצָּהּ, הִבְשִׁילוּ אַשְׁכְּלֹתֶיהָ עֲנָבִים. וְכוֹס פַּרְעֹה בְּיָדִי. וָאֶקַּח אֶת הָעֲנָבִים וָאֶשְׂחַט אֹתָם אֶל כּוֹס פַּרְעֹה וָאֶתֵּן אֶת הַכּוֹס עַל כַּף פַּרְעֹה'" (פסוקים ט-יא)

  • אילו סמלים הקשורים לעולמו של שר המשקים – עולם הגפן והיין מופיעים בפסוקים?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
המילה 'מוות' בהירוגליפים
המילה 'מוות' מצוירת בכתב ההירוגליפים – הכתב העתיק של מצרים כך: שימו לב לציור העוף...
המילה 'מוות' בהירוגליפים

המילה 'מוות' מצוירת בכתב ההירוגליפים – הכתב העתיק של מצרים כך:

שימו לב לציור העוף העומד מעל כיכר הלחם.

מתוך מאמרו של חגי משגב באתר 929.

תחשוב טוב יהיה טוב
כיצד אנו יכולים להשפיע לטובה על חיינו, על פי השיר? קרדיט: 'תחשוב טוב יהיה טוב' של...
תחשוב טוב יהיה טוב
"כִּי טוֹב פָּתָר" (פסוק טז)

  • כיצד אנו יכולים להשפיע לטובה על חיינו, על פי השיר?

קרדיט: 'תחשוב טוב יהיה טוב' של אודי דוידי' ערוץ התו השמיני, פורסם ב-21 בנובמבר 2012.

מבית האסורים לבית המלוכה
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְשַׂר הַמַּשְׁקִים: אַתְּ שׁוֹכְחוֹ וַאֲנִי לֹא אֶשְׁכָּחֵהוּ, הוּא שֶׁכָּתוּב: "וְלֹא זָכַר...
מבית האסורים לבית המלוכה
"וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁכָּחֵהוּ." (פסוק כג)

איור: מיכל בן חמו

אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְשַׂר הַמַּשְׁקִים: אַתְּ שׁוֹכְחוֹ וַאֲנִי לֹא אֶשְׁכָּחֵהוּ, הוּא שֶׁכָּתוּב: "וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים".

(מדרש בראשית רבה, פרשה פח, סימן ז)

  • עַל פִּי הַמִדְרָשׁ, מִי כֵּן זָכַר אֶת יוֹסֵף הַנִמְצָא בְּבֵית הַכֶּלֶא?
מה היה חטאם של שר האופים ושר המשקים?
אָמְרוּ חֲכָמִים:מֶה הָיָה חֶטְאוֹ שֶׁל שַׂר הַמַּשְׁקִים?שֶׁלֹּא הָיָה אַחְרַאי וְקַפְּדָן, וּפַעַם אַחַת הֻגְּשָׁה לַמֶּלֶךְ כּוֹס...
מה היה חטאם של שר האופים ושר המשקים?
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה חָטְאוּ מַשְׁקֵה מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְהָאֹפֶה לַאֲדֹנֵיהֶם לְמֶלֶךְ מִצְרָיִם." (פסוק א)

wet nose/shutterstock.com

אָמְרוּ חֲכָמִים:
מֶה הָיָה חֶטְאוֹ שֶׁל שַׂר הַמַּשְׁקִים?
שֶׁלֹּא הָיָה אַחְרַאי וְקַפְּדָן, וּפַעַם אַחַת הֻגְּשָׁה לַמֶּלֶךְ כּוֹס וּבְתוֹכָהּ זְבוּב.
וּמֶה הָיָה חֶטְאוֹ שֶׁל שַׂר הָאוֹפִים?
שֶׁלֹּא הָיָה אַחְרַאי וְקַפְּדָן, וּפַעַם אַחַת הִגִּישׁ לַמֶּלֶךְ לֶחֶם וּבְתוֹכוֹ אֶבֶן.

(עיבוד. על פי: מדרש בראשית רבה, פרשה פח, סימן ב)

  • לְפִי הַמִדְרָשׁ, מַדוּעַ הִגִיעוּ שַׂר הַמַשְׁקִים וְשַׂר הָאוֹפִים לְבֵית הַכֶּלֶא?
לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים
מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי "לֶאֱלוֹהִים פִּתְרֹנִים" בַּמִקְרָא הִיא חִיוּבִית, כְּלוֹמַר הַכַּוָונָה הִיא כִּפְשׁוּטוֹ – לֶאֱלוֹהִים יֵשׁ פִּתְרוֹן...
לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים
"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו חֲלוֹם חָלַמְנוּ וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים סַפְּרוּ נָא לִי." (פסוק ח)

צילום: thanathip max/shutterstock.com

מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי "לֶאֱלוֹהִים פִּתְרֹנִים" בַּמִקְרָא הִיא חִיוּבִית, כְּלוֹמַר הַכַּוָונָה הִיא כִּפְשׁוּטוֹ – לֶאֱלוֹהִים יֵשׁ פִּתְרוֹן לְכָל דָבָר, גַם לַבְּעָיוֹת הַגְדוֹלוֹת בְּיוֹתֵר.
הַיוֹם מְקוּבָּל לְהִשְׁתַמֵשׁ בַּבִּיטוּי כְּדֵי לוֹמַר שֶׁאֵין לַדָבָר הֶסְבֵּר.

  • לְמָה לְדַעְתְכֶם הִתְכַּוֵון יוֹסֵף כְּשֶׁאָמַר "לֶאֱלוֹהִים פִּתְרֹנִים"? הַאִם הִתְכַּוֵּון לִנְהוֹג בִּצְנִיעוּת, כְּלוֹמַר לוֹמַר שֶׁיְסַפְּרוּ לוֹ אַךְ הַפִּתְרוֹן רַק בִּידֵי אֱלוֹהִים? אוֹ שֶׁהִתְכַּוֵון לוֹמַר שֶׁיֵשׁ לוֹ קֶשֶׁר מְיוּחָד עִם אֱלוֹהִים?
גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי
מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי "גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי" הִיא – נִלְקַחְתִי לְלֹא רְשׁוּת. הַחֲזָרָה שֶׁל יוֹסֵף עַל הַפּוֹעַל "גָנַב"...
גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי
"כִּי גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָעִבְרִים, וְגַם פֹּה לֹא עָשִׂיתִי מְאוּמָה כִּי שָׂמוּ אֹתִי בַּבּוֹר." (פסוק טו)

צילום: zetwe/shutterstock.com

מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי "גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי" הִיא – נִלְקַחְתִי לְלֹא רְשׁוּת. הַחֲזָרָה שֶׁל יוֹסֵף עַל הַפּוֹעַל "גָנַב" נוֹעֲדָה לְהַדְגִישׁ אֶת הֶעָוֶול שֶׁנַעֲשָׂה לוֹ וְלִיצוֹר רוֹשֶׁם חָזָק בְּקֶרֶב שׁוֹמְעָיו.

  • מָה מְסַפֵּר יוֹסֵף עַל אוֹפֶן הַגָעָתוֹ לְמִצְרַיִם? וְכֵיצַד הִגִיעַ לְמִצְרַיִם לְפִי הַמְסוּפָּר בְּפֶרֶק לז פְּסוּקִים כד-כח? שִׂימוּ לֵב בְּאֵילוּ פְּעָלִים מִשְׁתַמְשִׁים בְּכָל אֶחָד מֵהַפְּרָקִים לְתֵיאוּר הָאוֹפֶן שֶׁבּוֹ הִגִיעַ יוֹסֵף לְמִצְרַיִם.
יוסף מפרש חלומות בבית הסוהר
בַּצִיוּר יוֹסֵף עוֹמֵד בַּמֶרְכָּז, וּמִצְדָדָיו שַׂר הָאוֹפִים וְשַׂר הַמַשְׁקִים. הַשְׁלוֹשָׁה נִמְצָאִים בַּתָא בְּבֵית הַסוֹהַר. מַרְאֵהוּ...
יוסף מפרש חלומות בבית הסוהר
"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו חֲלוֹם חָלַמְנוּ וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים סַפְּרוּ נָא לִי." (פסוק ח)

אלכסנדר איבנוב, יוסף מפרש חלומות בבית הסוהר, 1827, מאוסף המוזאון הרוסי, מתוך ויקישיתוף

בַּצִיוּר יוֹסֵף עוֹמֵד בַּמֶרְכָּז, וּמִצְדָדָיו שַׂר הָאוֹפִים וְשַׂר הַמַשְׁקִים. הַשְׁלוֹשָׁה נִמְצָאִים בַּתָא בְּבֵית הַסוֹהַר. מַרְאֵהוּ שֶׁל יוֹסֵף עָדִין בְּהַשְׁוָואָה לִשְׁנֵי הַגְבָרִים הָאֲחֵרִים – נַעֲרִי, כִּמְעַט נָשִׁי. הַקִיר הָאָטוּם וְהַגָבוֹהַּ שֶׁמֵאָחוֹר וְהָרֶקַע הַכֵּהֶה סוֹגְרִים עֲלֵיהֶם וְיוֹצְרִים תְחוּשַׁת מַחֲנָק. אֲלוּמַת אוֹר לֹא טִבְעִית מְאִירָה אֶת פְּנֵיהֶן שֶׁל שְׁלוֹשׁ הַדְמוּיוֹת.

  • מַדוּעַ, לְדַעְתְכֶם, יוֹסֵף מַצְבִּיעַ כְּלַפֵּי מַעְלָה?
גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי
כְּשֶׁיוֹסֵף אוֹמֵר "גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי" הוּא מִתְכַּוֵון לְדֶרֶךְ הֲבָאָתוֹ לְמִצְרַיִם. דְבָרָיו שׁוֹלְחִים אוֹתָנוּ לִקְרוֹא שׁוּב אֶת...
גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי
"כִּי גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָעִבְרִים…" (פסוק טו)

יוסף נמכר Balthasar Beschey, 1744,, Royal Museum of Fine Arts Antwerp, מתוך ויקישיתוף

כְּשֶׁיוֹסֵף אוֹמֵר "גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי" הוּא מִתְכַּוֵון לְדֶרֶךְ הֲבָאָתוֹ לְמִצְרַיִם. דְבָרָיו שׁוֹלְחִים אוֹתָנוּ לִקְרוֹא שׁוּב אֶת פֶּרֶק לז, שֶׁבּוֹ מְסוּפָּר עַל מְכִירָתוֹ לְשַׁיָירָה שֶׁל סוֹחֲרִים שֶׁיָרְדָה לְמִצְרַיִם.
בְּלַתְסָר בְּסְשִי, שֶׁהָיָה צַיָיר וְשַׂרְטָט פְלֵמִי, צִייֵר אֶת מְכִירַת יוֹסֵף עַל יְדֵי אֶחָיו.

הַבִּיטוּ בַּיְצִירָה:

  • לְאָן מַבִּיטִים אֶחָיו שֶׁל יוֹסֵף? מָה בִּיקֵשׁ הָאוֹמָן לִרְמוֹז לָנוּ עֲלֵיהֶם?
  • לְאָן מַבִּיט יוֹסֵף? שִׂימוּ לֵב גַם לִתְנוּחַת יָדָיו. מָה בִּיקֵשׁ הָאוֹמָן לְסַפֵּר לָנוּ עַל יוֹסֵף?
ארץ העברים
עִבְרִים הֵם צֶאֱצָאֵי אַבְרָהָם אָבִינוּ. "אֶרֶץ הָעִבְרִים" הִיא אֶרֶץ כְּנַעַן, אֶרֶץ אֲבוֹתָיו שֶׁל יוֹסֵף. בְּאֶמְצָעוּת...
ארץ העברים
"כִּי גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָעִבְרִים, וְגַם פֹּה לֹא עָשִׂיתִי מְאוּמָה כִּי שָׂמוּ אֹתִי בַּבּוֹר." (פסוק טו)

מפת המזרח הקדום ובה מצרים וכנען

עִבְרִים הֵם צֶאֱצָאֵי אַבְרָהָם אָבִינוּ. "אֶרֶץ הָעִבְרִים" הִיא אֶרֶץ כְּנַעַן, אֶרֶץ אֲבוֹתָיו שֶׁל יוֹסֵף. בְּאֶמְצָעוּת מוּנָח זֶה יוֹסֵף מַבְחִין בֵּין אֲבוֹת יִשְׂרָאֵל לְבֵין עַמִים אֲחֵרִים.

  • בִּתְקוּפוֹת שׁוֹנוֹת הָיוּ שֵׁמוֹת שׁוֹנִים לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל: כְּנַעַן, פָּלֶשְׂתִּינָה…
    קִרְאוּ אֶת הַפָּסוּק וַעֲנוּ – כֵּיצַד מְכַנֶה יוֹסֵף אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן?

בית הסוהר
הַצֵירוּף "בֵּית סוֹהַר" מוֹפִיעַ בַּמִקְרָא רַק בְּסִיפּוּרֵי יוֹסֵף, וְלָכֵן קָשֶׁה לָדַעַת מָה מַשְׁמָעוּתוֹ הַמִקְרָאִית הַמְדוּיֶקֶת....
בית הסוהר
"וַיִּתֵּן אֹתָם בְּמִשְׁמַר בֵּית שַׂר הַטַּבָּחִים אֶל בֵּית הַסֹּהַר, מְקוֹם אֲשֶׁר יוֹסֵף אָסוּר שָׁם." (פסוק ג)

כלא. צילום: Inked Pixels/shutterstock.com

הַצֵירוּף "בֵּית סוֹהַר" מוֹפִיעַ בַּמִקְרָא רַק בְּסִיפּוּרֵי יוֹסֵף, וְלָכֵן קָשֶׁה לָדַעַת מָה מַשְׁמָעוּתוֹ הַמִקְרָאִית הַמְדוּיֶקֶת. הַחוֹקְרִים מְשַׁעֲרִים שֶׁבֵּית הַסוֹהַר הַמוֹפִיעַ בְּסִיפּוּרֵנוּ הוּא מִבְנֶה מְבוּצָר שֶׁנוֹעַד כְּדֵי לִכְלוֹא בּוֹ אֲנָשִׁים כְּעוֹנֶשׁ עַל הִתְנַהֲגוּתָם, כְּלוֹמַר דוֹמֶה מְאוֹד לְבֵית הַסוֹהַר שֶׁל הַיוֹם. מֵהַכָּתוּב בַּמִקְרָא וְעַל פִּי מְקוֹרוֹת מִצְרִיִים, אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר שֶׁבְּמִצְרַיִם הָעַתִיקָה זָכוּ אֲסִירִים מְיוּחָסִים לִתְנָאִים מְיוּחָדִים, כְּמוֹ בַּסִיפּוּר שֶׁבַּפֶּרֶק.

  • אֵילוּ תְנָאִים מְיוּחָדִים קִיבְּלוּ שַׂר הָאוֹפִים וְשַׂר הַמַשְׁקִים בְּבֵית הַסוֹהַר?
יום הולדת בעולם העתיק
הַמְלָכִים בָּעוֹלָם הָעַתִיק נָהֲגוּ לַחְגוֹג אֶת יוֹם הוּלַדְתָם בְּמִשְׁתֶה וּבַחֲגִיגוֹת מְפוֹאָרוֹת. לְעִיתִים חִילְקוּ הַמְלָכִים מַתָנוֹת...
יום הולדת בעולם העתיק
"וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יוֹם הֻלֶּדֶת אֶת פַּרְעֹה וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה לְכָל עֲבָדָיו, וַיִּשָּׂא אֶת רֹאשׁ שַׂר הַמַּשְׁקִים וְאֶת רֹאשׁ שַׂר הָאֹפִים בְּתוֹךְ עֲבָדָיו." (פסוק כ)

צילום: JFunk/shutterstock.com

הַמְלָכִים בָּעוֹלָם הָעַתִיק נָהֲגוּ לַחְגוֹג אֶת יוֹם הוּלַדְתָם בְּמִשְׁתֶה וּבַחֲגִיגוֹת מְפוֹאָרוֹת. לְעִיתִים חִילְקוּ הַמְלָכִים מַתָנוֹת לָעָם בְּעֵת הָאֵירוּעַ, וּלְעִיתִים אַף הֶעֱנִיקוּ חֲנִינָה לְחֵלֶק מִן הָאֲסִירִים, כְּפִי שֶׁמְסוּפָּר בַּסִיפּוּר שֶׁלָנוּ.
בְּיָמֵינוּ מְקוּבָּל לְצַיֵין בַּחֲגִיגָה אֶת יוֹם הוּלַדְתוֹ שֶׁל אָדָם, אַךְ מְעַנְיֵין לָדַעַת שֶׁבַּמָסוֹרֶת הַיְהוּדִית אֵין הִתְיַיחֲסוּת מְיוּחֶדֶת לִימֵי הוּלֶדֶת.

  • הָכִינוּ הַזְמָנָה לִמְסִיבַּת יוֹם הַהוּלֶדֶת שֶׁל פַּרְעֹה. הֵיעָזְרוּ בַּפְּסוּקִים וּבְקֶטַע הַקְרִיאָה.
בעלי תפקידים בממלכת פרעה
בַּפֶּרֶק מוֹפִיעִים בַּעֲלֵי תַפְקִידִים שׁוֹנִים: שַׂר הָאוֹפִים, שַׂר הַמַשְׁקִים וְשַׂר הַטַבָּחִים. לְמָה הָיָה אַחְרַאי כָּל...
בעלי תפקידים בממלכת פרעה
"וַיִּקְצֹף פַּרְעֹה עַל שְׁנֵי סָרִיסָיו, עַל שַׂר הַמַּשְׁקִים וְעַל שַׂר הָאוֹפִים." (פסוק ב)

רעמסס השני בחצרו המלכותית אל מול אחד מבניו ומשרתיו. צילום: Soutekh67, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

בַּפֶּרֶק מוֹפִיעִים בַּעֲלֵי תַפְקִידִים שׁוֹנִים: שַׂר הָאוֹפִים, שַׂר הַמַשְׁקִים וְשַׂר הַטַבָּחִים. לְמָה הָיָה אַחְרַאי כָּל אֶחָד מֵהֶם?
שַׂר הָאוֹפִים הָיָה הָאוֹפֶה שֶׁל פַּרְעֹה, וְשַׂר הַמַשְׁקִים הָיָה מְמוּנֶה עַל הַגָשַׁת הַמַשְׁקָאוֹת לַמֶלֶךְ.

להמשך קריאה

הַחֲלוֹמוֹת שֶׁלָהֶם קְשׁוּרִים לַתַפְקִידִים שֶׁהֵם מִילְאוּ בַּמַמְלָכָה: שַׂר הַמַשְׁקִים חוֹלֵם עַל גֶפֶן, שֶׁמִפֵּירוֹתֶיהָ מְפִיקִים יַיִן, וְשַׂר הָאוֹפִים חוֹלֵם עַל סַלִים קְלוּעִים וּמְאוּוְרָרִים שֶׁבְּתוֹכָם הָיוּ מְאַחְסְנִים מַאֲפִים. בַּעֲלֵי תַפְקִידִים אֵלֶה הָיוּ צְרִיכִים לִהְיוֹת אֲנָשִׁים אֲמִינִים, כָּאֵלֶה שֶׁהַמֶלֶךְ יָכוֹל לִסְמוֹךְ עֲלֵיהֶם, מִשׁוּם שֶׁתַפְקִידָם הָיָה גַם לִמְנוֹעַ הַרְעָלָה שֶׁל הַמֶלֶךְ.
שַׂר הָאוֹפִים וְשַׂר הַמַשְׁקִים מְכוּנִים בַּפֶּרֶק: סָרִיסֵי פַּרְעֹה. מְקוֹר הַמִילָה "סָרִיס" הוּא בְּאַכַּדִית, וּמַשְׁמָעוּתָהּ הַמִילוּלִית הִיא "שֶׁל הָרֹאשׁ" – כְּלוֹמַר מִי שֶׁשַׁיָיכִים לְרֹאשׁ הַמְדִינָה, לַמֶלֶךְ.
שַׂר הַטַבָּחִים הָיָה מְמוּנֶה עַל הַהוֹצָאוֹת לְהוֹרֵג, וְהָיָה מוּפְקָד גַם עַל בֵּית הַסוֹהַר.

  • בְּמָה לְדַעְתְכֶם הָיוּ יְכוֹלִים שַׂר הָאוֹפִים וְשַׂר הַמַשְׁקִים לְהִתְרַשֵׁל בְּתַפְקִידָם? מָה הַמַשְׁמָעוּת שֶׁל הִתְרַשְׁלוּת שֶׁכָּזוֹ?
יוסף פותר החלומות
בַּסִרְטוֹן מְסוּפָּר בַּחֲרוּזִים סִיפּוּר יוֹסֵף בְּבֵית הָאֲסוּרִים.
יוסף פותר החלומות
"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו חֲלוֹם חָלַמְנוּ וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים סַפְּרוּ נָא לִי." (פסוק ח)

בַּסִרְטוֹן מְסוּפָּר בַּחֲרוּזִים סִיפּוּר יוֹסֵף בְּבֵית הָאֲסוּרִים.

  • עַל פִּי הַכָּתוּב בַּמִקְרָא, כֵּיצַד מְשַׁכְנֵעַ יוֹסֵף אֶת שַׂר הָאוֹפִים וְאֶת שַׂר הַמַשְׁקִים שֶׁהוּא יִפְתוֹר אֶת חֲלוֹמוֹתֵיהֶם? וְכֵיצַד הוּא מְשַׁכְנֵעַ אוֹתָם עַל פִּי הַסִרְטוֹן?
  • מָה מַשְׁמָעוּת הַהֶבְדֵל שֶׁמְצָאתֶם?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים, יוסף במצרים / כאן חינוכית, 2014

יוסף ואלוהים
בַּסִרְטוֹן שֶׁלִפְנֵיכֶם תַקְצִיר אֵירוּעֵי הַפֶּרֶק.
יוסף ואלוהים
"וַיִּתֵּן אֹתָם בְּמִשְׁמַר בֵּית שַׂר הַטַּבָּחִים אֶל בֵּית הַסֹּהַר, מְקוֹם אֲשֶׁר יוֹסֵף אָסוּר שָׁם." (פסוק ג)

בַּסִרְטוֹן שֶׁלִפְנֵיכֶם תַקְצִיר אֵירוּעֵי הַפֶּרֶק.

  • עַל פִּי הַסִרְטוֹן, כֵּיצַד דָאַג אֱלוֹהִים לְיוֹסֵף גַם בְּבֵית הַסוֹהַר?

קרדיט: סיכום שבועי- בראשית פרקים לו-מ/929 תנך ביחד, 2015