ילדים כפיצוי לאישה השנואה
פרק כט, לא-לה
הזמנה ללימוד
לקראת השיעור נבקש מהתלמידים להביא תמונה שלהם כשהיו תינוקות. נתלה את כל התמונות על הלוח ונבקש מהילדים לנסות לזהות מיהו כל תינוק. נדבר על ההתרגשות והציפייה לקראת לידה, למשל לידה של אח קטן, בן דוד או שכן, ועל השמחה שתינוק מביא הביתה (אפשר להוסיף על התרגשות מיוחדת לקראת תינוק שהוריו חיכו לו שנים רבות).
נוסף על כך, נבקש מהתלמידים לברר מדוע נקראו בשמותיהם, ומי שיהיה מעוניין ישתף את הכיתה.
מבט ראשון
נקדים ונאמר כי בפסוקים אלו לאה יולדת את ארבעת בניה הראשונים. נקרא את פסוקים לא-לה ונבקש מהתלמידים להדגיש את שם הילד ואת המילים המסבירות את משמעות השם. לחלופין, כשקוראים את המילים "ותקרא שמו…" המורה יעצור וייתן לתלמידים לקרוא בקול את שם התינוק הנולד.
מבט שני
- מה הסיבה הכתובה במקרא לכך שלאה יולדת ארבעה בנים ראשונה? (אלוהים רואה כי לאה שנואה ולכן נותן לה ילדים. אולי בזכות ילדיה בעלה יאהב אותה יותר, או שיש כאן פיצוי לאישה שסובלת מחוסר אהבה)
- מהן התחושות שלאה מבטאת בבחירת השמות? (נסביר כל שם לפי המילים שהדגישו התלמידים בזמן הקריאה – עצב, צער וכאב שהיו מנת חלקה לפני הלידות מול אופטימיות תקווה והודיה לאחר הלידות)
- במה שונה משמעות השם הרביעי ממשמעות שלושת השמות הראשונים? (רצון ליחס מבעלה לעומת רגש הודיה והכרת הטוב כלפי האלוהים בלידת הרביעי)
מבט שלישי
נכתוב על הלוח:
חכמינו אומרים: את מוצא שלשה שמות נקראו לו לאדם, אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראין לו בני אדם, ואחד מה שקונה הוא לעצמו. טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו. (מדרש תנחומא פרשת ויקהל סימן א)
נסביר את דברי המדרש המלמדים אותנו כי כל אדם נראה בפני אנשים אחרים בצורות שונות. האדם יכול לראות את עצמו באופן אחד, להיראות בעיני חבריו באופן אחר ובעיני הוריו באופן אחר.
נבקש מכל תלמיד לקחת דף לרשום את שמו ואת התכונה הבולטת אצלו. לאחר מכן כל תלמיד יקפל את הדף ויסתיר את התכונה שכתב. התלמידים יחליפו פתקים ויכתבו כיצד הם רואים את החבר (רק תכונות חיוביות) ויקפלו שוב את הדף. כל תלמיד ייקח את הדף הביתה ויבקש מהוריו לכתוב תכונה דומיננטית המאפיינת אותם. תרגיל זה ימחיש את דברי המדרש על שלושת השמות שנקראו לאדם.
מטרת הפעילות היא להסביר שהשם של האדם אינו רק בא לזיהוי אישי אלא מבטא את האופן שבו האדם נתפס בעיני עצמו ובעיני סביבתו, חבריו והוריו.
מבט לחיים
לאה, אשתו של יעקב, יודעת היטב כי ניתנה ליעקב במרמה וכי יעקב מעדיף את רחל על פניה. אלוהים מפצה את לאה ונותן לה ארבעה בנים וכל תקוותה של לאה היא כי עתה יאהבנה אישהּ.
נבקש מהתלמידים לספר על מקרים שבהם חוו קושי או קנאה ואדם קרוב ניסה לפצות אותם בדרך כלשהי.
- מה היה המקרה?
- האם הפיצוי עזר להפחתת הכאב?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על לאה המקבלת ילדים כפיצוי על היותה שנואה. ראינו כי השמות שלאה נותנת לילדים מבטאים את רצונה ליחס אחר, קרוב יותר, מבעלה וכי עוצמת הכאב פוחתת עם הולדת הילדים ובילד הרביעי לאה אינה מתייחסת לכאבה האישי ופנויה רק להודות לאלוהים על הילד שלו זכתה.
מיומנויות: הבנת הקשר בין שם למשמעות, הזדהות עם רגשותיה של הדמות שמסופר עליה.
מתודות: סימון מילים בטקסט כאמצעי להבנת הטקסט, השוואה בין משמעות השמות, הבאת תמונות מהילדות כדרך ליצירת קשר רגשי לטקסט.