ירידה לצורך עלייה: חייו של יוסף במצרים כנדנדה עולה, יורדת ועולה
פרק לט
בכמה מילים
בלימוד הפרק נפגוש בשינויים הרבים שעבר יוסף במהלך הסיפור, נבחן באילו תחומים הוא השתנה ובאילו תחומים נותר נאמן לערכיו ולעצמו, ונעמוד על ההתפתחות שלו לאורך הפרק.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
חשבו על שינוי משמעותי אחד שעברתם בחיים: מעבר דירה בית ספר, שינוי דפוס התנהגות, שינוי במשפחה, שינוי חברתי וכדומה.
- מהו השינוי?
- האם הוא היה תוצאה של תהליך פנימי שלכם, או שהוא נגרם בעקבות אירועים חיצוניים שאינם תלויים בכם?
אפשרות שנייה – נשל הנחש כמטפורה לשינויים בחיים:
נקרין סרטון קצר ובו רואים נחש משיל את הנשל שלו. נסביר כי הנחש משיל את עורו לצורך גדילה והתפתחות. נסביר כי כמו הנחש כך גם כל אחד מאתנו משתנה, מתפתח, מתבגר ומשיל מעצמו דברים כדי להתקדם. ננחה את התלמידים לכתוב על אודות מקרה או זמן מסוים שבו הרגישו שהם השתנו והשילו מעצמם דברים כדי להתפתח. לאחר מכן נזמין תלמידים לשתף במה שכתבו.
אפשרות שלישית – השיר 'נשל הנחש' של מאיר אריאל:
נקרין את מילות השיר 'נשל הנחש' מאת מאיר אריאל ונשמיע אותו. נוודא כי התלמידים מבינים את שם השיר ומהו נשל הנחש. נדון עם התלמידים בשאלות המופיעות בעזר ההוראה.
את השיר כתב והלחין מאיר אריאל (1999-1942). השיר מדבר על אדם העומד מתחת גשר ומשקיף מן הצד על תנועת החיים שמעליו. התנועה מסמלת שינוי מתמיד. הדובר בשיר תוהה על מקומו ביחס לשינוי מתמיד זה.
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – עיון בפסוק א – יוסף מגיע למצרים:
נקרין את פרק לט ונקרא את פסוק א בקול רם. נשאל את התלמידים:
- איפה יוסף נמצא עכשיו? (במצרים)
- מה השינויים בחייו של יוסף שאפשר למצוא בפסוק, ובאילו תחומי חיים חלו שינויים אלו? (יוסף מגיע לארץ זרה, וכך נחשף אולי לתרבות חדשה, לשפה אחרת, למאכלים שונים מאלו שהוא מורגל אליהם, לדת שונה. תחומי השינוי: שינוי גאוגרפי ותרבותי: "מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים" – הולך למדבר עם חבורת ישמעאלים. שינוי מעמדי: "וַיִּקְנֵהוּ…" – יוסף הופך מהילד האהוב על אביו לעבד, לזר שאיש אינו מכיר)
- מה היה הסיפור שהוביל את יוסף למציאות זו? (ניזכר עם התלמידים בסיבה שבגינה נמכר יוסף לעבדות: אחיו שנאו אותו, השליכו אותו לבור, ואחר כך מכרוהו לישמעאלים)
שלב שני – עיון בפסוקים ב-ו – יוסף בבית פוטיפר:
נקרא את הפסוקים בקול. נשאל את התלמידים:
- מה השינויים שיוסף עובר כאן ובאילו תחומים? (מעמדו בבית פוטיפר הולך ומשתפר, הוא נעשה בכיר ועצמאי יותר)
- בפסוקים אלו לא רק יוסף משתנה – מי או מה משתנה אתו? (בזכות יוסף משתנה גם בית פוטיפר אדונו, שזוכה לברכות מאז הגיע יוסף).
נשים לב להדרגתיות שבשיפור מצבו של יוסף. נכתוב את השלבים על הלוח בלשון הפסוקים.
- מה שלבי ההתקדמות של יוסף? (משרת אותו, מופקד על כל ביתו, מופקד על כל מה שיש לאדונו, אדונו כבר אינו משגיח עליו)
- מהי הסיבה להתקדמות המהירה והמרשימה של יוסף על פי הכתוב? (ברכת אלוהים)
ננסה לאפיין עם התלמידים את דמותו של יוסף לפי הפסוקים. נשאל:
- כיצד מתואר יוסף בפסוק ו? (יפה תואר ויפה מראה)
- האם לדעתכם יש קשר בין המראה שלו לבין השינויים שעוברים עליו? (אפשר שמראהו של יוסף מצטרף לתיאורו המוצלח. הברכה של ה' באה לידי ביטוי במעשיו ובמראהו)
שלב שלישי – פסוקים ז-יט – יוסף אשת פוטיפר:
למורה: מוצעות כאן שתי אפשרויות להוראת שלב זה – בלימוד במליאה או בעזרת דף עבודה.
הצעה ראשונה – לימוד במליאה:
ההצלחה של יוסף ומראהו הטוב, לצד האמון הרב שנותן בן אדונו, מזמנים ליוסף ניסיון.
נקרא את הפסוקים בקול, ונשאל את התלמידים:
- מהו הניסיון שניצב בפני יוסף? (אשת פוטיפר מנסה לפתות אותו לשכב אִתה)
- האם יוסף עומד בניסיון? (כן, הוא מסרב)
- מהם שני נימוקיו של יוסף בסירובו לאשת פוטיפר? (א. זו פגיעה באדונו ובאמון שהוא נותן ביוסף. ב. זהו חטא לאלוהים)
- בהסתמך על דבריו בפסוקים ח-ט, איך יוסף רואה את תפקידו ואת מעמדו? (יוסף מדגיש שיש לו תפקיד חשוב בבית, ומזכיר פעמיים שהוא שולט בבית)
- נסו לחשוב – באיזו אינטונציה יוסף אומר משפטים אלו?
למורה: נוכל להזמין תלמידים להדגים קריאה בכעס / בחשש / בענייניות / בגאווה / בחולמנות, ואחר כך לשאול את הכיתה: מה הכי מתאים לדעתכם?
- מה דעתכם – האם משפטים אלו מתארים את יוסף כגאוותן או כנאמן לתפקידו?
- האם לדעתכם יוסף עובר שינוי בפסוקים ח-יח? (תשובות ונימוקים אפשריים: לא – יוסף נשאר נאמן לעצמו. הוא מסרב להשתנות כשמדובר בערכיו, במצפונו ובזהותו – באמת הפנימית שלו. יוסף ממשיך בקו שבו התנהל עם אחיו – הוא מחזיק בתפקידו הרם, ונראה שהוא גאה בו / כן – יוסף הופך מהאדם האהוב שאחראי על כל הבית ומתקבל בחום ובהערכה לאדם הנדרש לאכזב מישהו אחר, להגיד לא, להציב גבול ולבסוף לברוח כדי להיחלץ ממקום שעד לפני רגע היה ביתו. "וְלֹא שָׁמַע אֵלֶיהָ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ לִהְיוֹת עִמָּהּ", "וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה")
- מה יוסף מוכן לקבל ולהסתגל אליו ומה לא? (יוסף מקבל את התפקידים שלו כמשרת וכעבדו של פוטיפר, אך איננו מוכן לוותר על ערכיו)
- כיצד מכנה אשת פוטיפר את יוסף (פסוקים יד; יז)? (עברי)
- מה עשוי כינוי זה ללמד על התנהגותו של יוסף בבית פוטיפר? (הוא נאמן לעצמו ולמקורו המשפחתי)
בגדיו של יוסף:
- מדוע נשאר בגדו של יוסף אצל אשת פוטיפר לפי המסופר (פסוקים יא-יב)? (היא תפסה אותו בבגדו ורצתה לשכב אתו, אבל יוסף השאיר את הבגד אצלה וברח מהבית)
- מדוע נשאר הבגד אצל אשת פוטיפר על פי הגרסה שהיא מספרת לאנשי ביתה (פסוקים יג-טו) ולאחר מכך לבעלה (פסוקים יז-יח)? (יוסף פשט את בגדיו ורצה לשכב אִתה, אבל כשאשת פוטיפר צעקה והתנגדה הוא נמלט בלי לקחת את בגדו)
בגדיו של יוסף הם מוטיב חוזר בסיפוריו ומשקפים את מצבו וקורותיו בשלבים שונים של חייו.
- האם אתם זוכרים סיפור נוסף שבו הופשט יוסף מבגדו? מתי? מי הפשיט אותו? (האחים שלו לפני השלכתו לבור ומכירתו לעבדות בפרק לז)
- שאלת אתגר: האם תוכלו לזהות דמיון משמעותי נוסף בין מעשי האחים למעשי אשת פוטיפר? (משקרים בנוגע לבגד כדי להסתיר את חטאיהם)
הצעה שנייה – דף עבודה:
נקרא את הפסוקים בקול ונסביר בקצרה את פרטי העלילה.
אחר כך נפנה את התלמידים לדף העבודה, שמציג את הסיפור ככתב הגנה על יוסף במשפט הבזק שעשה לו פוטיפר בפסוק יט (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר לימוד השלב השלישי לפי אחת ההצעות שלעיל (במליאה או בדף העבודה) נסכם: נראה שבחלק זה, כמו לכל אורך הסיפור, יוסף עובר טלטלות ואתגרים רבים ובוודאי מושפע מהם ומשתנה, אבל אף על פי כן הוא נשאר נאמן לערכיו ולעצמו. הוא מקבל את המצב בהכנעה ואינו פוצה את פיו גם כאשר הוא מואשם בפשע שלא רק שלא עשה אלא שנעשה נגדו.
מדוע יוסף אינו זועק ואומר שנעשה לו עוול? חכו לשיעור הבא.
שלב רביעי – יוסף בבית הסוהר (פסוקים יט-כג):
ננחה את התלמידים לקרוא את הפסוקים בעצמם. נשאל את התלמידים:
- האם תוכלו לזהות שני שינויים מעמדיים נוספים שעובר יוסף בפסוקים אלו? ("וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ וַיִּתְּנֵהוּ אֶל בֵּית הַסֹּהַר…", "וַיִּתֵּן שַׂר בֵּית הַסֹּהַר בְּיַד יוֹסֵף אֵת כָּל הָאֲסִירִם…" – שני הפסוקים מתארים שינוי במעמדו של יוסף – הוא הושלך לבית הסוהר ובפסוק השני מסופר כי גם שם עלה לגדולה)
נסכם בגרף את העליות והירידות בחייו של יוסף עד כה.
נסכם: בסיפורי יוסף עד כה ראינו שיוסף עלה לגדולה שלוש פעמים – פעם אחת מעל אחיו כשהיה הבן האהוב, פעם שנייה בבית פוטיפר ופעם שלישית בבית הסהר. בשתי הפעמים הראשונות נפל יוסף מגדולתו. מה דעתכם – האם גם הפעם יוסף ייפול?
מבט לחיים
סיפורו של יוסף בפרק זה נסוב סביב שינויים משמעותיים וסיטואציות מאתגרות שיוסף נקלע אליהן והאופן שבו הוא מסתגל אליהן ומתמודד עמן – מצד אחד הוא מתאים את עצמו לסביבה, אבל מצד שני שומר על ערכיו ועצמיותו.
בעקבות זאת, נפתח דיון בנושא הסתגלות ושינוי בחיינו:
- מתי נכון להשתנות ומתי נכון לשמור על העקרונות והערכים הפנימיים?
- אילו שינויים עברתם אתם בחיים?
- מתי השינוי הוא חיצוני, למראית עין, ומתי שינוי פנימי ומהותי, ומתי לא נכון להשתנות?
- על אילו עקרונות וערכים לא תסכימו לוותר?
- יוסף שילם מחיר גבוה כדי שלא לחטוא לאמת הפנימית שלו. מתי נסכים אנו לשלם את המחיר בעד שמירה על הערכים שלנו?
- האם יש לכם דוגמאות מניסיונכם או מניסיונם של בני משפחתכם שבהם מישהו עמד על עקרונותיו והיה נכון לשלם על כך מחיר?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בשינויים הרבים שיוסף התמודד עמם מאז היה בדרך למצרים ועד שהושלך לבית הסוהר המצרי.
מיומנויות: איתרנו מידע, ניתחנו טקסט והעמקנו בו בעזרת שאלות מנחות, השווינו בין גרסאות לסיפור בפסוקי המקרא ובין מקורות מקראיים, הכרנו מוטיב חוזר בסיפור.
מתודות: פתחנו את השיעור בצפייה בסרטון ובעיסוק במטפורה לשינוי, למדנו את המסופר בעיון וסיכמנו בעזרת גרף את העליות והמורדות בחיי יוסף.