סגור תצוגת כיתה
הפרק

לא רוצה לדבר, לא יכול לשתוק

פסוקים ז-יח

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

שיעור זה יעסוק במתח בין הרצון ללכת אחר הקול הפנימי ובין החשש לשלם את המחיר. נלמד לעומק את וידויו של ירמיהו שמבקש לחדול מן הנבואה, אך היא בוערת בעצמותיו. נשוב להקדשתו עוד בבטן אמו, ונחשוב כיצד הייעוד שלו מלידה להיות נביא מעמיק את מצוקתו. נסיים בלימוד שירה של חנה סנש 'קול קרא והלכתי' המדגים כיצד קולה הפנימי של המנהיגה קרא לה לעשות את שליחותה על אף הסכנה והייסורים.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – דיון בכיתה:
נשאל את התלמידים:

  • האם עמדתם במצב שבו הרגשתם מחויבות עמוקה לומר משהו למישהו אף שידעתם שיהיה לו קשה מאוד לשמוע את זה?
  • האם אמרתם בסוף?
  • האם כעסו עליכם?

נשמע דוגמאות מחיי התלמידים ונציע מצבים לדוגמה משלנו. למשל:

  • האם תגידו משהו לחבר או לחברה שלדעתכם מתייחסים מאוד לא יפה להורים שלהם בלי סיבה?
  • חברה שלהם התחילה להיפגש עם בחור שנראה לכם שהוא לא טוב בשבילה. האם תתערבו או תשתקו?

ננסה להבין מתי יש לנו מחויבות פנימית לדבר אף שייתכן שנשלם מחיר, ונסביר שהיום נלמד על ירמיהו המתייסר על אי יכולתו לשתוק, ונבואותיו בוערות בו למרות היחס העוין של השומעים.

אפשרות שנייה – אמרה:
נכתוב על הלוח את המשפט הזה:
אינני מדבר כי יש לי כוח לדבר.
אני מדבר כי אין לי כוח לשתוק.
נשאל את התלמידים:

  • מתי אדם צריך כוח לשתוק?
  • האם תוכלו לחשוב על מצבים שהרגשתם בהם שאינכם יכולים לשתוק לנוכח הקורה סביבכם?
  • מה גרם לכך?
  • מה רציתם לומר?
  • האם הרגשתם שאתם יכולים לומר את דבריכם בביטחון?

נסביר שהיום נעסוק בתחושה דומה שירמיהו משמיע.

אפשרות שלישית – כתבה:
נקרא עם התלמידים כתבה על בחור שנפגע בשוד ומפחד להעיד נגד השודד בבית המשפט מחשש לנקמה, ובסופו של דבר המשטרה כופה עליו להעיד למרות הפחד.
נשאל את התלמידים:

  • מי עלול לשלם את מחיר אמירת האמת במקרה זה?
  • מדוע המשטרה מאלצת אותו לדבר למרות הסיכוי שייפגע?
  • האם לדעתכם צריך לומר את האמת בכל מחיר?
  • מהן ההשלכות של הימנעות מאמירתה?

נסביר שבשיעור זה נעסוק בין השאר בירמיהו הנאבק בין מחויבותו לומר לשומעיו אמת קשה ובין היראה מהמחיר היקר של יחסם העוין כלפיו בעקבות דבריו.

הזמנה לקריאה

את השיעור הזה נקדיש להעמקה בקינתו של ירמיהו. נקרין על הלוח את הטקסט ונסביר שיש כאן מעין שירה. נזמין תלמידים לקרוא את המילים במקצב ובפאתוס.
*הערה למורה: במאמרה של רוני מגידוב היא מכנה את השירה הזאת "הראפ של ירמיהו", כיוון שהיא קצבית ומביעה מחאה. אם יש בכיתה תלמידים מוכשרים לכך, אפשר להציע להם להכין מראש קטע ראפ קצר של חלק מן הנבואה.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם אנו לומדים את הפרק בעימוד כזה ולא כפי שהוא כתוב בספר התנ"ך?

נסביר שקינה זו היא מעין שיר, ויש בה אמצעים אומנותיים: חזרות רבות, תקבולות, משפטים קצרים, מטפורות וכן הלאה. נציע דוגמה לכל אחד מהאמצעים האלה:

  • תקבולת – "הָיִיתִי לִשְׂחוֹק כָּל הַיּוֹם / כֻּלֹּה לֹעֵג לִי".
  • מטפורה – "וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי".
  • מצלול חוזר – "וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל, וְלֹא אוּכָל".

נחלק את התלמידים לזוגות או לקבוצות. כל זוג יקבל הגדרה של אחד מן האמצעים ויצטרך למצוא כמה שיותר דוגמאות להם בתוך השירה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נחזור למליאה ונשמע אילו אמצעים אמנותיים מצאו התלמידים.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם ירמיהו בוחר לבטא את כאבו בשיר? (השירה מאפשרת וידוי אישי בגוף ראשון, שלא ככתיבה הדיווחית הצופה מבחוץ האופיינית יותר לכתיבה התנ"כית – כתיבה שנוגעת יותר בפעולות הדמויות ופחות ברגשותיהן)

תוכן הקינה:
נקרא שוב את פסוקים ז-י ונסביר בקצרה את דברי ירמיהו. אחר כך נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נחזור למליאה ונשוחח על מטפורת האש. נוסיף שחוץ מההקבלה בין תחושתו של ירמיהו לתכונתה הטבעית של האש שהיא מתפשטת במהרה, ייתכן שירמיהו מרגיש גם שהנבואה שיוצאת מפיו היא בעלת תכונות הרסניות כמו האש: היא בוערת ושורפת באוזני השומעים, ולכן הם כועסים ויוצאים נגדו.
כעת נקרא את פסוקים יא-יג ונשאל את התלמידים:

  • מה קורה כאן? האם אופי הדברים משתנה? (באופן מפתיע ירמיהו זונח את הכעס ומשבח את אלוהים על שעשה אותו לגיבור, ועל שהוא רואה ללב האדם ומציל אותו)
  • האם תוכלו לנסות להסביר את המעבר החד הזה?

נשמע את התלמידים ואז נסביר שירמיהו אינו שונא את הנבואה, וכאשר הוא מדבר בגנותה הוא מבין גם כמה היא יקרה לו. הקרבה לה' ונבואותיו ממלאות את ירמיהו בשמחה ובמשמעות והוא רוצה להעביר הלאה את מסריו, אך אותה שליחות בדיוק מייסרת אותו וגורמת לו לאומללות וליחס עוין מקהל שומעיו.
כעת נעבור לפסוקים יד-יח.
נסביר את פסוק טז – הכוונה לערים סדום ועמורה, ולאיש ששומע בבוקר זעקת מצוקה ובצהריים תרועת מלחמה – כלומר, בשורות רעות זו אחר זו.
נתמקד במוטיב הלידה והרחם.

  • כיצד ירמיהו מתאר את יום הולדתו? (מקלל אותו כיום ארור, וכך גם את השליח שבישר לאביו על לידתו)
  • היכן היה רוצה ירמיהו להישאר לעולם? (ברחם אמו, "הֲרַת עוֹלָם" – היריון נצחי שבו הוא נוצר ומת בטרם יצא לעולם)

נחלק לתלמידים דף ללימוד קצר בחברותא בזוגות על המשבר של ירמיהו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשמע מסקנות ותובנות שעלו בלמידה בזוגות.
נסביר: הקשר בין נבואת ההקדשה ובין קינתו של ירמיהו חשוב מאוד להבנת מצוקתו. ירמיהו הוקדש לנביא עוד ברחם אמו, שלא כרוב הנביאים שהוקדשו במהלך חייהם. על כן הוא לא רק מתמודד עם קשיי היום-יום כנביא, אלא גם עם הידיעה שזהו גורל שאין לו מנוס ממנו. זו אינה רק קדימות כרונולוגית אלא עניין מהותי – הנבואה קדמה לחייו וקבעה את מסלולם.
נשאל שאלה מסכמת:

  • אם כן, מהן שתי הסיבות שבגללן נקרע ירמיהו בין תפקידו כנביא ובין תחושותיו כאדם?
    1. ירמיהו מרגיש צורך פנימי עז להגשים את שליחותו כנביא ואינו מסוגל לשתוק ולא לנבא, אף ששומעיו מתנכלים לו.
    2. ירמיהו יודע שתפקיד הנביא הוא גורל והוא לא יוכל להימלט ממנו. הוא מרגיש כלוא בין ייעודו ובין הסבל שגורם לו ייעוד זה.

מבט לחיים

נספר שלאורך ההיסטוריה אנו פוגשים דמויות רבות שהלכו מתוך ציווי פנימי ותחושת שליחות למשימות לאומיות, גם כאשר ידעו שהן עתידות לשלם עליהן מחיר כבד. נוכל לבקש מהתלמידים דוגמאות ולאחר מכן לקרוא יחד את שירה היפה של חנה סנש 'קול קרא והלכתי'.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד שיר זה קשור לכאבו של ירמיהו?
  • מהו הקול הקורא לחנה סנש?
  • מדוע היא מוכרחה ללכת אחריו?
  • את מה היא מבכה על פרשת הדרכים?

נספר בקצרה את סיפורה של חנה סנש, הצנחנית שלא שבה, המשמשת דוגמה למי שידעה מראש שהיא יוצאת למשימה שממנה היא עלולה לא לשוב, אך הקול הפנימי שקרא לה היה חזק מן הפחד ולא נתן לה מנוח.
בעקבות סיפור זה נשאל את התלמידים:

  • האם גם לכם יש דברים שבוער בכם לעשות?
  • האם הסביבה מאפשרת ותומכת בכם?
  • האם היא מקשה עליכם?
  • כיצד זה משפיע עליכם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו במתח בין השליחות הפנימית של ירמיהו כנביא ובין המחיר הגבוה שהוא משלם עליה.
מיומנויות: קראנו שירה מקראית והעמקנו במטפורה שבה.
מתודות: קראנו כתבה, שמענו שיר ופירשנו אותו בנוגע לפרק.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
סרבן העדות הגיע לבית המשפט
'סרבן העדות' הגיע לביהמ"שדן גלברט, חייל בשירות סדיר בן 19 מבת-ים הגיע היום לבית המשפט...
סרבן העדות הגיע לבית המשפט

'סרבן העדות' הגיע לביהמ"ש
דן גלברט, חייל בשירות סדיר בן 19 מבת-ים הגיע היום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כדי להעיד במשפטו של אדם הנאשם ששדד אותו, לאחר שנעצר הלילה בעקבות סירובו למסור עדות.
התובעת ציינה שגלברט פחד מהנאשם, בעל עבר פלילי עשיר, ולכן סרב למלא את חובתו האזרחית ולהעיד בבית המשפט.
בחודש נובמבר שעבר נדקר גלברט, וכספו נשדד. הפרקליטות הגישה כתב אישום במקרה זה נגד ערן ז'אן, בן 20. גלברט הוזמן להעיד מטעם התביעה במשפטו של ז'אן, אך לאחר שקיבל את הזימון לפני כחודש נעדר מביתו וגם נפקד מהשירות הצבאי.
כשנשאל על ידי התביעה שאלות לגבי השוד עצמו השיב כי אינו זוכר פרטים רבים.

הכתבה 'סרבן העדות הגיע לבית המשפט' של ענת שיחור-אהרונסון מתוך אתר nrg מעריב

פסוקים ז-יח
דפי עבודה והעשרה לשיעור
קול קרא והלכתי
בַּדֶּרֶךְ…חנה סנש קוֹל קָרָא, וְהָלַכְתִּי,הָלַכְתִּי, כִּי קָרָא הַקּוֹל.הָלַכְתִּי לְבַל אֶפֹּל.אַךְ עַל פָּרָשַׁת דְּרָכִיםסָתַמְתִּי אָזְנַי בַּלֹּבֶן...
קול קרא והלכתי

בַּדֶּרֶךְ…
חנה סנש

קוֹל קָרָא, וְהָלַכְתִּי,
הָלַכְתִּי, כִּי קָרָא הַקּוֹל.
הָלַכְתִּי לְבַל אֶפֹּל.
אַךְ עַל פָּרָשַׁת דְּרָכִים
סָתַמְתִּי אָזְנַי בַּלֹּבֶן הַקָּר
וּבָכִיתִי.
כִּי אִבַּדְתִּי דָבָר.

שירה של חנה סנש 'קול קרא והלכתי' מתוך אתר פרויקט בן-יהודה

דברים מהלב
דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם לִבִּי (קהלת א, טז)הלב רואה, שנאמר (קהלת א, טז): וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה....
דברים מהלב
וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל. (פסוק ט)

איור: shutterstock.com

דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם לִבִּי (קהלת א, טז)
הלב רואה, שנאמר (קהלת א, טז): וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה.
הלב שומע, שנאמר (מלכים א ג, ט): וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ.
הלב נופל, שנאמר (שמואל א יז, לב): אַל יִפֹּל לֵב אָדָם עָלָיו.
הלב שמח, שנאמר (תהלים טז, ט): לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי.
הלב צועק, שנאמר (איכה ב, יח): צָעַק לִבָּם אֶל ה'.
הלב מתנחם, שנאמר (ישעיה מ, ב): דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלָיִם.
הלב מצטער, שנאמר (דברים טו, י): וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ.
להמשך המדרש
הלב מתחזק, שנאמר (שמות יט, יב): וַיְחַזֵּק ה' אֶת לֵב פַּרְעֹה.
הלב מתרכך, שנאמר (דברים כ, ג): אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם.
הלב מתעצב, שנאמר (בראשית ו, ו): וַיִתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ.
הלב מתפחד, שנאמר (דברים כח, סז): מִפַּחַד לְבָבְךָ.
הלב משתבר, שנאמר (תהלים נא, יט): לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה.
הלב מתגאה, שנאמר (דברים ח, יד): וְרָם לְבָבֶךָ.
הלב מסרב, שנאמר (ירמיה ה, כג): וְלָעָם הַזֶּה הָיָה לֵב סוֹרֵר וּמוֹרֶה.
הלב מתבדה, שנאמר (מלכים א יב, לג): בַּחֹדֶשׁ אֲשֶׁר בָּדָא מִלִּבּוֹ.
הלב מהרהר, שנאמר (דברים כט, יח): כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ.
הלב מחשב, שנאמר (משלי יט, כא): רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ.
הלב מתאוה, שנאמר (תהלים כא, ג): תַּאֲוַת לִבּוֹ נָתַתָּ לוֹ.
הלב סוטה, שנאמר (משלי ז, כה): אַל יֵשְׂטְ אֶל דְּרָכֶיהָ לִבֶּךָ.
הלב זוֹנֶה, שנאמר (במדבר טו, לט): וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם.
הלב נגנב, שנאמר (בראשית לא, כ): וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב אֶת לֵב לָבָן.
הלב נכנע, שנאמר (ויקרא כו, מא) אוֹ אָז יִכָּנַע לְבָבָם.
הלב משתדל, שנאמר (בראשית לד, ג) וַיְדַבֵּר עַל לֵב הַנַּעֲרָה.
הלב תועה, שנאמר (ישעיה כא, ד) תָּעָה לְבָבִי.
הלב חרד, שנאמר (שמואל א ד, יג) כִּי הָיָה לִבּוֹ חָרֵד.
הלב נעור, שנאמר (שיר השירים ה, ב) אֲנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עֵר.
הלב אוהב, שנאמר (דברים ו, ה) וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ.
הלב שונא, שנאמר (ויקרא יט, יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ.
הלב מקנא, שנאמר (משלי כג, יז) אַל יְקַנֵּא לִבְּךָ.
הלב נקרע, שנאמר (יואל ב, יג) וְקִרְעוּ לְבַבְכֶם וְאַל בִּגְדֵיכֶם.
הלב הוגה, שנאמר (תהלים מט, ד) וְהָגוּת לִבִּי תְבוּנוֹת.
הלב הוא כאש, שנאמר (ירמיה כ, ט) וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת.
  • קראו את ירמיה פרק כ, וכתבו שמות איברים בגוף האדם המופיעים בפרק, נוסף על הלב.
  • נסו לחבר מדרשים דומים למדרש קהלת רבה א – על איברים אלו.
מי אתה פשחור?
פשחור, כוהן המקדש, שם את ירמיהו הנביא במהפכת. הכתוב המקראי אינו מביא מידע על הכוהן...
מי אתה פשחור?
וַיַּכֶּה פַשְׁחוּר אֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת אֲשֶׁר בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר בְּבֵית ה'. (פסוק ב)

איור: shutterstock.com

פשחור, כוהן המקדש, שם את ירמיהו הנביא במהפכת.
הכתוב המקראי אינו מביא מידע על הכוהן פשחור: מי היה ומאין בא?
חז"ל משלימים, אם כן, את דמותו.

לקריאת המדרש

אמר רב יהודה אמר שמואל […] ארבעת אלפים עבדים היו לו לפשחור בן אימר וכולם נטמעו בכהונה, וכל כהן שיש בו עזות פנים אינו אלא מהם.

(תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ע עמוד ב)

  • כיצד מתאר המדרש את פשחור הכוהן?
  • האם דברי המדרש מתאימים לדמותו כפי שהיא מופיעה בירמיה כ, א-ו?
הדבר בוער בי כאש בעצמות
הפסוק מתאר את הצורך הפנימי של הנביא (ושל האומן) להוציא אל אוויר העולם את הצפון...
הדבר בוער בי כאש בעצמות
וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל. (פסוק ט)

איור: מיכל בן-חמו

הפסוק מתאר את הצורך הפנימי של הנביא (ושל האומן) להוציא אל אוויר העולם את הצפון בו ואת מה שקיבל בהשראה אלוהית.

  • ירמיהו מדבר על דברים שהם כאש בוערת בעצמותיו.
    חפשו בפרק את נבואות ירמיהו, שהם כאש בוערת בעצמות.
    מה חשוב לו להעביר לעם?
  • ואצלכם… מה בוער לכם בעצמותיכם?
בוחן כליות ולב
במצרים העתיקה התקיימה האמונה בחיי נצח. המצרים האמינו שהנשמה ממשיכה להתקיים גם אחרי מות הגוף....
בוחן כליות ולב
וַה' צְבָאוֹת בֹּחֵן צַדִּיק רֹאֶה כְלָיוֹת וָלֵב אֶרְאֶה נִקְמָתְךָ מֵהֶם כִּי אֵלֶיךָ גִּלִּיתִי אֶת רִיבִי. (פסוק יב)

במצרים העתיקה התקיימה האמונה בחיי נצח. המצרים האמינו שהנשמה ממשיכה להתקיים גם אחרי מות הגוף.
הסרטון ממוזיאון ארצות המקרא מלמד על התהליך הטכני של החניטה.

  • כיצד הלב והכליות קשורים לתהליך החניטה?
  • לאור הסרטון – כשירמיהו מכנה את ה' "רואה כליות וָלֵב" – למה הוא מתכוון?
עם אֵלִי הנפח
שירו של המשורר אורי צבי גרינברג מבטא את תהליך היצירה ואת משמעותה. לפי כתיבתו, המשורר...
עם אֵלִי הנפח
וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל. (פסוק ט)

אורי צבי גרינברג: צילום: דויד אלדן, לע"מ

שירו של המשורר אורי צבי גרינברג מבטא את תהליך היצירה ואת משמעותה. לפי כתיבתו, המשורר הוא נביא, ושירה היא נבואה.

למילות השיר

עִם אֵלִי הַנַּפָּח

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • אילו רמזים בשירתו של אורי צבי גרינברג יוצרים זיקה לנבואת ירמיהו בפרק? אפשר להיעזר במנוע החיפוש dicta (באמצעות אזכורים תנ"כיים).
ירמיהו במנורת הכנסת
מנורת הכנסת היא אנדרטת ברונזה בגובה כחמישה מטרים, הניצבת בקצה גן הוורדים, מול משכן הכנסת...
ירמיהו במנורת הכנסת

תבליט של ירמיהו במנורת הכנסת. צילום: תמר הירדני, מתוך ויקישיתוף

תוכנית מנורת הכנסת, תמר הירדני, מתוך ויקיפדיה העברית

מנורת הכנסת היא אנדרטת ברונזה בגובה כחמישה מטרים, הניצבת בקצה גן הוורדים, מול משכן הכנסת בירושלים. את המנורה העניקו אנשים שונים, בהם חברי הפרלמנט הבריטי, כמחווה למדינת ישראל הצעירה בשנת 1956, והיא מעשה ידיו של בֶּנוֹ אֶלְקָן, אומן יהודי-בריטי ממוצא גרמני, שעמל עליה במשך שש שנים. המנורה מציגה כשלושים אירועים, ביטויים, דמויות ומושגים מכוננים בתולדות עם ישראל, ונחשבת ל"ספר לימוד" ויזואלי של ההיסטוריה היהודית לדורותיה.

"מנורת הכנסת" מתוך ויקיפדיה – האנציקלופדיה החופשית.

  • התבוננו בדמותו של ירמיהו, כפי שהיא מעוצבת במנורת כנסת ישראל.
    מתוך לימודכם עד כה בספר ירמיה, האם פסל זה מתאר נכונה את דמותו של ירמיהו?
  • שימו לב למיקום שניתן לדמותו של ירמיהו במנורת הכנסת. מה המיקום מספר על היחס לירמיהו?
שאו שערים ראשיכם
פשחור מכה את ירמיהו ושם אותו במהפכת בשער בנימין העליון אשר בבית המקדש. לחצר הפנימית...
שאו שערים ראשיכם
וַיַּכֶּה פַשְׁחוּר אֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת אֲשֶׁר בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר בְּבֵית ה'. (פסוק ב)

ארכיטקט: Charles Chipiez, ויקישיתוף

פשחור מכה את ירמיהו ושם אותו במהפכת בשער בנימין העליון אשר בבית המקדש.

להמשך קריאה

לחצר הפנימית של המקדש בימי בית ראשון היו כנראה שלושה שערים, ושלושתם נפתחו אל החצר הגדולה, החיצונה:
אחד בצפון, אחד בדרום (שחיבר את חצר בית ה' הפנימית עם חצר בית המלך) ואחד במזרח (שהוא המבוא הראשי לחצר הפנימית).
על יותם המלך מסופר שבנה את שער בית ה' העליון (מלכים ב טו, לה), ויש אומרים שזהו שער בנימין העליון הנזכר בפרק.

חיים ביינארט ומנחם הרן (עורכים), אנציקלופדיה מקראית, כרך ה, 1668, עמ' 341. הערך: מקדש © מוסד ביאליק

  • התבוננו בשחזורי בית המקדש מימי בית ראשון. האם תוכלו לשער מדוע שם פשחור את ירמיהו במהפכת דווקא בשער המקדש?
מַהְפֶּכֶת
המַהְפֶּכֶת נזכרת במקרא ארבע פעמים, ועניינה כנראה צורה מסוימת של מעצר. לאחר שפשחור הכה את...
מַהְפֶּכֶת
וַיַּכֶּה פַשְׁחוּר אֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת אֲשֶׁר בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר בְּבֵית ה'. (פסוק ב)

מכשירי עינוי, צילום: epbechthold, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

המַהְפֶּכֶת נזכרת במקרא ארבע פעמים, ועניינה כנראה צורה מסוימת של מעצר. לאחר שפשחור הכה את ירמיהו, הוא שם אותו במהפכת. בהמשך נאמר שפשחור הוציא את ירמיהו מהמהפכת, וזו הסיבה שיש פרשנים הסבורים כי מדובר במקום סגור, המשמש לכליאה. צורת הכליאה מסתברת גם מהזכרת "הצינק" לצד המהפכת: "וְנָתַתָּה אֹתוֹ אֶל הַמַּהְפֶּכֶת וְאֶל הַצִּינֹק" (ירמיהו כט, כו).
פרשנים אחרים סבורים שניתן להבין את המהפכת והצינוק ככלי ענישה ולא כמקומות ענישה, ואז ייתכן שהמהפכת היא מכשיר עינויים שאליו נקשר האסיר במהופך.

  • איזו תמונה מתאימה לכל פירוש?
  • על פי פסוקים א-ג ועל פי המסופר בפרק כט – האם יש לכם פירוש נוסף להציע?
מה האש עושה?
ירמיהו הנביא מתאר את דבריו כאש בוערת. לאש סגולות רבות, ומשלמד האדם ליצור אש ולהשתמש...
מה האש עושה?
וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל. (פסוק ט)

ירמיהו הנביא מתאר את דבריו כאש בוערת.
לאש סגולות רבות, ומשלמד האדם ליצור אש ולהשתמש בה, השתנו חייו לתמיד.

להמשך קריאה

על פי המיתולוגיה היוונית, פרומתאוס הוא הטיטן (ענק מיתולוגי) שהביא את האש מעולם האלים לעולם בני האדם, על מנת להגן על בני אדם חסרי הישע.
הסרטון של רשות העתיקות מתאר אילו מתנות רבות-משמעות האש מעניקה לאדם.

  • הביאו דוגמאות מן הסרטון המלמדות על כוחה של האש לשנות את טיבם של חומרים. בהשראת הסרטון, באיזה אופן ניתן להבין את דבריו של ירמיהו בפסוק ט?

קרדיט: איתני הטבע – אש / רשות העתיקות, 2019

סבלו של נביא
ד"ר בועז סתוי מדבר ומסביר את סבלו של נביא האמת – ירמיה.
סבלו של נביא
פִּתִּיתַנִי ה' וָאֶפָּת חֲזַקְתַּנִי וַתּוּכָל הָיִיתִי לִשְׂחוֹק כָּל הַיּוֹם כֻּלֹּה לֹעֵג לִי. (פסוק ז)

ד"ר בועז סתוי מדבר ומסביר את סבלו של נביא האמת – ירמיה.

  • סכמו את מצוקתו של נביא האמת, על פי דבריו של בועז סתוי ועל פי הפרק.

קרדיט: נביאי אמת ושקר חובה 2 – ירמיה כ'/ מכללת אורנים