להתערב או לא להתערב?
פסוקים יא-כב
הזמנה ללימוד
נספר לתלמידים שהנהלת בית הספר רוצה לקבוע חוק חדש, שלפיו אסור לתלמידים להתערב באירועי אלימות בין תלמידים אחרים. נשאל את התלמידים מה דעתם על החוק החדש, ונערוך הצבעה בכיתה- בעד ונגד החוק. לאחר מכן נשאל מה הם חושבים על חוק הפוך, שלפיו תלמידים חייבים להתערב ולהפריד בין חבריהם באירועי אלימות.
בקטע שנלמד היום נראה שמשה מתערב במצבים שבהם הוא מזהה אלימות וחוסר צדק, והוא גם משלם על כך מחיר.
מבט ראשון
נמחיז את הפסוקים באופן ספונטני: המורה קוראת את הקטע והתלמידים מציגים את מה שהיא קוראת בלי להתכונן מראש, תוך כדי קריאה.
נשים לב במהלך הקריאה לביאור מילים לא מובנות. מומלץ להסביר אותן בעת הצורך במהלך הקריאה:
בְּסִבְלֹתָם-העבודה הקשה שלהם, וַיִּפֶן- פנה/הסתובב לאחור, וַיַּךְ- הכה, וַיִּטְמְנֵהוּ- החביא אותו, נִצִּים- רבים, הַלְהָרְגֵנִי-האם אתה רוצה להרוג אותי, וַתִּדְלֶנָה-שאבו מים, הָרְהָטִים- שקתות (צורת הרבים של שוקת) להשקיית בעלי חיים, וְאַיּוֹ – איפה הוא, וַיּוֹאֶל- הסכים, גּר-זר
מבט שני
עבודת כיתה:
כדי להבהיר את רצף האירועים, נשרטט טבלה ובה ארבע עמודות עם הכותרות האלה:
המצב המתואר | המקום | כיצד משה מתערב | ההשלכות של המקר |
נסדר את האירועים בטבלה לפי הסדר.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- מה גורם למשה להתערב?
- מה המחיר שהוא משלם על כך?
- מה אנחנו יכולים ללמוד מכך על האופי של משה?
נסכם את החלק הזה: אנו רואים שמשה רודף צדק ואינו יכול לעמוד מנגד כשהוא רואה שנעשה עוול לאנשים שסביבו. אתם מכירים אנשים כאלה, שנוהגים כמו משה? מישהו מכם חש פעם שנעשה לו עוול? מישהו התערב לטובתכם במקרה כזה?
מבט לחיים
דיון "רמזור" בכיתה:
כל תלמיד מקבל שני פתקים- ירוק = "מסכים", אדום = "לא מסכים". המורה קוראת את ההיגדים שמופיעים בהמשך, ובכל היגד התלמידים מרימים פתק ירוק או אדום, בהתאם למה שהם חושבים. לאחר כל היגד מבררים עם התלמידים מדוע הם חושבים כך ועורכים דיון קצר בכיתה.
רשימת ההיגדים:
- צריך להתערב בכל מקרה של אלימות או עוול.
- צריך להתערב במקרים של אלימות או עוול רק כשמדובר בבן משפחה או חבר קרוב.
- אנשים שלא מתערבים במקרים של אלימות או עוול הם אדישים.
- צריך להתערב במקרים של אלימות או עוול גם אם אתה עלול להיפגע.
- אם אתה לא יודע מי התחיל במריבה, אסור לך להתערב.
- אני יכול לשפוט בעצמי אם מישהו לא צודק ולהתערב.
לסיכום השיעור נבקש מכל זוג לענות במחברת:
הציעו שלושה כללים ל"התערבות נבונה"- איך ראוי וכדאי להתערב במקרים של עוול או אלימות.
נשמע את התשובות יחד במליאה. אפשר לבחור יחד ככיתה כמה עקרונות להתערבות במצבים של אלימות וחוסר צדק וכמה עקרונות לגישור ולפיוס, לכתוב אותם על פלקט ולתלות בכיתה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה למדנו על משה שהתבגר, ודרך סיפורו עסקנו במצבים מוסריים שדורשים מאיתנו לגייס אומץ ותעוזה ולהתערב במקרים של עוול או אלימות.
מיומנות: קריאת הטקסט, פירוש המילים, איתור מידע והבנת הפסוקים. כמו כן, עסקנו במיומנויות של דיבור מול קהל והעברת ביקורת.
מתודה: בשיעור ערכנו "דיון רמזור", שמעודד נקיטת עמדה ומתן ביטוי לדעות שונות.