סגור תצוגת כיתה
הפרק

הכוח הנשי

פסוקים א-י

שיעור שלישי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשאל: האם אתם מכירים נשים "גיבורות" בתרבות שלנו כיום? אילו תכונות מאפיינות אותן? איך הן משפיעות עלינו? נבקש מהתלמידים לכתוב אם יש איזו דמות נשית שהשפיעה עליהם והייתה דוגמה בשבילם. נספר לתלמידים שהיום נפגוש את הגיבורות של סיפור יציאת מצרים ונראה איך הן השפיעו על הסיפור.

מבט ראשון

לשיקול דעת המורה – קריאה נשית בכיתה. נספר לתלמידים שבקטע שנקרא מופיעות גיבורות נשיות, ולכן החלטנו שהבנות בכיתה יקראו בקול את הפסוקים- כל בת תקרא פסוק אחד. לפני הקריאה ננחה את התלמידים לשים לב מי הן הדמויות המופיעות בטקסט ומה תפקידה של כל דמות בסיפור.

מבט שני

מכיוון שמדובר בסצנה ציורית ומרובת פרטים, ניתן לצייר אותה/להקרין תמונה שלה על הלוח ולכתוב על העצמים השונים (הגומא, היאור..) את המילים המתאימות.

ותצפנהו- החביאה אותו, ירחים-חודשים, גֹמא-צמח מים (נקרא גם פפירוס), זפת- נוזל שחור ודביק שאוטם מפני חדירת מים, סוף-צמח מים גבוה בצורת קנים, יאֹר-נהר הנילוס, ותתצב- ניצבה/נעמדה, אמתה- המשרתת/השפחה שלה, ותחמֹל-ריחמה.

כמו כן מומלץ לשאול שאלות להבנת העלילה:

  • מי הן הדמויות שפגשנו ומה היו מעשיה של כל אחת מהן?
  • האם הופתעתם ממעשיהן של הנשים? מה דעתכם עליהן?
  • מדוע יוכבד נאלצה להחביא את משה?
  • מה הפתרון שהיא מצאה לאחר שלושה חודשים?
  • למה לדעתכם היא בחרה בתיבה?
  • מה היינו מצפים שיקרה כשבת פרעה מצאה את משה ומה קרה באמת?

היכרות עם הדמויות:
נשרטט טבלה על הלוח ובה שלוש עמודות:

שם הדמות המעשים שלה התכונות שלה
יוכבד    
מרים    
בת פרעה    

כעת נחלק את תפקידי הגיבורות לשלוש תלמידות ונבקש מהן לקרוא שוב את הקטע.
כל תלמידה תקרא את הפסוקים הנוגעים לדמות שלה. (יוכבד- פסוקים א-ג, מרים- פסוקים ד, ז, סוף ח, בת פרעה- פסוקים ה-ו, התחלת ח, ט-י). לאחר הקריאה של כל אחת מהתלמידות נעצור, והתלמידים ימלאו את שתי העמודות השמאליות שבטבלה. (למשל- מרים: צופה בתיבה ושומרת עליה; מציעה לבת פרעה שיוכבד תיניק את משה. או- בת פרעה: מצילה את משה מן הנהר; מאמצת אותו).

מבט שלישי

כעת נמלא את העמודה השלישית בטבלה- אילו תכונות יש לכל אחת מהגיבורות שפגשנו? מה אפשר ללמוד עליה מתוך הסיפור?
נמלא את הטבלה יחד על הלוח ונשאל את התלמידים:

  • האם יש תכונה אחת שמשותפת לכל הנשים הללו? (למשל- יציאה נגד המוסכמות החברתיות שסביבן)
  • מה גרם להן לעשות את מה שעשו?
  • אילו תכונות נוספות נשים צריכות כדי להנהיג ולהשפיע?

נבקש מהתלמידים לכתוב במחברת תכונה אחת של גיבורות הסיפור שהיו רוצים לאמץ לעצמם.

מבט לחיים

נשאל את התלמידים:
אתם מכירים נשים שמשפיעות על החברה שלנו כיום ומצליחות להוביל שינוי? אילו תכונות הן צריכות כדי להצליח?

נשים הפועלות בחיים שלנו כיום יכולות לשאוב השראה מהנשים שהכרנו בפרק ב – נשים אמיצות וחכמות שהעזו לצאת נגד החוקים בחברה שלהן, שחוקקו על ידי גברים, ולהוביל שינוי.

עבודת סיכום- דמות הגיבורה שלי:
נחלק לתלמידים בריסטולים וצבעים. נבקש מהם לצייר את הגיבורה שלהם, ולהדגים דרך הציור את התכונות שמאפיינות אותה.
זו יכולה להיות אחת הגיבורות מפרק ב אבל גם כל גיבורה אחרת שהם מכירים מהחיים שלהם. לאחר מכן נציג את העבודות בכיתה.

לסיכום- מה היה לנו?

תוכן: בשיעור זה פגשנו את הנשים שמובילות את העלילה בתחילת ספר שמות והכרנו את תכונותיהן. התמקדנו גם בדמויות של נשים מעוררות השראה שאנחנו מכירים מהחיים שלנו.
מיומנות: השוואה ואיתור מידע, כינוס מידע לטבלה.
מתודה: הצגת הדמויות הנשיות על ידי תלמידות, בתחילת השיעור ובסופו התלמידים עוסקים בגיבורות שהם מכירים מימינו אנו, וכך נוצר החיבור לחיים האישיים שלהם.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
משה ביאור
משה ביאור

Moses Laid Amid the Flags

031_The_Finding_of_Moses

לאיזה טוב מתכוונים
המדרש מציע אפשרויות שונות לשאלה – מה ראתה במשה אמו. "…ותרא אותו כי טוב הוא…"...
לאיזה טוב מתכוונים
"...וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב ..." (פסוק ב)
תינוק שוכב מרוצה

צילום: DinaPhoto / hutterstock.com

המדרש מציע אפשרויות שונות לשאלה – מה ראתה במשה אמו.

לקריאת המדרש

"…ותרא אותו כי טוב הוא…"
רבי מאיר אומר: טוב שמו
רבי יהודה אומר: הגון לנביאות (= מתאים להיות נביא אלוהים),
אחרים אומרים: שנולד כשהוא מהול (נולד נימול, בלי הערלה שמסירים בברית המילה),
ורבנן  (חכמים) אומרים: בשעה שנולד משה נתמלא כל הבית כולו אורה, כמו שכתוב כאן: ותרא אותו כי טוב הוא, וכתוב שם (בבראשית א) וירא אלהים את האור כי טוב…."

(שמות רבה פרשה א)

  • אנחנו רואים במדרש כי אפשר לפרש את המילה 'טוב' שבפסוק בדרכים שונות. מה הפירוש שנותן לה כל אחד מהחכמים בהקשר של התינוק משה?
  • ומה אתם חושבים?
מרים - מדרש מודרני
הסופרת יוכי ברנדס מתייחסת לפרק ב בספר שמות ויוצרת עליו מדרש מודרני. מרים מתבוננת בבת...
מרים - מדרש מודרני
"וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ." (פסוק ד)
אבל פן, ארבע אמהות: שרה, רבקה, רחל ולאה.

אבל פן, ארבע אמהות: שרה, רבקה, רחל ולאה. פסטל, 1934.
באדיבות משפחת האמן.

הסופרת יוכי ברנדס מתייחסת לפרק ב בספר שמות ויוצרת עליו מדרש מודרני.

מרים מתבוננת בבת פרעה מרחוק ומנסה לפענח את סתרי לבה. מה היא חושבת? מה היא מרגישה? האם היא מבינה שהתינוק עברי? זו המסקנה ההגיונית היחידה שאפשר להעלות על הדעת. איזה מניע יש לאם מצריה להפקיר פרי בטנה לחסדם של תניני הנילוס?
מרים יודעת שהנסיכה יודעת – ומה יקרה עכשיו?
להמשך קריאה

בת פרעה נוטלת את התינוק בזרועותיה. נשימתה של מרים נעתקת. האם היא מתכוונת להטביע אותו? האם היא תעשה את זה במו ידיה? האם המשרתות תבצענה את העבודה המלוכלכת במקומה? ואולי היא תקרא לשוטרים?
התינוק טרוף הרעב מסובב את פיו מצד לצד ויונק את האוויר. מרים בוחנת את פניה של הנסיכה. הן אינן נראות כמו פנים של רוצחת, אבל מראה העיניים עלול להטעות. בכל זאת, היא בתו של השטן.
אם מרים תתגלה לפני הנסיכה ותחשוף את זהותו של התינוק – חייו בסכנה, ואם היא תמשיך להתחבא – הוא עלול להילקח לארמון והיא לא תזכה לראות אותו. מה לעשות? להישאר במחבוא או לצאת החוצה? לחזור הביתה בידיים ריקות, או לנסות להביא איתה את אחיה?
מרים צריכה להחליט מהר. להחליט נכון. אסור לה להתמהמה. אסור לה לטעות. חייו של אחיה וגורלם של בני משפחתה תלויים בה.
אני חושבת שזה הרגע שבו מרים הופכת לנביאה. אין לה ברירה. היא חייבת לפענח את סתרי לבה של בת פרעה.היא חייבת לבחון כליות ולב ולראות לנפש פנימה. כמו אלוהים.
מרים יוצאת ממקום מחבואה וניגשת אל הנסיכה.
הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת-הַיָּלֶד?יוכי ברנדס (מתוך  הספר שבע אמהות)

  • כיצד מתוארת מרים?
  • מה ההבדל בין התיאור של מרים בפרק ב לתיאור שלה בסיפור שקראתם?
מי שמך
מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ? = מִי מִנָּה אוֹתְךָ לְשַׁלִּיט? המשפט הלקוח מהפרק משמש...
מי שמך
"וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר." (פסוק יד)
פטיש שיפוט

פשיט שיפוט. Matt Benoit / shutterstock.com

מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ? = מִי מִנָּה אוֹתְךָ לְשַׁלִּיט?
המשפט הלקוח מהפרק משמש אותנו גם בימינו.
דוגמה: לְאַחַר שֶׁהָעִתּוֹנַאי פָּנָה אֶל הַמְּרֻאְיָן בְּצוּרָה מַעֲלִיבָה זָכָה לַתְּשׁוּבָה: "מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ?"

  • כתבו קטע סיפור קצר והשתמשו בביטוי "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו".
  • חומר למחשבה: אתם יכולים גם לחשוב על מצבים מחיי היום יום המזכירים את המצבים בהם נכח משה ולחשוב איך אנשים בימינו מתמודדים עם סיטואציות מורכבות? האם הם מתערבים?
משה בתיבה
  התבוננו בציור של משה בתיבה: מי לדעתכם האישה בציור? אחות משה או בת פרעה?...
משה בתיבה
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)
משה בתיבה

"משה בתיבה", ג'יימס טיסו, 1896-1902, גואש על לוח, מאוסף המוזיאון היהודי, ניו יורק. מתוך ויקישיתוף.

 

התבוננו בציור של משה בתיבה:

  • מי לדעתכם האישה בציור? אחות משה או בת פרעה?
  • האם הציור מתאים למסופר בפרק ב? במה כן? ובמה לא?
  • מה התחושה שהציור מעביר? איזה רגש הוא מעורר במתבונן בו?
תיבה רק פעמיים בתנ"ך
המילה "תבה" ("תבת") מופיעה פעמיים בלבד בתנ"ך. באילו שני סיפורים? היעזרו בתמונות. במה דומים שני...
תיבה רק פעמיים בתנ"ך
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)

"בת פרעה משה את פרעה מהיאור", גוסטב דורה.

"שילוח היונה מתיבת נח", גוסטב דורה.

  • המילה "תבה" ("תבת") מופיעה פעמיים בלבד בתנ"ך. באילו שני סיפורים? היעזרו בתמונות.
  • במה דומים שני הסיפורים? במה הם שונים?
היאור- הנילוס
היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם. אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח...
היאור- הנילוס
"וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן." (פסוק כב)
Ewa Studio / shutterstock.com

Ewa Studio / shutterstock.com

היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם.

אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח אגן הניקוז שלו הוא 3,490,000 קילומטר רבוע, כעשירית משטחה של אפריקה. הנהר מהווה עורק חיים למצרים, סודאן ודרום סודאן, וזהו מקור המים העיקרי במדינות צחיחות אלו.

  • מוזמנים להכנס לקישור ולצאת לסיור וירטואלי בנילוס בעזרת הגוגל ארץ.
  • התקרבו אל הנהר – האם אתם מבחינים בחלקות השדה ובתעלות ההשקייה?
בסוף על שפת היאור
התבוננו בציור המצרי העתיק שלפניכם וכתבו את הפרטים שאתם רואים בו. מצאו את הסוף בציור?...
בסוף על שפת היאור
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח־לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)

ציד ודיג, ציור קיר, מצרים העתיקה.

ציד ודיג, ציור קיר, מצרים העתיקה. מתוך ויקישיתוף

  • התבוננו בציור המצרי העתיק שלפניכם וכתבו את הפרטים שאתם רואים בו.
  • מצאו את הסוף בציור? תארו איך הוא נראה, היכן הוא גדל ואילו חיות נמצאות בו?
משה בתיבה שבדיוק מתאימה
"דבר רך הוא, שהוא יכול לעמוד לפני רך ולפני קשה" רבי שמואל בר נחמן (שמות...
משה בתיבה שבדיוק מתאימה
"...וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת..." (פסוק ג)
משה מורד על ידי אמו אל מימי הנילוס

"משה מורד על ידי אמו אל מימי הנילוס", אלכסיי טיירנוב, 1839-1842. מתוך ויקישיתוף

"דבר רך הוא, שהוא יכול לעמוד לפני רך ולפני קשה" רבי שמואל בר נחמן

(שמות רבה א כא)

יוכבד רצתה שהתיבה תהיה גמישה ועמידה בטלטולים שיעברו עליה ביאור.
רבי שמואל בר נחמן מבין, שאם היתה עושה יוכבד תיבה מעץ, עלולה היתה הסירה להישבר כתוצאה מפגיעתה בעצים או אבנים בדרכה.
לעומת זאת, הגומא הגמיש, במקרה של התנגשות, רק יתקפל ויוסט ממסלולו, אך לא ישבר או יזדעזע, ולכן אין טוב ממנו לאחסון תינוק השט על גבי הנהר.

  • מדוע אם משה השתמשה דווקא בתיבת גמא? כלומר- תיבה העשויה מגבעולי צמח הגמא (צמח שגדל על שפת המים)?
  • אתם יכולים לשער סיבה נוספת?
משה- ההתחלה
מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון? קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה
משה- ההתחלה
" וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

  • מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה