סגור תצוגת כיתה
הפרק

להתערב או לא להתערב?

פסוקים יא-כב

שיעור רביעי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נספר לתלמידים שהנהלת בית הספר רוצה לקבוע חוק חדש, שלפיו אסור לתלמידים להתערב באירועי אלימות בין תלמידים אחרים. נשאל את התלמידים מה דעתם על החוק החדש, ונערוך הצבעה בכיתה- בעד ונגד החוק. לאחר מכן נשאל מה הם חושבים על חוק הפוך, שלפיו תלמידים חייבים להתערב ולהפריד בין חבריהם באירועי אלימות.

בקטע שנלמד היום נראה שמשה מתערב במצבים שבהם הוא מזהה אלימות וחוסר צדק, והוא גם משלם על כך מחיר.

מבט ראשון

נמחיז את הפסוקים באופן ספונטני: המורה קוראת את הקטע והתלמידים מציגים את מה שהיא קוראת בלי להתכונן מראש, תוך כדי קריאה.
נשים לב במהלך הקריאה לביאור מילים לא מובנות. מומלץ להסביר אותן בעת הצורך במהלך הקריאה:

בְּסִבְלֹתָם-העבודה הקשה שלהם, וַיִּפֶן- פנה/הסתובב לאחור, וַיַּךְ- הכה, וַיִּטְמְנֵהוּ- החביא אותו, נִצִּים- רבים, הַלְהָרְגֵנִי-האם אתה רוצה להרוג אותי, וַתִּדְלֶנָה-שאבו מים, הָרְהָטִים- שקתות (צורת הרבים של שוקת) להשקיית בעלי חיים, וְאַיּוֹ – איפה הוא, וַיּוֹאֶל- הסכים, גּר-זר

מבט שני

עבודת כיתה:
כדי להבהיר את רצף האירועים, נשרטט טבלה ובה ארבע עמודות עם הכותרות האלה:

המצב המתואר המקום כיצד משה מתערב ההשלכות של המקר

נסדר את האירועים בטבלה לפי הסדר.

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • מה גורם למשה להתערב?
  • מה המחיר שהוא משלם על כך?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מכך על האופי של משה?

נסכם את החלק הזה: אנו רואים שמשה רודף צדק ואינו יכול לעמוד מנגד כשהוא רואה שנעשה עוול לאנשים שסביבו. אתם מכירים אנשים כאלה, שנוהגים כמו משה? מישהו מכם חש פעם שנעשה לו עוול? מישהו התערב לטובתכם במקרה כזה?

מבט לחיים

דיון "רמזור" בכיתה:
כל תלמיד מקבל שני פתקים- ירוק = "מסכים", אדום = "לא מסכים". המורה קוראת את ההיגדים שמופיעים בהמשך, ובכל היגד התלמידים מרימים פתק ירוק או אדום, בהתאם למה שהם חושבים. לאחר כל היגד מבררים עם התלמידים מדוע הם חושבים כך ועורכים דיון קצר בכיתה.

רשימת ההיגדים:

  • צריך להתערב בכל מקרה של אלימות או עוול.
  • צריך להתערב במקרים של אלימות או עוול רק כשמדובר בבן משפחה או חבר קרוב.
  • אנשים שלא מתערבים במקרים של אלימות או עוול הם אדישים.
  • צריך להתערב במקרים של אלימות או עוול גם אם אתה עלול להיפגע.
  • אם אתה לא יודע מי התחיל במריבה, אסור לך להתערב.
  • אני יכול לשפוט בעצמי אם מישהו לא צודק ולהתערב.

לסיכום השיעור נבקש מכל זוג לענות במחברת:
הציעו שלושה כללים ל"התערבות נבונה"- איך ראוי וכדאי להתערב במקרים של עוול או אלימות.

נשמע את התשובות יחד במליאה. אפשר לבחור יחד ככיתה כמה עקרונות להתערבות במצבים של אלימות וחוסר צדק וכמה עקרונות לגישור ולפיוס, לכתוב אותם על פלקט ולתלות בכיתה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: בשיעור זה למדנו על משה שהתבגר, ודרך סיפורו עסקנו במצבים מוסריים שדורשים מאיתנו לגייס אומץ ותעוזה ולהתערב במקרים של עוול או אלימות.
מיומנות: קריאת הטקסט, פירוש המילים, איתור מידע והבנת הפסוקים. כמו כן, עסקנו במיומנויות של דיבור מול קהל והעברת ביקורת.
מתודה:
 בשיעור ערכנו "דיון רמזור", שמעודד נקיטת עמדה ומתן ביטוי לדעות שונות.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
לאיזה טוב מתכוונים
המדרש מציע אפשרויות שונות לשאלה – מה ראתה במשה אמו. "…ותרא אותו כי טוב הוא…"...
לאיזה טוב מתכוונים
"...וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב ..." (פסוק ב)
תינוק שוכב מרוצה

צילום: DinaPhoto / hutterstock.com

המדרש מציע אפשרויות שונות לשאלה – מה ראתה במשה אמו.

לקריאת המדרש

"…ותרא אותו כי טוב הוא…"
רבי מאיר אומר: טוב שמו
רבי יהודה אומר: הגון לנביאות (= מתאים להיות נביא אלוהים),
אחרים אומרים: שנולד כשהוא מהול (נולד נימול, בלי הערלה שמסירים בברית המילה),
ורבנן  (חכמים) אומרים: בשעה שנולד משה נתמלא כל הבית כולו אורה, כמו שכתוב כאן: ותרא אותו כי טוב הוא, וכתוב שם (בבראשית א) וירא אלהים את האור כי טוב…."

(שמות רבה פרשה א)

  • אנחנו רואים במדרש כי אפשר לפרש את המילה 'טוב' שבפסוק בדרכים שונות. מה הפירוש שנותן לה כל אחד מהחכמים בהקשר של התינוק משה?
  • ומה אתם חושבים?
מרים - מדרש מודרני
הסופרת יוכי ברנדס מתייחסת לפרק ב בספר שמות ויוצרת עליו מדרש מודרני. מרים מתבוננת בבת...
מרים - מדרש מודרני
"וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ." (פסוק ד)
אבל פן, ארבע אמהות: שרה, רבקה, רחל ולאה.

אבל פן, ארבע אמהות: שרה, רבקה, רחל ולאה. פסטל, 1934.
באדיבות משפחת האמן.

הסופרת יוכי ברנדס מתייחסת לפרק ב בספר שמות ויוצרת עליו מדרש מודרני.

מרים מתבוננת בבת פרעה מרחוק ומנסה לפענח את סתרי לבה. מה היא חושבת? מה היא מרגישה? האם היא מבינה שהתינוק עברי? זו המסקנה ההגיונית היחידה שאפשר להעלות על הדעת. איזה מניע יש לאם מצריה להפקיר פרי בטנה לחסדם של תניני הנילוס?
מרים יודעת שהנסיכה יודעת – ומה יקרה עכשיו?
להמשך קריאה

בת פרעה נוטלת את התינוק בזרועותיה. נשימתה של מרים נעתקת. האם היא מתכוונת להטביע אותו? האם היא תעשה את זה במו ידיה? האם המשרתות תבצענה את העבודה המלוכלכת במקומה? ואולי היא תקרא לשוטרים?
התינוק טרוף הרעב מסובב את פיו מצד לצד ויונק את האוויר. מרים בוחנת את פניה של הנסיכה. הן אינן נראות כמו פנים של רוצחת, אבל מראה העיניים עלול להטעות. בכל זאת, היא בתו של השטן.
אם מרים תתגלה לפני הנסיכה ותחשוף את זהותו של התינוק – חייו בסכנה, ואם היא תמשיך להתחבא – הוא עלול להילקח לארמון והיא לא תזכה לראות אותו. מה לעשות? להישאר במחבוא או לצאת החוצה? לחזור הביתה בידיים ריקות, או לנסות להביא איתה את אחיה?
מרים צריכה להחליט מהר. להחליט נכון. אסור לה להתמהמה. אסור לה לטעות. חייו של אחיה וגורלם של בני משפחתה תלויים בה.
אני חושבת שזה הרגע שבו מרים הופכת לנביאה. אין לה ברירה. היא חייבת לפענח את סתרי לבה של בת פרעה.היא חייבת לבחון כליות ולב ולראות לנפש פנימה. כמו אלוהים.
מרים יוצאת ממקום מחבואה וניגשת אל הנסיכה.
הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת-הַיָּלֶד?יוכי ברנדס (מתוך  הספר שבע אמהות)

  • כיצד מתוארת מרים?
  • מה ההבדל בין התיאור של מרים בפרק ב לתיאור שלה בסיפור שקראתם?
מי שמך
מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ? = מִי מִנָּה אוֹתְךָ לְשַׁלִּיט? המשפט הלקוח מהפרק משמש...
מי שמך
"וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר." (פסוק יד)
פטיש שיפוט

פשיט שיפוט. Matt Benoit / shutterstock.com

מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ? = מִי מִנָּה אוֹתְךָ לְשַׁלִּיט?
המשפט הלקוח מהפרק משמש אותנו גם בימינו.
דוגמה: לְאַחַר שֶׁהָעִתּוֹנַאי פָּנָה אֶל הַמְּרֻאְיָן בְּצוּרָה מַעֲלִיבָה זָכָה לַתְּשׁוּבָה: "מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ?"

  • כתבו קטע סיפור קצר והשתמשו בביטוי "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו".
  • חומר למחשבה: אתם יכולים גם לחשוב על מצבים מחיי היום יום המזכירים את המצבים בהם נכח משה ולחשוב איך אנשים בימינו מתמודדים עם סיטואציות מורכבות? האם הם מתערבים?
משה בתיבה
  התבוננו בציור של משה בתיבה: מי לדעתכם האישה בציור? אחות משה או בת פרעה?...
משה בתיבה
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)
משה בתיבה

"משה בתיבה", ג'יימס טיסו, 1896-1902, גואש על לוח, מאוסף המוזיאון היהודי, ניו יורק. מתוך ויקישיתוף.

 

התבוננו בציור של משה בתיבה:

  • מי לדעתכם האישה בציור? אחות משה או בת פרעה?
  • האם הציור מתאים למסופר בפרק ב? במה כן? ובמה לא?
  • מה התחושה שהציור מעביר? איזה רגש הוא מעורר במתבונן בו?
תיבה רק פעמיים בתנ"ך
המילה "תבה" ("תבת") מופיעה פעמיים בלבד בתנ"ך. באילו שני סיפורים? היעזרו בתמונות. במה דומים שני...
תיבה רק פעמיים בתנ"ך
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)

"בת פרעה משה את פרעה מהיאור", גוסטב דורה.

"שילוח היונה מתיבת נח", גוסטב דורה.

  • המילה "תבה" ("תבת") מופיעה פעמיים בלבד בתנ"ך. באילו שני סיפורים? היעזרו בתמונות.
  • במה דומים שני הסיפורים? במה הם שונים?
היאור- הנילוס
היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם. אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח...
היאור- הנילוס
"וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן." (פסוק כב)
Ewa Studio / shutterstock.com

Ewa Studio / shutterstock.com

היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם.

אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח אגן הניקוז שלו הוא 3,490,000 קילומטר רבוע, כעשירית משטחה של אפריקה. הנהר מהווה עורק חיים למצרים, סודאן ודרום סודאן, וזהו מקור המים העיקרי במדינות צחיחות אלו.

  • מוזמנים להכנס לקישור ולצאת לסיור וירטואלי בנילוס בעזרת הגוגל ארץ.
  • התקרבו אל הנהר – האם אתם מבחינים בחלקות השדה ובתעלות ההשקייה?
בסוף על שפת היאור
התבוננו בציור המצרי העתיק שלפניכם וכתבו את הפרטים שאתם רואים בו. מצאו את הסוף בציור?...
בסוף על שפת היאור
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח־לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)

ציד ודיג, ציור קיר, מצרים העתיקה.

ציד ודיג, ציור קיר, מצרים העתיקה. מתוך ויקישיתוף

  • התבוננו בציור המצרי העתיק שלפניכם וכתבו את הפרטים שאתם רואים בו.
  • מצאו את הסוף בציור? תארו איך הוא נראה, היכן הוא גדל ואילו חיות נמצאות בו?
משה בתיבה שבדיוק מתאימה
"דבר רך הוא, שהוא יכול לעמוד לפני רך ולפני קשה" רבי שמואל בר נחמן (שמות...
משה בתיבה שבדיוק מתאימה
"...וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת..." (פסוק ג)
משה מורד על ידי אמו אל מימי הנילוס

"משה מורד על ידי אמו אל מימי הנילוס", אלכסיי טיירנוב, 1839-1842. מתוך ויקישיתוף

"דבר רך הוא, שהוא יכול לעמוד לפני רך ולפני קשה" רבי שמואל בר נחמן

(שמות רבה א כא)

יוכבד רצתה שהתיבה תהיה גמישה ועמידה בטלטולים שיעברו עליה ביאור.
רבי שמואל בר נחמן מבין, שאם היתה עושה יוכבד תיבה מעץ, עלולה היתה הסירה להישבר כתוצאה מפגיעתה בעצים או אבנים בדרכה.
לעומת זאת, הגומא הגמיש, במקרה של התנגשות, רק יתקפל ויוסט ממסלולו, אך לא ישבר או יזדעזע, ולכן אין טוב ממנו לאחסון תינוק השט על גבי הנהר.

  • מדוע אם משה השתמשה דווקא בתיבת גמא? כלומר- תיבה העשויה מגבעולי צמח הגמא (צמח שגדל על שפת המים)?
  • אתם יכולים לשער סיבה נוספת?
משה- ההתחלה
מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון? קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה
משה- ההתחלה
" וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

  • מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה