סגור תצוגת כיתה
הפרק

לכל איש יש שם (או כינוי)

פסוקים יט-כב

שיעור שלישי מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפסוקים אלו מתוארת הגעתן של נעמי ורות אל בית לחם ששם מתנהלת השיחה שבה נעמי מבקשת להיקרא על שם צערה ולא על שם ימי אושרה שאבדו. בפסוקים אלו נקראת רות בפעם הראשונה 'המואבייה'. במהלך נדון מתוך הדו שיח במצב הנפשי והחברתי שבו שבות נעמי וכלתה לבית לחם ועל חשיבותם של שמות וכינויים והקשר שלהם למעשים בפרק ובחיינו.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – מדרשיר:
נקרין לתלמידים את מילות השיר 'לכל איש יש שם' של זלדה ונענה על השאלות המובאות בעזר ההוראה.

הצעה שנייה – קריאת שמות:
בזמן קריאת השמות או בסבב ספונטני אחריה נשאל כמה תלמידים:

  • למה קראו לכם דווקא בשם זה?
  • האם הייתה להוריכם כוונה מסוימת?
  • האם מאחורי השם שלכם עומדים סיפור או משאלה?

הצעה שלישית – דיון על מחקר:
נקרין לתלמידים על הלוח כתבה מתוך אתר ynet המתארת מחקר שזיהה קשר בין שם לפנים – הנחקרים הצליחו לזהות את שם המצולמים לפי מראה פניהם בצורה מובהקת.

הזמנה לקריאה

נתחיל בקריאת הפסוקים שלמדנו בשיעורים הקודמים ובתזכורת קצרה לגבי מקומנו בסיפור, ומצב הדמויות.

פסוק יט – ההגעה לבית לחם:
נקרא את פסוק יט ונשאל את התלמידים:

  • מהי התגובה שנעמי ורות מקבלות בהגיען לבית לחם?
  • איך אתם מסבירים את השאלה ששואלות נשות העיר: "הֲזֹאת נָעֳמִי"?

אפשר לבקש מהתלמידים לתאר בקצרה בכתב כיצד לדעתם נראתה נעמי לפני העזיבה וכיצד נראתה בזמן חזרתה, מה היה השינוי הגדול כל כך שגרם לבנות עירה להתקשות לזהותה. אחרי תרגיל הכתיבה אפשר לבקש מכמה תלמידים לשתף במליאה. נשאל:

  • האם זו קבלת פנים נעימה ואוהבת?

פסוקים כ-כא – שמה של נעמי:
נקרא את פסוקים כ-כא, נסביר אותם ונשאל:

  • מה נעמי עונה לנשות העיר?
  • כיצד היא משתמשת בשמה כדי להבהיר את מצבה?

נכתוב על הלוח את שני השמות 'נעמי' ו'מרה' ונשאל:

  • איזו מילה מתחבאת בתוך כל שם?

נקיף את האותיות נ,ע,מ ומ,ר – מנעימות למרירות. אחרי הדיון במליאה נשלח את התלמידים להעמיק בפירושו של המלבי"ם.

נסכם ונשתף במליאה: ככל שאתה גבוה ומורם יותר, כך נפילתך כואבת יותר. המלבי"ם אומר שנעמי רואה בשמה לעג – הוא מזכיר לה את הגבהים שמהם נפלה, ועכשיו היא חושבת שהרימו אותה גבוה רק כדי שההתרסקות תהיה גדולה יותר.
נפתח יחד בפסוקים א-ב ונראה כיצד ההיפוך שמזהה נעמי משתקף בהשוואה בין פסוק א לפסוק כב. פסוק א – אלימלך ואשתו ושני בניו – משפחה שיורדת להצטייד בזמן רעב; ולעומת זאת בפסוק כב – שתי נשים בודדות שבות אל בית לחם, אין רעב, אבל גם אין בני זוג וילדים.

פסוק כב – רות המואבייה:
נקרא יחד את הפסוק.

  • האם שמה של נעמי השתנה? (לא, נעמי לא שינתה את שמה, אלא התכוונה להסביר את מצבה באמצעות משחק השמות לנשות העיר)

לעומת זאת, שמה של דמות אחרת בסיפור השתנה קצת. נשלח את התלמידים לפסוקים ד, יד וטז ונשאל:

  • במה שונה אזכורה של רות בבית לחם (בפסוק כב) מהאזכור שלה במואב? מה משמעות ההבדל? (בבית לחם היא מכונה "הַמּוֹאֲבִיָּה" ומשמעות ההבדל היא שבבית לחם מסתכלים על מוצאה, 'מואבייה', מבעד למשקפי סטיגמה, ולא בוחנים אותה כאישיות נפרדת ממוצאה. בבית לחם היא זרה, לא במולדתה יותר)

לסיכום שלב זה: נעמי ורות שבות לבית לחם, נעמי מבקשת משכנותיה שאינן מזהות אותה לכנותה מרה; ורות, שאינה מבקשת דבר, מכונה מיד רות "הַמּוֹאֲבִיָּה", כתם שיכסה אותה תקופה ארוכה.

השמות בפרק א של המגילה:
מתוך העיסוק בשמה של נעמי ובכינויה של רות נבקש מהתלמידים שיאספו את כל השמות המופיעים בפרק. נרשום אותם על הלוח: אלימלך, נעמי, מחלון, כליון, רות וערפה.

נקרין את התמונות ונשאל:

  • לאיזה שם רומזת כל תמונה ומדוע?

אפשר להיעזר בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

מלבד שמה של רות קיים בכל השמות קשר של ניגוד (אלימלך, נעמי – דמות של מלך ושלטון ודמות נעימה) או של דמיון (מחלון, כליון, ערפה) בין השם לבין מעשיהן ונסיבות חייהן של הדמויות.

  • מה קדם למה – השם או המעשים?
  • מה כוחו של שם?

נקרא את פירושו של ילקוט שמעוני לשמות מחלון וכליון.
כלומר, המדרש מבאר את שמם על שם סופם. ככל הנראה מקור שמם היה מתיקות ושלמות, אך המדרש נותן לשמות משמעות נוספת ואומר שאולי במעין נבואה נקראו על שם סופם, בעקבות מעשיהם. בפסוקים שלמדנו היום קראנו שנעמי מבקשת שיקראו לה מרה וראינו כי רות מקבלת את הכינוי "הַמּוֹאֲבִיָּה".

נתמקד עוד בשמות ובמשמעותם:

  • מחלון וכליון: בעוד הפרק מדגיש את השוני בין רות וערפה מחלון וכליון צמודים זה לזה בשמם ובגורלם.
  • ערפה: מעידה על פניית העורף לנעמי.
  • רות: נקרא את מדרש שמה של רות מרות רבה ט ד ומדרש תנחומא בהר ג.
    נראה שרות, שלא כערפה, מתוארת כמי שמסוגלת לראות, לשים לב לדברי נעמי.

מבט לחיים

  • האם אנחנו מודעים בחיינו לחשיבותם של שמות ונזהרים בכינויים שאנחנו מכנים?
  • האם אנחנו עושים מעשים טובים כדי ששמותינו יישארו טובים?

בפרקים הבאים נראה שקשה להוריד כינוי שנדבק, אבל שמי שעושה טוב, זוכה לשם טוב.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: ליווינו את נעמי ורות החוזרות אל בית לחם, למדנו על הדו-שיח עם נשות העיר שבו נעמי מבקשת שלא יקראו לה בשמה, אלא בשם מרא ודנו בחשיבותם של שמות וכינויים בפרק.
מיומנויות: התמודדות עם פרשנות וניתוח שמות.
מתודות: משימת כתיבה – תיאור לפני ואחרי, דף עבודה על המלבי"ם, ניתוח השמות בפרק לפי תמונות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
לכל איש יש שם - מילות השיר
למילות השיר האם אתם מסכימים עם הנאמר בשיר שלאדם יש שמות שונים? מהי משמעותו של...
לכל איש יש שם - מילות השיר

למילות השיר

  • האם אתם מסכימים עם הנאמר בשיר שלאדם יש שמות שונים?
  • מהי משמעותו של שם בעיניכם?
  • מדוע חושבת זלדה כי מקומות שונים ואנשים שונים נותנים שמות שונים לאנשים?
מחקר שמות
לכתבה 'מחקר מגלה: אנשים נראים כמו השם שלהם' מתוך אתר ynet. המחקר הזה עשוי להיות...
מחקר שמות

לכתבה 'מחקר מגלה: אנשים נראים כמו השם שלהם' מתוך אתר ynet.

המחקר הזה עשוי להיות נכון או לא נכון, אך הוא מעורר מחשבה בעניין השמות.

  • האם אתם חושבים שלשמו של אדם יש משמעות בחייו?
  • האם יש לו כוח לשנות?
  • על מה הורים חושבים כשהם נותנים שם?
  • איך הייתם קוראים לעצמכם לו יכולתם להחליט איך יקראו לכם? מדוע?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מדרש שם
מדרש שם

עורף של אישה. מאת Laggridore - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0

510px-Skull_and_crossbones.svg_bi10016

מאת brak danych

  • לאיזה שם מפרק א רומזת כל תמונה?
ילקוט שמעוני, מחלון וכליון
למה נקרא שמם מחלון וכליון? – מחלון שעשו עצמם חולין, וכליון שנתחייבו כליה.
ילקוט שמעוני, מחלון וכליון

למה נקרא שמם מחלון וכליון? – מחלון שעשו עצמם חולין, וכליון שנתחייבו כליה.

מדרש שמה של רות
רות רבה ט ד, תנחומא בהר ג: ושם השנית רות שראתה דברי חמותה. מה משמעות השם...
מדרש שמה של רות

רות רבה ט ד, תנחומא בהר ג: 
ושם השנית רות שראתה דברי חמותה.

  • מה משמעות השם רות לפי מדרש זה?
מדרשי שם
  רַבִּי מֵאִיר הָיָה דּוֹרֵשׁ שֵׁמוֹת… וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ, מִשּׁוּם שֶׁהָיָה אוֹמֵר: אֵלַי תָבוֹא מַלְכוּת....
מדרשי שם
"וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ נָעֳמִי וְשֵׁם שְׁנֵי בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן אֶפְרָתִים מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה, וַיָּבֹאוּ שְׂדֵי מוֹאָב וַיִּהְיוּ שָׁם." (פסוק ב)

יצירה של זאב רבן מ-1930 המתארת את משפחת אבימלך בעזבה את העיר בית לחם לשדה מואב. באדיבות משפחת האמן.

 

רַבִּי מֵאִיר הָיָה דּוֹרֵשׁ שֵׁמוֹת… וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ, מִשּׁוּם שֶׁהָיָה אוֹמֵר: אֵלַי תָבוֹא מַלְכוּת. וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ נָעֳמִי, מִשּׁוּם שֶׁהָיוּ מַעֲשֶׂיהָ נָאִים וּנְעִימִים. וְשֵׁם שְׁנֵי בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן. מַחְלוֹן, מִשּׁוּם שֶׁנִּמְחוּ מִן הָעוֹלָם. וְכִלְיוֹן, מִשּׁוּם שֶׁכָּלוּ מִן הָעוֹלָם.

(מדרש רות רבה, פרשה ב, ה)

  • יש הרואים בדברים המיוחסים לאלימלך במדרש טעם לפגם, ומזהים בהם יוהרה, ויש הרואים בהם נבואה לעתיד לבוא. הסבירו את שתי הדעות.
אלימלך ובניו - פַּרְנָסֵי הדור
היה רבי שמעון בן יוחאי אומר: אלימלך, מחלון וכליון, גדולי הדור היו וּפַרְנָסֵי הדור היו....
אלימלך ובניו - פַּרְנָסֵי הדור
"וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ, וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה לָגוּר בִּשְׂדֵי מוֹאָב הוּא וְאִשְׁתּוֹ וּשְׁנֵי בָנָיו." (פסוק א)

אלכסנדר בידה, הגלות מיהודה, המאה ה-19, מתוך ויקישיתוף

היה רבי שמעון בן יוחאי אומר: אלימלך, מחלון וכליון, גדולי הדור היו וּפַרְנָסֵי הדור היו. ומפני מה נענשו ומתו בגולה? מפני שיצאו מהארץ לחוץ לארץ. שנאמר: "וַתֵּהֹם כָּל הָעִיר עֲלֵיהֶן וַתֹּאמַרְנָה הֲזֹאת נָעֳמִי" (רות א, יט).
להמשך המדרש

ומה פירוש "הֲזֹאת נָעֳמִי"?
אמר ר' יצחק: אמרו – ראיתם מה עלה בגורלה של נעמי, שיצאה מהארץ לחוץ לארץ ולא זאת בלבד שלא ניצלה שם מצרות, אלא ירדה לגמרי ממעמדה.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, בבא בתרא, דף צא, עמוד א. ביאור שטיינזלץ)

  • בדרך כלל מדרשים מנסים לענות על שאלה שעולה ואין לה מענה ברור בפסוקים, תוך התבססות על הכתוב במקומות אחרים במקרא. מהי השאלה העולה בפרק? ועל סמך מה ניתנה התשובה במדרש זה?
אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך
דבריה של רות לנעמי הפכו לסמל לנאמנות ולאהבה אמיתית שאינה תלויה בדבר. רות מבקשת מנעמי...
אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך
"וַתֹּאמֶר רוּת אַל תִּפְגְּעִי בִי לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ, כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי." (פסוק טז)

דבריה של רות לנעמי הפכו לסמל לנאמנות ולאהבה אמיתית שאינה תלויה בדבר. רות מבקשת מנעמי "אַל תִּפְגְּעִי בִי לְעָזְבֵךְ", כלומר אל תפצירי בי לעזוב אותך, וממשיכה את דבריה בפירוט: דרכך דרכי, עַמך עַמי ואלוהייך אלוהיי. רות מצהירה כי בחירתה נעשית בלב שלם.

בשירו של אביתר בנאי "תל אביב" שילב האמן את הכרזתה של רות.

למילות השיר

תל אביב

שוב אני בתל אביב
דירה ריקה
יש כאן מישהו?
הכול איננו
איפה את?
כמה לא מפתיע
הרי אם יש משהו שראיתי בחיי
זה שאין כלום
עפים כמו פרחים לבנים ברוח

כנראה שאני עדיין לא לגמרי
מאמין שהשתניתי
השינוי היה מהיר מדי וחיצוני
כנראה שאני עדיין לא לגמרי מאמין
שאתה סולח
ועכשיו צריך לנשום את זה פנימה באמת
באמונה באמת

אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין
עַמך עַמי ואלוהייך אלוהיי
המוות יפריד ביני ובינך.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • אביתר בנאי משתף מהרהורי ליבו בעקבות שינוי שעבר – התקרבות לדת. מדוע לדעתכם הוא בחר לשלב בשירו את הפסוק ממגילת רות? מה ההבדל בין דבריו לבין הביטוי כפי שהוא מופיע בפסוק?
הֲזֹאת נָעֳמִי?
נשות בית לחם מקבלות את נעמי ואת רות כמקהלה יוונית ובפיהן שאלה: "הֲזֹאת נָעֳמִי"? פליאתן...
הֲזֹאת נָעֳמִי?
"וַתֵּלַכְנָה שְׁתֵּיהֶם עַד בּוֹאָנָה בֵּית לָחֶם, וַיְהִי כְּבֹאָנָה בֵּית לֶחֶם וַתֵּהֹם כָּל הָעִיר עֲלֵיהֶן וַתֹּאמַרְנָה הֲזֹאת נָעֳמִי." (פסוק יט)

החזרה לבית לחם. זאב רבן. באדיבות משפחת האמן

נשות בית לחם מקבלות את נעמי ואת רות כמקהלה יוונית ובפיהן שאלה: "הֲזֹאת נָעֳמִי"? פליאתן מספרת לקורא שוב ובקצרה את סיפורה של נעמי – גבירה שירדה מגדולתה. פניה אינן יכולות להסתיר את האובדן שחוותה.
היום הביטוי "הזאת נעמי?" מבטא שינוי גדול שעשה אדם, לטוב או לרע, המעורר תדהמה בקרב מכריו.

  • כיצד אתם מבינים את שאלתן של הנשים: הזאת נעמי? באיזו אִינְטוֹנַצְיָה (הַנְגָנָה) נאמרו הדברים? ובאיזה אופן המשמעות משתנה בעקבות האינטונציה?
רות ונעמי - אז והיום
  בתצלום נראות שתי נשים, מבוגרת וצעירה, אוספות בצלים הזרוקים על הקרקע, במרכזו של אזור...
רות ונעמי - אז והיום
"...וְרוּת דָּבְקָה בָּהּ." (פסוק יד)

רות ונעמי מלקטות, יצירה של האמן עדי נס. © עדי נס.

ז'אן פרנסואה מילה, המלקטות, 1857, מאוסף מוזיאון ד'אורסה, מתוך ויקישיתוף

 

בתצלום נראות שתי נשים, מבוגרת וצעירה, אוספות בצלים הזרוקים על הקרקע, במרכזו של אזור שנראה כמו שוק ירקות לאחר שעות הפעילות. הברית, הקשר בין רות ונעמי המקראיות והגורל המשותף שלהן ("עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי"), מורגשים היטב גם בין שתי הנשים שבתצלום. 

להמשך קריאה

נעמי ורות המקראיות מגיעות ליהודה כשהן חסרות כול. רות מלקטת בשדה, שהרי לפי חוק מתנות העניים – בעלי השדה חייבים היו להשאיר לקט עבור הנזקקים. בתצלום, הרקע הפסטורלי והטבעי של השדה מתחלף ברקע מלוכלך ובסיטואציה שנראית משפילה. במקום ללקט את התבואה מהשדה, אוספות שתי הנשים שאריות שהושלכו, כשברקע מאחוריהן ערמות אשפה. גם האישה המבוגרת יותר נאלצת להתכופף וללקט.
נדמה שהיחס לעניים היום חסר את הכבוד שהיה קיים בתקופה המקראית. המלקטות שתיאר ז'אן פרנסואה מילה באמצע המאה ה-19, למרות היותן איכרות עניות הנאלצות לאסוף את התבואה שנשארה אחרי הקציר, נדמה שמצבן היה טוב יותר ומשפיל פחות מזה של הדמויות בתצלום של עדי נס.

על פי: ענת בסר, אתר מקראנט. © מטח

  • הרקע הפסטורלי והטבעי של השדה ביצירה של הצייר מילה מתחלף אצל הצלם עדי נס בתמונת סוף יום בשוק מקומי. מדוע לדעתכם בחר הצלם בתפאורה זו לתצלום המבוים?
פֹּה גָרָה גֵרָה
גֵרָה אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת, עַכְשָׁו נַעֲצֹראֶת הַגְּבוּל הַזֶּה לְבַדִּי אֶעֱבֹרוְאַתְּ עוֹדֵךְ בִּנְקֻדַּת הֶחָזוֹרעַל עִקְבוֹתָיִךְ...
פֹּה גָרָה גֵרָה
"וַתֵּרֶא כִּי מִתְאַמֶּצֶת הִיא לָלֶכֶת אִתָּהּ, וַתֶּחְדַּל לְדַבֵּר אֵלֶיהָ." (פסוק יח)

נעמי וכלותיה, גוסטב דורה, המאה ה-19

צילום: נאוה סמל. צילום: איציק שוקל, Nava Semel, CC BY 4.0

למילות השיר

גֵרָה

אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת, עַכְשָׁו נַעֲצֹר
אֶת הַגְּבוּל הַזֶּה לְבַדִּי אֶעֱבֹר
וְאַתְּ עוֹדֵךְ בִּנְקֻדַּת הֶחָזוֹר
עַל עִקְבוֹתָיִךְ שוּבִי אָחוֹר

אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת, נִפָּרֵד יְקָרָה
מִן הָעֵבֶר הַהוּא זוֹ לֹא אֶרֶץ בְּחִירָה
שָם יַצְבִּיעוּ עָלַיִךְ, יְדַבְּרוּ בָּךְ סָרָה
לְעוֹלָם תִּהְיִי בִּשְבִילָם "הַזָּרָה"
נָכְרִיָּה כָּאן בֵּינֵינוּ, אֵשֶת צָרָה
עַל מַשְקוֹף יֵרָשֵם "פֹּה גָּרָה גֵּרָה".

אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת
אַלְמָנָה – לֹא כַּלָּה
בַּמּוֹלֶדֶת שֶלִי
כְּבָר אָבְדָה הַחֶמְלָה
כִּי הָעָם שֶלִי בִּפְחָדָיו מְכֻתָּר
וְנועֵל אֶת עַצְמוֹ מִפְּנֵי כָּל אִיש זָר
שָם שָׂרָה שָלְחָה לַמִּדְבָּר אֶת הָגָר
הֵם קוֹרְאִים לְעַצְמָם " הָעָם הַנִּבְחָר"
נְצוּרִים בִּגְבוּלָם, לִבָּם הַנִּסְגָר
וְהַכּוֹל מֵאֵימַת הָאַחֵר, לֹא מֻכָּר
בַּשּׁוּק, בָּרְחוֹב, בַּכִּכָּר
תָּמִיד יְזַהוּ בָּךְ אֶת אוֹת הַנֵּכָר.
הַלַּיְלָה יוֹרֵד רוּת,
שְמֵי מוֹאָב הֵם שֶלָּךְ
עַמִּי לֹא עַמֵּךְ
אֱלוֹהַי הוּא לֹא לָךְ
שוּבִי אָחוֹר, כַּלָּתִי כְּמוֹ בִּתִּי

כִּי בֵּיתִי לֹא בֵּיתֵךְ
וּבֵיתֵךְ לֹא בֵּיתִי.
אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת
אַתְּ בְּתּוֹךְ נִשְמָתִי
עַד יוֹם מוֹתֵךְ
עַד יוֹם מוֹתִי.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • בשירה של נאווה סמל, השיחה בין נעמי לרות ממשיכה מעבר לנאמר בפסוקים. השיר מעלה שאלות בנוגע ליחס של החברה הישראלית היום לזרים שבקרבה. איזו מין מראָה מוצבת כאן לפנינו כחברה?
בית לחם יהודה
  בית לחם יהודה היא עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי...
בית לחם יהודה
"וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ נָעֳמִי וְשֵׁם שְׁנֵי בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן אֶפְרָתִים מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה." (פסוק ב)

חיתוך עץ צבעוני של האומן יעקב שטיינהרדט המתאר את השביל המוביל אל חומות בית לחם, 1955. באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט

 

בית לחם יהודה היא עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון על גבול מדבר יהודה. צירוף השם "יהודה" נועד כדי להבדילה מיישוב אחר, שנמצא בצפון הארץ – בית לחם הגלילית שבנחלת שבט זבולון (יהושע יט, טו).

להמשך קריאה

נראה שבית לחם נוסדה בתקופת ההתנחלות הישראלית. מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, אשר הגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה כמסופר במגילת רות.

  • מה היא האירוניה (משמעות הפוכה ממה שנאמר בפועל, עוקצנות, לעגנות) הנוצרת בפרק ומתלווה אל שם המקום "בית לחם"?
תקופת הקציר
הסיפור במגילת רות מתרחש בין תקופת קציר השעורים לתקופת קציר החיטים. תקופת הקציר כולה מתחילה...
תקופת הקציר
"וַתָּשָׁב נָעֳמִי וְרוּת הַמּוֹאֲבִיָּה כַלָּתָהּ עִמָּהּ הַשָּׁבָה מִשְּׂדֵי מוֹאָב, וְהֵמָּה בָּאוּ בֵּית לֶחֶם בִּתְחִלַּת קְצִיר שְׂעֹרִים." (פסוק כב)

קציר במצרים, המאה ה-11-13, מתוך ויקישיתוף

הסיפור במגילת רות מתרחש בין תקופת קציר השעורים לתקופת קציר החיטים. תקופת הקציר כולה מתחילה בראשית הקיץ – "עָבַר קָצִיר כָּלָה קָיִץ" (ירמיה, ח, כ) – ואורכה כשלושה חודשים. אך בעוד תחילת קציר השעורים סמוכה לחג הפסח, קציר החיטים נערך כשבעה שבועות לאחר מכן, סמוך לחג השבועות.
השעורה והחיטה הן משבעת המינים שנשתבחה בהם הארץ (דברים ח, ח), והן הרקע לסיפור אהבה ארץ ישראלי.

  • המקרא אינו נוהג להזכיר תיאורי זמן לציון מועדי התרחשותם של אירועים, אלא אם כן שמור לתיאור הזמן תפקיד מיוחד בעלילה. הציעו הסבר מדוע בסיפור זה מצוין הזמן המדויק.
ויהי רעב בארץ
במילים "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ" מהדהדת פתיחתו של דגם סיפורי-מקראי מוכר על יציאת משפחה חשובה מן...
ויהי רעב בארץ
"וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ..." (פסוק א)

אלכסנדר בידה, משפחת אלימלך בדרכה למואב, בציור "גלות מיהודה", המאה ה-19, מתוך ויקישיתוף

במילים "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ" מהדהדת פתיחתו של דגם סיפורי-מקראי מוכר על יציאת משפחה חשובה מן הארץ בשל רעב. כך עשה אברם וכך עשה גם יצחק, וגם בנוגע אליהם נכתב: "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ". נראה כי המספר המקראי מבקש ליצור זיקה לסיפורי האבות.

להמשך קריאה

אך למרות השימוש באותו התיאור, הסיפור במגילת רות הוא גם ההיפוך של הסיפורים בספר בראשית. אברם שב ממצרים ברכוש גדול, יצחק הצליח בגרר ובני ישראל שירדו למצרים מעטים יצאו ממנה רבים.
גורלה של נעמי לא שפר עליה כגורל שאר הגולים מארצם: היא שבה לארצה ולעירה לאחר שבעלה ובניה מתו.

  • הגירתם של בני משפחת אלימלך מוצגת כנובעת מהרעב ששרר בארץ. אילו סיבות מביאות להגירה לארץ אחרת היום?
רות בזווית אישית
פלורנס רואו מספרת על הגיור האישי שלה ועל החיבור שלה לרות הגיורת.
רות בזווית אישית
"...כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין, עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי." (פסוק טז)

פלורנס רואו מספרת על הגיור האישי שלה ועל החיבור שלה לרות הגיורת.

  • מהו הרגע בתהליך הגיור של פלורנס רואו, שהזכיר לה את חילופי הדברים בין נעמי לרות בפרק?

קרדיט: תנך לכולם: רות מזוית אישית/מקראנט אתר התנך, 2012