מות הילד
פסוקים יג-כה
בכמה מילים
ילדם של דוד ובת שבע נולד, אך נבואתו של נתן מתממשת במהרה והילד חולה במחלה אנושה. דוד מתענה, מתפלל וצם במשך שבוע, עד לבשורה הרעה על מות הילד. להפתעת משרתיו, דווקא אז הוא קם, מתרחץ ואוכל לחם. הוא מסביר את התנהגותו בכך שכל עוד הייתה תקווה לשינוי הוא צם והתפלל, אולם כעת "אֲנִי הֹלֵךְ אֵלָיו, וְהוּא לֹא יָשׁוּב אֵלָי".
בעקבות דבריו של דוד נשוחח על היכולת לשנות וההתמודדות עם דברים שאי אפשר לשנותם.
הזמנה ללימוד
פעילות פתיחה: נחלק את התלמידים לזוגות. כל אחד יחלוק עם חברו סיפור על דבר שהוא רצה לשנות אבל לא הצליח ובסוף הדבר קרה על אף רצונו, וסיפור נוסף על דבר מה שהוא רצה לשנות והצליח. לאחר מכן נחלוק גם אנחנו שני סיפורים כאלה עם התלמידים. נשאל אותם:
- אילו רגשות מתלווים לחוסר יכולת לשנות את המציאות? (למשל: תסכול, כעס, אכזבה, חוסר אונים)
- אילו רגשות מתלווים לרצון לשנות משהו שביכולתי לשנות? (למשל: דחיפות, לחץ, פחד, אומץ, אופטימיות או פסימיות, אחריות)
נספר לתלמידים שהיום נפגוש בשני המקרים האלו אצל דוד המלך.
הצעה נוספת לפעילות – נתאר לתלמידים שני מצבים: מצב שבו הם מקבלים הוראה מוכתבת מראש ממנהלת בית הספר על נושא שחשוב להם בבית הספר, והם אינם יכולים לשנות אותה או לערער עליה. במקרה השני הם נקראים למנהלת להתייעצות על נושא שחשוב להם בבית הספר, והם נדרשים לסייע לשינוי. נבקש מהתלמידים לצייר לוח רגשות לכל מקרה.
- אילו רגשות צפים במקרה הראשון ואילו בשני?
שאלת פתיחה: היום נראה את דוד מתמודד עם מחלתו הקשה של בנו לאחר שנתן הודיע לו שייענש.
- כיצד לדעתכם הוא יתמודד עם המצב?
הזמנה לקריאה
נקרא ונסביר יחד את פסוקים יג-יח. שמתארים את מחלת הילד, את תעניתו של דוד ואת מות הילד. בפסוקים דוד מתענה, צם ומתפלל בעבור בנו ומסרב לקום מתעניתו. נעצור לפני פסוק יט ונבקש מהתלמידים לכתוב לעצמם מה הם חושבים שדוד יעשה לאחר הידיעה על מות בנו.
לאחר מכן נקרא את פסוקים כ-כא ונשאל אותם:
- איך אתם מסבירים את התנהגותו של דוד?
- מה שאלו את דוד עבדיו?
- מה לדעתכם דוד יענה לעבדיו?
נקרא עד פסוק כג ונבקש מהתלמידים לאתר את הפסוק שבו מספר הפעלים הגדול ביותר בקטע (פסוק כ), נעמיק בפסוק זה בהמשך.
הבנה ומיומנות:
ננחה את התלמידים למלא את שלבי ההתרחשות שקראנו בעזרת דף העבודה, שבו עליהם לתאר את התנהגותו של דוד בכל שלב: לפני מות הילד ואחריו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה שאלו עבדיו את דוד ומה ענה להם?
העמקה:
ננחה את התלמידים להעתיק את הפסוקים האלה למחברות: שמואל ב פרק יג פסוקים לא ולו ושמואל ב פרק יט פסוקים א-ה, ולענות על השאלה:
- מה הדומה ומה השונה בין פסוקים אלו לבין פרקנו? (בפסוקים מתואר אבלו של דוד על בניו האחרים – אמנון ואבשלום. שם מתוארים הקינה והבכי של דוד על מות בניו, שלא כמו אצלנו, והניגוד בולט מאוד)
- איך אפשר להסביר את ההבדל בין תגובתו של דוד כאן, להתנהגותו עם מות בניו אמנון ואבשלום? (אולי מדובר בהבדל בין תינוק בן יומו שהוא עוד לא נקשר אליו לבין ילדים בוגרים ומוכרים. הסבר אחר, שמציע הרב אמנון בזק במאמרו, שקישור אליו מובא ב'אפשר עוד…', קשור לפסוק כ שמתאר בתשעה פעלים כיצד קם דוד מאבלו, מתאושש, מתרחץ ועולה למקדש. אפשר לראות במאמר שלפעולות אלו ממד חגיגי, ויכול להיות שהוקל לדוד שדבר כבר אינו מזכיר לו את חטאו החמור)
- מה דעתכם על ההצהרה של דוד לעבדיו – האם אתם מסכימים עם דבריו: "וְעַתָּה מֵת, לָמָּה זֶּה אֲנִי צָם? הַאוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ? עוֹד אֲנִי הֹלֵךְ אֵלָיו, וְהוּא לֹא יָשׁוּב אֵלָי"?
מבט לחיים
בהמשך לדבריו של דוד נאזין לשירה של שולי נתן, המבוסס על תפילתו של פרנציסקוס מאסיזי 'אנא אלי, עשה אותי כלי לשליחותך' ונעקוב אחר מילותיו.
נתמקד בתפילת השלווה המובאת בשיר שכתב ריינהולד ניבור ושאותה אימצו ארגון אלכוהוליסטים אנונימיים:
אלוהים תן לי את השלווה
להשלים עם שאיני יכול לשנות.
אנא תן לי את אומץ הלב
לשנות דברים שביכולתי.
ואנא תן לי את החוכמה
להבחין בין אלה לבין אלה.
נשאל את התלמידים:
- האם זהו הרעיון העולה מדברי דוד?
- מה דומה ומה שונה בין המקורות?
נבקש מן התלמידים לכתוב דבר שהם חושבים שהם יכולים לשנות בחייהם או בעולם, ודבר שהם חושבים שאינם יכולים לשנות בחייהם או בעולם. נשאל אותם:
- מה יכול לתת לנו שלווה ולעזור לנו לקבל את הדברים שאיננו יכולים לשנות?
- מה יכול לתת לנו אומץ לב כדי לקום ולשנות?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו על התנהגותו של דוד במהלך מחלתו של ילדו ולאחר מותו. שוחחנו על המסר בדברי דוד על היכולת לקבל את הדברים שאין ביכולתנו לשנות.
מיומנויות: שיתוף אישי, הגדרת רגשות, איתור מידע בפסוקים ועיבודו בכתיבה יצירתית, שימוש בתנ"ך ועיון במקבילות מקראיות.
מתודות: איור לוח רגשות, סיפורים אישיים, עבודת כיתה ועבודה בעקבות שיר.
- מאמרו של הרב אמנון בזק 'העונש והתשובה' מתוך אתר תנ"ך הרצוג שעליו מבוסס שיעורנו, ושבו מציע הרב בזק את הרקע להתנהגותו המשונה של דוד.
- השוואה בין קינת דוד על בנו מבת שבע לבין קינות דוד האחרות מתוך מאמרו של אהרון קומם 'קינת דוד – הרטוריקה של האבל והשכול' מתוך אתר מקראנט.
- התמודדות פסיכולוגית עם המוות במאמרו של יעקב פרנקל 'פסיכולוג מול המוות' מתוך אתר דעת.