מות שאול בגלבוע
פסוקים א-טז
בכמה מילים
סיפור מותו של שאול בגלבוע נכתב כבר בפרק לא בשמואל א, בפרק א בשמואל ב מתואר שוב הסיפור מפיו של הנער העמלקי המספר עליו לדוד. השוואה בין הכתוב בשני הפרקים מעלה כמה הבדלים מהותיים ביניהם. ההבדל העיקרי ביניהם הוא שעל פי הכתוב בסוף שמואל א הרג שאול את עצמו ועל פי גרסת הנער העמלקי, לא הנפילה על חרבו הרגה את שאול, אלא פעולתו של הנער העמלקי בעקבות בקשת שאול. במהלך ההוראה הראשון לפרק זה נראה את תגובת דוד לסיפורו של הנער העמלקי ונשווה את שתי הגרסאות. נתמקד בתגובתו האצילה של דוד.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שאלה:
ניזכר בסיפורים שונים המשקפים את יחס שאול לדוד ונשאל את התלמידים:
- כיצד לדעתכם יגיב דוד על מות שאול?
אפשרות שנייה – תעתועי ראייה:
נציג לתלמידים תמונות שאפשר לראות בהן יותר מדמות אחת או מציאות אחת. נזמין את התלמידים להתבונן בתמונות ולכתוב מה הם רואים בכל תמונה. לאחר שהתלמידים יכתבו תשובות, כל תלמיד יאמר בקול בסבב מה הוא ראה בתמונה. יהיו תלמידים שיראו יותר מאפשרות אחת. נסביר כי יש כמה זוויות לראות אירוע אחד וכמה נרטיבים יכולים להתקיים בד בבד.
בשיעור נלמד על סיפור מות שאול השונה ממה שלמדנו עליו עד כה ונחשוב על היחס האפשרי בין שני הסיפורים.
הזמנה לקריאה
נתחיל את הפרק הפותח ספר חדש – שמואל ב – באזכור מאורעות הפרקים הקודמים בסרטון סיכום שמואל א.
נקרא בקול את פסוקים א-טז, נסביר את תוכן הפסוקים בשפה קלה ונוודא שהתלמידים הבינו את התוכן בעזרת שאלות אלה:
- מדוע ישב דוד בצקלג ולא השתתף במלחמה של שאול בפלשתים? (דוד חשש משאול שניסה להורגו ולכן לא השתתף במלחמה אלא שהה בצד הפלשתי והם וכנראה גם הנער העמלקי החשיבו אותו בעל בריתם)
רצוי להראות במפת ארץ ישראל את העיר צקלג, את הרי הגלבוע ואת בית שאן – מקום קבורת שאול כדי להמחיש את המרחק בין המקומות (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי).
נמשיך לשאול את שאלות ההבנה:
- מדוע היו בגדיו של הנער העמלקי קרועים ומדוע הוא שם אדמה על ראשו? מה זה מבטא? (מעיד על אבל)
- כיצד הוא פונה אל דוד ומה מבטאות התגובות שלו? (משתחווה, מביע כבוד והכנעה)
- ה מזכיר לכם פסוק ד הרצוף בסדרת בשורות רעות? היכן בספר שמואל א היה לנו תיאור דומה? (דברי הנער העמלקי מזכירים את התיאור בשמואל א פרק ד פסוקים טז-יז של המבשר הבא מן המלחמה להודיע לעלי על התבוסה ועל מות בניו: "וַיֹּאמֶר הָאִישׁ אֶל עֵלִי: 'אָנֹכִי הַבָּא מִן הַמַּעֲרָכָה וַאֲנִי מִן הַמַּעֲרָכָה נַסְתִּי הַיּוֹם…' וַיַּעַן הַמְבַשֵּׂר וַיֹּאמֶר: 'נָס יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים, וְגַם מַגֵּפָה גְדוֹלָה הָיְתָה בָעָם, וְגַם שְׁנֵי בָנֶיךָ מֵתוּ, חָפְנִי וּפִינְחָס, וַאֲרוֹן הָאֱלֹהִים נִלְקָחָה'")
- באיזה סדר מסודרות הבשורות הרעות בדברי הנער העמלקי לדוד – מהקל אל הכבד? מהכבד אל הקל? לפי סדר אחר? ומדוע דווקא בסדר זה? (הבשורות מסודרות מן הכלל אל הפרט – הולכות ונעשות ספציפיות: תבוסה לאומית, הרבה הרוגים ובהם שאול ויהונתן)
- מה הראה הנער העמלקי לדוד ולשם מה הוא הראה לו את החפצים האלה? (הנער העמלקי הראה לדוד חפצים אישיים ייחודיים לשאול – סממנים שיש רק למלך – כדי להוכיח לו שהוא היה במרחק נגיעה ממנו לאחר מותו והיה יכול לקחת את החפצים היקרים האלה)
- מה הייתה התגובה הראשונית של דוד ואנשיו למשמע הבשורה? (קורעים את בגדיהם, צמים, בוכים ומתאבלים)
- לאיזו תגובה ציפה הנער העמלקי מדוד לסיפורו? (נראה שהיה בטוח שהבשורה תשמח את דוד)
- מדוע הוא ציפה לתגובה כזו? (שאול רדף אחריו וניסה להורגו. מות שאול ויהונתן סולל את דרכו של דוד להכרזה פומבית על מלכותו ומאפשר לו לרשת את שאול)
- מה עשה דוד לנער העמלקי בהמשך ומדוע הוא עשה זאת? (הרג אותו כעונש על שהעז להרוג את שאול המלך, או אולי על שהעז לספר שהוא הרג אותו)
- היכן קראנו על מות שאול בגלבוע? האם שני התיאורים דומים? זהים? (בסוף שמואל א)
השוואה בין תיאור מות שאול בסוף שמואל א לבין התיאור שמסר הנער העמלקי:
בהשוואה ננסה להבין מהי הגרסה הנכונה ומה יכולה להיות הסיבה לשינויים. נשווה בין הגרסאות בדף העבודה, רצוי להקרין את דף העבודה על הלוח, לתת לתלמידים למצוא הבדלים בין הפסוקים ולמלא את הטבלה בהדרגה על פי תשובות התלמידים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר העיון בטבלה, נלמד את פירושו של הרלב"ג המחבר בין שתי הגרסאות ואת פירושו של סגל לקשר בין הסיפורים. אפשר גם לסכם בפירוש דעת מקרא.
מבט לחיים
דוד מגיב באופן אצילי על מות שאול. אף ששאול היה אויבו דוד מכבד את מותו, מתאבל ונושא קינה. בדבריו מכנה דוד את שאול "משיח ה'".
- כיצד תופס דוד את מנהיג העם?
- מה מעמדו של מנהיג העם בעיניו?
תחילת דרכו של דוד כמנהיג בלי שאול מתבטאת בתגובתו למות שאול.
- מהן תכונותיו של דוד שעולות מסיפור מות שאול?
- כיצד תכונות אלה משרטטות את דמותו כמנהיג?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על סיפור הנער העמלקי ועל תגובת דוד למות שאול, השווינו בין שתי הגרסאות על מות שאול, העלינו שאלות מתוך ההבדלים וניסינו ליישב אותם.
מיומנויות: השוואת פסוקים משני פרקים, מציאת הבדלים בין הפסוקים והעלאת שאלות מתוך ההבדלים.
מתודות: התבוננות בתמונות ודיון.