סגור תצוגת כיתה
הפרק

מות שאול בגלבוע

פסוקים א-טז

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

סיפור מותו של שאול בגלבוע נכתב כבר בפרק לא בשמואל א, בפרק א בשמואל ב מתואר שוב הסיפור מפיו של הנער העמלקי המספר עליו לדוד. השוואה בין הכתוב בשני הפרקים מעלה כמה הבדלים מהותיים ביניהם. ההבדל העיקרי ביניהם הוא שעל פי הכתוב בסוף שמואל א הרג שאול את עצמו ועל פי גרסת הנער העמלקי, לא הנפילה על חרבו הרגה את שאול, אלא פעולתו של הנער העמלקי בעקבות בקשת שאול. במהלך ההוראה הראשון לפרק זה נראה את תגובת דוד לסיפורו של הנער העמלקי ונשווה את שתי הגרסאות. נתמקד בתגובתו האצילה של דוד.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – שאלה:
ניזכר בסיפורים שונים המשקפים את יחס שאול לדוד ונשאל את התלמידים:

  • כיצד לדעתכם יגיב דוד על מות שאול?

אפשרות שנייה – תעתועי ראייה:
נציג לתלמידים תמונות שאפשר לראות בהן יותר מדמות אחת או מציאות אחת. נזמין את התלמידים להתבונן בתמונות ולכתוב מה הם רואים בכל תמונה. לאחר שהתלמידים יכתבו תשובות, כל תלמיד יאמר בקול בסבב מה הוא ראה בתמונה. יהיו תלמידים שיראו יותר מאפשרות אחת. נסביר כי יש כמה זוויות לראות אירוע אחד וכמה נרטיבים יכולים להתקיים בד בבד.

בשיעור נלמד על סיפור מות שאול השונה ממה שלמדנו עליו עד כה ונחשוב על היחס האפשרי בין שני הסיפורים.

הזמנה לקריאה

נתחיל את הפרק הפותח ספר חדש – שמואל ב – באזכור מאורעות הפרקים הקודמים בסרטון סיכום שמואל א.

נקרא בקול את פסוקים א-טז, נסביר את תוכן הפסוקים בשפה קלה ונוודא שהתלמידים הבינו את התוכן בעזרת שאלות אלה:

  • מדוע ישב דוד בצקלג ולא השתתף במלחמה של שאול בפלשתים? (דוד חשש משאול שניסה להורגו ולכן לא השתתף במלחמה אלא שהה בצד הפלשתי והם וכנראה גם הנער העמלקי החשיבו אותו בעל בריתם)

רצוי להראות במפת ארץ ישראל את העיר צקלג, את הרי הגלבוע ואת בית שאן – מקום קבורת שאול כדי להמחיש את המרחק בין המקומות (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי).

נמשיך לשאול את שאלות ההבנה:

  • מדוע היו בגדיו של הנער העמלקי קרועים ומדוע הוא שם אדמה על ראשו? מה זה מבטא? (מעיד על אבל)
  • כיצד הוא פונה אל דוד ומה מבטאות התגובות שלו? (משתחווה, מביע כבוד והכנעה)
  • ה מזכיר לכם פסוק ד הרצוף בסדרת בשורות רעות? היכן בספר שמואל א היה לנו תיאור דומה? (דברי הנער העמלקי מזכירים את התיאור בשמואל א פרק ד פסוקים טז-יז של המבשר הבא מן המלחמה להודיע לעלי על התבוסה ועל מות בניו: "וַיֹּאמֶר הָאִישׁ אֶל עֵלִי: 'אָנֹכִי הַבָּא מִן הַמַּעֲרָכָה וַאֲנִי מִן הַמַּעֲרָכָה נַסְתִּי הַיּוֹם…' וַיַּעַן הַמְבַשֵּׂר וַיֹּאמֶר: 'נָס יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים, וְגַם מַגֵּפָה גְדוֹלָה הָיְתָה בָעָם, וְגַם שְׁנֵי בָנֶיךָ מֵתוּ, חָפְנִי וּפִינְחָס, וַאֲרוֹן הָאֱלֹהִים נִלְקָחָה'")
  • באיזה סדר מסודרות הבשורות הרעות בדברי הנער העמלקי לדוד – מהקל אל הכבד? מהכבד אל הקל? לפי סדר אחר? ומדוע דווקא בסדר זה? (הבשורות מסודרות מן הכלל אל הפרט – הולכות ונעשות ספציפיות: תבוסה לאומית, הרבה הרוגים ובהם שאול ויהונתן)
  • מה הראה הנער העמלקי לדוד ולשם מה הוא הראה לו את החפצים האלה? (הנער העמלקי הראה לדוד חפצים אישיים ייחודיים לשאול – סממנים שיש רק למלך – כדי להוכיח לו שהוא היה במרחק נגיעה ממנו לאחר מותו והיה יכול לקחת את החפצים היקרים האלה)
  • מה הייתה התגובה הראשונית של דוד ואנשיו למשמע הבשורה? (קורעים את בגדיהם, צמים, בוכים ומתאבלים)
  • לאיזו תגובה ציפה הנער העמלקי מדוד לסיפורו? (נראה שהיה בטוח שהבשורה תשמח את דוד)
  • מדוע הוא ציפה לתגובה כזו? (שאול רדף אחריו וניסה להורגו. מות שאול ויהונתן סולל את דרכו של דוד להכרזה פומבית על מלכותו ומאפשר לו לרשת את שאול)
  • מה עשה דוד לנער העמלקי בהמשך ומדוע הוא עשה זאת? (הרג אותו כעונש על שהעז להרוג את שאול המלך, או אולי על שהעז לספר שהוא הרג אותו)
  • היכן קראנו על מות שאול בגלבוע? האם שני התיאורים דומים? זהים? (בסוף שמואל א)

השוואה בין תיאור מות שאול בסוף שמואל א לבין התיאור שמסר הנער העמלקי:
בהשוואה ננסה להבין מהי הגרסה הנכונה ומה יכולה להיות הסיבה לשינויים. נשווה בין הגרסאות בדף העבודה, רצוי להקרין את דף העבודה על הלוח, לתת לתלמידים למצוא הבדלים בין הפסוקים ולמלא את הטבלה בהדרגה על פי תשובות התלמידים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

לאחר העיון בטבלה, נלמד את פירושו של הרלב"ג המחבר בין שתי הגרסאות ואת פירושו של סגל לקשר בין הסיפורים. אפשר גם לסכם בפירוש דעת מקרא.

מבט לחיים

דוד מגיב באופן אצילי על מות שאול. אף ששאול היה אויבו דוד מכבד את מותו, מתאבל ונושא קינה. בדבריו מכנה דוד את שאול "משיח ה'".

  • כיצד תופס דוד את מנהיג העם?
  • מה מעמדו של מנהיג העם בעיניו?

תחילת דרכו של דוד כמנהיג בלי שאול מתבטאת בתגובתו למות שאול.

  • מהן תכונותיו של דוד שעולות מסיפור מות שאול?
  • כיצד תכונות אלה משרטטות את דמותו כמנהיג?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על סיפור הנער העמלקי ועל תגובת דוד למות שאול, השווינו בין שתי הגרסאות על מות שאול, העלינו שאלות מתוך ההבדלים וניסינו ליישב אותם.
מיומנויות: השוואת פסוקים משני פרקים, מציאת הבדלים בין הפסוקים והעלאת שאלות מתוך ההבדלים.
מתודות: התבוננות בתמונות ודיון.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אשליה אופטית
אשליה אופטית

התבוננו בכל אחת מן התמונות וכתבו מה אתם רואים בה.

By William Ely Hill (1887–1962) („Puck“, 6. Nov 1915), via Wikimedia Commons

By User:Tó campos1, from Wikimedia Commons

Charles Allan Gilbert, via Wikimedia Commons

  • מה משותף לשלוש התמונות האלה?
סיכום שמואל א
קרדיט: סיכום שמואל א, הועלה על ידי 929 תנ"ך ביחד בתאריך 2 בדצמבר 2015. 
סיכום שמואל א

קרדיט: סיכום שמואל א, הועלה על ידי 929 תנ"ך ביחד בתאריך 2 בדצמבר 2015. 

מפה
למפה הרלוונטית לשמואל ב פרק א, מתוך אתר התנ"ך של מכללת הרצוג.
דפי עבודה והעשרה לשיעור
פירוש הרלב"ג
"והנה שאול נשען על חניתו" – ידמה שאחר שנפל על חניתו וראה שלא דקרהו היה...
פירוש הרלב"ג

"והנה שאול נשען על חניתו" – ידמה שאחר שנפל על חניתו וראה שלא דקרהו היה שאול נשען עליו בכוח להשלים הדקירה, וכאשר ראה כי לא יכול על זה, אמר לנער העמלקי שימותתהו.

  • מה היחס בין שני הסיפורים על פי הרלב"ג?
מ.צ. סגל
באמת היה [הנער] אחד מהאספסוף של ריקים ושודדים, העוקבים אחרי הצבא בשדה המלחמה, כדי לפשוט...
מ.צ. סגל

באמת היה [הנער] אחד מהאספסוף של ריקים ושודדים, העוקבים אחרי הצבא בשדה המלחמה, כדי לפשוט את החללים ולהמית את הפצועים ולשלול את שללם… [הנער] שיקר לדוד, כי באמת מצא את שאול מת, ושלל את תכשיטיו, כדי לקבל בעדם שכר רב מדוד.

  • כיצד מבאר מ.צ. סגל את היחס בין שני הסיפורים?
  • מה היו מניעיו של הנער העמלקי?
דעת מקרא
מתוך סיכום פרק א: נחלקו הפרשנים בטיבו של סיפור המבשר: מהם אומרים שאכן המית את...
דעת מקרא

מתוך סיכום פרק א:
נחלקו הפרשנים בטיבו של סיפור המבשר: מהם אומרים שאכן המית את שאול, ומהם אומרים שלא המיתו אלא כיזב [שיקר] כדי להגדיל את הפרס שציפה לו מידי דוד. ואכן, יש הבדלים בין תיאור מיתתו של שאול בפרשה שקדמה לפרשתנו לבין סיפורו של המבשר. […] אף על פי כן אין בהבדלים משום סתירה של ממש, לא מבחינת סיפור המעשה ולא מבחינת מגמתו. כי בא זה ללמד על זה, ומה שהחסיר זה משלים זה, ורק על ידי צירופם של כל פרטי המעשים שבשני הפרקים אפשר לעמוד על גופו של המעשה ועל מגמת סיפורו.

דילמה של מלך
אמר לו (שמואל לשאול): כאשר הייתי עמך, הייתי בעולם של שקר והיית שומע ממני דברים...
דילמה של מלך
"...וַיֹּאמֶר אֲשֶׁר נָס הָעָם מִן הַמִּלְחָמָה וְגַם הַרְבֵּה נָפַל מִן הָעָם וַיָּמֻתוּ וְגַם שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ מֵתוּ." (פסוק ד)

ויליאם בלייק, בעלת האוב מעין דור מעלה את רוחו של שמואל, עט וצבע מים על נייר, 1800. מתוך ויקישיתוף.

אמר לו (שמואל לשאול): כאשר הייתי עמך, הייתי בעולם של שקר והיית שומע ממני דברים שקריים מפני שהייתי חושש ממך שלא תהרגני.
להמשך המדרש

וכעת אני בעולם האמת, אין אתה שומע ממני אלא מילים של אמת.
לא חִנם עשה לך הקב"ה זה, אלא "כאשר לא שמעת בקול ה' אלהיך ולא עשית חרון אפו בעמלק ויתן ה' גם את ישראל עמך ביד פלשתים".
בנקודה הזו מפנה שאול שאלה דרמטית לשמואל:
"אמר לו: ואם אברח?"
שאול מעלה את השאלה המתבקשת – אני יודע שבסופו של הקרב אמות. מדוע שלא אמנע מהקרב מראש?
ושמואל עונה:
"אמר: אם תברח תינצל. ואם אתה מקבל עליך מידת הדין – מחר אתה ובניך עמי".
מאי (מה משמעות) עמי? אמר רבי יוחנן: עמי במחיצתי.

עיבוד למדרש ויקרא רבה פרשה כו המופיע ב-929.

  • על פי המדרש, מהו "עולם השקר" ומהו "עולם האמת"? היכן נמצא שמואל?
  • מהי ההתלבטות העומדת בפני שאול? מה תוכלו ללמוד עליו מבחירתו?
ויהי אחרי מוֹת
אמר רבי סימון כל מקום שנאמר: "ויהי אחרי מות" חזר העולם לאחוריו, "ויהי אחרי מות...
ויהי אחרי מוֹת
"וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת שָׁאוּל וְדָוִד שָׁב מֵהַכּוֹת אֶת הָעֲמָלֵק, וַיֵּשֶׁב דָּוִד בְּצִקְלָג יָמִים שְׁנָיִם." (פסוק א)

Wiktoria Matynia/shutterstock.com

אמר רבי סימון כל מקום שנאמר: "ויהי אחרי מות" חזר העולם לאחוריו, "ויהי אחרי מות אברהם" מיד "וְכָל הַבְּאֵרֹת אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו, סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים וַיְמַלְאוּם עָפָר".
להמשך המדרש
"ויהי אחרי מות משה" מיד פסק הבאר והמן וענני כבוד. "ויהי אחרי מות יהושע" (שופטים א, א) מיד נתגרו בם יתדות הארץ. "ויהי אחרי מות שאול" (שמואל ב' א, א) מיד ופלשתים נלחמים בישראל… אמר ר' יודן אלמלא שהעמיד הקב"ה אחרים תחתיהם כבר חזר העולם לאחוריו. (…) ויהי אחרי מות שאול וכתיב ודוד שב מהכות את עמלק.

(ילקוט שמעוני על נ"ך, א, א)

  • המדרש מעמיד את אברהם, את משה את יהושע ואת שאול בשורה אחת. מה כוונת ר' סימון ב"חזר העולם לאחוריו"? מהי עמדת ר' יודן בנושא?
אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם
דוד ממשיך לבטא בקינה את צערו ואת כעסו, ומקלל את ההרים שעליהם התרחש הקרב –...
אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם
"הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם וּשְׂדֵי תְרוּמוֹת..." (פסוק כא)

Fat Jackey/shutterstock.com

Rutim/shutterstock.com

דוד ממשיך לבטא בקינה את צערו ואת כעסו, ומקלל את ההרים שעליהם התרחש הקרב – הרי הגלבוע – שיהיו בצחיחות מוחלטת. לא יֵרְדוּ עליהם טל ומטר ולא יצמחו עליהם עוד שדות פוריים שאפשר להביא מהם תרומה.

להמשך קריאה

הרי הגלבוע הם הנמוכים שבהרי השומרון. הם רחוקים מהים התיכון וקרובים לבקעת הירדן החמה והיבשה. התנאים הגאוגרפיים האלה משפיעים על האקלים של הגלבוע, ואכן הגלבוע צחיח למחצה, כמעט כמו בקללה שבקינת דוד.

על פי: "קינת דוד : למה לקלל את הגלבוע?", אתר מקראנט. © מטח

  • התבוננו היטב בתמונה, קראו שוב את הפסוק וענו – מה מפתיע בצלע הר הגלבוע?
  • למה זה קורה?
אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים?
איך נפלו גיבורים? זו השאלה החוזרת בקינה, ובעצם הפזמון החוזר שלה. מה היא מביעה –...
אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים?
"הַצְּבִי יִשְׂרָאֵל עַל בָּמוֹתֶיךָ חָלָל, אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים." (פסוק יט)

השלט ליד אנדרטת "הצבי ישראל", צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה

איך נפלו גיבורים? זו השאלה החוזרת בקינה, ובעצם הפזמון החוזר שלה. מה היא מביעה – כאב? תמיהה? הַאֲשָׁמָה? כל טון שבו תבחרו לקרוא אותה, ישפיע על הבנתכם את הקינה כולה.

להמשך קריאה

קינת דוד ממסגרת את הכאב הלאומי ואת הכאב הפרטי בשיר אחד.
מבחינה לאומית, הקינה מתארת את גבורתם של הנופלים, ומביעה את הצער על שמחתם הצפויה של הפלשתים האויבים ואת הכאב של העם על האובדן הכפול: "שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם, וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ" (פסוק כג).
מבחינה אישית, מילותיו של דוד על רעהו יונתן מהדהדות עד עצם היום הזה. "צַר לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים" (פסוק כו).

מתוך אתר מיזם 929

  • הקריאה "אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים" נאמרה מתוך כאב אישי על אובדן פרטי, והפכה להיות קריאה הנשמעת בהספדים ובטקסי זיכרון ממלכתיים. מה לדעתכם הגורם לכך?
דוד ויהונתן
בתצלום מופיעים שני נערים, או נער ובחור צעיר, חבוקים. חולצתו של אחד מהם מוכתמת והוא...
דוד ויהונתן
"צַר לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים." (פסוק כו)

צילום: עדי נס. באדיבות האמן

בתצלום מופיעים שני נערים, או נער ובחור צעיר, חבוקים. חולצתו של אחד מהם מוכתמת והוא אוחז מתחת לזרועו קב, המצביע על כך שהוא פצוע.

להמשך קריאה

אך למעשה, יותר משהוא נשען על הקב, הוא נשען על הבחור החזק שלצידו. עיניו עצומות, ונראה שהוא סומך לגמרי על תמיכתו של הבחור שלצידו. שמו של התצלום, דוד ויהונתן, מדגיש עוד יותר את הקשר החזק, את התמיכה ואת האהבה בין שני הנערים. על פי הסיפור המקראי, יהונתן תמך בדוד ללא סייג. הידידות והאהבה בין דוד ליהונתן באה לידי ביטוי בקינתו של דוד לאחר מותו של יהונתן: "צַר לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים (שמואל ב, א, כו). יהונתן מתואר במקרא כמי שאהבתו ונאמנותו לדוד הן כנות ואמיתיות, ללא כל אינטרס. על פי: ענת בסר, "אומנות במקראנט", הספרייה הווירטואלית של מטח. © מטח

  • מהיצירה עולה תחושה של אחדות של דוד ויהונתן מול הכוחות שבחוץ. לפי הפרקים הקודמים, מה מאיים על הקשר בין השניים?
אוהבי שאול
שאול המלך / רות נצר אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת שָׁאוּל בִּגְלַל הִסּוּסָיו, בִּגְלַל סְפֵקוֹתָיו, בִּגְלַל דִּכְאוֹנוֹ,...
אוהבי שאול
"שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ, מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ." (פסוק כג)

אליהו צבי מרקוזה, מות המלך שאול, שמן על בד, 1848. מתוך ויקישיתוף.

למילות השיר

שאול המלך / רות נצר

אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת שָׁאוּל
בִּגְלַל הִסּוּסָיו, בִּגְלַל סְפֵקוֹתָיו, בִּגְלַל דִּכְאוֹנוֹ,
בִּגְלַל אַהֲבָתוֹ לְדָוִד, שֶׁאָהַב אֶת יוֹנָתָן.
וְאִישׁ לֹא אָהַב אֶת שָׁאוּל,
אֶת הָאִישׁ הַגָּבוֹהַּ הַמְּתֻלְתָּל
שֶׁהֻשְׁאַל לַמְּלוּכָה וְכָשַׁל –
מִלְּבַד שְׁמוּאֵל בְּרֵאשִׁית דַּרְכּוֹ,
שְׁמוּאֵל שֶׁאֲהָבוֹ
וּזְנָחוֹ.
אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת הָאִישׁ
שֶׁאֱלֹהִים הִכָּה בְּרוּחַ רָעָה
שֶׁשָּׁאַל בָּאוֹב בַּחֲצוֹת הַלַּיְלָה
שֶׁיָּדַע שֶׁהוּא אִישׁ פָּשׁוּט
וְלֹא כִּרְכֵּר לִפְנֵי אֱלֹהָיו
וּכְשֶׁהִרְשָׁה לְעַצְמוֹ לְהָפֵר אֶת דְּבַר אֱלֹהִים
זָרְקוּ אוֹתוֹ לַפְּלִשְׁתִּים
אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת שָׁאוּל
כִּי גַּם אֲנַחְנוּ שׁוֹאֲלִים
מַדּוּעַ הִשְׁאִילוּ אוֹתָנוּ לָעוֹלָם הַזֶּה
וּבָחֲרוּ בָּנוּ לִמְלוּכַת הַנֶּפֶשׁ
וְאַחַר כָּךְ נָזְפוּ בָּנוּ
וְלֹא הִקְשִׁיבוּ לִכְאֵבֵנוּ
וְעַצְבוּתֵנוּ, אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים
אֶת שָׁאוּל וְלֹא נֶחְדַּל לִשְׁאֹל
לָמָּה דַּוְקָא זֶה שֶׁלֹא בִּקֵּשׁ אֶת הַמְּלוּכָה
לָמָּה דַּוְקָא זֶה שֶׁהֲכִי קָרוֹב לְלִבֵּנוּ
הוּקְעָה גּוּפָתוֹ אֶל הַחוֹמָה.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • על פי המשוררת, מה מקור המשיכה של רבים לדמותו של שאול? האם אתם שותפים להזדהות זו עם דמותו של שאול?
גת ואשקלון
הפלשתים הם קבוצה אתנית שמוצאה באִיֵי היָם האִגֶאִי, שאליה הצטרפו גם שבטים אחרים שהיו קרובים...
גת ואשקלון
"אַל תַּגִּידוּ בְגַת אַל תְּבַשְּׂרוּ בְּחוּצֹת אַשְׁקְלוֹן פֶּן תִּשְׂמַחְנָה בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים פֶּן תַּעֲלֹזְנָה בְּנוֹת הָעֲרֵלִים." (פסוק כ)

באדיבות המוזאון לתרבות הפלשתים

הפלשתים הם קבוצה אתנית שמוצאה באִיֵי היָם האִגֶאִי, שאליה הצטרפו גם שבטים אחרים שהיו קרובים אליה בגזע, בלשון ובתרבות.

להמשך קריאה

הפלשתים הגיעו לכנען בגלים, הן דרך הים התיכון והן דרך היבשה לאורך החופים. כיבושיהם התחילו כבר במאה ה-14 לפנה"ס. האזור שבו חיו הפלשתים בארץ כנען נקרא "ארץ פלשתים" או "פלשת", והוא השתרע מעזה בדרום ועד עקרון (דרומית לרחובות בימינו) בצפון. באזור זה שלטו חמשת סרני פלשתים, בברית של חמש ערים מרכזיות: עזה, גת, עקרון, אשדוד, אשקלון. מדי פעם עברה הבכורה מעיר אחת לאחרת.

  • אפשר להניח כי הבשורה על מותם של המלך שאול ובניו כבר הגיעה אל ערי הפלשתים גת ואשקלון. אם כך, מה תורם פסוק זה לקינת דוד?
הָרִים שֶׁבַּגִלְבּוֹעַ
הגלבוע נזכר במקרא בהקשר של הקרב של שאול בפלשתים. הקרב ומותם של שאול ובניו מתוארים...
הָרִים שֶׁבַּגִלְבּוֹעַ
"וַיֹּאמֶר הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ נִקְרֹא נִקְרֵיתִי בְּהַר הַגִּלְבֹּעַ וְהִנֵּה שָׁאוּל נִשְׁעָן עַל חֲנִיתוֹ, וְהִנֵּה הָרֶכֶב וּבַעֲלֵי הַפָּרָשִׁים הִדְבִּיקֻהוּ." (פסוק ו)

צילום: אור17, מתוך ויקיפדיה העברית

הגלבוע נזכר במקרא בהקשר של הקרב של שאול בפלשתים. הקרב ומותם של שאול ובניו מתוארים בסוף שמואל א ובתחילת שמואל ב.

להמשך קריאה

הגלבוע הוא רכס הרים המהווה שלוחה צפון-מזרחית של הרי שומרון. לפסגות הרכס וליישובים הסמוכים לו הוענקו שמות הקשורים לשאול ולבניו, כמו מלכישוע (יישוב), עמינדב ויהונתן.

  • בתקופה הקדומה ישבו שבטי ישראל באזורים ההרריים, והפלשתים ישבו במישור החוף. מה אפשר ללמוד על מאזן הכוחות ביניהם מכך שהקרב התרחש באזור הגלבוע? ידם של מי הייתה על העליונה?
תכשיטי המלך - נֵּזֶר וְאֶצְעָדָה
  האיש העמלקי מביא מהמַעֲרָכָה ציוד אישי של שאול – הַנֵּזֶר והאֶצְעָדָה. הנזר הוא כתר,...
תכשיטי המלך - נֵּזֶר וְאֶצְעָדָה
"וָאֶעֱמֹד עָלָיו וַאֲמֹתְתֵהוּ כִּי יָדַעְתִּי כִּי לֹא יִחְיֶה אַחֲרֵי נִפְלוֹ, וָאֶקַּח הַנֵּזֶר אֲשֶׁר עַל רֹאשׁוֹ וְאֶצְעָדָה אֲשֶׁר עַל זְרֹעוֹ וָאֲבִיאֵם אֶל אֲדֹנִי הֵנָּה." (פסוק י)

‏‏אצעדה מעוטרת על זרועו של נושא הכיסא המלכותי. כל הזכויות שמורות לד"ר יהודה עתי, עולם התנ"ך.

כתר האל מארדוק. מתוך ויקישיתוף

 

האיש העמלקי מביא מהמַעֲרָכָה ציוד אישי של שאול – הַנֵּזֶר והאֶצְעָדָה. הנזר הוא כתר, המציין מלכים, והאצעדה היא צמיד הנכרך על הזרוע. שני החפצים האלה הם לא רק רְאָיוֹת לאמיתוּת עדותו של האיש, הם גם סמלי המלוכה שעוברים משאול אל דוד.

  • על פי הפרק, מה שכנע את דוד שהנער דובר אמת ושאכן שאול מת?
כלי מלחמה - הגנה והתקפה
שלושת אמצעי ההגנה של החייל הרגלי בשדה הקרב היו השריון, הקסדה והמגן. שלושת האמצעים הללו...
כלי מלחמה - הגנה והתקפה
"...כִּי שָׁם נִגְעַל מָגֵן גִּבּוֹרִים מָגֵן שָׁאוּל בְּלִי מָשִׁיחַ בַּשָּׁמֶן… קֶשֶׁת יְהוֹנָתָן לֹא נָשׂוֹג אָחוֹר וְחֶרֶב שָׁאוּל לֹא תָשׁוּב רֵיקָם." (פסוקים כא-כב)

מגן של חייל פלשתי. מתוך ויקישיתוף

שלושת אמצעי ההגנה של החייל הרגלי בשדה הקרב היו השריון, הקסדה והמגן. שלושת האמצעים הללו היו נהוגים הן בצבא הישראלי והן בצבא הפלשתי.

להמשך קריאה

כלי הלחימה המתוארים בפרק הם החרב, החנית והקשת.
יש המפרשים כי כוונת המקונן להצביע על גבורתם של יהונתן ושאול בשדה הקרב. קשתו של יהונתן פעלה כיאות וחיציה לא נסוגו אחור, כלומר החיצים פגעו בגוף האויבים ולא נהדפו לאחור על ידי המגינים של חיילי האויב או על ידי שִׁרְיוֹנֵי הקשקשים שלבשו. גם חרבו של שאול לא שבה ריקם, אלא פגעה בגוף האויבים.
לפי פירוש אחר, כוונת המקונן דווקא לתאר כיצד חָדְלוּ כלי הנשק של שאול ויהונתן לפעול: הקשת שוב לא נדרכה לאחור לפני ירי החץ, וחרב שאול נשלחה קדימה אך לא שבה למקומה.

עיבוד של עולם התנ"ך – שמואל ב' עמוד: 15- 16
כל הזכויות באתר שייכות לד"ר יהודה עתי

  • הקינה רצופה בהתייחסות לכלי המלחמה. היא מתחילה בהיגד שאינו חלק מהקינה: "וַיֹּאמֶר לְלַמֵּד בְּנֵי יְהוּדָה קָשֶׁת" (פסוק יח) ומסתיימת באמירה: "וַיֹּאבְדוּ כְּלֵי מִלְחָמָה" (פסוק כז). אם כן, מה תפקידה של הקינה בהיבט של היערכות למלחמה הבאה?
הגלבוע וּוַעֲדַת השמות הממשלתית
גיל קופטש חוזר לגלבוע, למקום שבו התרחש הקרב האחרון של שאול ובו הוא נהרג. הסרטון...
הגלבוע וּוַעֲדַת השמות הממשלתית
"...נָס הָעָם מִן הַמִּלְחָמָה וְגַם הַרְבֵּה נָפַל מִן הָעָם וַיָּמֻתוּ וְגַם שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ מֵתוּ." (פסוק ד)

גיל קופטש חוזר לגלבוע, למקום שבו התרחש הקרב האחרון של שאול ובו הוא נהרג.
הסרטון הקצר מספר על הקרב, על השתמרות השמות המקראיים בגאוגרפיה של ארץ ישראל ועל הקללה לגלבוע שהשתנתה והפכה לברכה.

  • לאתרים באזור הגלבוע, המקום שבו התרחש הקרב האחרון של שאול, העניקה ועדת השמות הממשלתית שמות הקשורים לשאול ולמשפחתו. מצאו במפה שני מקומות כאלה, והסבירו את הקשר של השם שלהם לשאול.

קרדיט: הקרב האחרון של שאול בגלבוע

שתי גרסאות למות שאול
בסרטון מופיעה התייחסות לגִרסה נוספת לסיפור מותו של שאול (המופיעה בשמואל א לא). במה שונה...
שתי גרסאות למות שאול
"וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל הַנַּעַר הַמַּגִּיד לוֹ, אֵיךְ יָדַעְתָּ כִּי מֵת שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן בְּנוֹ." (פסוק ה)

  • בסרטון מופיעה התייחסות לגִרסה נוספת לסיפור מותו של שאול (המופיעה בשמואל א לא). במה שונה גִרסה זו?
  • איזו טענה מועלת בנוגע לקינת דוד? האם אתם מסכימים איתה?

קרדיט: חדשות התנ"ך: איך נפלו גיבורים / חינוכית ראשונים בעולם, 2016