מים מרים ימתקו
פרק טו, כב-כו
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שוקולד:
נציג לתלמידים תמונת שוקולד 100 אחוז מוצקי קקאו, או ניתן להם לטעום ונשאל את הכיתה (לפני הטעימה):
- איזה טעם יש לשוקולד הזה לדעתכם?
נגיד להם שזהו שוקולד בלי סוכר וטעמו מר. נספר שקקאו גולמי אינו מתוק, והשוקולד המוכר לנו מומתק בסוכר.
- ציפינו שהשוקולד יהיה מתוק, ומה גילינו? (שהשוקולד מר)
אפשר לשאול את התלמידים אם יש מאכלים או משקאות מרים נוספים שהם מכירים. נספר שהיום נתמקד במצב דומה למקרה השוקולד, שקורה לבני ישראל בתחילת הדרך במדבר.
אפשרות שנייה – תמונה:
נציג את התמונה ונזכיר לתלמידים כי סיימנו את הפרק הקודם בשירה ובריקודים לאחר חציית ים סוף.
נשאל את התלמידים:
- באיזה מצב נמצא העם לפי התמונה?
בואו נקרא ונגלה מדוע אין שמחה במחנה.
מבט ראשון
נזכיר לתלמידים – בשיעור הקודם עבר העם בחרבה, ולמדנו את שירת הים ועל שירת מרים ונערותיה. כעת אנחנו מתחילים שלב חדש ולא פשוט: ההליכה במדבר.
נשאל את התלמידים:
- מה הדבר החשוב ביותר שאדם במדבר צריך? (מים)
לפני קריאה ראשונה של הפסוקים נשאל שאלה מנחה:
- בסיפור שלפנינו העם מתחיל לצעוד מיַם סוּף ונקלע מהר למצוקה. מצאו בקטע מהי מצוקת העם ומה פתרונה.
נקרא בקול את פסוקים כב-כו.
מבט שני
נציג לתלמידים דף ובו שאלות על הפרק (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), וננחה אותם לענות על השאלות באופן עצמאי במחברת.
נעבור יחד על התשובות ונשאל:
- האם הפעולה של משה מזכירה לכם פעולה דומה שקשורה למי שתייה? (מזכיר את מי היאור שהפכו לדם ובחזרה)
- מה אלוהים עושה פה? (נס)
נקרין על הלוח את פסוקים כה-כו ונשאל:
- לפי פסוקים אלה, למה אלוהים העמיד את בני ישראל בפני מצב מלחיץ כמו היעדר מים במדבר, וכשהם כבר מוצאים מים מתגלה שהמים מרים?
מצאו בטקסט את המילה העונה לשאלה. ("נִסָּהוּ")
- מה משמעות מילה זו? (ניסה אותו)
- מה הניסיון שהעם צריך לעמוד בו? (לשמוע בקול אלוהים ולהאזין למצוותיו, )
נקרא את הפסוקים שוב קריאה משותפת נסביר מילים קשות ונוודא שהתלמידים הבינו את הסיפור.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- העם רק יצא לדרך, למה לדעתכם אלוהים מחליט להעמיד אותו בניסיון כזה בשלב מוקדם כל כך?
- מה מהותו של ניסיון כזה לדעתכם?
נשמע הצעות שונות בכיתה.
נחלק לתלמידים דף עבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) ובו קטע קצר מתוך מדרש שמות רבה ושאלות בעקבות המדרש, ננחה את התלמידים לעבוד בקבוצות או בזוגות.
נשאל:
- מדוע לדעתכם העם אינו סומך על אלוהים?
נדגיש שזוהי רק ראשית הדרך, העם עוד תלוי מאוד באלוהים ורגיל להיות עבד, כלומר, שמישהו אחר אומר לו מה לעשות ומחליט בשבילו.
נציין שרגע אחרי הניסיון הזה אלוהים מביא את עם ישראל לאילים, נווה מדבר עשיר במים ובתמרים. אולי עכשיו העם יסמוך עליו יותר? נחכה ונראה.
מבט לחיים
נעמיק במוטיב המתקת המים וננסה לחשוב אם יש דברים בחיים שלנו שאנחנו יכולים להפוך ממר למתוק. נכתוב על הלוח את המשפט: 'כשהחיים מביאים לך לימונים, הכן לימונדה'.
נשאל את התלמידים:
- למה הכוונה בביטוי?
- תנו דוגמה למצב שבו הפכתם לימון ללימונדה.
נבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק מצב 'מר' – משהו שקרה לו והיה לא נעים. נאסוף את הפתקים, נחלק לכל תלמיד פתק שכתב תלמיד אחר ונבקש מהם להציע דרכים להמתיק את המצב ולהוציא מתוכו דבר טוב, או שנבקש מכל תלמיד להפוך את המר שלו עצמו למתוק יותר.
לחלופין, נוכל להעמיק בנושא התלות של העם באלוהים וההזדקקות לו שימלא את כל צורכיהם. נשאל את התלמידים:
- מתי בפעם האחרונה הרגשתם שאתם תלויים במישהו כדי לפתור לכם בעיה? (למשל, אנחנו תלויים בהורים שלנו שיסיעו אותנו ממקום למקום)
- איך ההרגשה להיות תלוי במישהו אחר? (זה לא תמיד קל, וזה גם דורש מהאחר לתת לנו הרגשה שאפשר לסמוך עליו)
נתמקד בכך שלפעמים אין ברירה וצריך לסמוך על מי שאנחנו תלויים בו שידאג למה שאנחנו צריכים, והוא מצידו צריך לתת לנו הרגשה של אמון וביטחון.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על תחילת הדרך במדבר ועל הניסיון הראשון של אלוהים את בני ישראל – העם צמא למים, אלוהים מביא אותם למקום מים מרים ועושה נס המתקתם.
מיומנויות: חשבנו על כמה משמעויות למילה אחת – שבעים פנים לתורה.
מתודות: בחרנו בעיה מחיינו שדומה להתמודדות של עם ישראל בפרק, והצענו הצעות זה לזה לפתרון הבעיה.