מי מברך?
פרק ו, כב-כז
הזמנה ללימוד
נתבונן בסרטון של ברכת כוהנים בכותל.
נשאל את התלמידים:
- האם מישהו מכיר את מנהג 'ברכת הכוהנים' המופיע בסרטון?
- האם מישהו השתתף בטקס כזה?
- מישהו שמע ברכת כוהנים לא בכותל?
נסביר כי בספר במדבר ה' מצווה על הכוהנים לברך את בני ישראל את 'ברכת כוהנים' וזהו מקור הברכה. הברכה נאמרת מפי הכוהנים בנשיאת כפיים, כאשר ידיהם מושטות כלפי הציבור. פסוקי ברכת כוהנים משמשים לברכה בהזדמנויות רבות. היום נכיר את הברכה ונגלה מי אומר את ברכת הכוהנים ומדוע.
מבט ראשון
נשאל את התלמידים:
- האם יש בכיתה כוהנים? (נסביר שכוהן הוא בן של כוהן)
אם יש כוהנים בכיתה נבקש מהם לעמוד ולקרוא בקול את פסוקים כב-כז. אם אין כוהנים, נבקש מתלמיד לעמוד ולקרוא את הפסוקים.
מבט שני
במהלך הוראה זה נתמקד בשלושה פסוקים: כב-כג וכז. אלו הפסוקים המתייחסים לגורם המברך ולכוהנים.
- מי היוזם את הברכה הזאת והמצווה עליה? (אלוהים, פסוק כב)
- מי צריך לברך את עם ישראל? (אהרון ובניו)
נדגיש כי בני אהרון הם הכוהנים (לרוב משפחות כהן, כ"ץ, כהנא ועוד הם צאצאי אהרון ולכן הם כוהנים). לכוהנים תפקיד מיוחד בתפילה – הם עולים לבימה בבית הכנסת ליד ארון הקודש ומברכים את העם בברכה שקראנו כעת בכל בוקר.
מבט שלישי
- האם הברכה שעם ישראל מתברך בה בפסוקים שקראנו תלויה במעשים או ברכה קבועה שעם ישראל מתברך בה תמיד? (ברכה קבועה)
אפשר להדגיש כי כשם שהכהונה עוברת מאב לבן כך גם ברכת אלוהים ואהבתו לעם ישראל אינה תלויה בבחירה זו או אחרת, אלא זו אהבה וברכה שעוברות מדור לדור.
- קראו שוב את הפסוקים ובדקו מי מברך את עם ישראל, האם הכוהנים או אלוהים? הוכיחו ונמקו את תשובתכם.
בפסוק כז כתוב: "וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם" – אלוהים הוא המברך את עם ישראל, אם כך מה תפקידם של הכוהנים? (לא נענה על השאלה).
נקרין על הלוח את דבריו של הפרשן הרש"ר הירש לפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- לפי הרש"ר הירש, מה תפקידם של הכוהנים? (להיות מעין צינור להעברת הברכה אל עם ישראל)
מבט לחיים
נשמיע לתלמידים את השיר 'יברכך'.
נבקש מכל תלמיד לכתוב ברכה לחבר לכיתה או לבן משפחה. אך תחילה נשוחח על התנאי לברכה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור):
- האם תוכלו לנחש מהו התנאי המחייב כדי לברך?
לאחר שנציג בפני התלמידים את התנאי לברכה, נשאל:
- מהם התנאים הנדרשים מכהן כדי שיברך?
נכתוב את תשובות התלמידים על הלוח.
נסביר שכוהן ששונא מישהו אינו יכול לברך, הברכה צריכה להיות בשמחה ובלב טוב. בדומה לאופן שבו אנו מברכים את יקירנו.
לפני שהכוהנים מברכים את עם ישראל בברכת כוהנים, הכוהנים עצמם מברכים "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה". אהבה היא תנאי הכרחי לברכה.
נקדיש כמה דקות לכתיבת הברכה.
- אילו רגשות מתעוררים בנו כאשר אנחנו מברכים? (אהבה, שמחה, רצון לעשות טוב)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בהיכרות עם ברכת כוהנים. ביקשנו מתלמידים כוהנים לקרוא בקול את הפסוקים לכיתה. שאלנו מי הגורם המברך בברכת כוהנים? ולמדנו כי הכוהן הוא רק צינור להעברת הברכה וכי המברך הוא אלוהים. כל תלמיד כתב ברכה לחבר או לבן משפחה ושוחחנו על הרגשות שמתעוררים בנו כאשר אנו מברכים. למדנו כי תנאי בסיסי ומקדים לברכת כוהנים הוא אהבה של הכוהן לעם.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, הבנת פרשן מקרא.
מתודות: האזנה לשיר, צפייה בסרטון ברכת כוהנים בכותל, כתיבת ברכה אישית.