סגור תצוגת כיתה
הפרק

מי מברך?

פרק ו, כב-כז

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נתבונן בסרטון של ברכת כוהנים בכותל.

נשאל את התלמידים:

  • האם מישהו מכיר את מנהג 'ברכת הכוהנים' המופיע בסרטון?
  • האם מישהו השתתף בטקס כזה?
  • מישהו שמע ברכת כוהנים לא בכותל?

נסביר כי בספר במדבר ה' מצווה על הכוהנים לברך את בני ישראל את 'ברכת כוהנים' וזהו מקור הברכה. הברכה נאמרת מפי הכוהנים בנשיאת כפיים, כאשר ידיהם מושטות כלפי הציבור. פסוקי ברכת כוהנים משמשים לברכה בהזדמנויות רבות. היום נכיר את הברכה ונגלה מי אומר את ברכת הכוהנים ומדוע.

מבט ראשון

נשאל את התלמידים:

  • האם יש בכיתה כוהנים? (נסביר שכוהן הוא בן של כוהן)

אם יש כוהנים בכיתה נבקש מהם לעמוד ולקרוא בקול את פסוקים כב-כז. אם אין כוהנים, נבקש מתלמיד לעמוד ולקרוא את הפסוקים.

מבט שני

במהלך הוראה זה נתמקד בשלושה פסוקים: כב-כג וכז. אלו הפסוקים המתייחסים לגורם המברך ולכוהנים.

  • מי היוזם את הברכה הזאת והמצווה עליה? (אלוהים, פסוק כב)
  • מי צריך לברך את עם ישראל? (אהרון ובניו)

נדגיש כי בני אהרון הם הכוהנים (לרוב משפחות כהן, כ"ץ, כהנא ועוד הם צאצאי אהרון ולכן הם כוהנים). לכוהנים תפקיד מיוחד בתפילה – הם עולים לבימה בבית הכנסת ליד ארון הקודש ומברכים את העם בברכה שקראנו כעת בכל בוקר.

מבט שלישי

  • האם הברכה שעם ישראל מתברך בה בפסוקים שקראנו תלויה במעשים או ברכה קבועה שעם ישראל מתברך בה תמיד? (ברכה קבועה)

אפשר להדגיש כי כשם שהכהונה עוברת מאב לבן כך גם ברכת אלוהים ואהבתו לעם ישראל אינה תלויה בבחירה זו או אחרת, אלא זו אהבה וברכה שעוברות מדור לדור.

  • קראו שוב את הפסוקים ובדקו מי מברך את עם ישראל, האם הכוהנים או אלוהים? הוכיחו ונמקו את תשובתכם.

בפסוק כז כתוב: "וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם" – אלוהים הוא המברך את עם ישראל, אם כך מה תפקידם של הכוהנים? (לא נענה על השאלה).

נקרין על הלוח את דבריו של הפרשן הרש"ר הירש לפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

נשאל את התלמידים:

  • לפי הרש"ר הירש, מה תפקידם של הכוהנים? (להיות מעין צינור להעברת הברכה אל עם ישראל)

מבט לחיים

נשמיע לתלמידים את השיר 'יברכך'.

נבקש מכל תלמיד לכתוב ברכה לחבר לכיתה או לבן משפחה. אך תחילה נשוחח על התנאי לברכה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור):

  • האם תוכלו לנחש מהו התנאי המחייב כדי לברך?

לאחר שנציג בפני התלמידים את התנאי לברכה, נשאל:

  • מהם התנאים הנדרשים מכהן כדי שיברך?

נכתוב את תשובות התלמידים על הלוח.

נסביר שכוהן ששונא מישהו אינו יכול לברך, הברכה צריכה להיות בשמחה ובלב טוב. בדומה לאופן שבו אנו מברכים את יקירנו.

לפני שהכוהנים מברכים את עם ישראל בברכת כוהנים, הכוהנים עצמם מברכים "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה". אהבה היא תנאי הכרחי לברכה.

נקדיש כמה דקות לכתיבת הברכה.

  • אילו רגשות מתעוררים בנו כאשר אנחנו מברכים? (אהבה, שמחה, רצון לעשות טוב)

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בהיכרות עם ברכת כוהנים. ביקשנו מתלמידים כוהנים לקרוא בקול את הפסוקים לכיתה. שאלנו מי הגורם המברך בברכת כוהנים? ולמדנו כי הכוהן הוא רק צינור להעברת הברכה וכי המברך הוא אלוהים. כל תלמיד כתב ברכה לחבר או לבן משפחה ושוחחנו על הרגשות שמתעוררים בנו כאשר אנו מברכים. למדנו כי תנאי בסיסי ומקדים לברכת כוהנים הוא אהבה של הכוהן לעם.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, הבנת פרשן מקרא.
מתודות: האזנה לשיר, צפייה בסרטון ברכת כוהנים בכותל, כתיבת ברכה אישית.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
ברכת כוהנים בכותל
האם מישהו מכיר את מנהג 'ברכת הכוהנים' המופיע בסרטון? האם מישהו השתתף בטקס כזה? מישהו...
ברכת כוהנים בכותל

  • האם מישהו מכיר את מנהג 'ברכת הכוהנים' המופיע בסרטון?
  • האם מישהו השתתף בטקס כזה?
  • מישהו שמע ברכת כוהנים לא בכותל?

קרדיט: 'ברכת כוהנים בכותל', ערוץ WESTERN WALL NEWS, פורסם ב-2017

דפי עבודה והעשרה לשיעור
ברכך - להקת עלמא
קרדיט: ערוץ להקת עלמא, פורסם ב-2016. 
ברכך - להקת עלמא

קרדיט: ערוץ להקת עלמא, פורסם ב-2016. 

בין האצבעות
לפני הברכה, הכוהנים נוטלים ידיים וחולצים נעליים. בשעת הברכה הם עומדים מול ארון הקודש מכוסים...
בין האצבעות
"וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַאֲנִי אֲבָרְכֵם." (פסוק כז)

קרדיט: shutterstock.com

לפני הברכה, הכוהנים נוטלים ידיים וחולצים נעליים. בשעת הברכה הם עומדים מול ארון הקודש מכוסים כל אחד בטליתו, פושטים את ידיהם קדימה ופורשים את אצבעותיהם בצורה מיוחדת, כשהם פונים אל הקהל וחוזרים על הברכה שאותה קורא בקול החזן (שליח הציבור).
המתפללים נוהגים שלא להסתכל על הכוהנים בשעת הברכה. סיבה לכך אפשר למצוא במדרש הזה:

אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אַף עַל פִּי שֶׁאָמַרְתִּי לַכֹּהֲנִים שֶׁיִּהְיוּ מְבָרְכִין אֶתְכֶם, עִמָּהֶם אֲנִי עוֹמֵד וּמְבָרֵךְ אֶתְכֶם. לְפִיכָךְ הַכֹּהֲנִים פּוֹרְשִׂים אֶת כַּפֵּיהֶם, לוֹמַר שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹמֵד אַחֲרֵינוּ, וּלְכָךְ הוּא אוֹמֵר: מַשְׁגִּיחַ מִן הַחֲלֹּנוֹת, מִבֵּין כִּתְפוֹתֵיהֶם שֶׁל כֹּהֲנִים. מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים, מִבֵּין אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם שֶׁל כֹּהֲנִים.

(עיבוד. על פי: מדרש במדבר רבה, דף יא עמוד ב)

קרדיט: מבוסס על מתיה קם, "ברכת כוהנים", אתר תרבות il. © מטח.

  • לפי המדרש, מי המברך את ישראל – ה' או הכוהנים?
ברכת הכוהנים על פי מסע בין כוכבים
  בסדרה המצליחה "מסע בין כוכבים" אשר שודרה במשך עשרות שנים (בטח ההורים שלכם זוכרים...
ברכת הכוהנים על פי מסע בין כוכבים
"יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם." (פסוק כו)

Chris Harvey/shutterstock.com

קטע מפסיפס בבית הכנסת באנסחדה הולנד ובו תנוחת ידיים טיפוסית של בברכת כהנים.

 

בסדרה המצליחה "מסע בין כוכבים" אשר שודרה במשך עשרות שנים (בטח ההורים שלכם זוכרים אותה היטב!) הופיעה גרסה של ברכת הכוהנים. מה הקשר בין ספינת חלל ובין כוהנים?

להמשך קריאה

קפטן ספוק, קצין המידע של ספינת החלל "אנטרפרייז" הגיע מכוכב הלכת "וולקן". לוולקנים ברכת שלום אופיינית להם, נוסח הברכה הוא "חיים ארוכים ופוריים!" (ובאנגלית: Live long and prosper.)
השחקן לנרד נימוי, ששיחק את דמותו של קפטן ספוק, סיפר שהוא חיפש מחוות יד שיצרף לברכה שמאפיינת את דמותו. נימוי היה יהודי, ובאחד מביקוריו בבית הכנסת הוא קיבל את הרעיון להצדעה הוולקנית מברכת הכוהנים, אשר מפשקים את אצבעות ידיהם מכוסות הטלית בזמן אמירת הברכה.

  • חשבו מדוע הכוהנים מלווים את הברכה המדוברת במחווה ידנית. מה מוסיפה המחווה הגופנית לאמירה בעל פה?
לכל עם יש שם
כחלק מהברכה האלוהית, נאמר בפסוק כז שהאל "שם את שמו על העם". ננסה לברר מה...
לכל עם יש שם
"וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם." (פסוק כז)
תינוק שנולד ותגית שם על היד שלו ושל אמו.

תינוק שנולד ותגית שם על היד שלו ושל אמו.
ESB Professional/shutterstock.com

כחלק מהברכה האלוהית, נאמר בפסוק כז שהאל "שם את שמו על העם".
ננסה לברר מה כוונת המשפט, האם מדובר בפעולה גופנית או בדימוי שיש מאחוריו משמעות . תחילה נסו להיזכר אם בחרתם פעם שֵם למישהו או למשהו, ואיך הרגשתם כלפיו.

להמשך קריאה

אפשר להבין את האמירה בשתי דרכים שמתיישבות זו עם זו. אפשרות אחת היא שהאל כינה את העם בשם 'ישראל', שם שיש בתוכו את שמו של האל, "ישר-אל" (קוראים לזה שם תֵאופורי, תֵאו=אל).
אפשרות אחרת היא שאת הברכה נהגו בני ישראל בתקופת הבית הראשון לשאת על גופם ממש, בדומה לציווי על הנחת התפילין. חוקרים מציעים סברה כי את הלוחות שנמצאו בכתף הינום היו נושאים כמין קמע, וכך הברכה הנושאת את שם האלוהים נמצאת פיזית על האדם, מתוך האמונה שכך היא תשמור עליו.

  • כשאנחנו נותנים שֵם, איזה קשר אנחנו יוצרים עם מי או עם מה שנתנו לו שם, לדעתכם? (קשר של אחריות, של בעלות, גם וגם או בכלל משהו אחר)
ברכת כהנים
בִּרְכַּת כֹּהֲנִים מופיעה בספר במדבר במסגרת ציווי על הכהנים לברך את בני ישראל. הברכה מורכבת...
ברכת כהנים
"יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם." (פסוקים כד–כז)

בִּרְכַּת כֹּהֲנִים מופיעה בספר במדבר במסגרת ציווי על הכהנים לברך את בני ישראל. הברכה מורכבת משלושה פסוקים ולכן נקראת גם "ברכה משולשת".
ברכת הכוהנים מלווה תפילות יומיות וטקסים שונים בחיי העם היהודי, הברכה נאמרת על ידי הכהנים בנשיאת כפיים, כאשר ידיהם מושטות כלפי הציבור. פסוקי ברכת כהנים משמשים גם בהזדמנויות נוספות: בזמן הכנסת ספר תורה לבית כנסת, בבר מצווה, בפדיון הבן ובחופה.

  • הקשיבו בקשב לביצוע של ברכת הכוהנים. כיצד המבצעים מתאימים את רוח הברכה לימינו?

קרדיט: ברכת כהנים / נטע פרילינג, 2010

שתי כפות ידיים יכולות להכיל עולם ומלואו
שימו לב לצורה של הידיים, הפישוק בין האצבעות דומה למחוות הידיים בברכת הכוהנים. ההצעה המקובלת...
שתי כפות ידיים יכולות להכיל עולם ומלואו
"דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם" (פסוק כג)
יפעת בצלאל, עפרונות על נייר, פרט מתוך "הסתר פנים". יפעת בצלאל, © באדיבות האמנית

יפעת בצלאל, עפרונות על נייר, פרט מתוך "הסתר פנים". יפעת בצלאל, © באדיבות האמנית

שימו לב לצורה של הידיים, הפישוק בין האצבעות דומה למחוות הידיים בברכת הכוהנים. ההצעה המקובלת היא שהפישׂוק בין האצבעות נותן לכף היד כולה צורה של האות שי"ן, אשר מסמלת את שם האל "שדי". התבוננות נוספת בצורת הידיים לפי הציור שלפנינו, שהוצג בשנת 2015, מעלה בדמיון גם את האות V באנגלית, שהרבה פעמים מסמלת ניצחון (v מסמלת victory).

  • התבוננו היטב לעומק התמונה – מה נמצא בין כפות הידיים או מאחוריהן? מה הקשר לדעתכם לברכת הכוהנים ולמחווה שיוצרות האצבעות?
מסורת שונות לברכת כוהנים
באתר הפיוט והתפילה מרוכזים כ 20 מסורות שונות לברכת כוהנים.אתר הפיוט הוא פרויקט ייחודי שמטרתו...
מסורת שונות לברכת כוהנים
יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. (פסוק כב)

ברכת כהנים באתר הפיוט

באתר הפיוט והתפילה מרוכזים כ 20 מסורות שונות לברכת כוהנים.
אתר הפיוט הוא פרויקט ייחודי שמטרתו לשמר ולהחיות מסורות, שירה, תפילה ומוזיקה יהודית בנות אלפי שנים מכל קהילות ישראל. האתר מנגיש לקהל את עולם הפיוט והתפילה. מאגר הפיוטים והתפילות שבאתר מכיל ביצועים פופולאריים וביצועים פחות מוכרים.

  • האזינו למסורות השונות של ברכת כהנים באתר הפיוט בחרו ביצוע אחד שהתחברתם אליו והציגו אותו בכיתה
הברכה ששודדי הקברים בירושלים פספסו
בראשית המאה ה־20 נמצאה בירושלים "עיר מתים". עיר מתים היא מערכת של מערות קבורה רבות...
הברכה ששודדי הקברים בירושלים פספסו
"יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם." (פסוקים כד–כו)

כתף הינום, ברכת כהנים.

קבר מאספה מתקופת בית ראשון, כתף הינום, ירושלים

בראשית המאה ה־20 נמצאה בירושלים "עיר מתים". עיר מתים היא מערכת של מערות קבורה רבות החצובות בסלע. למערכת הקברים הזאת בירושלים ניתן השם "כתף הינום", וחוקרים טוענים שהם הוקמו בתקופת מלכי יהודה.

להמשך קריאה

רוב חדרי הקברים נמצאו ריקים, מכיוון שנבזזו על ידי שודדי קברים. אולם בשנות ה־80 הארכאולוג גבי בקראי ערך חפירה נוספת ב"כתף הינום" וחשף שם מערת קבורה אחת שלא נבזזה. בין השלדים, הכדים והתכשיטים השונים, נמצאו שתי לוחיות שחרוטה עליהן גרסה מקוצרת של ברכת הכוהנים בכתב האלפביתי העברי העתיק, ובה נאמר:
"יְבָרֶךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם".

  • מה מלמדת אותנו העובדה שיש נוסח קדום של הברכה מבמדבר פרק ו בכתף הינום בירושלים?
כוחה של מילה: קללות וברכות בתקופת המקרא
  למילים יש כוח, זה לא חדש. מטקסטים שונים בתנ"ך אפשר ללמוד שבעת העתיקה ייחסו...
כוחה של מילה: קללות וברכות בתקופת המקרא
"יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ." (פסוקים כד–כה)
 ספרי קודש על חרסים

ספרי קודש על חרסים
Naunakhte, Aechtungstext2,_Wikimedia Commons, CC BY 3.0

 

למילים יש כוח, זה לא חדש. מטקסטים שונים בתנ"ך אפשר ללמוד שבעת העתיקה ייחסו משמעות רבה לברכה או לקללה, וכך גם בתרבויות שונות במרחב המזרח הקדום. ברכות, כמו ברכת הכוהנים, יכולות לספק הגנה לאדם, וקללות יכולות לסכנו.

להמשך קריאה

בחפירות ארכאולוגיות בתל חצור מצאו "קערות כישוף" – שברי חרסים שעליהם חרוטים מארות (שם נרדף לקללות) בכתב מצרי קדום הנקרא כתב היראטי (כתב שהתפתח מכתב החרטומים המצרי – ההירוגליפים). מלכי מצרים במאות ה־18 וה־19 לפנה"ס נהגו לערוך טקס מאגי, שבמהלכו איחלו רעות לאויביהם לפני יציאתם למלחמה. בטקס זה היו חורטים את שמות האויבים על גבי חרסים או צלמיות (פסלים קטנים בצורת אדם), כותבים סביב קללות ולחשים שונים ואז מנפצים אותם בטקסיות. הסמליות היא שהאויב יישבר בידיהם כשם שהחרס נשבר.
מקערות המארות מתל חצור אנו למדים שני דברים מרתקים, האחד, שבין מצרים ובין ממלכת חצור הייתה מלחמה באותה התקופה. הדבר הנוסף, שהוא העיקרי לענייננו כאן, שלמילה – החיובית או השלילית – יש כוח רב.

  • הסתכלו על השברים בתמונה המצורפת. מה לדעתכם מוסיפה פעולת השבירה של הלוחות לכוח של הקללה?
ברכת הכוהנים בכותל המערבי
ברכת הכוהנים הייתה במקורה חלק מעבודת בית המקדש. לאחר החורבן, קיימו את המנהג בבתי הכנסת,...
ברכת הכוהנים בכותל המערבי
"יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם." (פסוקים כד–כז)

ברכת הכוהנים הייתה במקורה חלק מעבודת בית המקדש. לאחר החורבן, קיימו את המנהג בבתי הכנסת, כחלק מתפילות הבוקר וסביב אירועים שונים בחיי האדם והקהילה.
החל משנת 1970 החלו לקיים את מעמד ברכת הכוהנים בכותל המערבי, פעמיים בשנה – בחול המועד סוכות ובחול המועד פסח. במעמד מרגש זה אלפי כוהנים מברכים את המוני המתפללים.

  • מדוע לדעתכם אדם בוחר להגיע לכותל המערבי בירושלים לשמוע את ברכת הכוהנים עם עוד מאות ואף אלפי אנשים?

קרדיט: ירושלים ברכת כהנים פסח / WESTERN WALL NEWS, 2017

כהן, לאונרד כהן
לאונרד כהן הוא זמר קנדי־יהודי מפורסם שנפטר בסוף שנת 2016. בשיריו הוא עוסק בחוויות של...
כהן, לאונרד כהן
"יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם." (פסוקים כד–כז)

לאונרד כהן הוא זמר קנדי־יהודי מפורסם שנפטר בסוף שנת 2016. בשיריו הוא עוסק בחוויות של האדם בעולם המודרני, והוא מתאר בהם את אהבותיו ואת אכזבותיו בשילוב שאלות על משמעות החיים. כהן, שגדל בבית יהודי, שאב השראה לשיריו גם מן המקורות היהודיים, ושזר קטעים מפרקי התנ"ך או מתפילות שונות בשיריו.

  • התבוננו בקטע מהופעתו האחרונה בישראל (עד דקה 04:17) – שימו לב לידיים שלו בשעה שהוא שר את ברכת הכוהנים. מה לדעתכם הוא מנסה להעביר לקהל שלו? (רמזים: חשבו על שם משפחתו, שימו לב למילה שהוא מדגיש כשהוא מרים את ידיו.)

קרדיט: יומן – לאונרד כהן / כאן 11, 2016

לא נוגע בזה...
בפרק ו בספר במדבר גורם לנו לשאול את השאלה איך נהיים קדושים? הולכים בדרך הישר. אבל...
לא נוגע בזה...

בפרק ו בספר במדבר גורם לנו לשאול את השאלה איך נהיים קדושים? הולכים בדרך הישר. אבל אם רוצים לעשות משהו מיוחד, מעבר לרגיל?
"אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַפְלִא לִנְדֹּר נֶדֶר נָזִיר לְהַזִּיר לַה'.". הפירוש למילה "נזירות" היא פרישות, עזיבה.
נציין כי הנזיר בתורה אינו דומה לנזירים המוכרים בדתות אחרות, שם הוא מתנתק באופן קבוע מחיי החברה, המשפחה ושאר ענייני החיים.
איש או אישה שלוקחים על עצמם להיות נזירים, צריכים להתנזר או לפרוש, לזמן מסוים בלבד, מהדברים הבאים בלבד:

א. ענבים וכל מה שיוצא מהם (צימוקים, יין וכו').

ב. תספורת.

ג. חשיפה למת (שמטמאת את הנזיר).

"כֹּל יְמֵי נִזְרוֹ קָדֹשׁ הוּא לַה'."
ומה קורה אם הוא נפסל? למשל אם תוך כדי זמן הנזירות קוראת תאונה כמו "וְכִי יָמוּת מֵת עָלָיו בְּפֶתַע פִּתְאֹם וְטִמֵּא רֹאשׁ נִזְרוֹ". במקרה כזה, הנזיר מסתפר, מביא קורבן על הנדר שהופר וצריך להתחיל את הנזירות מההתחלה.
בסוף ימי הנזירות מביא הנזיר 3 קורבנות: עולה, חטאת ושלמים יחד עם "סַל מַצּוֹת סֹלֶת חַלֹּת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן".
למה, לדעתכם, הנזירות כוללת דווקא את שלושת העניינים הללו: ענבים ויין, תספורת וטומאה?
למה הנזיר מביא בסוף ימי הנזירות קרבן חטאת? זה קורבן שמביאים כאשר חוטאים והוא עשה מעשה של קדושה…
קרה לכם שהחלטתם להינזר ממשהו ("חודש שלם/ מעכשיו/ לעולמים אני לא…")? ממה? למה?

הפרק מסתיים בברכה מיוחדת מאד, ברכת הכוהנים. "כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם." ויש לה גם כמה לחנים מאוד מיוחדים. הנה אחד מהם:

 


מה דעתכם – המברכים הם הכוהנים (כה תברכו) או שאלוהים (ואני אברכם)?