מסעם של בני שבט דן למציאת נחלה
פרק יח
הזמנה ללימוד
נספר לתלמידים כי בפרק יח מסופרת המערכה השלישית בסיפור פסל מיכה. במערכה זו אנו מתוודעים לקורותיהם של בני שבט דן המחפשים לעצמם נחלה לשבת בה ולאופן שבו עשו זאת.
נקרין את מפת חלוקת הארץ לשבטים, נתמקד במקום מושבו של שבט דן ונציג גם את מקומו של שבט אפרים, שבטו של מיכה. נקדים את המאוחר ונציין את מקומה של העיר ליש, מצפון לנחלת שבט נפתלי. נאמר לתלמידים כי המסופר בפרק זה מתרחש במקומות שצוינו.
אפשר לראות במפה כי מקום מושבו של שבט דן היה באזור השפלה, בין צרעה לאשתאול.
מבט ראשון
נקרא רק את הפסוק הראשון בפרק ונשאל:
- האם הפסוק מוכר לכם? (כן, גם בפרק הקודם – פרק יז פסוק ו – נזכרות בדיוק אותן מילים: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל")
נקרא באוזני התלמידים את פסוקים א-כו בפרק יח ונשתדל להנגין את הקריאה בהתאם לסיפור. נבקש מהתלמידים לנסות לשים לב בזמן הקריאה בין מי למי מתנהלים דיאלוגים בפרק.
מבט שני
הפרק מתחיל במלים אלה:
"בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל וּבַיָּמִים הָהֵם שֵׁבֶט הַדָּנִי מְבַקֶּשׁ לוֹ נַחֲלָה לָשֶׁבֶת כִּי לֹא נָפְלָה לּוֹ עַד הַיּוֹם הַהוּא בְּתוֹךְ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל בְּנַחֲלָה".
נקרין על הלוח את הפסוק ונבקש מהתלמידים לחלק את הפסוק לכמה חלקים. ("בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל \\ וּבַיָּמִים הָהֵם שֵׁבֶט הַדָּנִי מְבַקֶּשׁ לוֹ נַחֲלָה לָשֶׁבֶת \\ כִּי לֹא נָפְלָה לּוֹ עַד הַיּוֹם הַהוּא בְּתוֹךְ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל בְּנַחֲלָה")
- מדוע בני דן יוצאים לחפש להם נחלה?
- האם לא קיבלו נחלה כמו כל שאר השבטים? (יש שטח המיועד להם, אך עד אותה תקופה לא הצליחו לכבוש אותו ולכן הם רוצם לנסות את מזלם באזור אחר)
נרחיב את המידע שאספו התלמידים על הדיאלוגים שבפרק בטבלה שבדף העבודה בעבודה בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נעבור יחד על הטבלה במליאה.
לאחר מכן נקרא בקול את פסוקים כז-לא ונבקש מהתלמידים לשים לב להשתלשלות האירועים שעליהם מסופר בקטע זה. נבקש מהם לספר את המשך הסיפור במילים שלהם. לתלמידים הזקוקים לכך נגיש את דף העבודה. התלמידים ישלימו את המשפטים בדף ויקבלו את השתלשלות סוף הסיפור (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נקרין לתלמידים את הפסוק הפותח את הקטע הזה – פסוק כז ואת הפסוק הסוגר אותו – פסוק לא.
פסוק כז: "וְהֵמָּה לָקְחוּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה מִיכָה וְאֶת הַכֹּהֵן אֲשֶׁר הָיָה לוֹ".
פסוק לא: "וַיָּשִׂימוּ לָהֶם אֶת פֶּסֶל מִיכָה אֲשֶׁר עָשָׂה כָּל יְמֵי הֱיוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים בְּשִׁלֹה".
נשאל את התלמידים:
- מה יוצרים שני הפסוקים האלה? (מסגרת לסיפור)
מבט שלישי
נעמיק את היכרותנו עם העיר ליש שאותה בחרו בני דן לנחלתם החדשה. נבדוק כיצד מתוארת העיר לפני בואם של בני דן.
- פסוק ז – ליש יושבת בביטחון ובשלום, תושביה שוקטים ובוטחים, כלומר, אינם חוששים שיפגעו בהם. בדומה לצידונים, גם הם עוסקים במסחר ולכן הם כנראה מעוניינים לשמור על יחסים טובים עם שכנים ועם רחוקים. השליט, יורש העצר, אינו מכלים – מבייש – אותם, אינו רודה בהם, אינו נוטל מהם את חירותם. אפילו הצידונים, שכניהם הקרובים אליהם, מרוחקים דים כך שלא היו ביניהם סכסוכים.
- פסוקים ט-י – כשהמרגלים מתארים את המקום בפני אנשי שבטם הם מתארים ארץ טובה מאוד, רחבת ידיים, מקום אשר אין שם מחסור, והעם יושב לבטח, חי חיים שקטים נטולי דאגות.
ראינו שבדרך לליש בני שבט דן עוצרים שוב בביתו של מיכה. הם מצליחים לשכנע את הנער הלוי לעזוב את בית מיכה ולגנוב את התרפים של מיכה, וכשמיכה רודף אחריהם הם מאיימים על חייו. איך הם עושים זאת? נלמד יחד:
נחלק את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תתמקד בקטע אחר מתוך הפרק ותצטרך לענות על השאלות בדף העבודה ולמלא בקצרה שורה אחת בטבלה להלן (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). בכיתות שבהן יש לתלמידים מחשבים אפשר למלא את הטבלה כקובץ שיתופי. בכיתות שבהן אין מחשבים נכתוב את הטבלה על הלוח ונזמין נציג של כל קבוצה למלא את השורה שלו ולהסביר:
הפסוקים | התנהגותם של אנשי דן | האם ההתנהגות בעייתית מבחינה מוסרית? במה? |
להלן הטבלה המלאה לשימושכם:
הפסוקים | התנהגותם של אנשי דן | האם ההתנהגות בעייתית מבחינה מוסרית? במה? |
פסוקים ב-ו | אנשי דן קונים את ליבו של הנער הלוי בהבטיחם לו כבוד והעלאה במעמד. | כן, הסתה לבגידה. |
פסוקים יז-יט | אנשי דן גונבים את הפסל, האפוד והתרפים. | כן, גנבה, הצעת דמי שתיקה והסתת אדם אחר לגנבה. |
פסוקים כב-כו | אנשי דן משתיקים את מיכה המנסה להשיב לעצמו את רכושו. | כן, היתממותו איומים. |
מבט לחיים
נעמיק בנושא השתקה ואיומים. גם בימינו אנשים רבים ובהם גם ילדים, נקלעים למצבים של השתקה ואיומים, בדומה לנער ולמיכה. הם עדים לעוול בסביבתם או חווים אותו על בשרם והם רוצים להתריע נגד העוול, אך מתחיל נגדם מסע הפחדות, איומים, שיימינג והתנכלויות. ואכן כמה מהם, בדומה לנער ולמיכה, שותקים.
נצפה בסרטון מתוך האתר 'בין הצלצולים' המתאר מקרה של השתקה ואיומים.
נדון עם התלמידים בעקבות הסרטון:
- למה לדעתכם הם שותקים? (כנראה הם חושבים שהם חלשים יותר, או כי הם חוששים שיבולע להם, או כי הם מניחים שלא יהיה מי שיעזור להם)
- מה יכול לעשות מי שחושש אבל אינו רוצה לשתוק? למי הוא יכול לפנות לקבל סיוע? (חברים; מבוגר שסומכים עליו – הורה, מורה, מדריך בתנועה; קו חם לנפגעי אלימות במשפחה או פגיעה מינית; משטרה וכו')
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על מסעם של בני שבט דן למציאת נחלה חדשה והתמקדנו בחוסר המוסריות של פעולותיהם.
מיומנות: איתרנו דיאלוגים בטקסט והבנו אותם באמצעות ארגון בטבלה – המשוחחים, נושא השיחה, האווירה, התוצאות והמשך התפתחות העלילה.
מתודות: הבנו פסוק באמצעות חלוקתו ליחידות משמעות; הפכנו טקסט רציף לדיאלוגים כדי להבין את השתלשלות האירועים; עבדנו בקבוצות – כל קבוצה קיבלה קטע אחר ושיתפה את שלמדה במילוי טבלה שיתופית; צפייה בסרטון ושיח סביב נושא ההשתקות והאיומים.