מסע סנחריב – איך כותבים היסטוריה?
פרק יח, יג-טז ופרק יט, ל-לז
בכמה מילים
בשנת 701 לפנה"ס סנחריב מלך אשור יוצא למסע כיבושים ביהודה. מסע סנחריב מתואר בצמצום ובקצרה בתנ"ך ואנו לומדים על האירוע בהרחבה ממקורות חוץ מקראיים: כתובת סנחריב ותבליט לכיש. בלימוד זה נבחן את המושג היסטוריוגרפיה ונבחן את המגמה של המחברים בכתיבה ההיסטורית שלהם. מתוך הלימוד נצא לדיון על המושג נרטיב, ההשפעות של תפיסות עולם על תיאור אירועים ומתוך כך נלמד כיצד לקרוא טקסטים קריאה ביקורתית ונבין את חשיבות הקריאה הביקורתית.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: השוואה בין כותרות עיתונים
מבקשים מהתלמידים לחפש ברשת כותרות מעיתונים שונים על אותו אירוע עדיף עיתונים בעלי תפיסות עולם שונות (למשל, הארץ וישראל היום). נשאל את התלמידים:
- מה ההבדל בין הכותרות?
- האם יש כותרת אמת וכותרת שקר?
- מה בוחר כל כותב להדגיש בכותרת שלו?
כמו בעיתונים, בכל מקור שנקרא נצטרך לשאול את עצמנו: מה כתוב? מי כתב? למה בחרו לכתוב את מה שכתבו? מה בחרו לא לכתוב? שאלות אלה יוכלו ללמד אותנו על המקור ועל המטרה שלשמה הוא נכתב. אף שתיאור חדשותי בדרך כלל נראה אובייקטיבי הוא תמיד מושפע מזהות הכותב ומתפיסת עולמו.
הצעה שנייה: תמונות שלהן שתי נקודות מבט
נקרין על הלוח תמונות מתעתעות שלהן כמה אפשרויות לזיהוי (ראו תמונות גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- האם היה לכם קל לזהות תמונה אחת יותר מאחרת?
- האם הצלחתם לשנות את נקודת המבט ברגע שנאמר לכם מה אתם יכולים לראות בתמונה?
- האם גם בחיים יש מצבים שבהם אתם מצליחים לראות נקודת מבט אחת בלבד?
- האם יש מצבים שבהם קל לכם לראות את כל נקודות המבט?
הצעה שלישית: סיפורים מהחיים
נשאל את התלמידים:
- האם קרה לכם שהתלוננתם להורים על משהו שאח או אחות שלכם עשתה? ("כן!")
- מה סיפרתם? (נשמע את תשובות התלמידים)
- האם אח או אחות שלכם יספרו את אותו הסיפור?
הסיפור הזה יכול להדגים מהו נרטיב: התלמידים הציגו להורים את הנרטיב שלהם, ומנגד האח או האחות הציגו להורים את הנרטיב שלהם. וההורים היו צריכים לשפוט איזה נרטיב הם מאמצים. בהסתכלות לאחור נרטיב מזכיר מאוד "צד בסיפור", אבל בזמן התלונה להורים התלמידים והאחים לא הציגו את דבריהם כ"צד" בסיפור אלא כ"אמת". נבקש מהתלמידים לחשוב על סיפור מחייהם שבו היה להם נרטיב אחד, ואילו למי שעמד מולם היה נרטיב אחר. מה המניעים העומדים מאחורי כל צד?
סיכום לכל ההצעות – הגדרת המושג היסטוריוגרפיה
מה ההבדל בין היסטוריוגרף להיסטוריון? בניגוד להיסטוריון המנסה לתאר את קורות העבר באופן אובייקטיבי, ההיסטוריוגרף מתאר את אירועי העבר מתוך השקפת עולמו האישית.
הזמנה לקריאה
נקרא עם התלמידים פסוקים יג-טז ונסביר שוב את המתואר בפסוקים.
בשנת 701 לפנה"ס עורך סנחריב (בנו ויורשו של סרגון השני) מסע עונשים באזור וכובש את כל ערי יהודה. המסע של סנחריב מתואר בקצרה בספר מלכים. חזקיה שפחד מחורבן ירושלים התנצל על שמרד באשור והציע למלא כל עונש: "חָטָאתִי, שׁוּב מֵעָלַי, אֵת אֲשֶׁר תִּתֵּן עָלַי אֶשָּׂא", לכן שילם 300 כיכר כסף ו-30 כיכר זהב. התשלום היה מהכסף והרכוש שבבית המלך ובבית המקדש. הכתוב המקראי כותב בקצרה ובצמצום רב על האירועים.
אפשר להקרין חלק מהסדרה הארץ הייתה תהו, פרק 5 העוסק בנושא (דקות רלוונטיות: 26:13-25:39, 34:27-31:07. ראו גם בממערך השיעור), או מתוך המצגת חזקיהו נגד סנחריב מול חומות ירושלים (ראו קישור גם בממערך השיעור).
עבודת השוואה: מקור חוץ מקראי – כתובת סנחריב
ב-1830 התגלתה הכתובת בידי הקולונל הבריטי ר' טיילור בנינווה שהייתה בירתה העתיקה של האימפריה האשורית, כיום צפון עיראק. המנסרה התגלתה בחורבות ארמונו של המלך סנחריב. את המוצג רכש המוזיאון הבריטי מאלמנתו של הקולונל בשנת 1850. קיימים עותקים של הכתובת באוניברסיטת שיקגו וגם אצלנו במוזיאון ישראל.
נבקש מהתלמידים לקרוא במלכים ב פרק יח פסוקים יג-טז ואת כתובת סנחריב (נספח ב) ולהשוות בין המקורות: למצוא מה דומה בין המקורות ולפחות שלוש תוספות שיש בכתובת ואין בתנ"ך.
|
מלכים ב פרק יח פסוקים יג-טז |
כתובת סנחריב |
|
דומה (פסוק יג) |
בשניהם נאמר שערי יהודה סביב לירושלים נכבשו, אך לא מוזכר כיבוש ירושלים. |
||
שונה (פסוק יג) – מידע שנמסר בכתובת סנחריב אך לא נמצא במקרא |
לא מפורטות שיטות הכיבוש. |
פירוט נרחב לגבי שיטות הכיבוש. |
|
לא מצוין מספר הערים שכבש סנחריב. |
מוזכר כיבושן של 46 עריו הבצורות של חזקיה וכן כיבושן של ערים קטנות סביב ערי החומה. |
||
אין אזכור לאנשים שגלו לאשור. |
מצוין מספר הגולים מיהודה לאשור – 150, 200. |
||
אין תיאור של חלוקת שטחי יהודה לעמים אחרים. |
חלקים מממלכת יהודה ניתנו לממלכות פלישתיות. |
||
תגובת חזקיה והמיסים (פסוקים יד-טז) |
30 כיכר זהב 300 כיכר כסף +"כל הכסף" +דלתות ועמודי המקדש
|
30 כיכר זהב 800 כיכר כסף +הרבה הרבה דברים נוספים |
מהי מטרת פירוט השלל בכל אחד מן המקורות?
נשאל את התלמידים למה פחות חשוב לתנ"ך לתאר את כיבוש ערי יהודה הבצורות לפרטים, ומה התמה ההיסטוריוגרפית של ההיסטוריוגרף האשורי?
פירוט השלל בכתובת האשורית נועד להאדיר את מלך אשור, ובמקרא להציג את מצבה הכלכלי הטוב של יהודה לפני הכיבוש. במקרא מסע הכיבוש מתואר בקיצור כדרכו של התנ"ך לתאר עלילות בקיצור.
מקרה זה הוא דוגמה כיצד מקור חיצוני מאמת ומחזק את הכתוב בספר מלכים, ואף מרחיב ומתאר יותר מהמסופר בתנ"ך עצמו.
פענוח מקור חזותי חוץ מקראי – תבליט לכיש:
נקרין סרטון קצר על תבליט לכיש.
העיר לכיש נכבשה במהלך מסע סנחריב. בעוד בתנ"ך יש אזכור על כיבוש לכיש, אך אין תיאור לפרטים; בתבליט לכיש מופיע תיאור מפורט של כיבוש העיר המסמל את כיבוש יהודה כולה. נחלק לתלמידים תמונות מתוך התבליט (בנספח ג). נבקש מהתלמידים לתאר מה הם רואים בתמונות ולענות על השאלה מדוע לדעתם חשוב היה לאשורים לתאר לפרטים את כיבוש לכיש, ואילו בספר מלכים הדבר מוזכר אך לא לפרטי פרטים.
סוף המסע – איך זה נגמר? עבודה בזוגות וניתוח נקודות המבט:
נחלק את התלמידים לזוגות. כל זוג יקבל כמה מקורות העוסקים בסיום מסע סנחריב: מלכים ב פרק יט פסוקים לה-לז; דברי הימים ב פרק לב פסוקים כא-כב; קטע מתוך קדמוניות היהודים; וקטע מתוך ספרו של חנן אשל (המקורות. ראו מקורות גם בממערך השיעור). נבקש מהתלמידים לסכם במילים שלהם כיצד כל מקור מסביר את הסיבה לחזרת צבא סנחריב לאשור, ולנסח את המגמה או המסר שהמחבר המקראי מנסה להעביר בכתיבתו.
מבט לחיים
בפרק זה בחנו נקודות המבט והמגמות בכתיבה ההיסטורית – התנסינו בקריאה ביקורתית של הטקסט המקראי וראינו כיצד אירועים היסטוריים מושפעים ממגמות של כותבים. נשאל את התלמידים:
- האם הקריאה היום הייתה שונה מבדרך כלל?
- האם אנו מכירים עוד דוגמאות מהחיים לאירועים שאפשר לבחון מנקודות מבט שונות?
- מה נדרש מאתנו בקריאה של אירועים היסטוריים?
- איך קוראים קריאה ביקורתית?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את התיאור המצומצם על מסע סנחריב שמופיע בספר מלכים. השווינו בין התיאור במקרא לבין התיאור המופיע במקורות החוץ מקראיים וניסינו לעמוד על הסיבה להבדלים ועל המגמות ותפיסת עולמם של ההיסטוריוגרפים השונים.
מיומנויות: הגדרת המושג היסטוריוגרפיה, מקורות חוץ מקראיים, ניתוח מקור חזותי.
מתודות: למדנו בצורה חווייתית את המושג היסטוריוגרפיה, השווינו בין כתובת סנחריב לבין התיאור בספר מלכים, ניתחנו מקור חזותי של תבליט לכיש. ובסוף השווינו בזוגות בין מקורות ובחנו מגמות בתיאור סוף מסע סנחריב.