מצוות חברתיות וחובת העזרה לחלש
פרק יט, (ט-י), (לב-לד)
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את הבדיחה, ונבקש ממתנדב מהכיתה להציג אותו עם המורה.
נספר לתלמידים שהשיעור יתמקד במצוות החברתיות שבהן עוזרים למי שצריך עזרה.
מבט ראשון
נקרין את הפסוקים של מצוות בין אדם לחברו שסימנו במהלך הקודם, נקרא אותם ונסביר את המצוות. נבקש מהתלמידים לסמן בהן את המצוות העוסקות בעזרה לחלשים הזקוקים לעזרה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם: כל המצוות שהדגשנו הן הוראות כיצד לנהוג עם האוכלוסיות החלשות בחברה: הגר, האלמנה, העני והזקן.
אפשר לעבור אחד-אחד על האוכלוסיות החלשות ולשאול:
- מה החולשה של כל אחד מהאנשים האלה? (הגר – הוא בארץ זרה, אינו מכיר את השפה, החוקים והתרבות; לעני אין כסף, הזקן חלש פיזית וכו')
מבט שני
נחלק את התלמידים לזוגות וניתן להם למלא יחד טבלה שמטרתה להסביר איך כל מצווה נועדה לענות על הצורך המיוחד לחלש המסוים (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
אפשר לעשות את הטבלה שיתופית – כל זוג ישלים שורה אחת, ובסיום נציג את הטבלה המלאה ונסכם מה אפשר ללמוד ממנה.
לסיכום הטבלה נתבונן בה ונשאל את התלמידים:
- בכל אחת מהמצוות על מי מוטלת האחריות לכך שהחלש יוכל להסתדר? (על החזק)
- למה לדעתכם המצוות פונות אל החזקים ולא אל החלשים?
- איזו חברה נוצרת כאשר החזקים מצווים לדאוג לחלשים?
- איזו הרגשה מצוות אלה נותנות לחזקים? (שהם צריכים להיות רגישים לאחר)
- איזו הרגשה הן נותנות לחלשים? (שלמישהו אכפת מהם)
- למה לדעתכם חשוב כל כך שהדברים האלה יהיו מעוגנים במצוות? (כי החזקים יכולים לשכוח דבר שקל להם לעשות אך יכול להיות קשה לאחר)
נדגיש פן חיובי נוסף למצוות האלו: כל אחד מאתנו יכול להיות לפעמים חזק ולפעמים חלש, מטרתן של המצוות לוודא שתמיד החזקים ידאגו לחלשים, ולא משנה באיזה צד הם נמצאים כרגע. כך כל אחד יודע שאם הוא יצטרך עזרה יום אחד הוא יקבל אותה מתוך חוק וציווי ולא לפי גחמותיו של אדם אחר, זה יוצר תחושת ביטחון.
מבט שלישי
כמה מהמצוות שעסקנו בהן מתמקדות בעזרה לגר. נתבונן בתמונה ונזהה איזו מצווה משתקפת בה.
בכיתות שבהם הדברים רלוונטיים נבקש מהתלמידים להיזכר בגיורת מפורסמת שנהנתה ממצווה זו.
- מי היא? (רות)
נציג את פסוק לד: "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם". נשאל את התלמידים:
- מה ההסבר לחשיבות העזרה לגר? (גם אנחנו היינו גרים, וחשוב שנזכור את הקושי כשמצבנו טוב יותר)
אפשר לשוחח עם התלמידים על גרים בימינו, לבקש מהם להביא תמונות וכתבות בנושא ולשוחח על פתרונות לבעיות הפליטים ומבקשי העבודה בארץ ובעולם.
מבט לחיים
נקרין על הלוח את התמונה.
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם האנשים ברכבת אינם קמים? האם בכוונה?
נעמוד על כך שלפעמים אנחנו יכולים לפגוע באחר גם אם איננו מתכוונים. אם נהיה כל הזמן מרוכזים בעצמנו, אחרים יכולים להיפגע. לכן כדאי מאוד שנרים את המבט ונסתכל סביבנו.
נחשוב עם התלמידים על דרך שבה אפשר למנוע ממצבים כאלה לקרות.
- איך אפשר לעזור לאנשים ברכבת או באוטובוס לנהוג יפה יותר לזקנים? (למשל – אפשר להשתמש בסמרטפון לשם כך, ולפתח אפליקציה שמזהה שאנחנו נוסעים ומזכירה לנו להרים את המבט ולראות אם מישהו סביבנו צריך את המקום שלנו בגלל חולשה פיזית גדולה יותר)
נבקש מהתלמידים להיזכר במצב שבו הם ראו מישהו מקבל עזרה (יכול להיות גם סיפור שהם נחשפו לו בטלוויזיה, בפייסבוק או בעיתון). כל אחד יתבקש לכתוב סיפור קצר של ארבע שורות שיכלול תשובות לשאלות האלה: מי היה צריך עזרה, מה הוא היה צריך ואיך העזרה ניתנה לו. למשל: איש זקן שהיה צריך עזרה לסחוב שקיות, תייר שהגיע לארץ והיה צריך הסבר איך להגיע למקום מסוים וכו'.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו במצוות החברתיות שמתמקדות בעזרה לחלש: הזקן, העני, היתום, הגר והאלמנה, ולמדנו שהאחריות לדאוג להם מוטלת על החזק.
מיומנויות: הסקנו מסקנות מתוך הטקסט והכנסנו את המידע לטבלה מסודרת.
מתודות: חשבנו על פתרונות יצירתיים שיכולים לעזור לאנשים להימנע מהתנהגות אנוכית כלפי החלש באופן כללי וכלפי קשישים באוטובוס בפרט.