סגור תצוגת כיתה
הפרק

מצוות חברתיות וחובת העזרה לחלש

פרק יט, (ט-י), (לב-לד)

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח את הבדיחה, ונבקש ממתנדב מהכיתה להציג אותו עם המורה.
נספר לתלמידים שהשיעור יתמקד במצוות החברתיות שבהן עוזרים למי שצריך עזרה.

מבט ראשון

נקרין את הפסוקים של מצוות בין אדם לחברו שסימנו במהלך הקודם, נקרא אותם ונסביר את המצוות. נבקש מהתלמידים לסמן בהן את המצוות העוסקות בעזרה לחלשים הזקוקים לעזרה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נסכם: כל המצוות שהדגשנו הן הוראות כיצד לנהוג עם האוכלוסיות החלשות בחברה: הגר, האלמנה, העני והזקן.
אפשר לעבור אחד-אחד על האוכלוסיות החלשות ולשאול:

  • מה החולשה של כל אחד מהאנשים האלה? (הגר – הוא בארץ זרה, אינו מכיר את השפה, החוקים והתרבות; לעני אין כסף, הזקן חלש פיזית וכו')

מבט שני

נחלק את התלמידים לזוגות וניתן להם למלא יחד טבלה שמטרתה להסביר איך כל מצווה נועדה לענות על הצורך המיוחד לחלש המסוים (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
אפשר לעשות את הטבלה שיתופית – כל זוג ישלים שורה אחת, ובסיום נציג את הטבלה המלאה ונסכם מה אפשר ללמוד ממנה.

לסיכום הטבלה נתבונן בה ונשאל את התלמידים:

  • בכל אחת מהמצוות על מי מוטלת האחריות לכך שהחלש יוכל להסתדר? (על החזק)
  • למה לדעתכם המצוות פונות אל החזקים ולא אל החלשים?
  • איזו חברה נוצרת כאשר החזקים מצווים לדאוג לחלשים?
  • איזו הרגשה מצוות אלה נותנות לחזקים? (שהם צריכים להיות רגישים לאחר)
  • איזו הרגשה הן נותנות לחלשים? (שלמישהו אכפת מהם)
  • למה לדעתכם חשוב כל כך שהדברים האלה יהיו מעוגנים במצוות? (כי החזקים יכולים לשכוח דבר שקל להם לעשות אך יכול להיות קשה לאחר)

נדגיש פן חיובי נוסף למצוות האלו: כל אחד מאתנו יכול להיות לפעמים חזק ולפעמים חלש, מטרתן של המצוות לוודא שתמיד החזקים ידאגו לחלשים, ולא משנה באיזה צד הם נמצאים כרגע. כך כל אחד יודע שאם הוא יצטרך עזרה יום אחד הוא יקבל אותה מתוך חוק וציווי ולא לפי גחמותיו של אדם אחר, זה יוצר תחושת ביטחון.

מבט שלישי

כמה מהמצוות שעסקנו בהן מתמקדות בעזרה לגר. נתבונן בתמונה ונזהה איזו מצווה משתקפת בה.

בכיתות שבהם הדברים רלוונטיים נבקש מהתלמידים להיזכר בגיורת מפורסמת שנהנתה ממצווה זו.

  • מי היא? (רות)

נציג את פסוק לד: "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם". נשאל את התלמידים:

  • מה ההסבר לחשיבות העזרה לגר? (גם אנחנו היינו גרים, וחשוב שנזכור את הקושי כשמצבנו טוב יותר)

אפשר לשוחח עם התלמידים על גרים בימינו, לבקש מהם להביא תמונות וכתבות בנושא ולשוחח על פתרונות לבעיות הפליטים ומבקשי העבודה בארץ ובעולם.

מבט לחיים

נקרין על הלוח את התמונה.
נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם האנשים ברכבת אינם קמים? האם בכוונה?

נעמוד על כך שלפעמים אנחנו יכולים לפגוע באחר גם אם איננו מתכוונים. אם נהיה כל הזמן מרוכזים בעצמנו, אחרים יכולים להיפגע. לכן כדאי מאוד שנרים את המבט ונסתכל סביבנו.
נחשוב עם התלמידים על דרך שבה אפשר למנוע ממצבים כאלה לקרות.

  • איך אפשר לעזור לאנשים ברכבת או באוטובוס לנהוג יפה יותר לזקנים? (למשל – אפשר להשתמש בסמרטפון לשם כך, ולפתח אפליקציה שמזהה שאנחנו נוסעים ומזכירה לנו להרים את המבט ולראות אם מישהו סביבנו צריך את המקום שלנו בגלל חולשה פיזית גדולה יותר)

נבקש מהתלמידים להיזכר במצב שבו הם ראו מישהו מקבל עזרה (יכול להיות גם סיפור שהם נחשפו לו בטלוויזיה, בפייסבוק או בעיתון). כל אחד יתבקש לכתוב סיפור קצר של ארבע שורות שיכלול תשובות לשאלות האלה: מי היה צריך עזרה, מה הוא היה צריך ואיך העזרה ניתנה לו. למשל: איש זקן שהיה צריך עזרה לסחוב שקיות, תייר שהגיע לארץ והיה צריך הסבר איך להגיע למקום מסוים וכו'.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו במצוות החברתיות שמתמקדות בעזרה לחלש: הזקן, העני, היתום, הגר והאלמנה, ולמדנו שהאחריות לדאוג להם מוטלת על החזק.
מיומנויות: הסקנו מסקנות מתוך הטקסט והכנסנו את המידע לטבלה מסודרת.
מתודות: חשבנו על פתרונות יצירתיים שיכולים לעזור לאנשים להימנע מהתנהגות אנוכית כלפי החלש באופן כללי וכלפי קשישים באוטובוס בפרט.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
עזרה לזולת - בדיחה
המורה: בשיעור שעבר ביקשתי מכם למצוא מישהו שצריך עזרה ברחוב ולעזור לו. תלמידה: אני עזרתי!...
עזרה לזולת - בדיחה

המורה: בשיעור שעבר ביקשתי מכם למצוא מישהו שצריך עזרה ברחוב ולעזור לו.
תלמידה: אני עזרתי!
מורה: כן רותי, למי עזרת?
תלמידה: אני, נעם, תומר, שיראל, שלומי ותהילה עזרנו לאישה לחצות את הכביש.
מורה: מצוין, אבל למה כל כך הרבה אנשים?
תלמידה: כי היא לא רצתה לחצות את הכביש…

דפי עבודה והעשרה לשיעור
המלקטות
ז'אן פרנסואה מילה, המלקטות, 1857, שמן על קנבס, מאוסף מוזיאון ד'אורסה, מתוך ויקישיתוף
המלקטות
"וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ לִקְצֹר וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט וְכַרְמְךָ לֹא תְעוֹלֵל וּפֶרֶט כַּרְמְךָ לֹא תְלַקֵּט, לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם." (פסוקים ט-י)

ז'אן פרנסואה מילה, המלקטות, 1857, שמן על קנבס, מאוסף מוזיאון ד'אורסה, מתוך ויקישיתוף

והדרת פני זקן
צילום: Ze'ev איך התמונה קשורה למצווה? מדוע לדעתכם המבוגרים עומדים והצעירים יושבים?
והדרת פני זקן
"מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן" (פסוק לב)

צילום: Ze'ev

  • איך התמונה קשורה למצווה?
  • מדוע לדעתכם המבוגרים עומדים והצעירים יושבים?
לא תשנא בלבבך
הפסוק מזהה דפוס בנפשו של האדם, ומזהיר מפניו.המדרש משתמש בדוגמה מסיפורי יוסף להדגשת הרעיון: לא...
לא תשנא בלבבך
"לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ, הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא."(פרק יט, פסוק יז)

קרדיט: shutterstock.com

הפסוק מזהה דפוס בנפשו של האדם, ומזהיר מפניו.
המדרש משתמש בדוגמה מסיפורי יוסף להדגשת הרעיון:

לא תשנא את אחיך בלבבך. למוד מהשבטים, אחיו של יוסף, שלפחות לא דיברו אחת בפה ואחת בלב. שנאמר: "וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" (בראשית לז, ד), רצה לומר כי שונאים את יוסף היו, ולא היו יכולים לדבר עִמוֹ בפה לשלום מאחר שהלב שונא. והזהירה אותך התורה שלא תשמור את השנאה בלבבך ואתה מדבר בפה רכות, אלא העבר את השנאה, וֶהֱוִי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום.

(מעובד. על פי: מדרש אגדה, ויקרא יט, יז:א)

  • על פי המדרש, מה הסכנה של "שנאה שבלב"?
  • על פי פסוק יז, כיצד יש להתמודד עם תחושה של שנאה כלפי אדם אחר?
איך קשורה ציפור לשנת היובל?
דְּרוֹר הַבַּיִת (שם מדעי: Passer domesticus; בתלמוד נקרא גם אַנְקוֹר), מין בסוג דרור, הוא ציפור...
איך קשורה ציפור לשנת היובל?
"וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ. " (פסוק י)
דרור על ענף עץ.

דרור על ענף עץ. Sharon Day/shutterstock.com

דְּרוֹר הַבַּיִת (שם מדעי: Passer domesticus; בתלמוד נקרא גם אַנְקוֹר), מין בסוג דרור, הוא ציפור השיר השני בתפוצתו בישראל לאחר יונת הסלע.

להמשך קריאה

צבעו של זכר הדרור הוא חום־אפור, ואילו נקבת הדרור אפורה. הדרור מאופיין בכושר הסתגלותו לחיים בקרבת בני האדם, ובדרך כלל נצפה כשהוא עף בלהקות גדולות וקולניות.

  • מצאו את הציפור בפסוקים – מה משמעות הביטוי?
  • האם אתם מוצאים קשר בין הציפור לביטוי?
צדק בשפה העברית
בכל אחת מהתמונות מסתתר ביטוי מהמקרא שיש בו את המילה 'צדק'. זהו את הביטוי שמקורו...
צדק בשפה העברית
"מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם." (יט, לו)

מאזניים. Paola Crash/shutterstock.com

כובע של שופט. NotionPic/shutterstock.com

עץ דקל עם תמרים. Paola Crash/shutterstock.com

  • בכל אחת מהתמונות מסתתר ביטוי מהמקרא שיש בו את המילה 'צדק'.
    זהו את הביטוי שמקורו בפרק יט.
  • אילו עוד ביטויים עם המילה צדק הקשורים לתמונות אתם מזהים?
הבכור לבית אב"י – דבורה עומר
  הבכור לבית אב"י (הבכור לבית אליעזר בן יהודה) מתאר את סיפור חייו של איתמר...
הבכור לבית אב"י – דבורה עומר
"וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה' שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר." (פסוק ד)
כריכת הספר.

כריכת הספר. כריכת הספר: דבורה עומר, הבכור לבית אב"י, ‏1967,הוצאת עם עובד.איור: מיכאל פאוסט © כל הזכויות שמורות

 

הבכור לבית אב"י (הבכור לבית אליעזר בן יהודה) מתאר את סיפור חייו של איתמר בן אב"י, בנו של מחיה השפה העברית, אליעזר בן יהודה.

להמשך קריאה

דבורה עומר כתבה את הספר לאחר מחקר מעמיק ובשיתוף משפחת בן יהודה. הקטע שלפנינו מתאר כיצד מגיע איתמר בן אבי לבית הספר ואף אחד לא מדבר איתו. הוא מגלה שעושים עליו חרם בגלל אביו ולא מבין מדוע. הוא רץ לאביו, אשר מנסה להסביר לו מדוע מחרימים אותו.

"הצבי הוחרם! הצבי הוחרם! אסור לשום יהודי כשר לקנות את העיתון הזה או לקרוא בו."
"אבל למה, אבא? למה?" לא יכול היה בן ציון להבין.
"בוא, ניגש לשתות משהו," אמר אליעזר, "אנסה להסביר לך, אם כי אני חושש שאתה צעיר מלהבין זאת."
הם ירדו מעל החמור ליד הדלתות הגדולות, הצבועות אדום עז, של שער העיר העתיקה, והתישבו על שרפרפים קטנים. בן ציון לגם בשקיקה את המשקה הקרוי 'סוס', שמכינים ממיץ פירות, והביט אל אביו בציפייה. "אתה יודע בני," פתח אליעזר, "כי ליהודים יש חוק השמיטה, שש שנים עובדים את האדמה, ובשנה השביעית אין מעבידים את השדות, לא זורעים, לא נוטעים. השנה היא השנה השביעית הזאת, שנת השמיטה. אולם אסור לנו לקיימה. רק עתה הקימו החלוצים את המושבות הראשונות, ונטעו את הנטעים הראשונים. אם יחדלו לעבוד עכשיו יאבד הכל. ראשיתה של החקלאות העברית בארץ ישראל תיחרב. לכן כתבתי בעיתון "הצבי" נגד שנת השמיטה. ולכן יצא עלי כל הקצף הזה מעם החוגים החרדים. (מתוך עמוד 55 בספר הבכור לבית אב"י)
  • כיצד מתקשר הקטע מתוך הסיפור לפרק כה בוויקרא?
  • לפי הקטע שקראתם, מה אליעזר בן יהודה חושב על שנת השמיטה?
  • מה הוא הציע לעשות? ומדוע הוא הוחרם על־ידי תושבי ירושלים?
צדק באומנות
  כדי לתאר את הצדק באומנות המציאו לו האומנים דימוי. הם יצרו דמות שמתארת את...
צדק באומנות
"בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ." (יט, טו)
ציור מעשה ידי רפאל (1508) המתאר אלגוריה של ה"צדק" על תקרת חדרי רפאל במוזיאון הוותיקן שבקריית הוותיקן.

ציור מעשה ידי רפאל (1508) המתאר אלגוריה של ה"צדק" על תקרת חדרי רפאל במוזיאון הוותיקן שבקריית הוותיקן.
מאוסף מתוך ויקישיתוף, The Yorck Project

 

כדי לתאר את הצדק באומנות המציאו לו האומנים דימוי. הם יצרו דמות שמתארת את הרעיון של הצדק ושל כל מה שקשור בו: הגינות, רחמים, היגיון וחוכמה.

להמשך קריאה

בעברית 'צדק' היא מילה ממין זכר, אבל בתרבות המערב הוא נחשב לתכונה טובה ולכן הוא מתואר כנקבה-אישה יפהפייה. בידה האחת דמות הצדק מחזיקה מאזניים ועליהם נשקלות עובדות ומתקבלת החלטה – מה צודק.
בידה השנייה הדמות מחזיקה חרב – סמל לעונש שיגיע, בצדק, למי שעשה מעשה רע.
על פי המיתולוגיה היוונית, הייתה אלת הצדק, דיקה, בתו של זאוס, מלך האלים. היא ישבה לצידו בשעה שהוא שפט כדי שהחלטותיו יהיו טובות, נכונות ובעיקר צודקות.
(מתוך מגזין "עיניים" בנושא צדק)

  • כיצד אפשר לתאר בפסל או בתמונה רעיון מופשט כמו צדק, רעיון שאין לו צורה ושאי אפשר לראות אותו?
  • התבוננו ביצירה של רפאל הנמצאת בוותיקן ברומא. כיצד בחר רפאל לתאר את הצדק?
מצוות התלויות בארץ
  כי תבואו אל הארץ כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאֶרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ תְּחִלָּה, וְנָתַן הָעֵץ...
מצוות התלויות בארץ
"כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם…" (פסוק ב)

 

למילות השיר

כי תבואו אל הארץ
כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאֶרֶץ
וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ תְּחִלָּה,
וְנָתַן הָעֵץ פִּרְיוֹ
וְהָאָרֶץ יְבוּלָהּ.

עֵת לִנְטֹעַ אִילָנוֹת
עֵת לִנְטֹעַ וְלִבְנוֹת.
על פי ויקרא, פרק יט, פסוק כג

שיר עד – כי תבואו אל הארץ – מהמקורות | נחום נרדי | בביצוע מרים יעקבי – Ki Tavo'u El ha'Aretz / שיר עד, 2015

  • לפי השיר, מה מצופה מאיתנו לעשות?
  • לפי ויקרא כה, ב – מה חוק השמיטה מבקש לעשות?
שמיטה בקק"ל
משמעות השורש שמ"ט היא לזרוק, להטיל, ובהשאלה – להפסיק. השם "שמיטה" אמוּר על חוקי הפסקת...
שמיטה בקק"ל
"שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת־תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה' שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר." (פסוקים ג–ד)

משמעות השורש שמ"ט היא לזרוק, להטיל, ובהשאלה – להפסיק.
השם "שמיטה" אמוּר על חוקי הפסקת עיבוד הקרקע – שמיטת קרקעות, ועל ביטול חובות – שמיטת כספים, אשר מתרחשים בכל שבע שנים.

להמשך קריאה

השמיטה נזכרת בחוק המקראי בפרק כה בספר ויקרא וגם בפרק כג בספר שמות, ונרמזת בספרים ההיסטוריים של המקרא.

בסרטון תוכלו להבין מהם האתגרים המודרניים הנוצרים בעקבות הציווי על השמיטה, וכיצד קרן קיימת לישראל מתמודדת עם אתגרים אלו.

קרדיט: קק"ל בשנת השמיטה תשע"ה / KKLJNFISRAEL, 2014

  • כיצד קרן קיימת לישראל מתמודדת עם הבעיות שיוצרת שנת השמיטה?
  • מדוע צריך למצוא פתרונות לשנת השמיטה?
יובל
בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות, כדי לכנס את העם...
יובל
"וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם." (פסוק ט)
שופר

שופר. David Cohen 156/shutterstock.com

בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות, כדי לכנס את העם או כדי לצאת למלחמה, התקיעה בשופר שימשה גם לתפילה כפי שעושים גם בימינו.

  • מה הקשר בין שנת היובל לקרן היובל?
  • מה עושים בשנת היובל על פי ויקרא כה?
העולם על פי ויקרא
מה מקומה של שנת השמיטה בסדרי העולם על פי ספר ויקרא? קרדיט: סיכום שבועי 929:...
העולם על פי ויקרא
"וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ." (פסוק י)

  • מה מקומה של שנת השמיטה בסדרי העולם על פי ספר ויקרא?

קרדיט: סיכום שבועי 929: ויקרא כא- כה / 929 תנך ביחד, 2015

שמיטה ישראלית
צפו בסרטון והיכנסו לאתר של 'שמיטה ישראלית'. מדוע קם הארגון 'שמיטה ישראלית' לדעתכם? איזו בעיה...
שמיטה ישראלית
"וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'." (פסוק ב)

צפו בסרטון והיכנסו לאתר של 'שמיטה ישראלית'.

  • מדוע קם הארגון 'שמיטה ישראלית' לדעתכם? איזו בעיה הם ראו בשנת השמיטה?
  • לְמה הם מנסים להפוך את שנת השמיטה?

קרדיט: שמיטה ישראלית, 2014