סגור תצוגת כיתה
הפרק

שנת היובל ושנת שמיטה

פרק כה, א-יג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נביא לכיתה חפץ לא שביר, למשל כדור או מטפחת. נכתוב על הלוח את המילה "שמיטה". נשאל מי יודע מה פירוש המילה ויכול להדגים לכיתה. נזמין שלושה תלמידים לשמוט את החפץ מהידיים ונשאל אותם:

  • מה עשיתם כדי לשמוט?

נכתוב על הלוח את ההגדרה המילונית למילה "שמיטה":
שמיטה – איבוד אחיזה, שחרור מהידיים (לפי "מילוג", המילון העברי ברשת).
נשאל את התלמידים:

  • במה לשמוט שונה לדעתכם מ"לזרוק" או "להפיל"? (פעולת השמיטה אינה דורשת הפעלת כוח בשונה מהזריקה וההפלה. כששומטים לא עושים דבר – מפסיקים לעשות. ברגע שמפסיקים להחזיק משהו בכוח הידיים הוא נשמט מטבעו, משתחרר)
  • עכשיו, לאחר שמישהו שמט את המטפחת (או את הכדור) שהביאה המורה, האם היא עדיין בחזקתו? (לא, עכשיו עוד ילדים יכולים לקחת אותו)

נספר לתלמידים שהשיעור נלמד על שנת שמיטה ושנת יובל ואיך עזיבת חפצים מהידיים קשורה לזה.
אם התלמידים אינם מכירים את המושג שנת שמיטה, נציג את התמונה ונסביר מהי שנת שמיטה – שנה שבה לא מעבדים את האדמה ולא קוטפים מפירותיה.

מבט ראשון

נחלק לתלמידים דף ובו פסוקים א-יג מפרק כה, בד בבד נקרין את הפסוקים על הלוח (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נקרא את הפסוקים בקול בכיתה וננחה את התלמידים לעקוב בדף ולסמן בצבע בכל פעם שמופיעה המילה "שבע" או המילה "שבת" בהטיות שונות. בעת הקריאה נסביר מילים לא מובנות.

נשאל את התלמידים:

  • מה הקשר בין המילה "שבע" למילה "שבת"? (שבת הוא היום השביעי)
  • למה לדעתכם המילים "שבע" ו"שבת" חוזרות שוב ושוב?

נסביר שאלו הן שתי מילים מנחות שבאות להדגיש שני רעיונות: שנת השמיטה מגיעה אחת לשבע שנים ולכן היא כמו "שבת" של השנים, וגם בשנת השבתון מתנהגים באופן דומה לשבת, רק במשך שנה שלמה.

מבט שני

נקרין על הלוח את פסוק ד ופסוק י המסבירים על שמיטה ועל יובל:
"בַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ, שַׁבָּת לַה'"
"וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ"

נשאל את התלמידים:

  • מה ההבדל בין שנת שמיטה ובין שנת היובל?

נסביר מתוך הפסוקים את ההבדל, ונכתוב על הלוח:

  1. שנת שמיטה – אחת לשבע שנים
  2. שנת יובל – אחת לחמישים שנה, אחרי שבע שנות שמיטה.

נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם למלא את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). בעבודה יבחינו התלמידים בין הדברים שקורים בשנת שמיטה לבין הדברים שנעשים בשנת היובל.

מבט שלישי

נדגיש שבתקופת המקרא מי שהייתה לו אדמה היה נחשב עשיר, כי היה לו אוכל ויבול למכירה. נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם אלוהים מבקש מבעלי האדמות לוותר על מה שהשדות שלהם מניבים, אוסר עליהם לזרוע במשך שנה שלמה ומתיר לכולם לאכול מהשדות שלהם?

נתמקד בכך שהשמיטה מזכירה לעם ישראל שהאדמה אינה שייכת להם אלא לאלוהים, ושמי שיש לו רכוש רב צריך לזכור שעליו להתנהג בנדיבות. שנת היובל מעצימה את הרעיון הזה משתי בחינות: היא מזכירה לבעלי האדמות שהאדמה שלהם באופן זמני, ושגם עבדות היא זמנית – אחת לחמישים שנה החזקים צריכים לשחרר את הרכוש, והחלשים יכולים להתחיל מחדש.

נחלק את התלמידים לקבוצות של ארבעה, ונזמין כל קבוצה לחשוב על מצב המתרחש בשנת שמיטה ולבטא אותו באופן יצירתי – בציור, בהצגה קצרה או בשיר.
מצבים לדוגמה: הענבים צומחות פרא בלי שיזמרו אותם, איש מחזיר את האדמה שקנה לבעליה המקוריים, עבד עברי יוצא לחופשי.

מבט לחיים

נזמין את התלמידים להתנסות בשמיטה משלהם: ננחה כל תלמיד להביא ספר שהוא אוהב מהבית, ונערוך בכיתה שעת שמיטה. נסדר מחצלות וכריות בכיתה לשעת קריאה, נניח במרכז את כל הספרים ובמשך שעה שלמה כל התלמידים יוכלו לקרוא בכל הספרים, וכל הספרים יהיו שייכים לכולם.

לאחר השעה הזאת נאסוף את הכיתה ונשאל:

  • איך הרגשתם "לשחרר" את הספר שלכם לכולם?
  • היה לכם כיף כשאחרים קראו סיפור שאתם אוהבים?
  • פחדתם שמשהו יקרה לספר והוא יתקלקל?

השמיטה מאפשרת לנו גם לחלוק וגם להתמודד עם פחד לגבי רכוש – אנחנו צריכים למצוא בעצמנו כוחות לשתף את האחר ולשמוח בשיתוף זה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על שנת שמיטה ושנת יובל ועל הרעיון שעומד מאחוריהן.
מיומנויות: חיפשנו מילים מנחות בפרק ועמדנו על משמעותן.
מתודות: ביטאנו באופן יצירתי את יישומי השמיטה השונים והתנסינו בעצמנו ב"שעת שמיטה"
שבה חלקנו עם הכיתה ספר אהוב וקראנו ספרים של אחרים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שנת שמיטה
שלט בגינה בירושלים המודיע על הפקר שמיטה, תשע"ה, צילום: Ranbar, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0...
שנת שמיטה
"שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ, וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ, שַׁבָּת לה' - שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר." (פסוקים ג-ד)

שלט בגינה בירושלים המודיע על הפקר שמיטה, תשע"ה, צילום: Ranbar, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

  • מהי שנת שמיטה?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
לא תשנא בלבבך
הפסוק מזהה דפוס בנפשו של האדם, ומזהיר מפניו.המדרש משתמש בדוגמה מסיפורי יוסף להדגשת הרעיון: לא...
לא תשנא בלבבך
"לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ, הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא."(פרק יט, פסוק יז)

קרדיט: shutterstock.com

הפסוק מזהה דפוס בנפשו של האדם, ומזהיר מפניו.
המדרש משתמש בדוגמה מסיפורי יוסף להדגשת הרעיון:

לא תשנא את אחיך בלבבך. למוד מהשבטים, אחיו של יוסף, שלפחות לא דיברו אחת בפה ואחת בלב. שנאמר: "וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" (בראשית לז, ד), רצה לומר כי שונאים את יוסף היו, ולא היו יכולים לדבר עִמוֹ בפה לשלום מאחר שהלב שונא. והזהירה אותך התורה שלא תשמור את השנאה בלבבך ואתה מדבר בפה רכות, אלא העבר את השנאה, וֶהֱוִי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום.

(מעובד. על פי: מדרש אגדה, ויקרא יט, יז:א)

  • על פי המדרש, מה הסכנה של "שנאה שבלב"?
  • על פי פסוק יז, כיצד יש להתמודד עם תחושה של שנאה כלפי אדם אחר?
צדק בשפה העברית
בכל אחת מהתמונות מסתתר ביטוי מהמקרא שיש בו את המילה 'צדק'. זהו את הביטוי שמקורו...
צדק בשפה העברית
"מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם." (יט, לו)

מאזניים. Paola Crash/shutterstock.com

כובע של שופט. NotionPic/shutterstock.com

עץ דקל עם תמרים. Paola Crash/shutterstock.com

  • בכל אחת מהתמונות מסתתר ביטוי מהמקרא שיש בו את המילה 'צדק'.
    זהו את הביטוי שמקורו בפרק יט.
  • אילו עוד ביטויים עם המילה צדק הקשורים לתמונות אתם מזהים?
איך קשורה ציפור לשנת היובל?
דְּרוֹר הַבַּיִת (שם מדעי: Passer domesticus; בתלמוד נקרא גם אַנְקוֹר), מין בסוג דרור, הוא ציפור...
איך קשורה ציפור לשנת היובל?
"וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ. " (פסוק י)
דרור על ענף עץ.

דרור על ענף עץ. Sharon Day/shutterstock.com

דְּרוֹר הַבַּיִת (שם מדעי: Passer domesticus; בתלמוד נקרא גם אַנְקוֹר), מין בסוג דרור, הוא ציפור השיר השני בתפוצתו בישראל לאחר יונת הסלע.

להמשך קריאה

צבעו של זכר הדרור הוא חום־אפור, ואילו נקבת הדרור אפורה. הדרור מאופיין בכושר הסתגלותו לחיים בקרבת בני האדם, ובדרך כלל נצפה כשהוא עף בלהקות גדולות וקולניות.

  • מצאו את הציפור בפסוקים – מה משמעות הביטוי?
  • האם אתם מוצאים קשר בין הציפור לביטוי?
הבכור לבית אב"י – דבורה עומר
  הבכור לבית אב"י (הבכור לבית אליעזר בן יהודה) מתאר את סיפור חייו של איתמר...
הבכור לבית אב"י – דבורה עומר
"וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה' שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר." (פסוק ד)
כריכת הספר.

כריכת הספר. כריכת הספר: דבורה עומר, הבכור לבית אב"י, ‏1967,הוצאת עם עובד.איור: מיכאל פאוסט © כל הזכויות שמורות

 

הבכור לבית אב"י (הבכור לבית אליעזר בן יהודה) מתאר את סיפור חייו של איתמר בן אב"י, בנו של מחיה השפה העברית, אליעזר בן יהודה.

להמשך קריאה

דבורה עומר כתבה את הספר לאחר מחקר מעמיק ובשיתוף משפחת בן יהודה. הקטע שלפנינו מתאר כיצד מגיע איתמר בן אבי לבית הספר ואף אחד לא מדבר איתו. הוא מגלה שעושים עליו חרם בגלל אביו ולא מבין מדוע. הוא רץ לאביו, אשר מנסה להסביר לו מדוע מחרימים אותו.

"הצבי הוחרם! הצבי הוחרם! אסור לשום יהודי כשר לקנות את העיתון הזה או לקרוא בו."
"אבל למה, אבא? למה?" לא יכול היה בן ציון להבין.
"בוא, ניגש לשתות משהו," אמר אליעזר, "אנסה להסביר לך, אם כי אני חושש שאתה צעיר מלהבין זאת."
הם ירדו מעל החמור ליד הדלתות הגדולות, הצבועות אדום עז, של שער העיר העתיקה, והתישבו על שרפרפים קטנים. בן ציון לגם בשקיקה את המשקה הקרוי 'סוס', שמכינים ממיץ פירות, והביט אל אביו בציפייה. "אתה יודע בני," פתח אליעזר, "כי ליהודים יש חוק השמיטה, שש שנים עובדים את האדמה, ובשנה השביעית אין מעבידים את השדות, לא זורעים, לא נוטעים. השנה היא השנה השביעית הזאת, שנת השמיטה. אולם אסור לנו לקיימה. רק עתה הקימו החלוצים את המושבות הראשונות, ונטעו את הנטעים הראשונים. אם יחדלו לעבוד עכשיו יאבד הכל. ראשיתה של החקלאות העברית בארץ ישראל תיחרב. לכן כתבתי בעיתון "הצבי" נגד שנת השמיטה. ולכן יצא עלי כל הקצף הזה מעם החוגים החרדים. (מתוך עמוד 55 בספר הבכור לבית אב"י)
  • כיצד מתקשר הקטע מתוך הסיפור לפרק כה בוויקרא?
  • לפי הקטע שקראתם, מה אליעזר בן יהודה חושב על שנת השמיטה?
  • מה הוא הציע לעשות? ומדוע הוא הוחרם על־ידי תושבי ירושלים?
צדק באומנות
  כדי לתאר את הצדק באומנות המציאו לו האומנים דימוי. הם יצרו דמות שמתארת את...
צדק באומנות
"בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ." (יט, טו)
ציור מעשה ידי רפאל (1508) המתאר אלגוריה של ה"צדק" על תקרת חדרי רפאל במוזיאון הוותיקן שבקריית הוותיקן.

ציור מעשה ידי רפאל (1508) המתאר אלגוריה של ה"צדק" על תקרת חדרי רפאל במוזיאון הוותיקן שבקריית הוותיקן.
מאוסף מתוך ויקישיתוף, The Yorck Project

 

כדי לתאר את הצדק באומנות המציאו לו האומנים דימוי. הם יצרו דמות שמתארת את הרעיון של הצדק ושל כל מה שקשור בו: הגינות, רחמים, היגיון וחוכמה.

להמשך קריאה

בעברית 'צדק' היא מילה ממין זכר, אבל בתרבות המערב הוא נחשב לתכונה טובה ולכן הוא מתואר כנקבה-אישה יפהפייה. בידה האחת דמות הצדק מחזיקה מאזניים ועליהם נשקלות עובדות ומתקבלת החלטה – מה צודק.
בידה השנייה הדמות מחזיקה חרב – סמל לעונש שיגיע, בצדק, למי שעשה מעשה רע.
על פי המיתולוגיה היוונית, הייתה אלת הצדק, דיקה, בתו של זאוס, מלך האלים. היא ישבה לצידו בשעה שהוא שפט כדי שהחלטותיו יהיו טובות, נכונות ובעיקר צודקות.
(מתוך מגזין "עיניים" בנושא צדק)

  • כיצד אפשר לתאר בפסל או בתמונה רעיון מופשט כמו צדק, רעיון שאין לו צורה ושאי אפשר לראות אותו?
  • התבוננו ביצירה של רפאל הנמצאת בוותיקן ברומא. כיצד בחר רפאל לתאר את הצדק?
מצוות התלויות בארץ
  כי תבואו אל הארץ כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאֶרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ תְּחִלָּה, וְנָתַן הָעֵץ...
מצוות התלויות בארץ
"כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם…" (פסוק ב)

 

למילות השיר

כי תבואו אל הארץ
כִּי תָּבוֹאוּ אֶל הָאֶרֶץ
וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ תְּחִלָּה,
וְנָתַן הָעֵץ פִּרְיוֹ
וְהָאָרֶץ יְבוּלָהּ.

עֵת לִנְטֹעַ אִילָנוֹת
עֵת לִנְטֹעַ וְלִבְנוֹת.
על פי ויקרא, פרק יט, פסוק כג

שיר עד – כי תבואו אל הארץ – מהמקורות | נחום נרדי | בביצוע מרים יעקבי – Ki Tavo'u El ha'Aretz / שיר עד, 2015

  • לפי השיר, מה מצופה מאיתנו לעשות?
  • לפי ויקרא כה, ב – מה חוק השמיטה מבקש לעשות?
שמיטה בקק"ל
משמעות השורש שמ"ט היא לזרוק, להטיל, ובהשאלה – להפסיק. השם "שמיטה" אמוּר על חוקי הפסקת...
שמיטה בקק"ל
"שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת־תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה' שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר." (פסוקים ג–ד)

משמעות השורש שמ"ט היא לזרוק, להטיל, ובהשאלה – להפסיק.
השם "שמיטה" אמוּר על חוקי הפסקת עיבוד הקרקע – שמיטת קרקעות, ועל ביטול חובות – שמיטת כספים, אשר מתרחשים בכל שבע שנים.

להמשך קריאה

השמיטה נזכרת בחוק המקראי בפרק כה בספר ויקרא וגם בפרק כג בספר שמות, ונרמזת בספרים ההיסטוריים של המקרא.

בסרטון תוכלו להבין מהם האתגרים המודרניים הנוצרים בעקבות הציווי על השמיטה, וכיצד קרן קיימת לישראל מתמודדת עם אתגרים אלו.

קרדיט: קק"ל בשנת השמיטה תשע"ה / KKLJNFISRAEL, 2014

  • כיצד קרן קיימת לישראל מתמודדת עם הבעיות שיוצרת שנת השמיטה?
  • מדוע צריך למצוא פתרונות לשנת השמיטה?
יובל
בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות, כדי לכנס את העם...
יובל
"וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם." (פסוק ט)
שופר

שופר. David Cohen 156/shutterstock.com

בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות, כדי לכנס את העם או כדי לצאת למלחמה, התקיעה בשופר שימשה גם לתפילה כפי שעושים גם בימינו.

  • מה הקשר בין שנת היובל לקרן היובל?
  • מה עושים בשנת היובל על פי ויקרא כה?
העולם על פי ויקרא
מה מקומה של שנת השמיטה בסדרי העולם על פי ספר ויקרא? קרדיט: סיכום שבועי 929:...
העולם על פי ויקרא
"וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ." (פסוק י)

  • מה מקומה של שנת השמיטה בסדרי העולם על פי ספר ויקרא?

קרדיט: סיכום שבועי 929: ויקרא כא- כה / 929 תנך ביחד, 2015

שמיטה ישראלית
צפו בסרטון והיכנסו לאתר של 'שמיטה ישראלית'. מדוע קם הארגון 'שמיטה ישראלית' לדעתכם? איזו בעיה...
שמיטה ישראלית
"וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'." (פסוק ב)

צפו בסרטון והיכנסו לאתר של 'שמיטה ישראלית'.

  • מדוע קם הארגון 'שמיטה ישראלית' לדעתכם? איזו בעיה הם ראו בשנת השמיטה?
  • לְמה הם מנסים להפוך את שנת השמיטה?

קרדיט: שמיטה ישראלית, 2014