משה מסנגר על ישראל
פרק לב, ז-יד
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח את הביטוי 'קשה עורף'. נדגים אותו כך: נזמין מתנדב ללוח ונבקש ממנו להזיז את ראשו בלי להזיז בכלל את העורף, נראה שזה לא אפשרי. נסביר: הכוונה בביטוי 'קשה עורף' היא מישהו שמסתכל רק לכיוון אחד, העורף שלו קשה – הוא נעול על משהו ואינו מעוניין לראות כיוונים אחרים.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ז-יד בפרק לב בקול ונסביר בעת הקריאה את מהלך הסיפור. נכתוב על הלוח את הפעלים האלה מתוך הפסוקים: "שִׁחֵת", "סָרוּ", "וְיִחַר אַפִּי", "וַאֲכַלֵּם", "וַיְחַל", "וּלְכַלֹּתָם", "וְהִנָּחֵם", "וְנָחֲלוּ", "וַיִּנָּחֶם". נבקש מהתלמידים לשער מתוך ההקשר מה המשמעות של כל פועל, מה שהתלמידים לא ידעו נסביר בעצמנו.
מבט שני
נחלק את דף העבודה לעבודה בקבוצות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
נערוך משפט. נקדים ונסביר בכמה מילים מהם תפקידיהם של הסנגור והקטגור. נסביר: העם עכשיו עומד למשפט על חטא עגל הזהב. אלוהים ומשה מתווכחים ביניהם אם העם צריך להיענש או לא. אנחנו נדמה את הוויכוח הזה למשפט שבו אלוהים הוא הקטגור – הוא התובע וחושב שהעם אשם, ומשה הוא הסנגור – הוא חושב שצריך לסלוח לעם. המשפטים מדף העבודה הקודם יעמידו את הבסיס לטיעונים של כל צד. נחלק את הכיתה לשתי קבוצות: סנגור וקטגור – כל תלמיד יצטרך לכתוב טיעונים לפי הקבוצה שהוא שייך אליה ולאחר מכן נערוך משפט שהמציגים בו יתחלפו. אפשר לכתוב על הלוח את הטיעונים שהתלמידים מעלים בעת הצגתם. לאחר הצגת הטיעונים נערוך הצבעה וכל הכיתה תהיה שופטת ותצטרך להחליט אם העם אשם או לא, ולמה.
בתום המשפט נקרא יחד את פסוק יד: "וַיִּנָּחֶם ה' עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ". נבקש מהתלמידים להסביר את הפסוק (כיוון שלמדנו בתחילת השיעור את פירוש הפועל 'להינחם' התלמידים אמורים לדעת להסביר את הפסוק – אלוהים סולח לעם ולא מעניש אותו).
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם אלוהים סולח?
- מה מכל הטיעונים של משה שכנע אותו?
נדגיש את הסיבה השלישית: משה מזכיר לאלוהים את הברית שלו לעם. הוא אומר לו: "אל תהרוס הכול בגלל רגע אחד של כעס. הבטחת לעם הזה שתלך אתו דרך ארוכה, אתה צריך לעמוד בהבטחה הזאת גם אם אתה כועס עליהם".
מבט לחיים
נתמקד בנושא הסנגור ונשאל:
- מתי אנחנו מלמדים זכות על מישהו?
- למה שנרצה לסנגר על מישהו? (אם אנחנו מרגישים אחריות על מישהו, או אם אנחנו מזדהים אתו או אוהבים מישהו, אם אנחנו מבינים שהוא עשה דבר רע בתום לב ובלי כוונה רעה וכו')
אפשר להטיל על התלמידים משימה הביתה – לקרוא ידיעות בעיתון במהלך השבוע ולמצוא שם אדם או סיפור שעליו היו רוצים ללמד זכות ולהסביר:
- מה הרגשתם בקריאה?
- למה בחרתם דווקא בסיפור זה?
- איזו זכות אפשר ללמד על האדם בסיפור?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על תגובתו הזועמת של אלוהים ליצירת עגל הזהב על ניסיונו של משה ללמד זכות על העם ולהגן עליו. התעמקנו בהזכרת הברית ובחשיבותה דווקא ברגעים של משבר.
מיומנות: הבנת פעלים מתוך הקשר והטרמה לקריאה.
מתודה: ערכנו בכיתה משפט, חילקנו משימה הביתה לחפש כתבה בעיתון וללמד זכות על המסופר בה.